دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش محافظت از وای فای (Wi-Fi) در برابر هکرها
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
محافظت Wi-Fi : یکی از روش هایی که هکرها یک شبکه ی وای فای ایمن را هک می کنند این است که ابتدا نوع سخت افزاری که از آن به عنوان روتر استفاده شده است را تشخیص می دهد

محافظت از شبکه وای فای (Wi-Fi) در برابر هکرها

با مجله دلگرم همراه باشید


تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که به راحتی می توانید در عرض چند ثانیه به پاسخ تمامی سوالاتتان برسید . از این رو وجود یک صفحه نمایش کوچک در قالب یک تلفن همراه هوشمند در جیب شما که بتوانید تمامی کارهای خود را با آن انجام دهید خیلی فوق العاده و شگفت انگیز می باشد . جالب تر از همه ی این ها ، این است که با پیاده سازی سیستم هوشمند در خانه ی خود می توانید برای روشن و یا خاموش شدن لامپ ها فقط به گوگل اسیستنت و یا الکسا فرمان بدهید.

در کنار سیستم هوشمند و فرمانی که به گوگل اسیستنت و یا الکسا برای روشن و یا خاموش شدن لامپ ها می دهید یک چیز خیلی مهمی نیز وجود دارد که بدون آن امکان برقراری اتصال بین گوگل اسیستنت و یا الکسا با وسایل دیجیتالی منزل شما غیر ممکن است و آن هم شبکه ی وای فای می باشد چرا که هر یک از دستگاه های باید از طریق وای فای به اینترنت متصل باشند . در کنار تمامی مزیت هایی که شبکه وای فای برای تمامی افراد داخل منزل و یا در هر جایی دارد معایبی نیز دارد.

معایب شبکه ی وای فای (Wi-Fi)

برای مثال یکی از معایب شبکه ی وای فای این است که دارای برد کوتاهی می باشد که این برد کوتاه حدود 20 متر است از این رو کاربران زیادی به جزء شما که از شبکه ی وای فای منزل خود استفاده می کنید می توانند شبکه ی وای فای شما را هک کنند و از اینترنت شما استفاده کنند .

علاوه بر اینکه دیگران می توانند از اینترنت شما استفاده کنند می توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند و حتی اعمال مجرمانه ای را به نام شما مرتکب شوند . همانطور که می دانید اگر شخصی با استفاده از اینترنت شما مرتکب جرم شود این خود شما هستید که در نهایت مورد محاکمه قرار می گیرید چرا که تنها ردپای شما در اعمال مجرمانه ای که آن شخص مرتکب شده است وجود دارد.


از این رو نتیجه می گیریم که هر کاری که می توانیم باید برای محافظت از شبکه ی وای فای خود در برابر هکرها انجام دهیم. چرا که هکرها می توانند در کمتر از نیم ساعت به شبکه ی وای فای شما نفوذ پیدا کنند و اطلاعات شخصی شما را بدزدند.

divider

بنابراین قصد داریم در ادامه ی این مقاله به شما راهکارهایی را آموزش دهیم که با استفاده از این راهکارها به راحتی می توانید از شبکه ی وای فای خود در برابر هکرها محافظت کنید . از این رو ادامه ی این مقاله را دنبال کنید تا بتوانید با پیاده سازی تکنیک هایی به خوبی از شبکه ی وای فای خود محافظت کنید .


نام کاربری و پسورد پیش فرض روتر را تغییر دهید


یکی از روش هایی که هکرها یک شبکه ی وای فای ایمن را هک می کنند این است که ابتدا نوع سخت افزاری که از آن به عنوان روتر استفاده شده است را تشخیص می دهد . سپس اقدام به شکستن سیستم WPA2 می کنند که این سیستم دومین نسل از سیستم دسترسی محافظت شده ی شبکه ی وای فای می باشد . پس از اینکه سیستم WPA2 شکسته شد هکرها به راحتی پسور شبکه وای فای را بدست می آورند و به شبکه ی وای فای وصل می شوند اما کار هکرها به این مرحله خاتمه پیدا نمی کند.

چرا که پس از وصل شدن به شبکه ی وای فای باید نام کاربری و پسورد روتر را بدست آورند ، از آن جایی که نام عبور و پسورد 50 درصد از روترها توسط کاربران آن ها تغییر داده نشده اند به طور پیش فرض کلمه ی admin می باشند.

از این رو درصورتی که نام کاربری و پسورد روتر خود را تغییر نداده باشید هکر با واردن کردن کلمه ی admin به عنوان نام کاربری و پسورد روتر می تواند به طور کامل شبکه ی وای فای و اطلاعات شما را هک کند .


اگر تاکنون اطلاعات پیش فرض به ویژه نام کاربری و پسورد روتر خود را تغییر نداده اید به راحتی می توانید به سراغ دفترچه ی راهنمای روتر خود بروید و با راهنمایی ها و آموزش های موجود در آن دفترچه نام کاربری و پسورد روتر خود را تغییر دهید.

اگر دفترچه ی راهنما هم در دسترس شما نیست می توانید نام و مدل روتر خود را در گوگل سرچ کنید تا نحوه ی تغییر نام کاربری و پسورد روتر خود بیاموزید و آن را تغییر دهید تا هکرها از این طریق نتوانند شبکه ی وای فای شما را هک کنند و به تمامی اطلاعات شما دسترسی داشته باشند .

آموزش محافظت از شبکه وای فای


نام شبکه ی پیش فرض وای فای را تغییر دهید


زمانی که شبکه ی وای فای خود را تنظیم می کنید دو چیز از شما خواسته می شود که یکی از آن ها نام کاربری و دیگری وای فای شما می باشد که خیلی از مردم نام پیش فرضی که در کادر نام کاربری شبکه ی وای فای نوشته شده است را تغییر نمی دهند که کار بسیار اشتباهی می باشد چرا که با تغییر ندادن نام کاربری شبکه ی وای فای هکرها به راحتی می توانند متوجه ی محصول مورد استفاده ی شما بشوند از این رو حتما نام کاربری شبکه ی وای فای خود را تغییر دهید.


از پسورد مناسب برای شبکه ی وای فای استفاده کنید


شاید چندین سال قبل نسبت به امروز نحوه ی انتخاب پسورد شبکه ی وای فای از اهمیت بالایی برخوردار نبود . اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد هکرها باید معیارهای گوناگونی را در انتخاب پسور شبکه ی وای فای خود رعایت کنید تا شبکه ی وای فای شما به راحتی قابل هک کردن نباشد.


اولین نکته در انتخاب پسورد این است که پسورد شما نباید خیلی کوتاه باشد که به راحتی قابل هک شدن باشد مناسب ترین طول برای رمز گذاری 8 تا 10 کاراکتر می باشد ، البته با رمز گذاری 15 کاراکتری می توانید یک رمز خیلی پیچیده را ایجاد کنید که به هیچ وجه قابل هک شدن نباشد . و علاوه بر این بهتر است در کنار اعدادی که برای رمز گذاری شبکه ی وای فای خود انتخاب می کنید حتما از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی نیز استفاده کنید.

دومین نکته در این زمینه این است که از ترتیب در رمزگذای خود استفاده نکنید برای مثال از رمز 12345 استفاده نکنید چرا که خیلی راحت قابل هک شدن می باشد .


آدرس مک را فیلتر کنید


ابتدا باید آدرس مک روتر خود را پیدا کنید برای این کار تنها لازم است رابط شبکه یک دستگاه و یا کنترل پنل روتر را مورد بررسی قرار دهید و سپس لیستی درست کنید که در آن نام تمام دستگاه هایی باشد که اجازه ی دسترسی به روتر شما را داشته باشند . با استفاده از این روش هر زمان که دوست داشته باشید به یک دستگاه جدید وصل شوید باید آدرس مک آن را در این لیست وارد کنید .


علاوه بر این می توانید با استفاده از تنظیمات دیوار حفاظتی تنظیمات پورت ورودی و همچنین دامنه ی مصرف را تغییر دهید. در این قسمت می توانید تغییراتی را بر این اساس که به چه پورت هایی اجازه دسترسی به روتر را بدهید را اعمال کنید .


یک روتر مناسب خریداری کنید


شاید هنگام خرید روتر ندانید در حال انجام چه کار ساده و مهمی برای جلوگیری از هک شدن شبکه ی وای فای خود توسط هکرها هستید . البته اگر روتر مناسبی را خریداری کنید. چرا که یک روتر مناسب باید دارای ویژگی هایی شامل : قابلیت آپدیت شدن خودکار ، کیفیت مناسب و همچنین میزان اطمینان بالایی باشد.

برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده ای از شبکه ی وای فای خود یک روتر مناسب هر چند با قیمت گزاف را خریداری کنید و از روترهای بی کیفیت تنها به دلیل قیمت پایین آن ها به شدت پرهیز کنید چرا که یک روتر خوب هر چند گران قیمت تامین کننده ی امنیت اطلاعات شخصی شما می باشد اما یک روتر بی کیفیت ارزان قیمت می تواند به راحتی توسط هکرها هک شود و امنیت اطلاعات شما را کاملا به خطر بیاندازد .


به شما پیشنهاد می کنیم روتری را خریداری کنید که دارای قابلیت آپدیت خودکار باشد و هر بار که آپدیت می شود به شما ایمیلی ارسال کند تا از تاریخ آپدیت آن به خوبی مطلع باشید . یکی از قدرتمندترین روترها که بیشتر برای کاربران اندرویدی که با سرویس های گوگل کار می کنند کارایی فوق العاده ای دارد روتر Google Wifi می باشد . سایر برندهایی که روترهای قدرتمندی را طراحی و تولید کرده اند که می توانید آن ها خریداری کنید شامل : Linksys ، Netgear ، Eero و Amplifi می باشد .


با استفاده از روش هایی که در این مقاله به آن ها پرداختیم سعی کنید یک شبکه ی وای فای امنی را ایجاد کنید تا از هر گونه سوء استفاده از شبکه ی وای فای خود جلوگیری کنید و مانع از هک شدن آن توسط هکرها بشوید .

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits