دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم شرعی بیت کوین : آیا معاملات بیت کوین (Bitcoin) منع شرعی دارد؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیت کوین که این روزها به عنوان یک صنعت از آن یاد می‌شود به دلیل مصرف برق زیاد با واکنش تند دولت مواجه شده است. همچنین مراجع نظرات متفاوتی در این خصوص دارند.

حکم شرعی بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin) نوعی پول یا ارز غیرمتمرکز در شکل دیجیتالی است که می‌توانید با آن خرید کنید، سفارش‌ آنلاین انجام دهید، به هر کسی که دوست دارید در هر نقطه از جهان پول بفرستید یا آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

تا زمانی که این ارز پشتوانه دقیق و روشن مثل حمایت بانک مرکزی کشور را نداشته باشد بدون پشتوانه و ارزش است و اگر اقتصاد کشور را بر اساس آنچه کارشناسان اقتصادی می گویند با پولشویی ها و دور زدن حق حاکمیت به خطر بیندازد از نظر شرع بدیهی است که دارای اشکال است.

پول ملی توسط بانک مرکزیِ هر کشور یا منطقه منتشر می شود و دارای اعتبار است، اما «بیت کوین» و امثال آن توسط ماینرها (معدن چیان اینترنتی) و بر اساس مکانیسم ریاضی خاص و توافق عمومی تهیه می شود و اعتبار می یابد.

مقامات اقتصادی کشور نسبت به این ارز دیجیتال هشدار داده اند. از جهت فقهی بیت کوین یک موضوع است و فقها موضوعات را از کارشناسان هر رشته ای دریافت و حکم (استخراج شده در روایات) را بر موضوع تطبیق و بیان می کنند.

حکم شرعی بیت کوین

آیا بیت کوین در ایران قانونی است ؟

آنچه که هست دلایل فقها بیش از این است که اینجا توضیح می دهیم برای مثال عناوینی در فقه اقتصاد مطرح است مثل«قاعده غَرر» چنان که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از غرر نهی کرده اند.

غرر را چه عدم علم به کیفیت و جهالت در معامله چه خطر در زمینه معامله بدانیم، در این معاملات وجود دارد، به اذعان کارشناسان اقتصادی تا کنون کیفیت این معامله به خوبی روشن نیست و احتمال ضرر و نوسانات شدید در این بازار وجود دارد برخی از کارشناسان تعبیر به حباب ارزی دارند.

یکی از مصداق های غرر فقهی این است که در این بازا هیچ مسئولیتی قابل پیگیری نیست و اگر برای مردم مشکلی رخ بدهد یا حاکمان این شبکه ارزش این ارز را کاهش بدهند مشخص نیست چه بلایی سر خریداران می آید؟!.

شاید بپرسید که همین مسئله نوسانات در ازر کشورها نیز وجود دارد، پاسخ می دهیم ارزهای ملی به این راحتی دچار نوسانات شدید نمی شوند و هیچ گاه پشتوانه خود را از دست نمی دهند چون پشتوانه آن حاکمیت ملی یک کشور وجود دارد و اعتبارات آن کاملا روشن و مشخص و در دست کشور است.

حکم شرعی بیت کوین (Bitcoin) از نظر مراجع تقلید

  • آیت الله مکارم شیرازی: «با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد».
  • آیت الله وحید خراسانی: «خرید و فروش آن باطل است.»
  • آیت الله شبیری زنجانی: «چنانچه استفاده از این گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد.»
  • آیت الله صافی گلپایگانی: «حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم».
  • آیت الله نوری همدانی: «ورود در معامله پول های مجازی اشکال شرعی دارد.»

حکم شرعی بیت کوین | آیا بیت کوین حرام است

احکام شرعی معاملات بیت کوین

حکم شرعی بیت کوین (Bitcoin) از نظر مقام معظم رهبری

اما از سوی دفتر مقام معظم رهبری نفیا و اثباتا نظری داده نشده است. در واقع نه حکم به حرمت می دهند و نه اجازه فعالیت را می دهند؛ لذا وظیفه مقلدین معظم له، از آنجا که مرجع تقلید نظر نداده، وظیفه عمل به احتیاط است.

بیت کوین یک رمز ارز و نظام پرداخت جهانی با کارکرد های مشابه پول بی پشتوانه است، ولی از نظر حقوقی هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است.

از نظر فنی بیت کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می کند. این شبکه همتابه همتا است و تراکنش ها، مستقیما و بدون واسطه بین کاربران انجام می شود.

بیت کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو اختراع و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم افزار متن باز عرضه شد. در چند سال گذشته ارزش بیت کوین در بازار های جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته است.

شمار شرکت های خدماتی و تاجرانی که بیت کوین می پذیرند نیز در حال افزایش است،هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و مانند ایمیل، این کاربران بیت کوین هستند که آن را کنترل می کنند. کاربرد های بیت کوین در هیچ کدام از دیگر سیستم های پرداخت دیگر یافتنی نیست.

تذکر مهم:

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه فتوا نداده اند، این به این معنا نیست که استفاده از این پول اشکال ندارد، بلکه مقلدین ایشان باید با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع دیگر در این مسئله رجوع کنند. لازم به ذکر است مطابق نظر معظم له رعایت قوانین رسمی کشور در این زمینه لازم الاجراست.

لازم به ذکر است از نظر بانک مرکزی کشور تاکنون بیت‌کوین و سایر ارز‌های رمزینه و اینترنتی از سوی بانک مرکزی به‌عنوان ارز رسمی معرفی نشده‌اند و این بانک هیچ گونه فعالیت و مشارکتی در خرید و فروش این ارز‌ها ندارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits