دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا فقط امام حسین اربعین دارد ؟
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خیلی از شیعیان می پرسند چرا فقط برای امام حسین (ع) اربعین تعیین شده است، و بقیه امامان معصوم یا حتی پیامبر (ص) اربعین ندارند. در ادامه پاسخ به این سوال را برایتان آورده ایم.

چرا فقط براى امام حسین (ع) روز اربعین تعیین شده است ؟

براى توضیح جواب این سؤال، به این مطالب توجه کنید :

1. فداکاری هاى امام حسین علیه ‏السلام، دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه داشتن دین اسلام، ویژه و حائز اهمیت است. این فداکاری ها را باید زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دین اسلام است. گرامیداشت روز عاشورا و اربعین، در حقیقت زنده نگه داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است.

2. مصیبت حضرت امام حسین علیه ‏السلام، براى هیچ امام و پیامبرى پیش نیامده است. مصیبت امام حسین علیه ‏السلام، از همه مصیبت ‏ها بزرگ‏تر و سخت‏ تر بود. اگر عامل دیگرى هم در کار نبود، همین عامل کافى است که نشان بدهد چرا براى امام حسین علیه ‏السلام بیش از امامان دیگر و حتى بیش از پیامبر اسلام ‏صلی اللَّه ‏علیه ‏و آله عزادارى میکنیم و مراسم متعددى برپا میکنیم.

3. در ماه محرم سال 61ق. امام حسین علیه ‏السلام، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را کشتند و اسیران کربلا را به کوفه و شام بردند و همین اسیران داغدیده، روز اربعین شهادت امام حسین علیه ‏السلام و یارانش، به کربلا رسیدند و همه مصائب روز عاشورا در آن روز تجدید شد و آن روز، روز سختى براى خاندان پیامبر بود.

4. دشمنان اسلام با به شهادت رساندن امام حسین علیه ‏السلام، قصد نابود کردن دین اسلام را داشتند.

دشمنان امام حسین علیه ‏السلام تلاش کردند تا حادثه کربلا، به کلى فراموش شود و حتى کسانى را که براى زیارت امام حسین علیه ‏السلام می آمدند، شکنجه میکردند و میکشتند.

در زمان متوکل عباسى، همه قبرهاى کربلا را شخم زدند؛ مزرعه کردند و مردم را از آمدن براى زیارت قبر امام حسین علیه ‏السلام، منع کردند. شیعیان هم براى مقابله با اینها، از هر مناسبتى استفاده میکردند که یکى از این مناسبت‏ ها، حادثه روز اربعین است.

5. یکى از نشانه ‏هاى مؤمن، زیارت امام حسین علیه ‏السلام در روز اربعین است. از حضرت امام حسن عسکرى علیه ‏السلام روایت شده است که علامت‏ هاى مؤمن پنج چیز است :

  • پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه ‏روز
  • زیارت اربعین
  • انگشتر به دست راست کردن
  • پیشانى بر خاک نهادن در سجده و بسم الله را بلند گفتن
  • یکى از وظایف شیعیان را اهتمام به زیارت اربعین بر شمرده ‏اند.

بیشتر بخوانید :

اربعین حسینی به چه معناست ؟ ۴ روایت از اتفاقات اربعین

در پیاده روی اربعین چه ذکری بگوییم ؟ متن زیارت نامه عاشورا

فلسفه راهپیمایی اربعین به سمت کربلا چیست؟

چگونه می توانیم اربعین حسینی را جهانی کنیم ؟

موکب چیست ؟ دلیل وجود موکب در مسیر پیاده روی اربعین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits