دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا چیدن پروبال طوطی ممنوع است؟ نحوه صحیح قیچی کردن آنها
30
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شاید به این فکر می کنید بال طوطی رو کوتاه کنم یا نکنم، این تو روحیه طوطی تاثیر گذار است، اگر پرو بال طوطی را چیدم صدمه می بیند؟ و نحوه صحیح کوتاه کردن پروبال طوطی، با ما همراه شوید تا به پاسخ تمامی سوالاتان برسید

آیا چیدن پر و بال طوطی کار درستی است؟

چیدن بالهای طوطی اساسا کار درستی نیست ولی گاهی اوقات چیدن بالها نسبت به رها سازی طوطی بالدار ارجعیت دارد.

چیدن بالهای طوطی های بزرگ شاید معقول باشد ولی کوتاه کردن بال طوطی های کوچک شدیدا رد شده و توصیه نمیشود و پرنده کوچک زیاد اسباب مزاحمت شما را ایجاد نخواهد کرد و در منزل با پریدن یک یا دو بار اوضاع در و دیوار و شیشه ها را خواهد فهمید و خود را کنترل میکند.

البته چیدن بالها میتواند به هر دلیلی مانند جلوگیری از فرار پرنده ،اهلی کردن پرنده و یا هر دلیل دیگری انجام گیرد که بحث ما هم در این قسمت همین مورد است

کوتاه کردن بال طوطی ها و سلب امکان پرواز برای آنها میتواند خاطره ناخوشایند به حساب بیاید.

متخصصیین نیز چیدن بالهای طوطی را اساسا رد میکنند و اصولا سلب امکان پرواز از پرنده را نمیتوان کار صحیحی دانست.

از طرفی دیگر با چیدن بالها این توانایی برای همیشه از پرنده سلب نشده و در پرریزان بعدی پرهای جدید جای پرهای چیده شده را خواهد گرفت.

به هر حال تجربه نشان داده که برقراری ارتباط با امازونها و طوطی های خاکستری وارداتی که بالهایشان چیده شده اسان تر است.

شاید دلیل دیگری هم برای چیدن بالها برای طوطی های بزرگ در منزل عدم پرواز انها در محیط باشد که در هر پرواز به دلیل کوچک بودن محیط و شتابی که پرنده خواهد گرفت ممکن است باعث مرگ پرنده یا خسارات وسایل و اساسیه شود.

بنابرین چیدن بالهای طوطی های بزرگ به منظور ایجاد رابطه صمیمی تر و همچنین جلوگیری از پرواز پرنده در منزل و حتی جلوگیری از فرار کردن پرنده به محیط ازاد میتواند معقول باشد.

اکثر طوطی های بزرگی که بالهایشان جیده شده را میتوان روی درخت خزیدن نگهداری کرد مخصوصا امازونها که علاقه وافری به بالا و پایین رفتن از درخت دارند اگر خواسته باشیم یک نتیجه گیری از چیدن بالهای طوطی های بزرگ داشته باشیم چیدن بالها بهتر از زندانی کردن پرنده در قفس یا رها کردن پرنده بالدار در منزل است

همانطور که چیدن بالهای طوطی های بزرگ به نچیدنشان ارجعیت دارد اما به طور قطع دلیلی برای برای چیدن بال طوطی های کوچک وجود ندارد و سلب امتیاز پرواز برای طوطی های کوچک معقول نیست.

پرنده کوچک با پرواز در محیط حس خوبی هم به شما خواهد داد و هم باعث تحرک پرنده خواهد شد چون طوطی های کوچک مانند عروس هلندی ها یا جدایی ناپذیرها بیشتر علاقه دارند پرواز کنند تا روی درخت بخزند.

به هر حال نظریه ای هم هست که چیدن بال طوطی های کوچک یکی از راه های دستی کردنشان است.

در هر صورت من چیدن بال طوطی های کوچک را منع میکنم .اصلا این کار را صحیح نمیدانم.


مدتها بود تحقیق می کردم و شک کرده بودم که ایا واقعا پرو بال طوطی ها را باید قیچی کرد یا نه؟

و حال به اطمینان رسیده ام که یکی از بزرگترین دلایل پرکن شدن و عصبی شدن طوطی ها چیدن و کوتاه کردن پرو بال انهاست.

هنگامی که تصمیم می گیریم پرهای طوطی را کوتاه کنیم شاید به این فکر نمی کنیم که با اینکار طوطی قدرت پرآرائی کردن رو تا حد زیادی از دست می دهد عمل پرآرائی اوج شادابی و سروحال بودن یک طوطی را نشان می دهد.

یعنی لحضه ای که چربی های غده را از بالای دم (انتهای ستون فقرات) با منقار می کشد و به تیزه ها (شاه پرها) و سایر پرهای بال و دم می کشد.

درست همان موقع که با پرهایی با نوک های تیز تیز روبرو می شود چقدر ناراحت می شود. و موقعی که بال را می بندند تیزی و غیر طبیعی بودن پر قیچی شده روی پهلوهی پرنده باعث می شود تا باز هم رنج بکشد.

شاید بشه گفت تمام ارزش یک پرنده زینتی به داشتن پرو بال کامل و تمیز باشد. به سایتهای خارجی یا کتاب های خارجی که روش های صحیح کوتاه کردن پر و بال طوطی را نشان داده اند نگاه نکنید.

اینجانب مدتهاست انواع طوطی ها را زیر نظر دارم طوطی هایی که خیلی وقت پیش پرو بال انها کوتاه شده حتی انها که توسط خودم مثلا به راه و با دقت کوتاه شده اند اکثرا همیشه از این حالت رنج می برند شاید صاحبانشان انچنان متوجه نباشند اما این یکی از اشتباهات بزرگ و رایج و است در این مورد ابتدا مطمئن شدم بعد اقدام به نوشتن چنین مطلبی کردم خواهش می کنم توجه داشته باشید.

دست کم مدت ۹ ماه است که هرگز پروبال طوطی ها را کوتاه نکردم چون به این موضوع فکر می کردم و متوجه شده بودم چه اثرات مخربی روی پرنده خواهد داشت حتی پرندگان دیگر مانند مرغ مینا.

اگر به این فکر می کنید که ممکن است یک روز در اثر یک حواسپرتی پرنده تان پر کشیده و از پیش شما برود باز هم پیشنهاد می کنم اگر در هنگام ازاد بودن پرنده دقت کنید که درب و پنجره ها بسته باشد.

بسیار بسیار افرادی بوده اند که در هنگام مسافرت پرنده خود را از دست داده اند پیشنهاد می کنم بیخیال لذت بردن از پرنده تان بیرون قفس در مسافرت شوید اما پرو بالش را قیچی نکنید.

من با قاطعیت عرض می کنم که هرگز نباید پروبال هیچ طوطی را کوتاه کرد یکنفر با ناخونگیر اقدام می کند دیگری با قیچی مخصوص و .... اما همه انها اشتباه می کنند.

در یک جمله باید بگم هرچقدر کارهایی مانند کوتاه کردن ناخن و منقار و بال وپر و غیره انجام دهید پرنده شما بی کیفیت تر خواهد شد.

طوطی شما باید دارای منقاری تیز و قوی همراه ناخون هایی تیز و بال هایی کاملا صاف و تمیز باشد.

طوطی خود را دست هرکسی نسپرید تا برایش تصمیم بگیرد...

در مورد طوطی سانان بیشتر بخوانید::

۱۰ راه ساده برای تشخیص جنسیت کوتوله (طوطی) برزیلی

نگهداری از جوجه طوطی ، بهترین روش بزرگ کردن جوجه گوشتی طوطی + ...

۹ راه آموزش صحیح برای دستی کردن طوطی( Taming a parrot ) + فیلم

علت و درمان پرکنی طوطی کاسکو

چرا بالهای طوطی را خودم کوتاه نکنم؟

(کاکادو ها،ارا،شاه طوطی،طوطی خاکستری) چیدن بالهای پرنده به دلیل نامطلوب بودن ان نزد طوطی ها بهتر است به شخص دیگری بدون وجود شما صورت گیرد چون طوطی ها، مخصوصا انواع اهلی ،باعث این کار را شخصی میداند که بالهایش را چیده و خاطرات بد به سختی از ذهن طوطی ها پاک میشود.

به ندرت این اتفاق خواهد افتاد که طوطی ها یا حتی طوطیی مثل کاسکو که کاملا اهلی باشد از شما به خاطر این کار دوری کند و شما را نبخشد بنابراین خود شما هم میتوانید این کار را انجام دهید ولی برای طوطی های وحشی که در حال اهلی شدن هستند این قضیه کاملا برعکس است

چیدن صحیح بال طوطی ها:

چیدن بال طوطی ها را باید به شخص ماهری واگذار کرد اما به هرحال خود شما نیز میتوانید این کار را انجام دهید.

چیدن بالها باید به طوری صورت گیرد که زیبایی پرنده از بین نرود و بالهای چیده شده در دید نباشد.

بهترین روش جا گذاشتن چند شاه پر اولی و چیدن شاه پرهای میانیست درمورد بعضی طوطی ها که در پرواز استادند و قدرت بالایی در پرواز دارند این کار باید بیشتر انجام شود یعنی تعداد شاه پر بیشتری چیده شود

به هر حال در چیدن بالها احتیاطات لازم مانند استفاده از دستکش چرمی یا پیچیدن طوطی در حوله برای جلوگیری از گاز کرفتن طوطی در هنگام چیدن بالها توصیه میشود.

این نکته هم قابل ذکر است:: که همیشه کمتر بهتر از بیشتر است پس در چیدن بالها زیاده روی نکنید طوطی شما بعد از چیده شدن بالهایش باید در اولین پرواز با بالهای چیده شده به ارامی به زمین بشیند و سقوط نکند.
نکته دیگری هم قابل ذکر است:: که طوطی های در حال تکثیر سلب امتیاز پرواز مساوی با سلب تکثیر انهاست چون از بالها برای عمل جفت گیری و تعادل داشتن در ان زمان استفاده میکنند

روش های دیگری در مورد نحوه چیدن بال طوطی ها (چیدن یک درمیان بال ها، یا چیدن شاه پرهای اولیه و چیدن کامل شاه پرها و…..) وجود دارد که از ذکر ان به خاطر اصولی نبودن یا کارایی پایین این روش ها نوشته نخواهد شد. ” ما میخواهیم پرنده ای زیبا و شاداب داشته باشیم “




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (30 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مائده | ۹ ماه پیش
سلام من یه ملنگودارم صاحب قبلش به بدترین وضعیت ممکن پرهاش رو کوتاه کرده به طوری که اصلا نمیتونه پرواز کنه چیکارکنم
2
1
زهرا | ۲ سال پیش
سلام ببخشید من یک کاسکو ماده دارم و هر چند مدت به یکی از اعضای خانواده حمله می‌کنه و مجبور میشم بالش رو به این دلیل کوتاه کنم که خدایی نکرده هیچکس آسیب نبینه ولی از طرفی طوطی خودم از این طریق آسیب می‌بینه آیا کاری که من انجام میدم صحیح هستش ؟
0
3
Arad | ۲ سال پیش
سلام ملنگو هم نباید پر هاش را چید؟
یا نمی شود شاه پر هارا با چشب ببندیم؟
می خواهم رامش کنم حدود 3 ماه دارد پرواز می کند به درو دیوار می خورد و فکر می کنم بال هاش آسیب ببینن باا این برخورد به دیوار ها
4
1
Ali | ۲ سال پیش
من یک سال و دو ماه که یه طوطی برزیلی خریدم و توی این مدت اصلا دستی نشد و وحشی تر هم شد بعد تحقیق کردم و فهمیدم یک بار باید بال هاشو بچینیم تا زود تر دستی بشه و منم این کارو کردم و بعد اینکار خیلی آروم تر شد . نمیدونم افسرده شده یا...
حالا باید چیکار کنم تاحالش خوب بشه
1
11
پاسخ ها:
محمد | ۶ ماه پیش
یک مدت افسرده میشه.ولی اگر باهاش وقت بگذرونید و باهاش بازی کنید هم اهلی میشه و هم یادش میره
0
1

hits