دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با نژاد گاو سیمنتال
17
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گاو سمینتال به نام علمی Simmental جز بهترین گاوهای شیر و گوشتی در جهان می باشد که اصلیت آن سوئیسی است

معرفی نژاد گاو سیمنتال


گاو سمینتال به نام علمی Simmental جز بهترین گاوهای شیر و گوشتی در جهان می باشد. همانطور که می خواهیم به معرفی گاو نژاد سیمنتال یا همان گاو سمینتال بپردازیم باید به شما بگوییم که در ابتدا فکر می کردند که نژاد این گاو مربوط به کشور آلمان باشد. اما در واقع این نژاد گاو متعلق به کشور سوئیس است که در حال حاضر در کشورهای مختلفی از جهان پرورش می یابد. دلیل پرورش گاو سمینتال به صرفه بودن آن در شرایط اقتصادی می باشد و با دادن کمترین علوفه و مواد کنسانتره بیشترین شیر و گوشت را به شما می دهد.

اصلیت این نژاد یه دره ای سرسبز در کشور سوئیس به اسم سیمی برمی‌گردد که حدود نیمی از گاوهای کشور سوئیس و هم‌چنین قسمت اعظم گاوهای آلمان از این نژاد بوده و یکی از مشهورترین نژادها در اروپا می‌باشد و حدود سه میلیون و 600 هزار رأس بومی در کشور ما وجود دارد. سمینتال یا فلک فیه یکی از بهترین نژادهای دو منظوره از لحاظ تولید شیر و گوشت در جهان است.

خصوصیات گاو سمینتال


این گاو به رنگ صورتی و سفید و با لکه های قرمز وجود دارد و در کشورهای مختلف به اسم هایی متفاوت می شناسند. در کشور فرانسته به نام گاو مونت بیلیارد در کشور آلمان هم به نام Fleckvieh می شناسند. به طور کلی این گاو دارای دست و پنجه قوی می باشد و در عین حال لگنی پهن دارد و پستان های آن بهترین فرم استاندارد هر گاو را شامل می شود.

گوساله سمینتال یکی از نژادهایی است که به راحتی مدیریت می‌شود، وزن گاو نر در سن بلوغ به طور معمول حدود 1000 تا 1200 کیلوگرم و گاو ماده 500 تا 850 کیلوگرم است. در نژاد سمینتال نسبت گوشت به چربی از سایر نژادهای دیگر بالاتر است. گوشت مطبوع، نرم، ترد و رنگ قرمز و عامه پسند دارد. ضریب تبدیل غذایی در این نوع از گاوها بسیار بالاتر از بقیه است و باعث خواستار و قیمت بهتر برای این گوساله می‌شود.

گوساله

زمان ورود گاو سمینتال به ایران

به دلیل اینکه نژاد گاو سمینتال بهترین نژاد گاو برای اطلاح نژادی است اولین بار در سال 1330 گاوهای نژاد دو منظور سمینال یعنی فلک فیه و مونت بیلیارد وارد ایران شد که برای دو رگ گیری و تلقیح مصنوعی با گاوهای شیری گوشتی انجام شد.

وزن گاو سمینتال

این گاو دارای جثه ای بزرگ و شاخ های متوسط است و وزن گاو نر سمینتال حدودا ۱۰۴۳ تا ۱۱۷۹ کیلوگرم و وزن گاو ماده این نژاد ۶۵۸ تا ۸۱۶ کیلوگرم است.

میزان شیردهی گاو نژاد سمینتال

میزان تولید شیر در این نژاد نیز ۴۰۸۲ کیلوگرم در هر دوره شیردهی است که درصدچربی آن ۴ درصد است. نژاد گاو سمینال جمعیتی بالغ بر 40 تا 60 میلیون دام در شش قاره جهان دارد که اولین بار در اوایل سال 1887 به کشور آمریکا فرستاده شد.

گاو

تولید مثل گاو سمینتال

یکی از مزایای برجسته این نژاد سن بالای آن است چرا که به طور معمول سن گوساله‌ها در نژادهای مختلف بین 10 تا 12 است. باوجود سن بالا اما توانایی زایش 6 شکم را دارد. هر گاو مولد در هر سال یک گوساله سالم هم به دنیا می‌آورد و این جز نقاط قوت این نوع نژاد است.

گوساله‌ها هنگام تولد بدون جنسیت 40 کیلوگرم و تا 100 کیلو در 4 ماهگی می‌رسند و طول دوره شیردهی آن‌ها 300 روز است.

دلایل برتری نژاد سمینتال


1. گوساله سمینتال با هر اقلیم آب و هوایی سازگار است.
2. تمامی شرایط توسعه کمی و کیفی پرورش این نژاد در مدل‌های صنعتی و آمیخته در روستاها با عوامل محیطی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی روستائی ایران سازگارتر می‌باشد.
3. مدت بهره‌دهی طولانی‌تر و قابلیت ماندگاری بالا در گله را دارد.
4. دو منظوره بودن (شیری و گوشتی) است.
5. توانایی گوشت بیشتر در زمان حذف.
6. مقاومت در برابر بیماری خصوصاً بیماری‌های گوارشی، ورم پستان، دردهای مفصلی و غیره نسبت به نژاد هلشتاین مقاوم تر است.
7. نیاز آن به مواد کنسانتره‌ای از نژادهای تک منظوره کمتر است

separator line

بیشتر بخوانید:

علل و درمان لنگیدن پای گاو ( زگیل یا روماتیت انگشتی در گاو )

علل و درمان پرولاپس رحم در گاو + فیلم

معرفی نژاد گاو هلشتاین و خصوصیات آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (17 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

بنیامین | ۳ ماه پیش
سلام ودرود برشما .من قصد دارم یه گاوداری باوجود گاو سمینتال راه اندازی کنم چطوری گاو سمینتال اصل پیدا کنم خواهش میکنم از نظر جنس وخصوصیاتشون یکم کمک کنید .ممنونم از محبتتون
0
3
بنیامین | ۳ ماه پیش
سلام ودرود برشما .من قصد دارم یه گاوداری باوجود گاو سمینتال راه اندازی کنم چطوری گاو سمینتال اصل پیدا کنم
1
3

hits