دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه تشخیص و درمان سرطان استخوان در سگ ( استئوسارکوم )
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
استئوسارکوم شایع ترین تومور بدخیم استخوان در سگ می باشد. بیش از 80٪از کل تومورهای بدخیم استخوان در سگ استئوسارکوم ها هستند. اگر چه ممکن است این بیماری در سگی با سن 1 سال نیز دیده شود اما بالاترین میزان بروز در سگ ها در سن 5 تا 9 سالگی با یک پیک در...

سرطان استخوان در سگ :

سرطان استخوان که اوستئو سارکما نیز نامیده می شود یک نوع سرطان مهاجم و شایع است که در سگهای بزرگ جثه معمول تر است. در واقع سرطان استخوان از یک سلول در مرکز استخوان شروع می شود و به سمت بیرون پیشروی می کند و باعث تورم و آماس می شود.

استخوانهای سرطانی ضعیف تر و شکننده تر از استخوانهای سالم است.که بدین وسیله تصادفات و اتفاقات کوچک بسیار خطرناک می شود.چون سلول های سرطانی به 90 % استخوان نفوذ می کند .

استخوان نفوذ می کند و پس از آن علائمی در سگ مشخص میشود.پس لازم است به محض مشاهده علائمی مانند باد کردن و یا لنگیدن ، باید سگ خود را به دامپزشکی ببرید

نژادهای بزرگ مانند گریت دین، سنت برنارد، ایریش ستر، ژرمن شپرد و گری هوند مستعد هستند.هر دو جنس به طور مساوی تحت تاثیر قرار می گیرند. پیش آگهی به دلیل متاستاز سریع، خوب نیست.

میزان بروز در سگهای نر بیشتر از سگهای ماده است.

آشنایی و درمان سرطان استخوان سگ

علائم بالینی سرطان استخوان در سگ :

حیواناتی که به صورت بالینی تحت تاثیر قرار گرفته اند معمولا با علائم لنگش و تورم بزرگ دردناک در محل تومور، مراجعه می کنند. این وضعیت اغلب اول پس از یک صدمه کوچک نمایان می شود.

برای اطمینان سرطان و رد احتمال عفونت های قارچی از اکس ری و در برخی موارد از بیوپسی برای تشخیص بیماری استفاده می شود.

هرچند سرطان در تمامی استخوانهای بدن دیده می شود ولی 75 تا 85 در صد این بیماری در اندام های زیرین مانند دست و پا بروز می کند.

آشنایی و درمان سرطان استخوان سگ

درمان سرطان استخوان سگ :

راه اول درمان :

در حد امکان باید عضو سرطانی از بدن خارج شود و سگ تحت شیمی درمانی قرار گیرد ، اگر خارج سازی آن امکان پذیر نباشد باید درمانهای برای کاهش درد و جلوگیری از گسترش سرطان انجام می گیرد .

راه دوم درمان :

بر خلاف انسانها شیمی درمانی در سگ و سایر حیوانات باعث ریزش مو نمیشود.سگها خیلی خوب می توانند شیمی درمانی را تحمل کنند و معمولا بعد از 3 روز به حالت نرمال بر می گردند.

در مورد استئوسارکوم ( سرطان استخوان سگ ) چه میدانید

استئوسارکوم بافت اسکلتی و نرم نیز در گربه رخ می دهد، اما رخداد آن بسیار کمتر از سگ بوده و توسعه متاستاتیک کندتری دارد

استئوسارکوم چند مرکزی (polyostotic) (ناشی از درگیری بیش از یک استخوان در یک زمان) گزارش شده اما نادر است. استئوسارکوم ممکن است در بافت نرم نیز بوجود بیاید. این حالت گاهی اوقات در دژنراسیون تومورهای پستان مخلوط در سگ ماده دیده می شود. همچنین ممکن است پس از آلودگی مری با lupi Spirocerca این عارضه پدید آید.

آشنایی و درمان سرطان استخوان سگ

سه نوع استئوسارکوم وجود دارد:

  1. نوع لیتیک (استئوکلاستیک):
    این نوع که با لیزو یا تخریب استخوان با بروز پاسخ دفاعی اندک یا بدون هیچ واکنشی مشخص می شود. تخریب زودرس کورتکس همراه با حمله به بافت نرم اطراف آن وجود دارد. گسترش اولیه متاستاتیک معمول است.
  2. نوع اسکلروزان (استئوبلاستیک):
    ویژگی اصلی این نوع، تشکیل استخوان جدید همراه با افزایش اپسیته رادیوگرافی استخوان مبتلا می باشد.
  3. نوع مخلوط:
    نواحی تخریب استخوان و تولید استخوان با یکدیگر آمیخته شده و تومور ظاهر آشفته و تهاجمی دارد. این نوع رایج ترین نوع می باشد.
آشنایی و درمان سرطان استخوان سگ

علائم بالینی رادیولوژیک استئوسارکوم:

  1. همه بسیاری یا از ویژگی های رادیوگرافی استئوسارکوم همان ویژگی های یک تومور بدخیم استخوان هستند.
  2. استئوسارکوم اغلب به نواحی خاصی از بدن تمایل دارد: انتهای دیستال رادیوس و استخوان ران و انتهای پروگزیمال استخوان بازو و تیبیا ؛ “به دور از آرنج و نزدیک زانو. ”
  3. ضایعه در متافیز استخوان شروع می شود اما به ندرت به فضای مفصلی کشیده می شود. استخوان subchondral معمولا در امان می ماند
  4. برخی از کیس ها واکنش پریوستی از نوع “تشعشع خورشیدی” نشان می دهد واکنش پریوستی بدون تهاجم اغلب در استخوانهای مجاور دیده می شود، از جمله در اولنا اگر رادیوس درگیر باشد.
  5. اکثر حیواناتی که با یک بدخیم استخوانی مراجعه می کنند متاستاز ماکروسکوپی در زمان مراجعه ندارند. ریه شایع ترین مکان بروز متاستاز هستند، و رادیوگرافی قفسه سینه باید در همه کیس های مشکوک گرفته به بدخیمی های استخوان تهیه شود. عدم دیده شدن متاستاز دررادیوگرافی قفسه سینه بدین معنی نیست که ریه ها درگیر بیماری نیستند. بروز متاستاز ریوی در اواخر این بیماری رایج است. کانون متاستاز ریوی به صورت اپسیته های گرد و گسسته (cannonball) (ثدیده می شوند. کانون های متاستاز کمتر از 5 تا 10 میلیمتر قطر ممکن است دررادیوگراف قابل مشاهده نباشند. متاستاز به سایر استخوان ها نادر است، اما اغلب در سگ های تحت درمان با شیمی درمانی یا اشعه تراپی دیده می شوند.

نکته مهم: برای تشخیص کانن بال ها رادیوگرافی باید از قفسه سینه با دو حالت گماری جانبی خوابیده به سمت چپ و راست تهیه شود.

divider

بیشتر بخوانید :

علل تشخیص و درمان فوری سرطان پستان سگ

دلایلی که سگ کف پای خود را لیس میزند و راه درمان

دلایل عقیم کردن سگ ، گربه و خرگوش از نظر دامپزشکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits