دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونگی نگهداری سنجاب در خانه
120
زمان مطالعه: 13 دقیقه
سنجاب ها حیوانات وحشی هستند. ولی اگر تمایل به نگهداری سنجاب در منزل هستید باید به نکاتی همچون غذا و تعذیه ، محل نگهداری و تمیزکاری محل زندگی سنجاب اهمیت ویژه دهید . این حیوان در زمان تولید مثل بسیار حساس هستند. و شرایط مناسب را برایش فراهم کنید. به...

درباره سنجاب چه می دانید؟

سنجاب جونده ای است نیمه اهلی ،این حیوان در کشورهای اروپایی جزو حیوانات اهلی محسوب نمی شود ولی چند سالی است که نگهداری آن در ایران رایج شده است.

در طبیعت با توجه به توانایی خود در بالا رفتن از درخت اغلب در جنگلها و در سوراخهایی که خود در درخت ایجاد می نماید زندگی می کند.

سنجاب هم می تواند از غذای طبیعت استفاده کند و هم از غذایی که توسط انسانها درست شده است. سنجاب یک ژیمناستیک کار شگفت انگیز است . دم بلند آن باعث می شود که آو را از بقیه پستانداران روی زمین به راحتی تشخیص داد. قدمت سنجاب طوسی به 50 میلیون سال می رسد ، از فسیلهای بدست آمده از آنها در آمریکای شمالی. سنجاب از خانواده جوندگان می باشد.

اسم سنجاب (Skiouros) برگرفته شده است از دو اسم یونانی تشکیل شده است ، Skia به معنی سایه می باشد و همچنین ( Oura) به معنی دم می باشد. سنجاب موقع خواب بدن خود را جمع می کند و روی دم خود می خوابد این ویژگی سنجاب باعث شد که یونانیان باستان لقب (Skiouros)به سنجاب بدهد و معنی (کسی که زیر سایه دمش می نشیند).

قرنها بعد فرانسویه ا یک اسم به نام (esquirel) برای وصف این حیوان ساختند. و هم اکنون او را (Squirrel) می نامند. 365 نوع سنجاب در سراسر دنیا وجود دارد.


خلق و خوی سنجاب

غده عرق سنجابهای درختی در زیر پاهایشان است. بین پهنه پا و روی پنجه ها بین انگشتان می باشد. وقتی که گرم هستند و یا تحرک دارند جای پای خود را روی سطوح خشک می گذارند. این بو همچنین برای علامت گذاری درختان در قلمرو آنها استفاده می شود. اگر آشیانه سنجاب با هجوم کک ها یا مزاحم های دیگر مواجه شود ، سنجاب از آنجا رفته و آشیانه جدید می سازد.

برای همین است که درمحوطه ای که آنها زندگی می کنند تعداد آشیانه ها از سنجابها بیشتر می باشد. سنجاب طوسی در خیلی از جاهای غیر عادی لانه می سازد. در اطاق زیر شیروانی بیشتر از بقبه جاها آنها همچنین آشیانه های خود را در اتومبیلها ، دودکش ها ، کباب پزها و در ایوانها می سازند. وقتی که سنجاب احساس خطر کند ، حس طبیعی او ایجاب می کند که درجایی که هست بدون حرکت بماند.

اگر روی زمین باشد به طرف نزدیکترین درخت می رود یا دیگر اشیاعی که بتواند برای فرار از آن بالا رود. اگر در درخت باشد با فشار محکم بدنش به پوست درخت به دور کنده درخت می چرخد. آراستن سنجاب نر درختی دو برابر آراستن ماده هایشان می باشد. آنها تمیز ترین حیوانات در گروه جوندگان می باشند. دندان سنجابها مداوم رشد می کند. دندانهای جلویی آنها هر سال ۱۵ سانتیمتر رشد می کند ، اما بعلت ساییده شدن منظم کوتاه می مانند.

مشخصات فیزکی سنجاب

وزن سنجاب بالغ حدود ۷۰۰ گرم و طول آن حداکثر به ۳۲ سانتیمتر و بلندی دم از ۳۰ سانتیمتر تجاوز نمی کند . دمای بدن او در شرایط عادی ۳۸ و به هنگام خواب زمستانی کمی بیشتر از محیط زیست خود خواهد بود .

حداکثر عمر سنجاب نر در قفس ۷ و ماده ۴ سال خواهد بود .سنجاب دارای ۴ دندان پیش ۲ عدد در فک پایین و ۲ عدد در فک بالا می باشند که ضرورت دارد با جویدن آنها را بسایند تا بلند نشوند.

چگونه نر و ماده سنجاب را تشخیص دهیم

در بچه سنجاب نر ، فاصله بین مقعد حیوان از برآمدگی ادراری تناسلی بیش از ماده می باشد.(مانند بچه گربه)در سنجاب نر بالغ نیز آلت تناسلی قابل مشاهده است. طول عمر سنجابهای نر در اسارت اغلب بیشتر از ماده می باشد.

غذای و تغذیه سنجاب چیست؟

سنجاب ها در حالت طبیعی می توانند مواد مورد نیاز خود را پیدا کرده و نظم غذایی دارند ولی هنگامی که سنجاب در قفس است ضروری است که مواد غذایی بصورت کامل در اختیار حیوان قرار گیرد.

آب تازه باید همیشه در قفس باشد و شاخه های تازه برای جویدن و جلوگیری از رشد دندانها توصیه می گردد.

دانه های زیر می توان به سنجاب داد:

  1. تخم آفتابگردان
  2. دانه گندم
  3. ذرت
  4. جو دو سر یا صحرایی غلاف دار
  5. گندم سیاه
  6. ارزن
  7. تخم کتان
  8. دانه هایی از این دسته
  9. همچنین میشه از دانه های آماده پرندگان


همچنین هر میوه و سبزی که خودش به خوردن اون علاقه نشون بده ایرادی نداره و میتونه بخوره.برای تقویت هم میشه از غذاهای مکمل کودک مثل مامانا و غنچه و ... استفاده کرد.

در کل میشه گفت سنجاب یه حیوون همه چیز خوار هست. اما در مورد سنجاب باید توجه داشت که تو ظرف غذاش باید انواع مختلفی از مغزها باشه (تنوع غذایی) که هر کدوم رو دلش خواست بخوره.

شیر به عنوان مکمل غذایی استفاده شود ، بجای شیر بهش بستنی می توانید بدید .چون عاشق بستنی مگنوم اند، اونم طوری که خودش چوبش رو دستش بگیره و بخوره و فقط باید قسمت روکش شکلاتی اون رو بردارید.

فقط برای کسانی که از سنجانب نگهداری می کنند و یا خواهند کرد باید بگم که دادن شربت کلسیم رو فراموش نکنند! خیلی حیاتیه، حتی از غذای روزانه هم مهم تره.

به هر صورت که شده این شربت رو بهش بدید (حتی به زور)! بیسکویت مادر هر روز باید ۵ سی سی کلسیم در وعده های غذاییش گنجانده بشه !!! میتونید مغزها رو پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید و درون ظرف غذاش قرار بدید.

نمیدونم به چه شکل، اما به هر شکلی که فکر می کنید در روز یک قاشق شیر بهش بدید. حالا روش کیک یا بیسکویت یا درون درب بطری ... مخصوصا که هنوز بچه است و باید مواد مغذی شیر بهش برسه

نکته: یکی از بیشترین مواقعی که سنجابها گاز می گیرند زمانی است که با دست به آنها غذا می دهیم ، هیچ وقت غذا را بین انگشتانتان نگه ندارید ، چون امکان اینکه انگشتانتان گاز گرفته شود زیاد است.چشمان سنجابها همیشه به دنبال شکارچی است و آنها بندرت بر روی چیزی که می خورند تمرکز می کنند

اهمیت خواب زمستانی سنجاب

سنجاب ها در برابر سرما مقاوم هستند و در هوای سرد با فواصل چند روزه به خواب زمستانی ناقص فرو می روند ولی در صورتی که سنجاب به خواب زمستانی نرود از عمر بیشتری برخوردار نخواهد بود لذا توصیه می شود که محیط زندگی سنجاب به شدت سرد نباشد.


چجوری سنجاب را حمام کنیم؟

سنجاب ها را می توانید هر ماه یک بار با کف حاصل از شامپوی مخصوص حیوانات (و نه ریختن مستقیم شامپو روی مو) با ملایمت بشویید. برای کاهش استرس بهتر است ابتدا شیر آب را با فشار بسیار کم باز کرده و اجازه دهید سنجاب آزادانه با آب بازی کند و سپس با مقداری کف و آب بدن سنجاب را بشویید و بیشتر اجازه دهید تا خودش هنگام آب تنی بدنش را تمیز کند.

مراقب باشید آب وارد دهان و بینی، چشم و گوش سنجاب نشود. پس از حمام، سنجاب را در محلی گرم قرار داده و در صورتی که نترسد با باد ملایم سشوار با حفظ فاصله مناسب (جلوگیری از سوختن پوست) خشک کنید.

چگونه یک سنجاب را در خانه نگهداری کنیم؟

تا چند روز اول هرگز اقدام به گرفتن سنجابتون نکنید و بگذارید آزادانه تو محیط گردش کنه وبه شما عادت کنه و گرنه از شما بیذار می شود.

برای گرفتن سنجاب با دو دست و از طرفین بغلش کنید چون تا مادامی که خوب شما رو نشناسه به محض اینکه دستتون رو جلوی صورتش بگیرید خودشو جمع میکنه ،اگه این کار رو نکرد به آرومی خودتون دستتون رو ببرید زیر سینه اش تا بیاد رو دستتون.

برای خارج کردن از قفس هم همین کار رو بکنید ( البته اگه دستتون با فاصله ۱۰-۲۰ سانتیمتر برای پریدن سنجاب رو دستتون مقابلش باشه این اتفاق نمی افته)

به طور کلی سنجاب ها پستاندارانی بسیار پر تحرک هستند و تقریبا هیچ قفسی نمی تواند برایشان کافی و مناسب باشد ولی قفس هایی در ابعاد 1.5 متر ارتفاع و یک متر عرض و 2.5 متر طول می تواند از بروز مشکلات رفتاری و استرس در آنها جلوگیری نماید.

بهترین زمان برای تمیز کردن لانه ها ماهی یک بار است.و در زمستان هر سه هفته یک بار است.و بعد از اینکه بچه سنجاب ها ازشیر گرفته شدن یعنی 8 تا 10 هفته می توان لانه را تمیز کرد.

زمانی که لانه پاک سازی شد باید مقداری دانه های خوراکی جایگزین غذاهای اندوخته ایگردد که در حین تمیز کردن از آشیانه برداشته شده است.

بهتر است مواد لانه گزینی (علف خشک، خرده های کاغذ و ...) را در اوایل فصل پاییز به منظور استفادۀ سنجاب ها برای زمستان در اختیار سنجاب ها قرار داد. گرم کردن مصنوعی محل آنها ضرورتی ندارد، اماتهویه خوب مهم است.

سنجاب ها تمایل زیادی به فرار از قفس دارند و تقریبا هیچ گاه کاملا اهلی نمی شوند حتی زمانی که غذا گرفتن از دست صاحبشان را فرا گرفته باشند. برای جلوگیری از فرار سنجاب می بایست زیر لایه چوبی کف قفس یک لایه توری فلزی نیز وجود داشته باشد تا در صورت خورده شدن بستر چوبی مانع فرار سنجاب شود.

سنجاب ها در طبیعت به صورت زوج و یا یک سنجاب نر با دو تا سه سنجاب ماده زندگی می کنند ولی با این وجود هر کدام لانه جداگانه ای دارند. در شرایط اسارت دو یا چند سنجاب ماده در صورتی که از فضای کافی برخوردار باشند بدون مشکل چندان می توانند در کنار هم زندگی کنند ولی دو یا چند سنجاب نر و یا نر و ماده می توانند آسیب های جدی به یکدیگر وارد کنند.

محل نگهداری سنجاب باید از دمای معتدلی برخوردار باشد و نباید زیر نور مستقیم آفتاب و یا نزدیک شوفاژ یا بخاری قرار بگیرد.

سنجاب ها به دود سیگار بسیار حساس بوده و دود سیگار به سرعت می تواند منجر به بیماری ریوی در آنها شود.

محل نگهداری سنجاب نباید در اتاقی که تلوزیون روشن در آن قرار دارد باشد زیرا تلوزیون ها امواج الکترومغناطیسی و اولتراسونیکی ساطع می کنند که تماس طولانی مدت با این امواج می تواند منجر به مرگ سنجاب شود.

حضور حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در خانه یکی از عوامل استرس زای عمده برای سنجاب ها به شمار می آید


شرایط مناسب برای تولید مثل سنجاب

بلوغ جنسی در این حیوان از 12 تا 18 ماهگی آغاز می شود و تا هفت سالگی جفت گیری صورت می گیرد.

دوران فحلی در سنجاب ماده معمولاً 13 تا 14 روز می باشد و دوران آبستنی آنها معمولاً 31 تا 32 روز است.

زمان زایمان در سنجاب ها از نیمۀ اول اسفند تااوایل مهر است. در هر سال یک یا دو زایمان در سنجاب ها دیده می شود کهنوزادان در زایمان دوم کوچکتر از زایمان اول هستند و حدوداً یک ماه پس اززایمان اول متولد می شوند. در هر زایمان معمولاً 3 تا 5 اما ممکن است بین1 تا 10 نوزاد هم متولد شود.

سنجاب ها 8 تا 10 روز به نوزادان خود شیر می دهند.

شیر سنجاب حاوی 6/26 % مواد جامد است که اجزاء آن شامل 3/47 % چربی، 5/34 % پروتئین و 8/12 % کربوهیدرات می باشد.

نوزادان سنجاب با بدنی عاری از مو،با چشمهایی بسته و با طولی برابر 3 سانتی متر متولد می شوند. بدن بچه سنجاب ها در 16 روزگی کاملاً از مو پوشیده می شود و چشمها نیز در حدود 26تا 29 روزگی باز می شود.
در زایمان سنجاب ها اکثر نوزادان زنده می مانند.

اما باید سنجاب ماده از هر گونه عامل اضطراب زا نظیر تلویزیون، تمیز کردن لانه، سرکشی مداوم به داخل جعبه نوزادان، صدا های بلند، در این دوران دور باشد، در غیر این صورت نوزادان ممکن است بی هیچگونه عارضۀ خاصی بمیرند و یا حتی مادر نوزادان را ترک کرده و شیر ندهد و یا آنها را بخورد.

بیماری های خطرناک سنجاب

سنجاب ها می توانند ناقل برخی از بیماری های مشترک انسان و دام باشند که برخی از آنها مانند هاری بسیار خطرناکند. به خصوص در صورتی که سنجاب پرورشی نبوده باشد احتمال آلودگی به هاری وجود خواهد داشت که در این حالت گاز گرفتگی می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل نگهداری از این حیوان در برخی کشورها ممنوع است.

سنجابها به دلیل اینکه در قفسهای کوچک نگهداری می شوند بدنشان به ترشحات مدفوع و ادرارشان حساس هستند .به یک گونه قارچ که نوع آلبیکنز آن عامل برفک دهان است آلوده می شوند

برخی انگل های گوارشی مشترک میان سنجاب و انسان نیز وجود دارد که به منظور کنترل آنها باید هر 3 ماه یک بار داروی ضد انگل توسط دامپزشک تجویز شود و از دادن میوه و سبزی و دانه های شسته نشده اجتناب شود.

در سنجابهای خانگی پوکی استخوان ،انگل خارجی و بیماریهای تنفسی و مسمومیت بیشتر مشاهده شده است.

پوکی استخوان:

یک اختلال تغذیه ای است که در اثر کمبود کلسیم وفسفر یا ویتامین Dیا اختلال در نسبت کلسیم به فسفر جیره بوجود می آید.در سنجابهایی که در ایران در منزل نگهداری می شوندبدلیل نوع تغذیه وکمبود منابع کلسیم وفسفر در جیره این عارضه زیاد دیده می شود.جهت پیشگیری از این امر ،باید نوزادان به اندازه کافی شیر مادر را خورده وپس از آن نیز مکملهای کلسیم دار به تناوب به جیره اضافه شود.

انگلهای خارجی:

انگلهایی از قبیل کک ، شپش و کنه در موارد زیادی مشاهده شده اند . انگلهای خارجی علاوه بر خون خواری می توانند موجب انتقال بیماری شوند. درمان اینها بوسیله دارو های اختصاصی میسر می باشد. در مصرف این داروها که سمی هستند باید دقت زیادی نمود زیرا در صورت بلعیده شدن توسط سنجاب می توانند موجب مسمومیت شوند.


طبق مطالعات انجام شده توسط محققان آمریکای ثابت شده که : آلودگی ناشی از سنجاب بیشتر از سگها و گربه ها و پرندگان زینتی است.

سنجاب ها حیوانات مقاومی هستند و به همین دلیل زمانی که علائم بیماری را نشان می دهند اغلب بیماری پیشرفته شده و به همین دلیل باید در سریع ترین زمان ممکن اقدامات درمانی انجام گیرد.

با مشاهده علائم زیر با دامپزشکتان مشورت کنید:

  1. بی اشتهایی
  2. سختی در دفع ادرار
  3. اسهال
  4. فلجی (کامل یا ناقص)
  5. کوری
  6. ریزش موها به صورت ناحیه ای یا خارش پوست
  7. ترشح زیاد بزاق در دهان
  8. پنجه زدن مداوم به دهان
  9. تنفس غیر طبیعی یا دشوار و یا صداهای تنفسی (عطسه، سرفه، خس خس)
  10. آبریزش از بینی و یا چشم

divider

بیشتر بخوانید::

سنجاب های بازیگوش

سنجاب های کنجکاو (این تصاویر را از دست ندهید)

سنجاب ۵۰ کیلوگرمی ..!!

کاربر گرامی چنانچه پیرامون "نگهداری سنجاب در خانه" سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (120 رای)  

۶۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۳ هفته پیش
با سلام و تشکر لطفا یه دامپزشک حاذق متخصص سنجاب معرفی کنید که کارش واقعا درست باشه خسته شدیم از دست این دامپزشک های اگزوتیک...سنجاب
مونو بدتر کردن لطفا سریع پاسخ بدید ممنون
0
0
Sbs | ۴ ماه پیش
آیا سریلاک به بچه سنجاب بدیم؟
0
0
فرحناز | ۶ ماه پیش
سلام ببخشین الان ۳هفته هست سنجابم خون ادرارمیکنه چه کارش کنم ؟
0
0
مریم | ۶ ماه پیش
سلام من چند روزی هست یه سنجاب دارم پدر بزرگ برام گرفتش خیلی ازم می ترسه با وجود اینکه همه ی کارایی رو که گفتید انجام دادم هیچی نمی خوره می لرزه اصلاََ نمی زاره بهش نزدیک بشم گاز می گره عتسه هم می کنه باید چی کار کنم استراری لطفاََ جواب بدین
0
2
پاسخ ها:
اتی | ۱ ماه پیش
سلام سنجاب منم همینطوره
0
0
مهدی | ۹ ماه پیش
سلام بنده یه سنجاب خانگی بری فروش دارم
0
1
عرشیا | ۲ سال پیش
سنجاب چند قیمت هستن
1
5
Yy | ۲ سال پیش
سنجابم بدون اینکه کاریش بکنم اول دمش کنده شده چیکار باید بکنم
0
5
محمدامین | ۲ سال پیش
سلام دوستان من تقریباباحیووناب
زرگ شدم من ۳تاخرگوش و۵تاسنجاب دارم و..مرغ جوجه وخروس....تقریبا
خونمون باغ وحش هس البته من خودم میگیرم من دامپزشکم سنجاب هارواگردرخونه نگه میدارین مراقب باشین داخل کابینت نرن واینکه سوراخ های کوچک روبپوشونین تانرن داخل چون ممکنه اگه بمیرنن نیان بیرون!واینکه موقع گرفتن زیادبهشون پیله نکنین وبعداز۱۰دقیقه نازونوازش یواش اززیرشکم ورش دارین وازکمرهم بگیرینش خیلی اروم اصلافشارندین مراقب باشین ازارتفاع نیفته دستوپاش میشکنه و.....ازدرفنس نگهداری میشه ماشین روازحیاط ببرین بیرون چون ممکنه بره توماشین ونیادبیرون وممکنه حتی جایی باشه که اسیب ببینه یابمیره تایادم نرفته دردستشویی رودرحیاط وخونه ببندیدچون ممکنه بیوفته وغرق شه واینکه حداقل۳ماه ببرین پیش دام پزشک سوالاتتونم میتونین بپرسین باتشکر
1
14
پاسخ ها:
مجتبی | ۲ سال پیش
سلام شماره ای ندارید باهاتون تماس بگیرم سنجابم مریضه
2
11
امیر | ۲ سال پیش
سلام من یک سنجاب یک ماهه دارم تازه خریدم دیروز آزاد کردم نتونستیم بگیریم چون نرسیدیم گاز بگیره صاحب اومد گرفت ولی سنجاب که آزاد کردیم میتونیم دستمون بگیریم یا گاز میگیره؟
چیکار کنم سنجاب اهلی بشه؟ لطفا بگین ممنونم نازش میتونم بکنم ولی نمیتونم بردارم گاز بگیره لطفا بگین ممنونم
1
12
پاسخ ها:
مهرداد | ۲ سال پیش
سلام منم سنجاب دارم باید این حیوونو ی چند روز ازاد بزارید تا با محیط اشنا بشه ب محیط جدیدش عادت کنه بعد در همین حین سعی کنید بهش نزدیک بشین و نوازشش کنین دست ب سرش بکشید تا عادت کنه بهتون و یک نکته واجب اینکه یکی لباس های خودتونو بندازین زیرس تا ب بوی شما عادت این خیلی مهمه و بعد کف دستتون تخمه بزارین ببرین داخل قفس تا از کف دستتون برداره و بخوره صبر میخاد این بچه
1
17
سما | ۲ سال پیش
سلام من یه سنجاب شیرخوار دارم که زیر دلش ورم کرده و همش اون قسمت و خیس میکنه اسهالم داره
باید چجوری درمانش کنم
2
7
پاسخ ها:
مهرداد | ۲ سال پیش
حتما ب دام پزشک مراجعه کنید
1
7
امیرمحمدقاسمی | ۲ سال پیش
چه جوری سنجابم رو اهلی کنم دوتا دارم سنجاب ولی دستم رو میبرم تو که اروم بیارمش بیرون گازم میگیره
1
8
پاسخ ها:
مهرداد | ۲ سال پیش
سلام اول از اینکه یکی از لباس های خودتونو بندازین زیرش ک بره زیرش بخابه و ب بوی لباس و بدن شما عادت کنه این خیلی مهمه و بعد اینکه نیاز ب گرفتن این بچه نیست کف دستتون تخمه بزارید و فقط دستتون رو ببرید داخل قفس تا خودش برداره اعتمادشو باید جلب کنید ک اطمینان کنه ک باهاش کاری ندارین
1
13
علیرضا | ۲ سال پیش
سلام
از مطالب مفید شما تشکر میکنم.
دیروز یه سنجاب حدود یکماهه خریدم . ولی غذا نمیخوره و با سرنگ دارم بهش شیر میدم .
سوالم اینه که همین شیر پاستوریزه بهش بدم ؟ و روزی چند وعده .؟ و ایا چیز دیگه ای هم داخل شیر بریزم؟
ممنونم
2
5
پاسخ ها:
امیرمحمدقاسمی | ۲ سال پیش
شیر خوشک باید بدی!! نباید شیر ساده بدی چون دیگه غذا نمی خوره اسهال هم میشه ماله منم اینجوری شد شیر دادم دیگه غذا نمی خورد
0
7
النا | ۲ سال پیش
سنجابم دوماهشه سرما خوردگی داره باید چیکار کنم؟!
1
7
پاسخ ها:
مهرداد | ۲ سال پیش
حتما ب دامپزشک مراجعه کنید هر چ زودتر
1
11
ستایش | ۳ سال پیش
ببخشید من سنجابم ۵۰ روزشه دستی هم هست یه روز بلند شدم دیدم خیلی سردشه بعد داشت ضعف میرفت بهش شیر دادم از کسی که خریدم گفت هر ۱۲ ساعت شیر بدین ولی من الان هر ۸ ساعت میدم اوایل خیلی شیطون بود ولی الان زیاد اونجوری نیس باید چی کار کنم؟؟ بعد اگه بدون تجویز دکتر بهش مولتی ویتامین و کلسیم بدم اشکالی داره؟؟؟؟
2
8
پاسخ ها:
رضا | ۲ سال پیش
اشتباه نکن شیر پاستوریزه نباید داد لاکتوز داره باید شیر خشک بدی بهش ای ال۱۱۰ اینستا سرچ کن sanjabiranمیاره روشه نگهداریشو
1
6
صبا بیرقی زاده | ۳ سال پیش
الان هم دارین سنجابتونو؟
2
5
صدف | ۳ سال پیش
سلام سنجاب من ناخن بلند شده کوتاه بشه نحوه کوتاه کردنش نمیدونم
3
9
عطا | ۳ سال پیش
سلام. یه سنجاب برای واگذاری دارم. هرکسی مایل بود تماس بگیره.
1
25
پاسخ ها:
نگار | ۳ سال پیش
سلام من قرار هست که سنجاب بخرم
ویک خواهر۲ساله دارم آیابرای خواهرم خطری دارد
ویک سوال دیگر
وقتی خریدم همون روز دامپزشک ببرمش
0
16
بهار | ۳ سال پیش
من میخوامش
6
10
دانیال | ۳ سال پیش
سلام یچن روزه روی پوست سنجابم کنه زده چه کار کنم؟ایا درمان خانگی داره؟
0
8
Yasna | ۳ سال پیش
میشه این شربت کلسیم رو از داروخانه های عادی که ما از آنها استفاده می‌کنیم تهیه کنیم یا خیر
و اینکه بهتر هست کلا برای همیشه در قفسش باز باشه تا هر کجا خواست بره؟!
من هنوز نخریدم ولی قرار هستش که بخرم من می تونم قبل از اینکه به من عادت کنه در قفسش رو باز نگه دارم ؟!
و یه سوال دیگه از خدمتتون دارم اونم اینکه من یک برادر یک ساله دارم برای سلامتی داداشم که مضر نیس تو خونه نگه دارم
2
7
Yasna | ۳ سال پیش
می خواستم ببینم این شربت کلسیم رو می تونم از دارو خانه های عادی خریداری کنم یا حتما باید از دامپزشک بخرم؟!
و اینکه من می خوام یه سنجاب بخرم سوالم این بود که میتونم اوایل در قفس باز نگه دارم یا ممکن هست فرار کنه
و یک سوال دیگه هم از خدمتتون دارم اونم اینکه بهتر هست در قفسش برای همیشه باز باشه تا هر جا که میخواپ بگرده یا نه؟!
لطفا به سوالم سریع جواب بدید
0
7
بهزاد | ۴ سال پیش
سلام ببخشید من 2تا سنجاب نر دارم 3روزه چشم باز کردن سوالم اینه من تا الان شیر و بیسکویت مادر و آرد گردو بهشون دادم الان دیگه باید چی بهشون بدم؟
و اسهال هم شدن چیکار کنم
خواهششا راهنمایی کنید
3
7
پاسخ ها:
فرحنازسلام سنجاب من | ۶ ماه پیش
سلام سنجاب من الان ۳هفته هست ادرارش خونی شده دکترهم بردم خوب نشد راهنماییم کنین توروخدا
0
0
Sahar | ۴ سال پیش
سلام ببخشید من سنجاب دارم موی روی بینیش می ریزه چیکار باید بکنم؟
1
9
Aryen | ۴ سال پیش
اگه خارش پوست و عطسه داشته باشه چه کاری انجام بدهیم
1
9
فاروق رادین | ۴ سال پیش
سلام وقت بخیر یک مدتیه سنجابم پای چپ اش کار نمیکنه زیاد هم جست و خیز نمی کنه مرتب بهش همه نوع غذایی دادیم فقط نگرانم که شاید دچار کمبود کلسیم شده باشه به دامپزشک هم مراجعه نکردم چون کسی رو مورد اطمینان نمی دونم نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
1
3
پاسخ ها:
Aryen | ۴ سال پیش
زود زود بهش شیر بده و و شربت مولتی ویتامین
2
7
Narges | ۴ سال پیش
با سلام من یه سنجاب نر دارم ۶ماهشه الان
خواستم بدونم برای سنجاب ها چیزی به عنوان پوشک یا مای بی بی وجود داره آیا؟
0
12
پاسخ ها:
😂😂😂 | ۶ روز پیش
ینی انقد افتضاحه ک براش دنبال پوشکی؟
0
0
Sara | ۴ سال پیش
من دو روزه سنجاب ماده خریدم کخ سه ماهش هست خیلی دپرس شده و تکون نمیخوره غذا هم کم میخوره کمک کنید چیکارش کنم لطفا
1
6
پاسخ ها:
بهار بهادران | ۳ سال پیش
اگه بود به منم بگین از کجابخرم چون بلاخره لازم میشه
1
5
مرتضی | ۴ سال پیش
سلام یه بچه سنجاب پیدا کردم ولی مطمئن نیستم سنجاب باشه کسی میشناسه ؟
2
7
پاسخ ها:
Mahnoosh.g | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید،ببخشید اگر رنگ های قهوه ایی داره و دم درازی داره و پنجه های بلندی داره بله سنجابه ولی اگر یکم بیشتر مشخصات بدید ممنون میشم که به جوابتون برسید
0
6
Sayna | ۴ سال پیش
باعرض سلام وخسته نباشید
سنجاب من از ناحیه پشت ران دچارریزش موشده خواستم بدونم چکاربایدبکنم؟ای
ادچاربیماری شده؟
0
5
هاشمی | ۴ سال پیش
سلام من یه بچه سنجاب پیدا کردم و اون مسموم شده چکارش کنم ؟
0
6
پاسخ ها:
بهار بهادران | ۳ سال پیش
ببرش دام پزشکی یه دارو هس بهت نیده هر روز بهش بده
0
2
زهرا | ۴ سال پیش
سلام من ی سنجاب بچه خریدم ولی نمیدونم چند وقتشه میشه کمکم کنید بفهمم فقط هم میخوام چیکار کنم من چیزی از نگهداری‌ سنجابم نمیدونم لطفا کمکم کنید
1
6
پاسخ ها:
armita | ۴ سال پیش
با سلام من فردا سنجابم به دستم میرسه نباید تو دستم بگیرمش . گازم میگیره؟؟؟
1
6
اکام | ۴ سال پیش
باسلام
من یک سنجاب ۲۱روزه خریدم هی بهش شیر میدم ولی او
نمی خورد چکار کنم ایا او غلات رامیخورد در این سن
لطفا جواب من را بدهید باسلام و عرض ادب
3
5
مهدی | ۵ سال پیش
سلام دوستان
به نظرتون برای بوی بد سنجاب چه حرکتی بزنم
البته جاشو هر هفته تمیز میکنم ولی بوش رو چیگار کنم
سنجاب من نر هستش .
1
6
پاسخ ها:
پژمان | ۴ سال پیش
بشورش تو حموم ، گردو و تخمه تلخ یا خراب ب هیچ وجه بهش نده
2
7
Sara | ۵ سال پیش
سلام
من دوتا بچه سنجاب دارم. سه روزه چشمشونو باز کردن.دیروز ی لکه های قرمزی روی شکمش یکیشون ظاهر شد و اشتها و تحرکش خیلیییی کم شد..امروز هم اون یکیشون اینطوری شده.من فقط هر دو ساعت یک بار دو قطره چکان پر بهشون شیر میدم و نظافتشونو خیلی خوب رعایت میکردم..خواهش میکنم بگید چیکار کنم؟
1
5
شبنم | ۵ سال پیش
با سلام و تشکر
سنجابم گلوش باد کرده و دندان هایش هم کج شده بود و بوی چرک از دهنش میاد صورت و چشمش باد کرده و محلی که باد کرده زیرش ضخم شده و بوی خیلی بدی میاد از ترشح ضخمش چیکار میتونم بکنم
ممنون میشم راهنمایی کنید
2
5
رضا | ۵ سال پیش
بچه سنجاب دارم سالم ظهری شیردادمش سرشبی از بینی اش همش تب میاد نمیدونم چراچون شیر از بینی اش زد بیرون موقع دادمش
1
4
Marzieh | ۵ سال پیش
سلام سنجابمو دیشب بستنی دادم اما خیلی کم. امروز اسهال شده و گند زده به همه جا، کلا بهش بلال، سویا، هویچ، پقیلا، بیسکوییت مادر و سیب میدم گاهی اوقات گردو و بادام زمینی. دیشب یه کم پرخوری کرد اخر شب یواشکی گردو گذاشتم که صبح بخوره دیدشو خوردش، امروز بهش شیر دادم به گمونم زیاد دادم. چیکار کنم زود خوب شه ادرارشم خیلی زیاد شده،
0
3
پاسخ ها:
الهام | ۴ سال پیش
آموزش دستشویی در سنجابها به چه شکله ؟
5
19
مرصاد | ۵ سال پیش
میخواستم بدونم ایا سنجاب ماده واقعا بوی بدی داره .من دوتاسنجابمیخوام بخرم شیر خارند و راستش بانگهداریشون اشنایی ندارم لطفا کمکم کنید تاوقتی بزرگ بشن به طبیعت برگردونموشن
0
3
سروش | ۵ سال پیش
با سلام و عرض ادب علايم ابستني در سنجاب ماده چيست؟
0
3
نیما | ۵ سال پیش
سنجابم بی حال شده شده چیکار کنم لطفا کمکم کنید
1
7
علی اکبر | ۵ سال پیش
با سلام و خسته نباشید.ایا موارد بهداشتی سنجاب و همچنین به موقع واکسینه کردن سنجاب باز هم ناقل هاری است و ایا ذاتا بیماری هاری دارند یا فقط بخاطر واکسینه نکردن و غیره هاری دارند و ایا موهایش اگه طوری شد که قاطی غذا شد و خوردیم مشکلی به وجود می اید.با تشکر
0
8
پاسخ ها:
نیما | ۵ سال پیش
رعایت نکات بهداشتی برای هر حیوانی امری ضروری است
1
7

hits