دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تیره پلیکان 7 گونه دارد که 2 گونه سفید و خاکستری در ایران یافت می شود

معرفی دو گونه پلیکان به نام پلیکان سفید و خاکستری + آلبوم

تیره پلیکان 7 گونه دارد که 2 گونه سفید و خاکستری در ایران یافت می شود
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
معرفی دو گونه پلیکان تیره پلیکان 7 گونه دارد که 2 گونه آن در ایران یافت می شود. پلیکان ها پرندگان بزرگی هستند. منقاری بلند و شاخی و کیسه گلویی دارند که برای ذخیره ماهی است. فاصله دو بال، به طور...

معرفی دو گونه پلیکان

تیره پلیکان 7 گونه دارد که 2 گونه آن در ایران یافت می شود. پلیکان ها پرندگان بزرگی هستند.

منقاری بلند و شاخی و کیسه گلویی دارند که برای ذخیره ماهی است. فاصله دو بال، به طور متوسط، حدود 315 سانتی متر است و دمشان کوتاه است.

نر و ماده آن همشکل هستند و در فصل تولید مثل با کاکلی کوتاه و مجعد مشاهده می شود.

پروازشان پر توان و قوی است.

معرفی دو گونه پلیکان عبارتند از

  1. پلیکان سفید ( مرغ سقای )
  2. پلیکان خاکستری یا پلیکان پا خاکستری ( مرغ سقای )

مشخصات پلیکان سفید :

مرغ سقای سفید 155 سانتی متر طول دارد. اندازه ی منقارش 29 تا 47 سانتیمتر و فاصله ی دو بالش 270 تا 330 سانتیمتر است. پرنده ای بسیار بزرگ ، سنگین وسفید رنگ است .

درفصل تولید مثل کاکل کوتاه و مجعدی در پشت سرش پدیدار شده و پر و بالش به رنگ سفیدمایل به صورتی دیده می شود.منقارش دراز و تقریبا زرد متمایل به نارنجی است. .

کیسه ی گلوییش آویخته و پاهایش به رنگ قرمز نارنجی است. رنگ پرنده ی نابالغ قهوه ای است که به تدریج به سفید چرکی تغییر پیدا می کند . پروازش آرام و همراه با بالبازروی های کوتاه مدت است.

در هنگام پرواز، لبه ی عقبی بال هایش در سطح زیرین سیاه رنگ است. در گروه ، اغلب به شکل منظم در یک خط و یا دایره مانند پرواز کرده و از ماهی تغذیه می کند.

پرنده نابالغ قهوه‌ای رنگ است و به تدریج رنگ آن مبدل به سفید چرک می شود ، باقیمانده پرهای اولیه به‌صورت خال‌های قهوه‌ای نامنظمی در سطح بدنش خودنمایی می کند . پرواز پلیکان سفید اغلب بی شتاب و توام با بالبازروی‌های کوتاه مدت است . در پرواز سرش را در عقب و روی شانه‌ها نگاه می دارد . به‌طور دسته‌جمعی در ردیف‌های منظم و اغلب در ارتفاع زیاد پرواز می کند .

نوک بال‌هایش در سطح پشتی سیاه است ولی در سطح شکمی ، سراسر لبه عقبی بال سیاه رنگ می باشد . در حالی که بال‌های پلیکان خاکستری در سطح زیرین رنگ سیاه ندارد .

پرنده ای است آبزی با جثه ای بسیار بزرگ و پر و بالی به رنگ سفید با شاهپرهای اولیه سیاه که در هنگام پرواز بهتر نمایان می شوند. از مشخصه های منحصر به فرد این پرنده، داشتن منقاری زرد و دراز همراه با کیسه ای زرد متمایل به نارنجی است که این کیسه به حالت آویخته و تا انتهای گلو ادامه می یابد.

در فصل زاد و ولد پرهای مجعد سفید وکاکل مانندی روی سر پرنده های نر و ماده ظاهر می گردد و رنگ سفید مایل به صورتی آنها و همچنین پرهای زرد رنگ ناحیه گردن و سینه شان از نزدیک به خوبی قابل رؤیت می باشد. چشمانش قرمز و پاهای صورتی نسبتا کوتاهی دارد.

در هنگام پرواز مسافتی را روی سطح آب می دود و بعد با بال زدنهای کند و سنگین از سطح آب به پرواز در می آید. پروازش کند و اغلب بالبازروی هایش کوتاه می باشد. به هنگام پرواز سرش را به عقب و گردن را بر روی سینه جمع می کند و در ارتفاعات زیاد به صورت دسته جمعی و در ردیفهای منظم پرواز می کنند.

آلبوم :

پلیکان سفید
پلیکان سفید
پلیکان سفید
پلیکان سفید
پلیکان سفید
پلیکان سفید

مشخصات پلیکان خاکستری :

مرغ سقای پا خاکستری 170 سانتی متر طول دارد و اندکی از پلیکان سفید بزرگتر است. رنگش سفید چرکی است و فاقد کاکل است. اما پرهای پشت سرش اندکی بلند ومجعد است و رنگ روشن صورتی در پر و بالش مشاهده نمی شود.

پاهایش خاکستری سربی است و در زیر بال هایش،سیاهی دیده نمی شود. روتنه اش اندکی حالت نقره ای رنگ دارد و لکه ی بزرگ زرد رنگی در پایین گلویش مشاهده می شود.

در اطراف چشمانش حلقه ی خاکستری ، شبیه رنگ پاهایش دیده می شود. پرنده ی نابالغ، قهوه ای کمرنگ و شبیه پرنده ی نابالغ پلیکان سفید است.

پرنده ای است بسیار بزرگ که کمی از پلیکان سفید بزرگتر است. این پرنده نیز مانند پلیکان سفید منقار زرد و درازی دارد که منقار پائینی آن به کیسه ای بزرگ تبدیل شده است. تفاوت این دو پرنده در این است که رنگ پر و بال پلیکان سفید، مخصوصا در فصل زاد و ولد سفید مایل به صورتی است .

درحالی که رنگ این پلبکان، در ناحیه پشتی سفید چرک و در نواحی شکمی تقریبا سفید متمایل به خاکستری است. و دیگر داشتن پرهای بلند و مجعد روی سری و پشت گردن است و همچنین رنگ پاها که سربی رنگ است. در صورتی که رنگ پاهای پلیکان سفید صورتی و گوشتی رنگ می باشد دیگر اینکه رنگ چشم در اولی زرد رنگ و در دومی اغلب قرمز رنگ می باشد.

پلیکان پا خاکستری بالغ لکه بزرگ و زرد رنگی درزیر گلویش مشاهده می شود و رنگ شاهپرهای نخستین بالهایش قهوه ای تیره می باشد.

آلبوم :

پلیکان خاکستری
پلیکان خاکستری
پلیکان خاکستری
پلیکان خاکستری
پلیکان خاکستری

نامهای پلیکان سفید و پا خاکستری :

مشخصات :پلیکان سفید :پلیکان خاکستری :
خانواده ( دسته ) :پرنده ، لک لک سانان ، پلیکان
نام فارسی:پلیکان سفید ، مرغ سقای سفیدپلیکان خاکستری ، پلیکان پا خاکستری ، مرغ سقای خاکستری
نام انگلیسی:Great White PelicanDalmatian Pelican
نام عربی : البجعة البيضاءالبجعة الكدراء
نام علمی :Pelecanus onocrotalusPelecanus crispus

صدای پلیکان ها :

صدای پلیکان سفید :

این پرنده؛ تنها هنگام تولید مثل، در آشیانه ، صدایی از گلو خارج می کند.

صدای پلیکان پا خاکستری :

صدای این پرنده شبیه پلیکان سفید و به صورت «هیس – هیس» یا پارس کردن شنیده می شود.

تغذیه مرغ سقای :

غذاي عمده اين پرنده ماهي و قورباغه است و از سخت پوستان و نرم تنان و فراورده های آبی تغذيه ميکند. به هنگام تغذیه طعمه را هر چند بزرگ ، همراه آب وارد کیسه منقار خود میکند و پس از بستن حدودی لبه های منقار آب اضافی را خارج می کند و با بالا بردن سر، طعمه را وارد گلوی خود می کند .

زیستگاه :

پلیکان ها در آب های وسیع شور و شیرین، باتلاقی و سواحل به سر می برد.پرنده ی مهاجری است و در سراسر ایران دیده می شود و در دریاچه ی ارومیه؛ فارس و دریاچه ی هامون تولید مثل می کند. به صورت مهاجر عبوری در شمال شرق نیز دیده شده است.

پلیکان سفید و خاکستری از جمله پرندگانی‌ست که در فصل تابستان‌ در دریاچه ارومیه از پراکندگی نسبتا خوبی برخوردار است و این در حالی‌ست که گاهی در فارس و سیستان نیز زاد و ولد می کند و ضمن مهاجرت در تالاب‌های سراسر ایران دیده می شود . به صورت مهاجر عبوری در شمال شرق ایران نیز دیده شده است.

آبهای وسیع داخل خشکی ، باتلاق‌ها و مرداب‌های کم عمق ساحلی . به‌طور جمعی در نیزار آشیانه می‌سازد .!

در ایران، زمستان ها فراوان است و به تعداد اندک در دریاچه ی بختگان و پریشان و به ندرت در دریاچه ی هامون تولید مثل می کند. در جزیره ی قشم نیز دیده شده است.

این پرنده در دریاچه شور و شیرین ، سواحل و باتلاق ها به سر می برد.

حفاظت :

این پرنده در سطح جهانی در خطر بوده و در ایران ، در زمره ی پرندگان حمایت شده است و به حفاظت کامل از زیستگاه های تولید مثل نیاز دارد.

بیشتر بخوانید :

معرفی سه گونه اگرت به نام های اگرت بزرگ ، کوچک ، ساحلی + آلبوم

مشخصات حواصیل ارغوانی کاکل مشکی و نوع تغذیه + آلبوم

معرفی حواصیل بزرگ که به نام غول حواصیل معروف است + آلبوم

کاربر گرامی چنانچه درمورد " پلیکان سفید ، پلیکان خاکستری " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits