دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی طوطی کاکادو یا طوطی سفید کاکل زرد
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کاکادو یک خانواده بسیار زیبا از طوطی سانان هستند که کاکل هایی به رنگ های مختلف دارند و اغلب نیز با استفاده از رنگ کاکل و رنگ بدن از یکدیگر قابل تشخیص می باشند


آشنایی با طوطی کاکادو


کاکادو یک خانواده ی بسیار زیبا از طوطی سانان هستند که کاکل هایی به رنگ های مختلف دارند و اغلب نیز با استفاده از رنگ کاکل و رنگ بدن از یکدیگر قابل تشخیص می باشند ،همچنین در این خانواده از طوطی ها تفاوت ابعاد جثه ای نیز مشاهده می گردد به طوری که طول بدن کاکادو ها می تواند از ۳۰ سانتی متر تا ۷۰ سانتی متر باشد . محبوبیت کاکادوها به حدی بالاست که از گذشته های دور به عنوان حیوان خانگی مطرح بودند. در میان این خانواده کاکادو سفید کاکل زرد بزرگ به علت هوش بالا و خلق و خوی شاد و فعالی که داردبه عنوان یکی از محبوب ترین طوطی های خانگی شناخته شده است .

اصلیت طوطی کاکادو

یک طوطی کاکادو یکی از ۲۱ گونه طوطی متعلق به خانواده Cacatuidae است، تنها خانواده در خانواده بزرگ Cacatuoidea. این خانواده دارای توزیعی عمدتا در ناحیه استرالیایی است که از فیلیپین و جزایر شرقی جزایر والاسا تا گینه نو، جزایر سلیمان و استرالیا است. کاکادو ها بیشتر به واسطه تاج برجسته و منقار دارای انحنای شان شناخته می شوند. پرهای این دسته از کاکادوها نسبت به برخی گونه های دیگر تنوع رنگی کمی دارند و سفید، خاکستری و یا سیاه است، و دم یا تاج آنها دارای رنگ متفاوت است. بال و پر زن و مرد در بسیاری از گونه های آن مشابه است. مانند طوطی کاکادو که سفید رنگ است. به طور متوسط آنها از سایر طوطی ها بزرگتر هستند. با این حال، cockatiel، کوچکترین گونه طوطی کاکادو، یک پرنده کوچک است.

طوطی

خصوصیات طوطی کاکادو


کاکادوها پرندگانی بسیار پر جنب و جوش و پرتحرک ،با هوش فوق العاده بالا و بسیار زیبا میباشند. توانایی تقلید صدا و صحبت کردن را دارند،اما بیشتر جذابیت آنها به علت رفتار و حرکات زیبا وجذابی است که انجام می دهند. اگر به درستی با کاکادو رفتار شود به سرعت به صاحب خود علاقمند می شود.


بدن این پرندگان با پودری سفید پوشیده شده که باعث ضد آب شدن پرهای آنها می باشد. آنها لانه خود را در سوراخ درختان ساخته و دو تا سه تخم می گذارند. طوطی نر و ماده هر دو وظیفه خوابیدن روی تخمها را بر عهده دارند. بیست و پنج تا بیست و هفت روز طول میکشد تا جوجه ها سر از تخم بیرون آورند. بین نه تا دوازده هفته طول میک شد تا جوجه ها آماده ترک لانه شوند.


در بعضی از مناطق استرالیا به علت جمعیت زیاد این طوطیها به عنوان آفت درختان ومیوه ها و محصولات کشاورزی شناخته شده و کشاورزان به وسیله ی تفنگ یا مسموم کردن آنها را از بین می برند. به علت تقلید حرکات و انجام حرکات شگفت انگیز و خنده آور به میمون پرندگان معروف است.


تفاوت جنس در طوطی کاکادو

کاکادو نر: نرها دارای چشمهای سیاه میباشند.

کاکادو ماده: ماده ها دارای چشمان قرمز یا قهوهای میباشند.

جوجه ها و پرندگان نابالغ: دارای عنبیه خاکستری تیره و همچنین جثه، سر و منقار کوچکتر از بالغین و پاهای کاملا سیاه میباشند.

طول عمر این پرندگان در اسارت و در شرایط مناسب بیش از70 سال گزارش شده است. عمر کاکادوهای وحشی در طبیعت بین 20 تا 40 سال است.

کاکادو

مورفولوژی (ریخت شناسی) طوطی کاکادو


کوکادوها معمولا طوطی های متوسط یا بزرگ هستند که از ۳۰-۶۰ سانتی متر (۱۲ تا ۲۴ سانتیمتر) و در وزن ۳۰۰-۱۲۰۰ گرم (۰٫۶۶-۲٫۶۵ پوند) وزن دارند؛ با این حال، یک گونه، cockatiel، به طور قابل توجهی کوچکتر و باریک تر از گونه های دیگر است، که ۳۲ سانتی متر طول دارد (با احتساب پرهای دم او) و ۸۰-۱۰۰ گرم وزن (۲٫۸-۳٫۵ اونس). سر و گردن و تاج متحرک این گونه ها که در تمام طوطی های تاجدار وجود دارد، در بین بسیاری از گونه ها بسیار جذاب است. تاج آنها زمانی که پرواز می کنند یا زمانی که عاملی آنها تحریک می کند، باز می شود.

پاهای این گونه خاکستری رنگ است و دارای ۴ انگشت می باشد که زمانی که روی شاخه درخت و یا مانند آن می نشیند، دو انگشت میانی رو به جلو و دو انگشت بیرونی در پشت قرار می گیرد. پاهای آنها کوتاه و دارای پنجه های قوی هستند و هنگام بالا رفتن از جایی از منقار خود به عنوان یک عامل سوم برای گرفتن جایی استفاده می کنند. منقار قوی آنها به گونه است که می توانند دانه های آجیل را در صورتی که دارای پوست باشند به راحتی بشکنند. منقار جنس نر طوطی کاکادو، نسبت به جنس ماده کمی بزرگتر است.

آنها عموما دارای بال های عریض بلندی هستند که در پرواز سریع مورد استفاده قرار می گیرند، با سرعت تا ۷۰ کیلومتر در ساعت (۴۳ مایل در ساعت) که برای نوعی طوطی گالا این مقدار ثبت شده است.

صدای طوطی کاکادو

همانطور که گفته شد دسته طوطی های Cockatoo از جمله طوطی های سخنگو هستند، که با تمرین و تکرار مستمر می توانند صحبت کنند. اما اگر به طور کلی در مورد صدای این پرنده بخواهیم بگوییم، آوازخوانی یا سخن گفتن کوکاتوها با صدای بلند و خشن است. آنها هنگام بروز رویداد هایی شامل، به رسمیت شناختن یکدیگر، هشدار دادن به دیگران برای وجود شکارچی، نشان دادن خواسته و حالت های فردی، حفظ انسجام گله و هشدار هنگام دفاع از لانه و … از خود صدا تولید می کنند.

استفاده از شیوه های تماس و سر دادن صدا و اینکه به چه تعداد باشد در گونه های مختلف متفاوت است. کوکاتو سیاه Carnaby دارای ۱۵ نوع تماس است، در حالی که دیگران، مانند کوکاتو، Major Mitchell، تعداد کمتری دارند. بعضی ها، مثل کاکادو “gang-gang” ، نسبتا آرام هستند، اما هنگام تغذیه، یک صدای غر آرام هنگام غذا خوردن دارند. برخی از گونه ها علاوه بر ایجاد صدا، برای برقراری ارتباط از زدن یک تکه چوب خشک بر روی درخت برای ایجاد صدا استفاده می کنند. گونه های کوکاتو نیز هنگامی که تهدید می شوند، صدای شگفت انگیز مشخصی را ایجاد می کنند.

طوطی کاکادو

محل زندگی طوطی کاکادو

ویژگی بارز کاکادوها که به آنها کوکاتو هم گفته می شود این است که به صورت دسته جمعی پرواز می کنند و در کنار هم هستند. طوطی کوکاتو تک همسری هست و در سوراخ های درختان زندگی می کنند. که روند پاکسازی درختان قدیمی که دارای حفره ها هستند باعث شده است که این گونه طوطی سفید زیستگاه خود را برای زندگی از دست بدهد و دیده شده است در یک سوراخ چندین کاکادو زندگی می کنند. البته برخی از گونه ها این تغییرات را پذیرفته اند و مطابق با شرایط خود را سازگار کرده اند و در مزارع و زمین های زراعی انسان ها زندگی می کنند، که البته ، به خاطر آسیبی که به محصولات وارد می کنند برای تغذیه خود به نوعی آفت مزارع کشاورزی هم شناخته می شوند.

برخی دیگر به عنوان یک حیوان خانگی در خانه ها هستند و نگهداری می شوند، که شرایط نگهداری آنها و برآوردن نیازهای آنها سخت و دشوار است؛ چرا که باید شرایط محیطی خاصی را فراهم کرد و برخی از عادات زندگی خود را ترک کنیم. طوطی کاکادوی سفید نسبت به نوع سیاه آن بیشتر در اسارات هستند و در قفس زندگی می کنند. تجارت غیر قانونی و شکار بی رویه طوطی کاکادو تعداد آنها را کاهش داده است.

مشکلات نگهداری طوطی کاکادو


جیغهای بلند و همچنین خرابکار بودن آنها را میتوان نام برد. اگر آنها را بدون نظارت از قفس خارج کنید می توانند خسارات زیادی به وسایل خانه زده یا ممکن است با جویدن سیم برق یا وسایل تیز به خود آسیب برساند.

رفتار و عادات طوطی کاکادو

این دسته از طوطی ها، از جمله پرنده هایی هستند که در روز فعالیت می کنند و به اصطلاح پرنده های روزانه هستند و برای تهیه غذا نیاز به نور دارند. آنها پرنده های سحر خیزی نیستند، در عوض منظر می مانند که آفتاب محلی که قرار است آنها به جستجوی غذا بپردازند را گرم کند و بعد به دنبال غذا بروند. همه گونه های طوطی به طور کلی بسیار اجتماعی و شب نشین، و در سفر در گله های رنگارنگ و پر سر و صدا هستند. در بیشتر زمانها ، گله ها کوچک و تعداد صد پرنده یا کمتر هستند، در حالی که در خشکسالی ها و یا دیگر زمان های ناسالم، آنها ممکن است تا هزاران یا حتی ده ها هزار پرنده را از خود نشان دهند. گونه هایی که در سرزمین های آزاد زندگی می کنند گله های بزرگتری نسبت به مناطق جنگلی دارند. برای یافتن غذا همگی به صورت دسته جمعی روی زمین راه می روند و از علوفه ها و غلات برای تغذیه خود استفاده می کنند.

separator line

بیشتر بخوانید:

آموزش یاد دادن حرف زدن به انواع طوطی

ماکائو (آرا) آبی طلایی-طوطی بازیگوش و پر حرف

نگهداری از جوجه طوطی ، بهترین روش بزرگ کردن جوجه گوشتی طوطی + ...

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits