دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جشن هالووین چیست و چگونه برگزار میشود ؟
18
زمان مطالعه: 5 دقیقه
جشن هالووین چیست ؟ ریشه جشن هالووین از کجاست چگونه برگزار میشود ؟ آداب و رسوم برگزاری جشن هالوین چیست ؟ فانوس کدو تنبل نمادی است که در جشن هالوین استفاده میشود.

جشن هالووین چیست ؟

هالووین جشنی است که در شب 31 اکتبر برگزار میشود. کلمه هالووین (Halloween) مخفف عبارت (All Hallow’s Evening) به معنی شب تمام مقدسات است. کارها و اعمال باستانی که در شب هالووین انجام میگیرند عبارتند از رسوم “هدیه بده وگرنه شیطنت میکنم” (Trick or Treat) که مثل قاشق زنی باستانی خودمان است، آتش بازی، برگزاری مهمانی با لباس و گریم ترسناک و عجیب، بازدید از خانه های تسخیر شده و حکاکی کدوی هالووین (Jack O’Lantern) به شکل ترسناک و قرار دادن شمع داخل آن و استفاده از آن بعنوان فانوس برای روشن کردن دم در منزل و مهمانی ها.

ریشه جشن هالووین از کجاست ؟

جشن هالووین را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم آغاز کرده و با خود به قاره آمریکا آوردند.

از آنجا که با فرارسیدن فصل سرما، مرگ و میر انسان‌ها در آن زمان بیشتر می‌شد، مردم در آن زمان باور داشتند که با برافروختن آتش و پوشیدن لباس‌های عجیب از پوست حیوانات و استفاده از صورتک‌های ترسناک یا قرار دادن سر بریده شده حیوانات بررروی سر خود می‌توانند ارواح سرگردان آنها را از خود دور کنند یا حداقل مانع از شناسایی خود توسط آنها شوند. این تصور در آن زمان بیشتر ریشه در ترس آنها از تاریکی داشت.

آنها همچنین جلوی درب خانه خود برای ارواح نوشیدنی و غذا می‌گذاشتند تا مانع از ورود آنها به خانه شوند و در مسیرهای مختلف نیز شمع یا مشعل‌های بزرگ روشن می‌کردند تا ارواح بتوانند راه خود را برای بازگشت به دنیای دیگر پیدا کنند!

این آیین سنتی قرن‌ها به همین صورت ادامه داشت تا اینکه «پاپ گرِگوری سوم» در قرن هشتم میلادی رسما اول نوامبر را با افزودن یک چاشنی مذهبی به آن، روز "گرامیداشت قدیسان و کشته‌شدگان در راه خدا" نامگذاری کرد. البته با گذر زمان، جشن سنتی هالووین، از حالت یک آیین مذهبی خارج شد و فعالیت‌های مفرح از جمله ترساندن یکدیگر و انجام فعالیت‌های مورد علاقه کودکان را نیز در برگرفت و همراه با مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی به جامعه آمریکا نیز راه پیدا کرد.

جشن هالووین ، تاریخچه ، رسوم هالووین ، فانوس هالووین ، کدوی هالووین

آداب و رسوم امروزی هالووین

سنت های «trick-or-treat» امروزی به جشن های باستانی انگلیس باز می گردند. در طول مراسم، افراد فقیر درخواست غذا می کنند و خانواده ها نیز به آن ها شیرینی هایی با نام «کیک روح» اهدا می کنند؛ با این شرط که برای درگذشتگانشان دعا بخوانند. کلیسا تصمیم گرفت پخش این شیرینی ها را جایگزین سنت قدیمی گذاشتن خوراکی و نوشیدنی برای ارواح نماید.

این کار توسط کودکان انجام می شود و آن ها در ازای آن پول و غذا دریافت می کنند. پوشیدن لباس در جشن هالووین، ریشه ای اروپایی و سلتیک دارد. هزاران سال پیش، زمستان فصلی ناشناخته و ترسناک بود. منابع غذایی کاهش می یافتند و بسیاری از مردم از تاریکی وحشت داشتند. اعتقاد بر این بود که ارواح در روز هالووین به دنیای خاکی باز می گردند. مردم گمان می کردند که اگر از خانه هایشان خارج شوند، با ارواح رو به رو خواهند شد.

آن ها برای جلوگیری از شناسایی توسط اشباح، به صورت خود ماسک می زدند. مردم در روز هالووین برای جلوگیری از ورود ارواح به خانه ها، خوراکی و نوشیدنی هایی بیرون از منزل می گذاشتند تا به این ترتیب، اشباح با آن ها کاری نداشته باشند.

جشن هالووین ، تاریخچه ، رسوم هالووین ، فانوس هالووین ، کدوی هالووین

فانوس کدو تنبل یا جک فانوسی | Jack-O-Lanterns

امروزه تمام مردم دنیا این جشن را بیشتر با کدو تنبل هایی می شناسند که به اشکال ترسناکی درآمده اند. مردم از چندین روز قبل کدو تنبل ها تهیه می کنند و آن ها را به شکل ها ترسناکی در می آورند، در شب هالووین هم داخل آن ها شمع روشن می کنند و به این ترتیب فانوس هایی ترسناک به وجود می آید. این کدوتنبل ها جک فانوسی نامیده می شود و داستانی جالب پشت آن وجود دارد: طبق افسانه ها مردی به نام استینگی جک بارها شیطان را به دام انداخت و یک شرط برای آزادی اش قرار داد: این که نگذارد جک به جهنم برود! با این حال، بعد از آن که جک مرد و به دلیل کارهای پلیدی که کرده بود به بهشت راهش ندادند تا ابد به عنوان روح در زمین آواره و سرگردان شد. او برای پیدا کردن راهش ذغالی روشن را داخل کدو قرار می داد و به این ترتیب جک فانوسی به وجود آمد. مردم در جشن هالووین کدوها را به شکل های ترسناکی در می آورند و با روشن کردن شمع داخل آن، تداعی گرد ارواح سرگردان و وهم انگیز می شوند.

جشن هالووین ، تاریخچه ، رسوم هالووین ، فانوس هالووین ، کدوی هالووین


روشن کردن شمع و آتش بازی

یکی دیگر از رسوم جشن هالووین روشن کردن شمع در گوشه و کنار منزل و همین طور فضای بیرون است. همان طور که می دانید داخل کدوتنبل ها شمع روشن قرار داده می شود و دم در منزل هم مسافتی با شمع روشن می شود. این رسم هم از دوران سلتی به جا مانده و در حقیقت برای راهنمایی ارواح انجام می شود. در آن زمان سلتی ها باور داشتند ارواح به سرزمین مرده ها برمی گردند، به همین دلیل با روشن کردن شمع سعی می کردند آن ها را راهنمایی کنند و مسیر را به آن ها نشان بدهند. آتش بازی هم از قدیم در این جشن برگزار می شده است که باعث هیجان و شور و شوق بیشتر این جشن به ویژه برای بچه ها می شود.

جشن هالووین ، تاریخچه ، رسوم هالووین ، فانوس هالووین ، کدوی هالووین

جشن هالووین ، تاریخچه ، رسوم هالووین ، فانوس هالووین ، کدوی هالووین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits