دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام نسبت یکدیگر چگونه است ؟
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
هر کدام از زن و شوهر در برابر دیگرى حقوقى دارند که بى‏توجهى به آن ها به شکل درست و کامل، میتواند نارضایتى و اختلاف در زندگى زناشویى را به دنبال داشته باشد، از جمله این حقوق، حقوق جنسى همسران است که رعایت آن توسط زوجین نقش بسزایى در استحکام روابط...

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام

زوجین نسبت به یکدیگر حقوقى دارند که رعایت آنها براى داشتن روابط بهتر و زندگى مستحکم ضرورى است. دسته‏اى از آن حقوق، حقوق جنسى است که به سهم خود نقش بسزایى در تداوم زندگى زناشویى دارند.

در دین مبین اسلام این حقوق مورد توجه قرار گرفته است. با شناخت صحیح و اجراى این حقوق، میتوان ضمن تداوم زندگى زناشویى، به برخى از شبهات مطرح در این زمینه پاسخ داد.

حکم زنی که با شوهرش همبستر نمیشود چیست ؟

اگر زن عذر شرعی نداشته باشد، مثلا در عادت ماهیانه و نفاس نباشد و یا بیمار نباشد، و خلاصه اینکه دلیلی شرع پسند برای امتناعش نداشته باشد و شوهرش بخاطر امتناع او ناراحت شود؛ در آنصورت مصداق حدیث زیر است، که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند :

«والذی نفسی بیده، ما من رجل یدعوا امرأته إلی فراشه فتأبی علیه إلا کان الذی فی السماء ساخطا علیها حتی یرضی عنها» مسلم .
«قسم به کسی که جان من در دست اوست اگر مردی همسرش را به بسترش فراخواند و او امتناع ورزد، خداوندی که در آسمان است بر او خشمگین می‌شود تا زمانیکه مرد راضی شود».

و در روایت دیگری فرموده است: «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَی فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَیْهَا لَعَنَتْهَا الْمَلائِکَةُ حَتَّی تُصْبِحَ».

یعنی: «هرگاه، مرد، همسرش را به رختخواب فرا خواند و زن، اجابت نکند و شوهرش، شب را با خشم بر او، سپری نماید، ملائکه تا صبح، او را لعنت کنند».

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام

حکم مردی که با زنش همبستر نمیشود

آیت الله مکارم شیرازی:

پاسخ: مرد حق ندارد زن دائمی خود را طوری ترک کند که نه مانند زن شوهردار باشد نه بی شوهر، همچنین نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با او را ترک کند، بلکه اگر زن جوان باشد و در این مدت بیم آن می رود که به گناه بیفتد احتیاط واجب آن است که طوری رفتار کند که او به گناه نیفتد.

و هر گاه برای حاکم شرع، یا کسی که از سوی حاکم شرع وکالت دارد، ثابت شود که زن در عسر و حرج شدید است، به شوهر او اتمام حجت می کند که یا به خوبی با وی زندگی کند، و حق و حقوق او را بپردازد، و یا وی را طلاق دهد. و چنانچه به هیچ کدام عمل نکرد، یا دسترسی به او نیست، حاکم شرع می تواند زن را طلاق دهد، و پس از عده می تواند ازدواج کند. و اگر مطلقا آمیزشی صورت نگرفته عده لازم نیست.

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام


1. حق جنسى شوهر

از دو جنبه و با نگاهى فقهى میکوشیم حقوق جنسى شوهر را بررسى کنیم:

  • حق تمکین

زن بدون عذر شرعى نمیتواند از نزدیکى کردن شوهر جلوگیرى کند.

به طور کلى یکى از حقوق شوهر بر زن، حق تمکین جنسى است و صرف ‏نظر از برخى استثناها، به ویژه موارد ضرر داشتن (مفهوم فقهى ضرر)، بودن زن یا شوهر در حالت احرام، روزه واجب، بودن زن در حالت حیض یا نفاس و...، محدودیت قابل‏ توجهى براى این مسئله در نظر گرفته نشده است.

  • مستندات

دلایل متعددى براى این مسئله ارائه شده است که سه نمونه را ذکر میکنیم:

یکى از آیاتى که در این زمینه میتوان از آن استفاده کرد، آیه 223 سوره بقره است:

«نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم مُلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ»؛
زنان شما کشتزار شمایند، پس از هر سو و هر وقت که خواستید به کشتزار خود درآیید و (با نیت اکتفاء به حلال در مقابل حرام و طلب فرزندى صالح از این عمل، ثوابى) براى خودتان پیش فرستید و از خدا پروا کنید و بدانید که او را ملاقات خواهید کرد و مؤمنان را مژده بده.

میتوان از آیه براى اثبات حق تمکین نیز استفاده کرد؛ زیرا در این صورت، آیه بر این معنا دلالت مى‏کند که هر زمان خواستید، مى‏توانید با زنانتان آمیزش کنید، و این همان چیزى است که مرد بر اثر حق تمکین، به آن مى‏رسد.

نکته: در این آیه زنان به مزرعه تشبیه شده‏اند، و چه بسا این تشبیه براى بعضى سنگین آید که چرا اسلام درباره نیمى از نوع بشر، چنین تعبیرى به کار برده است؛ در حالى که نکته باریکى در این تشبیه نهفته است.

در حقیقت، قرآن مى‏خواهد ضرورت وجود زن را در اجتماع انسانى نشان دهد که زن وسیله ارضاى شهوت و هوسرانى مردان نیست، بلکه وسیله‏اى براى حفظ حیات نوع بشر است.

همان‏گونه که گیاهان در کشتزار رشد مى‏کنند و ادامه حیات میدهند، انسان‏ها نیز به وسیله وجود زنان متولد شده و نسل‏شان ادامه م‏یابد این سخن هشدارى براى آنان است که جنس زن را بازیچه یا وسیله هوسبازى می‏دانند.

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام

حق جنسى زن

با بررسى‏هاى فقهى می‏توان به این نتیجه رسید که اسلام ارضاى جنسى زنان را نیز نادیده نگرفته است و براى زن هم به نوعى حق جنسى قائل شده است.

در چهار قسمت میکوشیم این مسئله را بررسى کنیم:

شوهر نمیتواند بیش از چهار ماه بدون عذر شرعى، از نزدیکى با همسرش اجتناب کند. در تحریرالوسیله میخوانیم:

«ترک کردن وطى زن حتى زن انقطاعى در بیشتر از چهار ماه بنابر اقوى جایز نیست؛ مگر به اذن خود او. البته این حکم مخصوص، در صورتى است که شوهر یا زن عذرى نداشته باشند، و اما در صورت داشتن عذر، ترک آن مطلقا تا زمانى که عذر باقى است، جایز مى‏باشد.

یکى از مستندات این مسئله، روایت صفوان‏بن یحیى از امام رضا علیه‏السلام است.

در این روایت میخوانیم: « صفوان‏بن یحیى از حضرت رضا علیه‏السلام در مورد مردى سؤال کرد که داراى همسر جوانى است و همبسترى او را یک ماه یا یک سال ترک میکند و به او نزدیک نمیشود.

البته نه براى اینکه او را آزار رساند، بلکه به دلیل آنکه مصیبتى دیده‏ اند. آیا در این عمل گناهکار است؟ فرمود: اگر چهار ماه او را ترک کرده باشد نه. پس از آن اگر ترک کند، گناهکار خواهد بود، مگر اینکه با اذن و رضایت زوجه‏ اش باشد.

بر اساس این روایت اگر مرد بیش از چهار ماه از نزدیکى با زنش خوددارى کند گناهکار خواهد بود؛ مگر اینکه زنش راضى باشد، که در آن صورت اشکالى ندارد.

البته به نظر آیت ‏اللّه شبیرى این روایت حداکثر زمان مجاز ترک جماع را براى شوهرى که چنین عذرى دارد بیان میکند، والّا جایز بودن ترک جماع تا چهار ماه، شامل کسى که عذر ندارد و میخواهد به زن ضرر برساند، نمیشود.

ایشان در کتاب نکاح این‏گونه بیان میکنند:
«به نظر مى‏رسد آن چهار ماهى که در روایت ذکر شده است، مفهوم ندارد؛ چون موضوع آن در مورد شخص مصیبت‏ زد ه‏ اى است که قصد اضرار به زن هم نداشته، ولى چون این مشکل را داشت، حضرت می‏فرمایند این شخص حداکثر تأخیرى که میتواند در مباشرت بیندازد، چهار ماه است، ولى از این استفاده نمى‏شود که همه افراد مى‏توانند تا چهار ماه ضرر به زن بزنند و تأخیر بیندازند، بدون هیچ دلیل موجهى به زن نیازمند ضرر وارد کنند (در روایت کلمه اضرار آمده است)؛ چون شارع مصالح و مفاسد را بر روى هم ملاحظه نموده است.

از طرفى حیثیت مرد و مشکلات او و در فرض سؤال وارد شدن مصیبت به او و از طرف دیگر، نیاز زن ملاحظه شده، لذا گفته است حداکثر تا چهار ماه مى‏توان تأخیر بیندازد، ولى از این استفاده نمى ‏شود که شخص دیگرى که تأخیرش بدون دلیلى موجب اضرار است (مى‏تواند تا چهار ماه به تأخیر بیندازد) و از ادلّه ضرر هم استفاده مى‏شود که جایز نیست.»

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام

حق فسخ ازدواج توسط زن در فرض ناتوانى جنسى شوهر

یکى از احکامى که نشان مى‏دهد اسلام به حق جنسى زن توجه کرده است، مسئله «حق فسخ ازدواج توسط زن در فرض ناتوانى جنسى شوهر» است. در ادامه به بررسى این مسئله میپردازیم.

پرسشى که در اینجا مطرح میشود این است که اگر شوهر قبل از عقد دچار ناتوانى جنسى باشد، آیا زن بعد از عقد می‏تواند ازدواج را فسخ کند یا نه؟

در تحریرالوسیله سه عیب جنسى مختص مردان ذکر شده است که اگر قبل از عقد براى مرد حادث شود، در صورتى که زن هنگام عقد نداند، میتواند ازدواج را فسخ کند و ظاهرا بین فقیهان شیعه در این زمینه اختلافى نیست. در تحریرالوسیله آمده است:

عیب (جنسى) مختص به مرد سه چیز است

  1. اخته بودن: چه اینکه تخم‏هاى او را کشیده باشند و چه اینکه آن را کوبیده باشند که در هر دو صورت وقتى معلوم شود که مرد قبل از عقد این عیب را داشته و زن نمى‏دانسته، زن حق دارد عقد را فسخ کند.
  2. جب : یعنى بریده بودن آلت مردى. البته وقتى زن حق فسخ دارد که آلت مرد از بیخ بریده باشد و چیزى از آن باقى نمانده بود که براى عمل زناشویى کافى باشد، که اگر باقى مانده باشد، هرچند به مقدار حشفه، زن حق فسخ ندارد.
  3. در اینجا نیز به شرطى زن میتواند عقد را فسخ کند که این عیب قبل از عقد در مرد بوده باشد. و اما اگر بعد از عقد چنین شده باشد، چه اینکه قبل از وطى چنین شده باشد و چه بعد از آن (حق فسخ ندارد).
  4. عنن : آن مرضى است که آلت مرد را از برخاستن ناتوان میکند، به طورى که نمی‏تواند عمل دخول را انجام دهد، اگر مردى به چنین دردى مبتلا باشد و یا بعد از عقد مبتلا شود زن حق دارد عقد را فسخ کند، به شرطى که ناتوانى مرد به طور مطلق باشد؛ یعنى آلتش به طور کلى (در مقابل همه زن‏ها) ناتوان باشد. اگر در برابر این (زن) ناتوان و در برابر زنى دیگر توانا باشد، زن حق فسخ ندارد، و نیز به شرطى که بعد از عقد ولو یک بار وطى نکرده باشد، حتى در عقب زن. پس اگر بعد از عقد یک بار وطى را انجام داده و سپس مبتلا به عنن شده باشد به طورى که به کلى قادر بر وطى زن نباشد، زن جایز نمیباشد.

البته حکم فسخ عقد توسط زن، در صورتى که مرد بعد از عقد دچار ناتوانى جنسى شود، تا حدى مورد اختلاف است. این صورت به دلیل تعارض ظاهرى بین روایت مورد اختلاف واقع شده است.

براى مثال، به نظر شیخ صدوق اگر مرد بعد از ازدواج هم دچار ناتوانى جنسى شود، زن حق فسخ عقد را دارد. البته در صورتى که مرد دچار عنن شود، باید تا یکسال صبر کند؛ بعد از آن (در صورت عدم معالجه) حق فسخ دارد، اما به طور کلى، به نظر بسیارى از فقیهان عروض ناتوانى جنسى براى شوهر بعد از ازدواج، موجب حق فسخ نمیشود.

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام

حق جنسى زن در موارد و موقعیت ‏هاى خاص

همان‏گونه که بیان شد، شوهر حق تمکین دارد و هر موقع اراده نزدیکى کرد، بر زن واجب است در صورت نداشتن عذر شرعى، مخالفت نکند. از سوى دیگر، در مورد زن نیز، شوهر نمیتواند بیش از چهار ماه نزدیکى با او را ترک کند.

حال فرض کنیم شوهر سالم، ولى تا حدى سردمزاج است و هر دو ماه یک‏بار عمل نزدیکى را انجام میدهد، اما زن گرم‏ مزاج بوده، و بیش از این تعداد به ارضا نیاز دارد.

براى مثال ، زن با توجه به اینکه شهوتش زیاد است، مى‏خواهد در هفته دوبار ارضا شود؛ ولى شوهر در هر دوماه یا چهار ماه، یک‏بار این کار را انجام میدهد. حال پرسش مهمى که مطرح میشود این است که آیا براى شوهر در چنین شرایطى فقط همان یک‏بار نزدیکى در چهار ماه واجب است یا خیر؟

به عبارت دیگر، در این شرایط خاص سه صورت قابل تصور است:

  1. عمل نزدیکى براى شوهر فقط یک‏بار در چهار ماه واجب است و در سایر موارد، تکلیفى (وجوبى یا استحبابى) براى ارضا زن ندارد.
  2. براى شوهر واجب است که زن را کاملاً ارضا کند و در نتیجه، در این شرایط ویژه باید به حدى عمل جنسى انجام دهد که زن ارضا شود و به گناه نیفتد.
  3. براى شوهر در هر چهار ماه یک‏بار واجب است و در سایر موارد انجام عمل جنسى مستحب است.


بیشتر بخوانید :

مجازات و حکم خیانت زن به مرد چیست؟

حکم خیانت مرد به زن چیست؟

حکم شرعی لیسیدن و خوردن آلت همسر از دیدگاه اسلام

زنای مرد مجرد با زن شوهردار چه مجازاتی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits