دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اگرتها از نظر ظاهری شبیه به مرغ ماهیخوار بوده و دارای گردنی دراز و پاهایی بلند می‌باشند

معرفی سه گونه اگرت به نام های اگرت بزرگ ، کوچک ، ساحلی + آلبوم

اگرتها از نظر ظاهری شبیه به مرغ ماهیخوار بوده و دارای گردنی دراز و پاهایی بلند می‌باشند
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در مورد پرنده اگرت چه می دانید ؟ اگرت (به انگلیسی: Egretta)‏، سرده حواصیلیان متوسط‌الجثه می‌باشد که بیشتر در مناطق دارای آب و هوای گرم پرورش می‌یابد و گونه‌های مختلفشان در بیشتر نقاط جهان یافت...

در مورد پرنده اگرت چه می دانید ؟

اگرت (به انگلیسی: Egretta)‏، سرده حواصیلیان متوسط‌الجثه می‌باشد که بیشتر در مناطق دارای آب و هوای گرم پرورش می‌یابد و گونه‌های مختلفشان در بیشتر نقاط جهان یافت می‌شود.

اگرتها از نظر ظاهری شبیه به مرغ ماهیخوار بوده و دارای گردنی دراز و پاهایی بلند می‌باشند. پرهای این پرندگان یا به طور کامل سفید بوده و یا همچون حواصیل کوچک آبی تنها در دوران جوانی پرنده سفیدرنگ می‌باشند.

همچنین این پرنده دارای پرهایی زینتی می‌باشد. تولید مثل اگرت‌ها در تالاب‌های باتلاقی کشورهای گرمسیری صورت می‌گیرد و آنها آشیانه‌های خود را به صورت کلونی و اغلب در کنار دیگر پرندگان آبزی بر روی درختان یا درختچه‌ها می‌سازند.

حشرات، دوزیستان و ماهی‌ها غذای این پرنده را تشکیل می‌دهند.

معرفی سه گونه اگرت :

  1. اگرت بزرگ ( حواصیل بزرگ سفید )
  2. اگرت کوچک ( حواصیل سفید کوچک )
  3. اگرت ساحلی

1 - مشخصات اگرت بزرگ ( حواصیل بزرگ سفید ) :

حواصیل بزرگ سفید 95 سانتی متر طول دارد و بزرگترین حواصیل سفید در ایران است. گردن و منقار نسبتا بلند و بدنش سفید رنگ است. منقار ، در زمستان، زرد نارنجی و در تابستان، سیاه رنگ است که قاعده اش به رنگ زرد دیده می شود.

روی سینه از پرهای بلند سفیدی پوشیده شده است. چشم ها به رنگ زرد و پاها سیاه است، اما قسمت بالای پا زرد رنگ است. نر و ماده همشکل اند. این پرنده آرام و ساکت است.

قار بزرگ آبچر بزرگی است با رنگ سفید یک دست از خانواده حواصیل که نام دوم آن حواصیل بزرگ سفید می باشد این پرنده مانند سایر حواصیلها پاهای بلند و گردنی دراز و منقاری نوک تیز و نسبتا طویلی به رنگ زرد دارد و احیانا قسمتی از آن سیاه می باشد.

به طور معمول رنگ پاهایش سیاه مایل به سبز می باشد مگر در فصل زاد و ولد که قسمت بالائی پاهایش به رنگ صورتی گرایش پیدا می کند اما رنگ پنجه ها همواره سیاه می باشند.

اتفاق دیگری که در فصل زاد و ولد در شکل ظاهری این حواصیل بزرگ می افتد رشد زیاد پرهای ظریف وبلند در ناحیه شانه ها است که به صورت شنل آویخته ای ناحیه کمری را فرامی گیرد واز لبه بالها و دم فراتر می رود و با وزش کمترین نسیمی این پرها را به رقص در می آورد. گردنش بلند و زاویه دار است و چشمانش زرد رنگ می باشد.

آلبوم :

اگرت بزرگ
اگرت بزرگ
اگرت بزرگ
اگرت بزرگ
اگرت بزرگ
اگرت بزرگ
اگرت بزرگ
اگرت بزرگ
اگرت بزرگ

2 - مشخصات اگرت کوچک ( حواصیل سفید کوچک ) :

حواصیل سفید کوچک 60 سانتی متر طول دارد. حواصیلی کوچک و سفید رنگ است. منقار بزرگ و سیاه رنگ، پاها نیز سیاه رنگ است (بجز انگشتانش که زرد رنگ است و هنگام پرواز به آسانی دیده می شوند).

پرنده ی بالغ، در تابستان وهنگام تولید مثل، کاکل درازی به حالت آویخته دارد و پرهای شانه اش بلند بوده و به صورت آویخته در عقب بدن مشاهده می شود.

در پرنده ی نابالغ، پاها به رنگ قهوه ای مایل به سبز، با قاعده ی صورتی دیده می شود. از نرم تنان، دوزیستان و سایر آبزیان تغذیه می کند. احتمال اینکه با شکل سفید حواصیل ساحلی اشتباه شود و جود دارد.

قار کوچک است، که پاهای سیاه و درازی دارد، گردنش دراز و منقارش بلند و نوک تیز است برخلاف اگرت بزرگ پنجه های پای سیاهش زرد رنگ است که در فصل زاد و ولد قرمز می شوند و رنگ منقارش نیز سیاه می باشد.

در صورتی که رنگ منقار اگرت بزرگ زرد رنگ می باشد. پرهای دراز و باریکی به رنگ سفید از ناحیه انتهای گردن روی سینه این پرنده سفید و خوش فرم آویزان است.

پرنده بالغ در تابستان کاکل دراز و آویزانی دارد و پرهای شانه اش رشد زیادی کرده و به صورت شنلی سفید روی کمر و به سمت عقب بدن آویخته شده و جلب توجه می کند.

رنگ چشمانش زرد می باشند. این پرنده آبچر مانند حواصیل های دیگر بال های پهن وگرد ودمی کوتاه دارد و هنگام پرواز سر و گردن خود را روی شانه ها جمع می کند و پاهایش در امتداد بدن به عقب کشیده می شوند.

آلبوم :

اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک
اگرت کوچک

3 - مشخصات اگرت ساحلی :

حواصیل ساحلی 60 سانتی متر طول دارد و تقریبا هم اندازه و شبیه قار کوچک است. اما درخشندگی آن را ندارد و در دورنگ سفید وخاکستری تیره دیده می شود. نر و ماده همشکل اند

در نژاد خاکستری تیره، چانه و گلو سفید، پاها سیاه و انگشتان زرد رنگ است. تفاوت نژاد سفید قار ساحلی با اگرت کوچک، در منقار است. که به رنگ قهوه ای کمرنگ تا زرد مشاهده می شود.

پاها قهوه ای مایل به سبز است. در نژآد سفید، جوان ها ، با پرو بال خاکستری و در نژآد خاکستری به رنگ خاکستری تیره تر از بالغ ها دیده می شوند و نیز جلو گلو، سینه و شکم به سفیدی متمایل است.

حواصیل نسبتا کوچکی است که به دو رنگ متفاوت دیده می شود یکی از آنها پرو بالی کاملا سفید دارد ، و دیگری کاملا سیاه مایل به سربی است که فقط لکه ای سفید زیر چانه و گلویش قابل رؤیت است .

هر دو شکل منقاری زرد متمایل به سبز دارند و پاهایشان سیاه وپنجه پاهایشان مانند اگرت کوچک زرد رنگ می باشد تفاوت شکل سفید اگرت ساحلی با اگرت کوچک در رنگ منقار می باشد که منقاراولی زرد رنگ و دومی سیاه می باشد .

از نظر رفتار به هم شبیه هستند و در فصل زاد و ولد دو پر رشته مانند، به صورت کاکلی بلند روی سرشان ظاهر می شود. مانند سایر حواصیل ها پرهای بلند زیر گردنشان روی سینه را در بر گرفته است .

دو شکل اگرت ساحلی در مناطق زیستی باهم دیده می شوند ولی تعداد شکل تیره فراوانتر است موقع پرواز سر و گردن را روی شانه جمع کرده و پاها در امتداد بدن وفراتر از دم کوچکش قرار می گیرد.

آلبوم :

اگرت ساحلی
اگرت ساحلی
اگرت ساحلی
اگرت ساحلی
اگرت ساحلی
اگرت ساحلی
اگرت ساحلی
اگرت ساحلی
اگرت ساحلی

نامهای دیگر سه گونه اگرت :

مشخصات :اگرت بزرگاگرت کوچکاگرت ساحلی
دسته ( خانواده ) :پرنده ، لک لک سانان ، تیره حواصیل
نام فارسی :اگرت بزرگ ، حواصیل سفید بزرگ ، قار بزرگاگرت بزرگ ، حواصیل سفید کوچک ، قار کوچکاگرت ساحلی ، حواصیل ساحلی ، قار ساحلی
نام انگلیسی :Great EgretLittle EgretWestern Reef-Egret
نام عربی : البلشون الأبيض الكبير الغرنوق الأبيض الغرنوق الاسود
نام علمی :Ardea albaEgretta garzettaEgretta gularis

صداهای اگرتها

صدای قار ( حواصیل ) کوچک :

از این پرنده ، به طور تصادفی، صدایی غرغر مانند شبیه «رآآآک» شنیده می شود.

صدای قار ( حواصیل ) ساحلی :

صدای اگرت ساحلی به صورت قار-قار"qar-qar" است .

زیستگاه :

اگرت ها در نواحی ساحلی و نسبتا گرم به سر برده واغلب در سواحل جنوب، خورها و باتلاقهای شور دیده می شود و به طور گروهی در بوته های کوتاه نزدیک ساحل، آشیانه می سازد در ایران، بومی و فراوان است و در سواحل خلیج فارس و دریای عمان و جزایر آن تولید مثل می کند.

حفاظت :

این پرنده، در حال حاضر، نیازی به برنامه ی ویژه ی حفاظتی ندارد.

بیشتر بخوانید :

مشخصات حواصیل ارغوانی کاکل مشکی و نوع تغذیه + آلبوم

معرفی حواصیل بزرگ که به نام غول حواصیل معروف است + آلبوم

گونه ای زیبا و خاص از خانواده حواصیل به نام گاوچرانک + آلبوم

کاربر گرامی چنانچه درمورد " اگرت بزرگ ، کوچک ، ساحلی " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits