دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه اقداماتی لازم است که گربه به راحتی زایمان کند

مراقبتهای قبل و بعد از زایمان گربه

چه اقداماتی لازم است که گربه به راحتی زایمان کند
43
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گربه مادر نیاز به مراقبت ویژه ای برای تامین شیر و گرما برای بچه گربه های تازه متولد شده اش دارد. 2 تا 3 هفته ی اول بعد از تولد برای گربه ی مادر و بچه ها به یک اندازه مهم است

مراقبتهای ویژه قبل از زایمان گربه

در اینجا به چند علامت زایمان قریب الوقوع اشاره می‌کنیم:

  1. در هفته آخر زایمان، غدد ترشح شیر بزرگ می‌شوند.
  2. تولید شیر، (دو روز قبل از زایمان شروع می‌شود)
  3. گربه مادر دنبال لانه می‌گردد.
  4. یک یا دو روز قبل از زایمان دمای بدن گربه تا حدود ۳۷درجه سلسیوس، کاهش می‌یابد.
  5. در طی هفته آخر گربه ی مادر دچار تغییر رفتار می‌شود، که ممکن است منزوی شده و دنبال جایی برای پنهان شدن بگردد و یا بیشتر از قبل مهد طلب شود، به خصوص اگر به شخصی که از او مراقبت می‎کند وابسته باشد.
  6. ناآرامی و بیقراری
  7. رفت و آمد های مکرر به لانه
  8. لیسیدن محل خروج نوزادان
  9. در آخرین هفته بارداری، جعبه ی زایمان باید در جایی گرم، ساکت و فارغ از هرگونه برو بیا قرار دهید.
  10. از ورود گربه های دیگر به آن جلوگیری کنید.
  11. گربه را تشویق به استراحت در آن جعبه و اطاق نمائید.
  12. لازم است که غذا، آب و یک تشت خاک مخصوص گربه هم در این اطاق گذاشته شود.
  13. داخل جعبه مقداری روزنامه که قابل تعویض است و یا یک ملحفه ی مستعمل قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ملحفه دارای بافتی نباشد که به پنجه های نوزادان گیر کند و آنها را اذیت کند. پوشش داخل جعبه، باید به طور منظم، عوض شود. (از الیاف مصنوعی برای پوشاندن داخل جعبه استفاده نکنید)

چه اقداماتی لازم است که گربه به راحتی زایمان کند

مراحل زایمان گربه


مرحله اول:

زایمان با دردهای آن شروع می‌شود. در این مرحله دهانه رحم شروع به باز شدن می‌کند.

معمولاً ترشح شفاف و بدون بویی آشکار می‌شود. این ترشح به عنوان مایع مخاطی شناخته شده و در طی بارداری در دهانه رحم باعث sealing the uterus از واژن می‌شود. در طی مرحله اول فواصل دردهای زایمان کم و کمتر می‌شوند.

مرحله دوم:

دردهای زایمان قوی تر و به فاصله‌ی زمانی کوتاهتری پیش می‌آیند و دهانه‌ی رحم کاملاً منبسط می‌شود. گربه‌ی مادر آماده‌ی زایمان است. بچه گربه از مجرای تولد، پایین می‌آید. گردن رحم دچار چنان فشاری می‌شود که باعث هل دادن بچه به بیرون می‌گردد. ممکن است به وضوح بتوانید فشار بچه گربه برای خروج را ببینید.

به طور طبیعی کیسه آب بچه گربه (حباب آن) در vulva دیده می‌شود. این بیرون پاشی و مایع همراه آن بوسیله ی گربه مادر تمیز می‌شود. برای خروج هر بچه گربه سه فشار لازم است.

گربه‌ی مادر آلودگی‌ها را از سر و صورت بچه پاک کرده و می‌لیسید که باعث جریان تنفس بچه شود.

مرحله‌ی دوم معمولاً از ۵ دقیقه تا حدود یک ساعت طول می‌کشد. اگر بعد از گذشت یک ساعت بچه‌ی بعدی به دنیا نیامد، لازم است که از دامپزشک کمک بگیرید.

مرحله‌ی سوم:

درست بعد از تولد بچه، به طور طبیعی جفت آن خارج می‌شود، به محض آنکه مادر بچه را تمیز کرد و تنفس بچه کامل شد، گربه مادر بند ناف را جویده و معمولاٌ جفت را می‌خورد. (این همان چیزیست که به غلط برخی از مردم تصور می‌کنند که گربه بچه اش را می‌خورد)

نکته: بعد از تولد بچه، مواظب خروج حتمی جفت از مادر باشید و تعداد آنرا چک کنید، چرا که جفت باقیمانده در بدن مادر باعث عفونت شده و خطر مرگ را در برخواهد داشت.

به محض تمیز کردن بچه، مادر او را به سمت سینه اش هل می‌دهد. دردهای زایمان ممکن است ادامه پیدا کند و تولد بچه ی بعدی به طور معمول بین ۱۰ دقیقه تا یک ساعت بعد اتفاق می افتد. در نهایت، کل مرحله‌ی زایمان و به دنیا آمدن تمامی بچه ها ممکن است حتی بیش از ۶ ساعت به طول انجامد.

چه اقداماتی لازم است که گربه به راحتی زایمان کند

چه اقداماتی لازم است که گربه به راحتی زایمان کند

چگونه به زایمان گربه کمک کنیم؟

گربه شما قبل از اینکه وضع حمل کند ممکن است بی قرار در اطراف خانه پرسه بزند. باید بدانید او به دنبال مکانی دنج برای زایمان است. برایش گوشه‌ی آشنا و آرامی را با یک جعبه و چند حوله و پارچه نرم و تمیز آماده کنید. جعبه را از قبل به او نشان دهید. او ممکن است از آن استفاده کند یا نکند. در هر حال اجازه دهید به جایی که احساس راحتی بیشتری می‌کند برود. حتی اگر مکانی که انتخاب کرده است مورد تایید شما نیست او را جا به جا نکنید.

اگر گربه در این شرایط احساس استرس یا خطر کند ممکن است زایمانش متوقف شود و موقعیتی مرگبار برای خودش یا بچه هایش پیش بیاید. خانه را در آرام ترین و ساکت ترین حالت ممکن در بیاورید. به هیچ وجه در فرآیند زایمان او دخالت نکنید مگر آنکه مطمئن شوید قطعا مشکلی پیش آمده است.

در هنگام زایمان گربه او را با دقت نگاه کنید به احتمال زیاد او احتیاجی به کمک شما نخواهد داشت اما گاهی شرایطی به وجود می‌آید که نیاز به کمک دامپزشک خواهید داشت.

  1. اگر گربه شما دارای انقباض‌های فعال است و بعد از حدود 15 تا 20 دقیقه بچه‌ای به دنیا نیاورد فورا به دامپزشکی مراجعه کنید.
  2. اگر بخشی از جنین یا جفت را می‌توانید مشاهده کنید اما ظرف مدت کوتاهی (یک تا دو دقیقه) گربه نتوانست آن را خارج کند فورا به دامپزشکی مراجعه کنید.
  3. برای یک گربه استراحت بین زایمان غیر طبیعی نیست. در هر حال اگر بیش از دو ساعت بین زایمان دو بچه گربه طول کشید با دامپزشک خود مشورت کنید.
  4. یکی از کارهای خوبی که می‌توانید انجام دهید مراجعه به دامپزشکی برای معاینه گربه بعد از زایمانش است. برون ریزی و ترشحات از واژن گربه بعد از زایمان طبیعی است اما اگر بدبو هستند با دامپزشک خود مشورت کنید.

چه اقداماتی لازم است که گربه به راحتی زایمان کند

مراقبت ویژه پس از زایمان گربه

هنگامیکه تمام توله ها خارج شدند و گربه مادر نیز آرام است می‌توانید تمام آن‌ها را به مکانی تمیز و راحت که به منظور استراحت آن‌ها فراهم کرده‌اید منتقل کنید.

گربه شما به احتمال زیاد بیشتر وقت خود را با بچه‌هایش می‌گذراند. در چند هفته اول زندگی، بچه گربه‌ها به برای تنظیم دمای بدنشان و گرم ماندن به مادر خود وابستگی زیادی دارند. همچنین گربه مادر بچه‌هایش را به طور مرتب تمیز می‌کند و مدفوع آن‌ها را می‌خورد. این طبیعی است.

با این حال، اگر گربه مادر غذای خود را به طور معمول نمی خورد یا عملی غیر طبیعی دارد، با دامپزشک خود مشورت کنید. اگر او استفراغ یا اسهال داشته باشد، ممکن است بیمار باشد و علاوه بر این در صورتیکه لرز یا تشنج داشته باشد، نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد.

زمانیکه بچه گربه‌ها سنی در حدود 4 تا 5 هفته دارند می‌توانید غذای جامد را در دسترس آن‌ها بگذارید. معمولا حدود 6 تا 8 هفتگی می توانند به راحتی غذای جامد را بخورند. در این زمان شروع به از شیر گرفتن آن‌هاکنید. با این حال، اجتماعی شدن برای نمو بچه گربه ها بسیار مهم است، مخصوصا در طول 8 تا10 هفته‌ی اول زندگی آن‌ها. در صورت امکان، بچه گربه ها باید تا حداقل تا 8 هفتگی ، در کنار هم باقی بمانند.

به خاطر داشته باشید که سیستم ایمنی و استخوان‌های آن‌ها بسیار ضعیف و شکننده است. آن‌ها نباید توسط هیچ فردی به جز گربه مادر جابه‌جا شوند. در صورتیکه فردی تلاش کند به آن‌ها خیلی زود دست بزند گربه مادر بسیار خشمگین خواهد شد.

چه اقداماتی لازم است که گربه به راحتی زایمان کند

بیشتر بخوانید:

چرا آلت تناسلی گربه نر خاردار است؟

رفع بوی بد ادرار و مدفوع گربه در خانه

آیا می دانید گربه شما چند سال دارد ؟ راههای ساده تشخیص سن گربه

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (43 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یونس خواجه | ۲ سال پیش
واقعا دستتون درد نکنه بخدا مونده بودم چیکارکنم که گربه ی من راحتتر زایمان کند خیلی مفید بود واقعا هرچه نوشته بودین درست هسش
1
2
غزال امیری | ۳ سال پیش
سلام گربه من دو روزه زایمان کرده کلا دوتا زایید.و تعجب کردیم گفتیم شاید چون ۱۰ ماهگی حامله شده و زود بوده.الانم دقت کردیم بعد از دو روز کمی خون از مخرجش اومده.اینا همه طبیعی هستن یا غیر عادی
0
8
سعید | ۴ سال پیش
درود بر شما . بسیار مفید بود . چند سوال هم دارم . در صورت امکان جواب دهید .....
بی قراری گربه و صداهای خاص گلو ، یکی دو روز بعد از زایمان به دلیل چیست ؟ آیا لازم است بچه ها را به حیاط و جایی که نور آفتاب داشته باشد انتقال دهیم ؟ چرا گربه مادر بعد از زایمان ، میلی به غذا ندارد ؟ تنها به مقدار کم ، شیر میخورد ولی از خوردن مرغ و گوشت امتناع می کند . گربه مادر اجازه نمیدهد به نوزادانش نزدیک شویم و حالت تهاجمی به خود می گیرد . با مکافات فراوان توانستم جسد یکی از بچه ها را از بقیه نوزادانش جدا کنم .
1
3

hits