دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد گلدان چیست ؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گلدان : در بازار انواع گلدان ها با جنس ها و شکل های مختلف وجود دارد، انتخاب اندازه و نوع گلدان در رشد و سلامت گیاهان بخصوص کاکتوس ها اهمیت زیادی دارد. انتخاب گلدان به اندازه و نوع گیاه و میزان احتیاج آبیاری گیاه بستگی دارد و باید سعی شود بهترین نوع...

گلدان چیست ؟

گلدان : همه ما تو خونه هامون گلدان هایی داریم که گاهی دقیقا نمی دونیم از این گلدان ها در کجای خونه استفاده کنیم انتخاب گلدان برای گل هایی که داریم هم مهمه.

گل ها روح های جاری هر خانه اند، گل و گلدان که در خانه نباشد انگار خانه خانه نیست! امروز می خواهیم بدونیم کدام گلدان مناسب کدام فضای خانه شماست. و هر کدام از گلدان‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

انواع گلدان و کاربرد آنها

  • 1. گلدان های پلاستیکی

یکی از انواع گلدان هایی که در بازار پیدا میشه گلدان پلاستیکی هستد که تنوعی که در گلدان های پلاستیکی امروزه دیده میشه اکثر ما رو سوق میده به انتخاب پلدان پلاستیکی چون رنگ و اندازه و شکل های بسیار متنوعی دارند و مهمتر از همه قیمت های خیلی خوب و مناسبی واسشون در نظر گرفته میشه.

بادوام هستند و سبک وزن. و ما میتونیم نسبت به نوع گلی که انتخاب میکنیم زهکشی گلدون رو کم یا زیاد کنیم.

این خودش خیلی مهمه. این روزها تنوع مدلهای این گلدان ها بالاتر رفته و برخی از مدلها همانند شکل زیر برای بالکنها و فضاهایی که نرده دارند بسیار مناسب هستند.

  • 2. گلدان های سفالی

گلدان های سفالی به طبیعت نزدیک‌ترند. حس و حالی که یک گلدان سفالی می‌تواند به خانه و حیاط ما بدهد از گلدان‌های پلاستیکی بسیار بیشتر است.

تقریبا برای کاشت هر نوع گلی مناسب هستند و تهیه آنها نیز راحت می باشد. به دلیل سنگینی و مقاومتشان در برابر باد، برای فضای بیرون مناسب تر هستند.

گلدان های سفالی چون منافذ بیشتری دارند به همین خاطر آب را زودتر از دست میدهند این نکته هم مفید است هم مضر!

همین مسئله باعث می‌شود که چندان با مشکل غرقابی مسئله نداشته باشد و همین مساله باعث میشود که پوسیدگی ریشه در این نوع گلدان را نداشته باشیم ولی از طرفی دفعات آبیاری بیشتری نیاز دارد.

این روزها هنرمندا بسیار زیادی با نقاشی بر روی سفال طرح های زیبا به گلدان های بی روح سفالی قدیمی میدهند و جذابیت اونها رو دو چندان میکنند تصویر زیر را مشاهده کنید و از دیدن گلدان ها لذت ببرید.

  • 3. گلدان‌ های فلزی

گلدان‌های فلزی به تازگی رواج پیدا کرده است. جنس این گلدان‌ها از مس، روی، گالوانیزه یا چُدن است. مزیتی که گلدان فلزی دارد استفاده مجدد و در واقع بازیافت، بهترین راه صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

گلدان‌های فلزی خراب نمی‌شوند و این امکان را برای ما فراهم می‌سازند که مطمئن باشیم در طولانی مدت و سال‌های سال می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

ایرادی که می توان به گلدان های فلزی گرفت این است که به‌ شدت گرما را به‌ خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند ریشه گیاه در برابر نور مستقیم خورشید بسیار گرم شود و صدمه ببیند.

مگر اینکه با تنظیم دمای اطراف و دوره‌های آبیاری منظم با دمای آب کنترل شده از حرارت و گرمای بیش از حد داخلی خاک آن مراقبت کنیم.

همچنین بعضی از کودها ممکن است فلز را از بین ببرند یا حتی ترکیب بعضی از کودها با ترکیبات داخلی فلزی تأثیر کمتری بگذارند.

  • 4. گلدان های سرامیکی

مانند گلدان‌های سفالی وزن زیادی دارند اما مانند گلدان‌های سفالی بدنه متخلخل ندارند اگر چه گلدان‌های سفالی که بدنه نازک‌تری دارند وزن سبک‌تری هم دارند اما نسبت به انواع دیگر زودتر ترک می‌خورند این گلدان‌ها وقتی در معرض یخ زدگی قرار می‌گیرند احتمال شکستن آنها وجود دارد.

همچنین این گلدان‌ها گرما را به مدت طولانی‌تری در خود نگه می‌دارند و نسبت به گلدان‌های پلاستیکی دیرتر خشک می‌شوند و این مسئله می‌تواند به ریشه‌های گیاه آسیب برساند.

گلدان‌های سرامیکی لعاب‌دار رطوبت را بهتر از گلدان‌های سفالی نگهداری می‌کنند و تا حد زیادی همانند گلدان‌های پلاستیکی از ابن نظر عمل می‌کنند از گلدان‌های سرامیکی بیشتر برای بن سای استفاده می‌شود.

  • 5. گلدان های ارگانیک

گلدان‌های ارگانیک از مواد موجود در طبیعت همانند فیبر چوب.، انواع پیت، کوکوپیت و الیاف نارگیل ساخته شده‌اند.

این گلدان‌ها خشک هستند و برای مدت طولانی می‌توان آنان را انبار کرد اما به محض مرطوب شدن و قرار گرفتن در خاک توسط عوامل زنده خاک همانند انواع باکتری‌های مفید خاک تجزیه شده و مصرف می‌شوند.

بنابراین زمانی که گیاهان را در این نوع گلدان می‌کارید و قصد انتقال گیاه را به خاک اصلی دارید نیازی به بیرون آوردن گیاه از این گلدان‌ها نیست و با همان گلدان می‌توان به خاک منتقل کرد همچنین ثابت شده است که ریشه گیاهان اصولاً در چنین گلدان‌هایی در مقایسه با گلدان‌های پلاستیکی بهتر و عمیق‌تر رشد می‌کنند.

  • 6. گلدان های چوبی

همه طبیعت دوستان جنگل و کلا وسایلی که از چوب تهیه شده باشه رو خیلی دوست دارند. به راحتی میشه گلدان چوبی رو به رنگ دلخواه تغییر بدیم.

جنس بیشتر گلدان های چوبی از چوب درخت سدر، چوب جنگلی مقاوم یا چوب فشرده‌اند تا آسیب‌پذیری آنها در برابر رطوبت به حداقل برسد.

می‌توان آنها را سال‌ها در مناطق سردسیر در فضای سرد بیرون قرار داد. گلدان‌های چوبی نسبتا سنگین هستند بنابراین حمل‌ونقل آنها در اندازه بزرگ سخت خواهد بود.

برخی از گلدان های چوبی را میتوانید خودتون در خانه درست کنید که آموزش های آن در قسمت دست ساز وب سایت قرار داره. حتی این گلدان ها قابلیت رنگ کردن و نقاشی را هم دارند که جذابیت آنها را دو چندان میکند.

  • 7. گلدان های سیمانی

برای داشتن گلدان سیمانی خودتان نیز می توانید دست بکار شوید و با ایده و خلاقیت بسیار زیاد گلدان های سیمانی خاصی را طراحی کنید.

این نوع گلدان بیشتر برای باغ و باغچه های بزرگ استفاده می شود. مزیتی که این نوع گلدان دارد این است که طرح و اندازه آن دست خودمان است.

و با چند قوطی رنگ و ذهن خلاق یا تعدادی بچه می توانید گلدان های زیبای سیمانی داشته باشید.

فقط زهکشی این نوع گلدان را حتما باید کامل چک کنید و نکته آخر اینکه گلدان های سیمانی یک ماه زمان برای خشک شدن لازم دارند.

  • 8. گلدان های سرامیکی براق

گلدان‌های سرامیکی براق، گران‌تر از سفال هستند و تنوع رنگ و طرح بی‌شماری برای انتخاب دارند.

این گلدان ها به دلیل زیبایی که دارند مناسب برای تراس، پاسیو و مکان هایی که دید زیادتری دارند هستند. ولی به دلیل نداشتن منفذ، برخلاف گلدان های سفالی رطوبت را سریع از دست نمی دهند.

ما در این مطلب به بررسی انواع گلدان و معایب و مزایای هر یک پرداختیم ولی شما باید بر اساس محل زندگی ، شرایط محیلی و گیاهی که دارید باید گلدان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع گلدان باغبانی در بازار

لیست قیمت انواع گیاه آپارتمانی در بازار

لیست قیمت انواع آبپاش در بازار

لیست قیمت انواع خاک و کود در بازار

لیست قیمت انواع سم و آفت کش در بازار

لیست قیمت انواع بذر و تخم گیاهان در بازار

لیست قیمت انواع گل طبیعی در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits