دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ایا شیاف روزه رو باطل میکنه؟ | حکم استفاده از شیاف در روزه داری

حکم شیاف‌ زدن برای روزه‌ دار چیست؟ آیا روزه را باطل می کند؟

ایا شیاف روزه رو باطل میکنه؟ | حکم استفاده از شیاف در روزه داری
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
حکم شیاف‌ زدن برای روزه‌ دار از جمله مسائلی است که در حواشی مبطلات روزه قرار داشته و نیاز به دقت‌نظر دارد چرا که برخی از مراجع در این‌ خصوص نظر متفاوتی دارند و از طرفی، برخی از روزه‌داران تصور می‌کنند که بعد از شیاف باید غسل خاصی انجام داد.

آیا شیاف روزه رو باطل میکنه؟ | حکم استفاده از شیاف در روزه داری

شیاف روزه را باطل میکند یا نه؟ این سوال بسیاری از کاربران است که می خواهند بدانند در هنگام روزه داری در ماه رمضان، ایا شیاف روزه رو باطل میکنه و حکم استفاده از شیاف در روزه داری ماه مبارک رمضان چیست؟ در ادامه پاسخ گذاشتن شیاف روزه را باطل میکند؟ از نظر مراجع تقلید بیان می شود.

ایا شیاف روزه رو باطل میکنه؟

شیاف گذاشتن روزه دار در ماه مبارک رمضان در برخی از موارد روزه را باطل می کند و شیاف مبطل روزه است. اگر می خواهید بدانید که آیا استفاده از شیاف روزه را باطل می کند یا خیر باید به نکات مهمی توجه کنید. شیاف یکی از داروهاست که گاهی لازم می‌شود در زمان روزه‌ داری مصرف شود.

بهتر است به این نکته اشاره کنیم که شیاف دارویی معمولا به دو شکلِ قرص جامد و مایع مصرف می‌شود و در اصطلاح فقهی هم به نوعِ قرص آن “جامد” و به نوع مایع آن “روان” می‌گویند. چنانکه که اشاره کردیم، هر مرجع محترم تقلید نظر نسبتا متفاوتی درباره اینکه ایا شیاف روزه رو باطل میکنه یا نه؟

حکم استفاده از شیاف در روزه داری

در این مقاله حکم شرعی استفاده و استعمال شیاف در روزه داری آورده شده است اگر می خواهید در هنگام روزه داری از شیاف استفاده کنید توصیه می کنیم نظر مرجع تقلیدتان را بپرسید.

  • امام خمینی (ره)

شیاف زدن به دو صورت جامد و روان صورت می‌گیرد و همینطور برای اغراضی مثل تسکین درد، تب و گاه لذت بردن و … استفاده می‌شود. به فتوای حضرت امام شیاف زدن به صورت روان (دارو مایع باشد) روزه را باطل می‌کند

هر چند از سر ناچاری باشد. با این حال شیاف زدن به صورت جامد (دارو مایع نباشد، مثل شیاف‌های شبیه به قرص) مبطل روزه نیست و استفاده از آن برای درمان درد و بیماری بدون اشکال است، ولی اگر شیاف‌ زدن به قصد لذت‌بردن و یا نشئه‌کردن باشد مبطل روزه است و اشکال دارد.

استعمال شیاف‌هایى که براى نعشه شدن و کیف کردن است، مثل شیاف تریاک برای معتادها یا براى تغذیه از این مجرا است، مورد اشکال است، پس به احتیاط واجب باید از آن اجتناب شود و همچنین است هر چیزى که موجب تغذیه از این راه بشود.

متن فتوای امام خمینی(ره) درباره اینکه ایا شیاف روزه را میکند؟

الحقنة بالمائع و لو لمرض و نحوه،

و لا بأس بالجامد المستعمل للتداوی کالشیاف،

و أما إدخال نحو التریاک للمعتادین به

و غیرهم للتغذی و الاستنعاش ففیه إشکال،

فلا یترک الاحتیاط باجتنابه،

و کذلک کل ما یحصل به التغذی من هذا المجرى،

بل و غیره کتلقیح ما یتغذى به، نعم لا بأس بتلقیح غیره للتداوی،

کما لا بأس بوصول الدواء إلى جوفه من جرحه.

استفاده از شیاف برای روزه دار چه حکمی دارد آیت الله خامنه ای در مورد استفاده از شیاف در ماه رمضان می فرمایند: اگر مایع نباشد استفاده آن برای شخص روزه دار بلامانع است.

نظر آیت الله مکارم شیرازی درمورد استفاده از شیاف برای روزه داران در ماه مبارک رمضان چیست؟

استفاده روزه دار از شیاف که برای معالجه است اشکالی ندارد، اما بنابر احتیاط واجب از شیاف هایی که جنبه لذت و خوراکی دارد (مثل تریاک) اجتناب شود. شیاف روزه را باطل میکند مکارم شیرازی

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد گذاشتن شیاف در هنگام روزه داری می گویند: شیافی که برای معالجه مصرف شود و شخص قصد تغذیه یا لذت بردن مثلا شیاف تریاک را نداشته باشد اشکال ندارد .

برای سرعت در بهبودی بعضی از بیماری ها بعضی از پزشکان شیاف تجویز می کنند که مهم ترین استعمال آن برای پایین آوردن سریع تب می باشد البته استفاده های دیگری نیز دارد. همانطور که می دانیم اماله کردن یا همان تنقیه کردن با چیزهای روان حتی از روی ناچاری و برای معالجه روزه را باطل می کند.

حال آیا شیاف روزه رو باطل میکنه؟ به بیانی دیگر استعمال شیاف ها برای معالجه اشکال ندارد، هر چند بهتر است استفاده نشود(یعنی کراهت دارد)، ولی احتیاط واجب آن است که از استعمال شیاف هایی که برای تغذیه است خودداری شود.

  • ایا شیاف مبطل روزه است سیستانی

استفاده از شیاف برای مرد یا زن روزه دار از نظر آیت الله سیستانی روزه را باطل می کند؟

استفاده از شیاف به صورت روان اشکال دارد، اما استفاده از شیاف به صورت جامد برای معالجه اشکالی ندارد. ایشان مطلقِ شیاف زدن برای روزه‌ دار را مکروه می‌داند.

پس مقلدان ایشان می‌توانند از شیاف در طول روزه استفاده کنند اما باید به‌خاطر داشته‌باشند که این مسئله در نظر آیت‌الله سیستانی جزو مکروهات روزه است و بهتر است فقط در مواقع ضروری انجام شود.

  • ایا شیاف روزه رو باطل میکنه فاضل لنکرانی

طبق نظر آیت الله فاضل لنکرانی استفاده از شیاف‌های جامد برای روزه دار اشکالی ندارد، اما بنابر احتیاط مستحب از شیاف‌های جامد نیز باید خودداری کرد و بنابر احتیاط واجب از چیزی که جامد یا مایع بودن آن مشکوک است هم اجتناب شود.

استعمال شیاف های غیر روان که برای معالجه است در هنگا روزه داری اشکال ندارد و احتیاط مستحب است که از استعمال آنها نیز خودداری کند و احتیاط واجب آن است که از چیزی که جامد و مایع بودن آن مشکوک است اجتناب کند.

  • حکم استفاده از شیاف در روزه داری صافی گلپایگانی

آیت الله صافی گلپایگانی گفته اند استفاده از شیاف در ماه رمضان، مبطل روزه نیست.

ایا استفاده از شیاف برای روزه دار غسل دارد

گاهی برای بیمارانی که از شیاف استفاده می‌کنند این سؤال ایجاد می‌شود که آیا پس از استعمال شیاف به علت ورود یک چیز خارجی به داخل مقعد یا واژن و… غسل جنابت بر انسان واجب می‌شود یا خیر؟

در جواب این سؤال باید گفت به طور کلی نظر مراجع در این‌باره یکسان است و همه بر سر اینکه پس از استعمال شیاف نیازی به غسل ( منظور غسل جنابت است) نیست هم نظر هستند اما نظر برخی از مراجع عظام را می‌آوریم تا از جزئیات هم چشم‌پوشی نکرده‌ باشیم.

  • نظر حضرت امام (ره)

نظر حضرت امام (ره) در پاسخ به این سؤال که آیا داخل کردن وسایل معاینه توسط پزشک یا دارو‌هایی مثل شیاف غسل جنابت را بر انسان واجب می‌کند، این است که داخل کردن وسایل معاینه توسط پزشک و یا استعمال انواع دارو با خاصیت درمانی غسل جنابت را بر انسان واجب نمی‌کند.

  • نظر آیت الله مکارم شیرازی

ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا زنی که مجبور است در ایام روزه‌ داری از پماد واژینال استفاده کند و حتی مجبور است با وسیله‌ی خاصی این کار را انجام دهد، روزه‌اش چه حکمی دارد؟ فرمودند: معاینات داخلی زنان با هر وسیله‌ای از جمله پماد، قرص‌های واژینال و استعمالات مانند آن غسل جنابت را بر انسان واجب نمی‌کند و همینطور روزه را هم باطل نمی‌کند.

دیگر مراجع نظر دقیقی درباره اینکه ایا شیاف روزه رو باطل میکنه مطرح نکرده‌اند اما همانطور که در بالا اشاره کردیم اکثریت مراجع محترم، نظر یکسانی در این موضوع دارند؛ همچنین استعمال شیاف هیچ غسلی را برای روزه‌ دار یا غیر روزه‌ دار واجب نمی‌کند.

همچنین دیدید که نظر مراجع تقلید درباره اینکه ایا شیاف روزه را باطل میکنه متفاوت است و در برخی موارد یکسان می شود . حکم استفاده از شیاف در روزه داری را باید از مرجع تقلید سوال فرمایید.

همچنین بخوانید:

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

آیا خون دماغ شدن روزه را باطل میکند؟ + پاسخ مراجع شیعه

آیا قی کردن (حالت تهوع و استفراغ) روزه را باطل میکند؟

آیا جنب شدن روزه دار در ماه رمضان روزه را باطل می کند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits