دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا میدانید گوشت شتر مرغ چه خواصی دارد؟
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا میدانید گوشت شتر مرغ چه خواصی دارد؟وشت شترمرغ با گوشت حیوانات کشتاری دیگر فرق دارد؛ از جمله این تفاوت‌ها میزان پایین چربی، ترکیب مناسب آمینو اسیدها و درصد بالای آمینواسیدهای اشباع و غیراشباع است.

گوشت شتر مرغ و خواص آن

مقدمه ای در مورد گوشت شتر مرغ

گوشت شترمرغ با گوشت حیوانات کشتاری دیگر فرق دارد؛ از جمله این تفاوت‌ها میزان پایین چربی، ترکیب مناسب آمینو اسیدها و درصد بالای آمینواسیدهای اشباع و غیراشباع است.
ظرفیت چربی گوشت شترمرغ به طور استثنایی پایین است یعنی به میزان یک تا دو درصد و میزان بالای اسید لینولنیک آن باعث خاصیت رژیمی‌اش شده است.
گوشت شترمرغ دارای میزان زیادی آهن است و بسیار بیشتر از گوشت بوقلمون، مرغ یا گوشت گاو است.

این گوشت دارای موادمعدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ویتامین‌های B1، B2 و نیاسین است.خواص گوشت شترمرغ برای داشتن تناسب اندام و سلامت جسمی مورد توجه است. زنان باردار و ورزشکاران برای تقویت جسمی باید از گوشت شترمرغ استفاده کنند و از فواید بیشمار این گوشت بهره ببرند.

گوشت شترمرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است.

به همین دلیل گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی – عروقی ، افراد دچار چربی خون بالا و کسانی که دچار چاقی هستند، غذای بسیار مناسبی می باشد.

مصرف گوشت شترمرغ به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، برای فلج، سستی و خواب رفتن اعضا، درد مفاصل، سیاتیک، نقرس و بیماری‌های سرد رحمی مفید است و می‌تواند به عنوان یک منبع مهم آهن برای افراد دچار کم خونی و زنان حامله به شمار آید.

گوشت شترمرغ از دسته گوشت‌های قرمز، با ارزش غذایی بالا، سرشار از مواد مغذی، دارای پروتئین و آهن زیاد، کالری کم، میزان سدیم پایین، چربی کم و همچنین گوشتی مفید برای رژیم‌های غذایی به شمار می‌رود و از نظر طب سنتی گوشت شترمرغ گرم و خشک است.

با دلگرم همراه باشید تا با دیگر مزایای گوشت شترمرغ آشنا شوید.

خواص گوشت شتر مرغ

خواص گوشت شتر مرغ

گوشت شتر مرغ

در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود البته با خواصی بسیار بیشتر و مضراتی بسیار کمتر. گوشت شترمرغ از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. نکته جالب توجه در مورد گوشت شترمرغ این است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین تر است.

خواص گوشت شتر مرغ


ترکیبات گوشت شترمرغ

میزان چربی، کالری و کلسترول آن کم و غنی از ویتامین های ب1، ب2 ،A ،C و منیزیم و روی است. ران و سینه بخش های اصلی گوشت شترمرغ را تشکیل می دهد.

.مهم ترین مزیت بهداشتی گوشت شترمرغ آن است که در مقایسه با گوشت گاو هیچگونه بیماری انگلی را به انسان منتقل نمی کند.

گوشت شتر مرغ مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح ان سرکه است. فاکتور مهم دیگری که در این گوشت پیدا می شود، ویتامین E است که یکی از موثرترین آنتی اکسیدان های طبیعی است.

 ترکیبات گوشت شترمرغ

خواص گوشت شتر مرغ

با این‌که طعم و ساختار گوشت شترمرغ به گوشت گوساله شبیه است اما دو سوم چربی کمتری نسبت به آن دارد و به دلیل سطح کلسترول پایین و پروتئین و آهن بالا، گوشت این پرنده به عنوان یک جانشین رضایت‌بخش برای گوشت قرمز، خریداران زیادی را به خود جلب کرده است.
دیگر اعضای گوشت شترمرغ نیز از کیفیت بالایی برخوردارند، به خصوص جگر و قلب آن، ضمن این‌که برخی از قسمت‌های گردن آن دارای محبوبیت خاصی هستند.
گوشت شترمرغ عضلانی بوده و به راحتی از استخوان بافت رابط جدا می‌شود. اگرچه به خاطر طعم و رنگ قرمزش با گوشت گاو قابل مقایسه است، اما گوشت شترمرغ به تردی گوشت مرغ است و دارای فیبرهای ماهیچه‌ای کوتاه است.

خواص گوشت شتر مرغ

خواص گوشت شتر مرغ

1.از بین برنده بادها در بدن است.

2.بلغم را از اعضای رئیسه (قلب و مغز) و مفاصل دور می‌کند و از گوشت‌های مناسب برای افراد چاق سرد مزاج دچار بیماری مفصلی است.

3.برای فلج، سستی و خواب رفتن اعضا، درد مفاصل، سیاتیک، نقرس، استسقا و بیماری‌های سرد رحمی مفید است.

4.افرادی که دچار جوع الکلب (اشتهای کاذب بیش از حد به غذا و سیری ناپذیری) هستند بهتر است از این گوشت استفاده کنند به این دلیل که گوشت شترمرغ چرب و گرم و پُر انرژی است.

5.مصرف این گوشت به افرادی که دچار اضافه وزن هستند و کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

6.کم بودن چربی مربوط به پایین بودن میزان آب دار بودن گوشت است بنابراین در حین پخت محتوای چربی افزایش پیدا می‌کند و باعث کاهش رطوبت می‌شود.

7.در ابتدا گوشت شترمرغ تقریباً به عنوان یک گوشت فاقد کلسترول شناخته می‌شد اما با تحقیقاتی که بعداً صورت پذیرفت مشخص شد میزان کلسترول آن مشابه گوشت گاو و مرغ یعنی برابر 57mg/100g است. این گوشت در مقایسه با گوشت گاو و مرغ اسیدهای چرب مفید تری دارد.

8.گوشت شترمرغ به عنوان یک منبع غنی از آهن به شمار می‌رود. این گوشت محتوی آهن زیادی نسبت به تمام گوشت‌های در دسترس انسان‌ها مثل گاو و مرغ دارد و می‌تواند به عنوان یک منبع مهم آهن برای افراد دچار کم خونی و زنان حامله به شمار آید و برای تمام فعالیت‌های متابولیکی و سلولی شامل فعالیت لوکوسیت‌ها مفید است.

9.گوشت شترمرغ به عنوان منبع ویتامین‌های گروهB به خصوص ویتامین B6 و B12 به شمار می‌رود. میزان ویتامین B6 در گوشت شترمرغ حدود 10 بار بیشتر از گوشت گاو و مرغ است.

10.فاکتور مهم دیگری که در این گوشت پیدا می‌شود، ویتامین E است که یکی از موثرترین آنتی اکسیدان‌های طبیعی است.

11.گوشت شترمرغ به طور طبیعی در برابر باکتری‌های مضر مثل E.coli و Salmonella مقاوم است. در واقع یک PH خاص در این گوشت مانع آلودگی آن به این باکتری‌ها می‌شود. برای دست یابی به این حد PH تولید کننده‌های شترمرغ باید در طول فرایند حمل و نقل و در حین کشتار، استرس آنها را کم کنند.

12.به علت رایج نبودن استفاده از گوشت شترمرغ در رژیم غذایی مردم در گذشته و همچنین، بالا بودن قیمت آن به میزان گوشت‌های دیگر از آن استفاده نمی‌شود.

خواص گوشت شتر مرغ

خواص گوشت شتر مرغ

احتیاط:

  • گوشت شترمرغ غلیظ و دیر هضم است در نتیجه افرادی که معده ضعیفی دارند باید آن را به مقدار کم مصرف کنند.
  • برای افراد گرم مزاج مضر است.

خواص گوشت شتر مرغ

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نرجس | ۷ سال پیش
خیلی مطلب عالی و خوب بود خسته نباشید. من دیگه سعی میکنم زیاد از گوشت شتر مرغ استفاده کنم سپاس
0
0
مرتضی | ۷ سال پیش
سلام عالی بود
0
0
بهار | ۷ سال پیش
تشکر از مجله ی خوبتون خسته نباشید
0
0

hits