دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد تراز چیست ؟
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تراز، ابزار اندازه‌گیری برای تشخیص افقی (تراز) یا عمودی (شاغول) بودن سطوح است. انواع مختلفی از تراز توسط نجارها، سنگ‌تراشان، بناها، نقشه‌بردارها، عکاسان و فیلمبرداران استفاده می‌شود.

تراز

تراز وسیله ای است که ازآن در حالت عمومی برای کنترل شیب سطوح و در حالت خاص برای کنترل و اندازه گیری پارامترهای هندسی سطوح استفاده میشود.تراز یکی از پر کاربردترین ابزارهای اندازه گیری است.

کاربردهای تراز

کاربردهای تراز عبارتند از :

  • کنترل و اندازه گیری شیب سطوح افقی
  • کنترل و اندازه گیری شیب سطوح عمودی
  • اندازه گیری و کنترل مستقیمی
  • اندازه گیری و کنترل تختی
  • اندازه گیری و کنترل توازی
  • اندازه گیری و کنترل هممحوری

قطعات تشکیل دهنده تراز

  • ساختمان : ترازها عموماً از قسمتهای زیر تشکیل می شوند :
  • بدنه (قاب) : بدنه تراز ممکن است از جنس چدن، آلومینیوم، چوب یا مواد پلاستیکی باشد. پشت قاب چدنی به صورت جناقی با زاویه منفرجه ساخته میشود. دلیل اصلی این نوع ساخت این است که بتوانیم آن را روی قطعات گرد و محورها قراردهیم.
  • استوانه شیشه ای (کپسول شیشه ای) : این استوانه محتوی مایع که باید جداره خود را تر نکند، تبخیر نشود، به آن نچسبد وغلظت آن نیز پایین باشد، که می توان ازِاتر استفاده نمود. همچنین، ممکن است ثابت و یا قابل تنظیم باشد. ترازهای قابل تنظیم را ترازهای صنعتی نیز می نامند.
  • محافظ استوانه شیشه ای : این قطعه ممکن است از جنس شیشه یا تلق باشد و برای جلوگیری از وارد شدن ضربه مستقیم به استوانه شیشه ای به کار می رود.
  • پیچ های اتصال : برای مونتاژ و بستن قطعات تراز روی بدنه از پیچ استفاده میشود.
  • پیچ تنظیم : تــرازهـای مـدرج دارای پیچ تنظیم انـد و بــرای تنظیم و افـقـی نمودن استوانـه شیشه ای ازآنها استفاده میشود. استوانه شیشه ای ترازهای غیر مدرج ثابت است.

انواع تراز

همانطوری که قبلاً اشاره شد ترازها در دو نوع مدرج و غیرمدرج ساخته میشوند.

تراز غیرمدرج

این نوع تراز فاقد درجه بندی است و قرارگرفتن حباب در وسط و مابین دو خط استوانه شیشه ای، حاکی از تراز بودن سطح است. این نوع ترازها قابل تنظیم نیستند و برای کنترل مناسب اند.

تراز مدرج

این نوع تراز دارای درجه بندی است و می تواند علاوه برعمل کنترل، مقدار انحراف را نیز نشان دهد. مقدار قابلیت تفکیک آنها روی بدنه نوشته می شود.

ترازهای مایع در انواع مختلفی ساخته می شوند که در زیر نمونه هایی ازآنها توضیح داده می شود.

تراز افقی یک جهته

این تراز دارای یک استوانه شیشه ای در جهت طول می باشد. این نوع تراز، چنانچه غیر مدرج باشد، برای کنترل شیب سطوح افقی و اگر مدرج باشد برای اندازه گیری و کنترل شیب سطوح افقی مورد استفاده قرار می گیرد.

تراز افقی دو جهته

این نوع تراز دارای دو استوانه شیشه ای یکی در جهت طول و دیگری در جهت عرض است و می توان تراز بودن سطوح را به طور همزمان در دو جهت طولی و عرضی کنترل نمود.

این تراز نیز مانند تراز یک جهته در دو نوع مدرج و غیرمدرج ساخته می شود.

تراز چهارگوش

ترازهای چهارگوش، ضمن داشتن استوانه شیشه ای در جهت عرض (در روی سطح بیرونی و در بالا) و طول (در قسمت داخلی)، اولاً می توانند کار ترازهای افقی دو جهته را انجام دهند، و ثانیاً به لحاظ داشتن قاب می توانند تعامد سطوح تخت و استوانه ای را نیز کنترل و اندازه گیری نمایند.

گفتنی است که از چهار وجه بیرونی قاب تراز، دو وجه آن جناقی شکل ساخته شده اند تا بتوانند روی سطوح استوانه ای افقی و عمودی قرار گیرند.

تراز شیلنگی (شیلنگ تراز)

این ترازها براساس ظروف مرتبطه طراحی شده اند و دارای دو استوانه شیشه ای مدرج محتوی مایع و یک شیلنگ رابط چند متری هستند.

با قرار دادن استوانه ها روی دو ستون همسطح بودن آنها مورد بررسی قرار می گیرد. از این تراز برای کارهای نصب و ساختمانی استفاده می شود.

تراز میکرومتردار

این تراز به میکرومتر مجهز است و می توان مقدار انحراف در هر متر را از روی میکرومتر تراز قرائت نمود.

تراز زاویه سنج

این تراز مجهز به زاویه سنج است و می توان مقدار زاویه شیب سطوح را از روی آن خواند.

تراز کروی

استوانه شیشه ای این تراز کروی است و با توجه به وضعیت و موقعیت استوانه و حباب، قادر است انحراف را در جهات مختلف نشان دهد. این نوع ترازها در دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع تراز در بازار

لیست قیمت انواع لوازم جانبی نقشه برداری در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits