واقعیت مجازی (VR) چیست و چه تفاوتی با واقعیت افزوده (AR) دارد؟

۱,۲۳۵
۰
۰
چهارشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۵۵

مجله دلگرم | واقعیت مجازی عبارتی است که این روزها بسیار پر کاربرد و پر تکرار شده است که در ادامه به معرفی اجمالی آن خواهیم پرداخت. بطور کلی واقعیت مجازی (Virtual Reality) فناوریی است که در آن محیطی مجازی، در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن با آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. با استفاده از این فناوری میتوان تصاویر ۳۶۰ درجه از محیط های واقعی یا تصاویر گرافیکی رایانه ای را برای کاربر، با وضوح بالا نمایش داد. که این قابلیت می تواند در امر تبلیغات و یا صنعت گیم و فیلم سازی بسیار پرکاربرد باشد.

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در چیست؟

یکی از اشتباهات رایج در میان جامعه ما ایرانیان خطاب کردن فناوری واقعیت مجازی به عنوان واقعیت افزوده است. باید گفت که واقعیت افزوده فناوری ای است که در آن تصویر سه بعدی یا اطلاعاتی به صورت متن یا تصویر بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود. البته این فناوری دارای محدودیت هایی است که باعث شده توسعه ی آن به کندی صورت بگیرد و فراگیر نشده باشد.

در صورتی که واقعیت مجازی البته در برخی از نرم افزار های واقعیت مجازی با استفاده از دوربین پشتی گوشی همراهی که در هدست قرارگرفته است، تصاویر از محیط ضبط شده و با اطلاعات یا محتوای سه بعدی ادغام می کند.

عمده ترین کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در چیست؟

صنعت توریسم

یکی از کاربردهای مهم فناوری واقعیت مجازی در گردشگری است به این صورت که ویدئوها و یا تصاویری ۳۶۰ درجه و با کیفیت بالا از مکان های توریستی و مهم تهیه می شود و افراد هزاران کیلومتر آنطرف تر می توانند با استفاده از هدست های واقعیت مجازی آن ویدئوها را آنگونه ببینند که گویی در همان جا قرار دارند و به هر طرف که بخواهند می توانند حرکت کنند.

نمایش مکان های اجاره ای و فروشی

یکی دیگر از کاربردهای این فناوری نمایش همه جهت و کامل فضای داخلی و بیرونی مکان هایی است که برای فروش یا اجاره قرار گرفته اند. بطوری که فرد بیننده به راحتی میتونه بدون حضور در آنجا همه جنبه های آن رو از طریق هدست واقعیت مجازی بررسی کرده و انتخاب کند. همچنین از این فناوری میشه برای پیش نمایش طرح های نمای داخلی آپارتمان ها استفاده کرد.

سرگرمی

اگر صنعت گیمینگ در حال حاضر یکی از کاربردهای اولیه و اصلی تکنولوژی واقعیت مجازی نباشد، پس دیگر شکل‌های سرگرمی قطعا خواهند بود.

در حال حاضر تماشاگران سینما میتونن از فیلم‌های سه‌ بعدی لذت ببرند اما با نرم افزار هایی مانند Oculus Cinema کاربران میتونن به شکلی عمیق‌تر و موثرتر از دیدن این فیلم‌ها لذت ببرند.

آنها میتونن فیلم‌ ها روی یک پرده بسیار بزرگ مجازی تماشا کنن چیزی شبیه به یک تجربه شخصی دیدن فیلم و خودشون رو درون اون فیلم تصور کنن محاصره شده در میان افکت‌ های تصویری و صوتی.

اگر شما جزو علاقه‌ مندان و طرفداران ورزش هستید بد نیست بدونید که شرکت‌ های ارائه‌ دهنده پلت‌ فرم واقعیت مجازی مانند LiveLike VR یک استادیوم مجازی ساخته‌اند که میتونید هیجان و تجربه حضور در روز مسابقه و بازی رو با دوستاتون شریک بشید آن هم در راحتی کامل و در منزل.

تکنولوژی واقعیت مجازی با ساختاری مشابه همچنین می‌تونه تجربه متفاوتی از حضور در یک کنسرت موسیقی رو با پلت‌فرم‌هایی مانند آنچه در شرکت Next VR ارائه کرده رو برای کاربران ایجاد کنه آن هم بدون حضور طرفداران پر سر و صدا و شلوغ.

حتی در صنعت توریسم و جهانگردی هم این تکنولوژی نفوذ کرده است. شرکت جهانگردی Marriott’s Travel Brilliantly در همکاری با شرکت Oculus قرار است علاقه‌ مندان سفر و مسافرت را غافلگیر کند.

به این ترتیب و با استفاده از یک نرم افزار شما می‌تونید به صورت مجازی و تنها در ۹۰ ثانیه به هاوایی بروید و با سرمای این روزهای زمستان برای چند لحظه خداحافظی کنید.

واقعیت مجازی ، واقعیت افزوده ، VR ، AR

بهداشت و درمان

صنعت بهداشت و درمان با وجود موسساتی که از تصاویر کامپیوتری برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین استقبال‌ کنندگان از تکنولوژی واقعیت مجازی است.

شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی از قبیل آنچه شرکت‌ های نرم‌افزاری Surgical Theater و Conquer Mobile تولید می‌کنند و میتونن تصاویر تشخیصی درست و دقیقی رو از اسکن‌ ها و مدل‌ های سه‌ بعدی تهیه شده از آناتومی بیماران رو ایجاد کنند. مدل‌های مجازی به پزشکان و جراحان تازه‌ کار و با تجربه کمک میکنه تا بتونن امن‌ ترین و موثرترین راه برای پیدا کردن محل تومور ها رو ارائه کند، ابزارهای جراحی را در جای درست قرار دهند یا امکان تمرین و تست درمان‌ها و عمل‌ های جراحی پیچیده را فراهم بیاورند.

صرف‌نظر از جراحی، واقعیت مجازی همچنین میتونه به عنوان یک ابزار موثر و مقرون به صرفه برای توانبخشی به‌ کار برده بشه. بیماران ضایعات مغزی و نخاعی در سراسر اروپا حالا میتونن از یک درمان موثر مبتنی بر واقعیت مجازی که از سوی شرکت MindMazeto ارائه شده است، بهره ببرند. این درمان امکان بازیابی عملکرد فیزیکی و شناختی را با روند درمانی سریع‌تر از روش‌های معمول برای بیماران فراهم می‌آورد. تمرینات مجازی و بازخوردهای در لحظه در درمان MindMazeto احساس انجام یک بازی را در بیمار ایجاد کرده و با ایجاد انگیزه در بیماران، آنها را به تمرین هر روزه ترغیب می‌کند.

فضانوردی

این روزها دانشمندان ناسا یک ماموریت سخت در پیش دارند؛ جستجو زندگی در سیاره‌های دیگر. به همین دلیل هم هست که آنها به دنبال تکنولوژی واقعیت مجازی هستند تا بتوانند از طریق آن روبات‌ ها را روی مریخ کنترل کرده و راه‌ های دقیق و کم خطر را برای فضانوردان پیدا کنند. در لابراتوار Jet Propulsion ناسا محققان هدست Oculus Rift را با تجهیزات سنجش حرکت مربوط به Kinect 2 و Xbox One مرتبط کرده‌اند تا از این طریق بتوانند یک بازوی رباتیک را با حرکات دست اپراتور کنترل کنند.

این تکنولوژی در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند برای کنترل مریخ نوردها یا دیگر ابزارها از میلیون‌ها مایل دورتر به‌کار برده شود. با اضافه کردن تردمیل Virtuix Omni هم محققان می‌توانند پیاده‌ روی سطح مریخ را شبیه‌ سازی کنند تا فضانوردان را برای یک فرود موفقیت‌آمیز تقویت کنند. در نمایشگاه CES امسال هم ناسا این شانس را به بازدیدکنندگان داد تا از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی بتوانند آنچه را که فضانوردان هنگام صعود به فضا می‌بینند، ببینند و تجربه کنند.

موزه‌ ها

واقعیت مجازی می‌تواند علایق فرهنگی ما را پررنگ‌تر کند. این تکنولوژی می‌تواند بلافاصله و در لحظه کاربران را به موزه لور پاریس، آکروپولیس در آتن و موزه گوگنهایم در نیویورک ببرد. در واقع تعدادی از موزه‌ها در حال حاضر با همکاری توسعه‌دهندگان توانسته‌اند فضاهای مجازی را ایجاد کنند که مردم بتوانند تجربه حضور فیزیکی در موزه را در آنها داشته باشند. سال گذشته موزه بریتیش در لندن اولین آخر هفته واقعیت مجازی خودش را برگزار کرد و موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک هم امکان تماشای بعضی از مجموعه‌های خودش را به صورت مجازی و از طریق عینک واقعیت مجازی Cardboard گوگل برای علاقه‌مندان فراهم آورد. به این ترتیب حالا هر کاربر موبایل هوشمند می‌تواند با استفاده از عینک واقعیت مجازی گوگل به تماشای این موزه برود.

خودروسازی

از فرآیند طراحی تا نمونه‌های اولیه مجازی خودروسازان هم دهه‌ ها است که از شبیه‌ سازی‌های تکنولوژیک بهره می‌برند. شرکت فورد با استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift یک مرکز واقعیت مجازی برای توسعه خودروهای بدون راننده خود ساخته است. در آزمایشگاه این شرکت در در بورن میشیگان کارمندان می‌توانند یک هدست واقعیت مجازی را پوشیده، یک صندلی در خودرویی که هنوز تولید نشده داشته باشند و از این طریق داخل و خارج یک خودرو را بازرسی کنند. نمونه‌های اولیه مجازی به طراحان و مهندسان بخش‌های مختلف امکان بازرسی عناصر مختلف مانند موتور از نزدیک را داده تا بتوانند قبل از ورود خودرو به بازار مشکلات احتمالی آن را پیدا و رفع کنند.

آموزش

صنعت خودرو تنها کاربرد واقعیت مجازی برای اهداف طراحی نیست؛ شرکت تویوتا همچنین از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus به عنوان بخشی از کمپین TeenDrive365 خودش استفاده می‌کند تا از این طریق به نوجوانان و والدینشان درباره رانندگی پرخطر آموزش دهد. این تجربه‌های تاثیرگذار که با هدست‌های واقعیت مجازی ایجاد می‌شوند، می‌توانند آموزش در حوزه‌های مختلف را متحول کنند. مقامات شرکت تویوتا می‌گویند واقعیت مجازی می‌تواند با ساده کردن و شبیه‌سازی موقعیت‌های پیچیده برای افراد در سنین مختلف، آموزش شناختی سریع‌تر، موثرتر و کاربردی‌تری را ایجاد کند. نرم افزار هایی مانند Unimersiv وCerevrum نمونه‌هایی از ابزارهای آموزشی آنلاین مبتنی بر واقعیت مجازی هستند.

دادگاه‌ ها

عکس‌های ثابت و دوبعدی ممکن است ابزار کافی جهت ارزیابی صحنه‌های جرم برای اعضای هیات منصفه نباشند. دیدن یک صحنه جرم به صورت سه‌بعدی می‌تواند به قضات برای تجسم اینکه افراد و اشیا به چه صورت بوده‌اند، کمک زیادی کند. محققان دانشگاه زوریخ گزارشی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift برای بازسازی اتفاقات و صحنه‌های جرم در دادگاه‌ها را بررسی کرده است. این محققان متوجه شده‌اند استفاده از تکنولوژی تعاملی، تجسم و فهم بهتر و دقیق‌تر جزئیات یک مورد را راحت‌تر کرده و تصمیم‌گیری درباره مجرم بودن یا نبودن افراد را منصفانه‌تر می‌کند.

خرید کردن

خیلی از افراد در حال حاضر با خرید آنلاین از وب‌ سایت‌ ها آشنا هستند، اما نرم افزارهای واقعیت مجازی مانند Trillenium میتونه قدم بعدی در شیوه خرید محصولات روی وب‌ سایت‌ ها باشه. این نرم افزار ها میتونن یک بازدید مجازی از تمام فروشگاه رو ایجاد کنن و تجربه خریدهای آنلاین را بهبود ببخشن. خریدارها هم میتونن به جای نگاه کردن به کاتالوگ‌های موجود روی یک وب‌ سایت، یک تجربه خرید در لحظه و حتی با همراهی دوستاشون رو داشته باشند. این نرم افزار تونسته توجه یکی از بزرگ‌ترین خرده‌ فروشی‌های آنلاین اروپا یعنی ASOS را به خودش جلب کنه. خریداران میتونن به‌ زودی با استفاده از اپلیکیشن Trillenium و هدست‌های واقعیت مجازی، اجناس مختلف را از ASOS به راحتی با دقت خرید حقیقی و حضوری، بخرند.

صنایع نظامی

ارتش ایالات متحده آمریکا از شبیه‌ سازهای واقعیت مجازی برای آموزش و تمرین سربازان قبل از به‌ کار گرفتن آنها استفاده می‌کند. نسخه‌های غیرتجاری بازی‌هایی مانند Virtual Battlespace 2 و Unity 3D برای آمادگی و تمرین بیشتر نیروهای نظامی پیش از نبرد به‌ کار برده می‌شوند. شبیه‌ سازی‌ های بازی‌ گونه به گروه‌ ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با یکدیگر در فضای شبیه‌ سازی شده و نزدیک به واقعیت همکاری کنند، پیش از آنکه بخواهند با تجهیزات واقعی در دنیای حقیقی به نبرد بروند. این محیط شبیه‌سازی شده بسیار مهم و تاثیرگذار است چون تمرین و آموزش از این طریق تمرکز و قدرت تصمیم‌ گیری سربازان و نیروهای نظامی را تقویت می‌کند.

meditation و سلامت روانی

با استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus و برنامه Guided Meditation VR کاربران می‌توانند مکان شادی مخصوص خودشان را پیدا کنند و به خوبی در یکی از محیط‌ های قابل انتخاب از این طریق به مدیتیشن بپردازند. کارشناسان معتقدند که این تجربه می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب ناشی از زندگی پرمشغله روزانه کمک کند. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند برای آنهایی که از مشکلات روانی جدی و نیازمند مراقبت بیشتر رنج می‌برند، به عنوان یک ابزار درمانگر مورد استفاده قرار بگیرد. تکنولوژی واقعیت مجازی می‌تواند محیطی امن و کنترل شده را برای بیماران ایجاد کند تا بتوانند در آن با آنچه آنها را می‌ترساند، مواجه شوند. بر اساس مطالعه‌ای که در یک نشریه روانشناسی آمریکایی منتشر شده، این نوع از درمان به وسیله واقعیت مجازی به خوبی درمان با داروها موثر و مفید است.

خوب حالا که ما با کاربرد های واقعیت مجازی در حوضه های مختلف آشنا شدیم میخوام چند نمونه از این عینک های واقعیت مجازی رو برای شما معرفی کنم

واقعیت مجازی ، واقعیت افزوده ، VR ، AR

هدست واقعیت مجازی

همانطور که گفته شد، واقعیت مجازی قادر است تصاویر را بصورت ۳۶۰ درجه برای کاربر به نمایش در آورد. اما نکته اینجاست که این تصاویر از چه طریقی برای کاربر نمایش داده می شوند. بطور کلی دو نوع هدست برای نمایش تصاویر و حتی صوت، بصورت واقعیت مجازی طراحی شده است: اول هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگرهای اختصاصی درون خود استفاده می کنند و دوم هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگر تلفن همراه استفاده می کنند. از آنجا که امروزه اکثر تلفن های همراه، قابلیت پردازش واقعیت افزوده را دارند، پس هدست های نوع دوم، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

هدست‌‌های واقعیت مجازی موجود در بازار

  • هدست واقعیت مجازی سامسونگ Samsung Gear VR
  • کارل زایس (کارل زایس وی آر وان)
  • فیس‌بوک (آکیولوس ریفت)
  • اچ‌تی‌سی (اچ‌تی‌سی ویو)
  • هدست واقعیت مجازی فونیکس (در سه نسخه وان، لایت و پلاس)
  • هدست واقعیت مجازی BOBO VR Z4
  • ویرگلاس
  • هدست VR BOX 2
  • گوگل (گوگل کاردبورد)
  • عینک واقعیت مجازی SM VR (الهام گرفته شده از گوگل کاردبرد)
  • سامسونگ (سامسونگ گر وی‌آر)
  • سونی کامپیوتر انترتینمنت (پروژه مورفیس)
  • هومیدو
  • فیبروم
  • سی مور
  • دارویس دایو
  • فونیکس پلاس

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)


دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

آخرین مطالب دلگرم

StatCounter