دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات مهم برای پیاده روی اربعین با کودکان
5
زمان مطالعه: 15 دقیقه
شاید برخی از مادران فکر می کنند که با وجود کودک نمی توانند به پیاده روی اربعین بروند، در این مقاله نکاتی را برای این دسته از مادران آورده ایم که هم خودشان هم فرزندشان در این سفر معنوی اذیت نشوند و بهره کافی را ببرند. پس تا انتهای مقاله همراه ما...

پیاده روی اربعین با کودکان

پیاده روی اربعین با کودکان : شاید حضور بچه‌ها در این سفر در نگاه اول مشکل به نظر برسد، اما خیلی‌ از افراد با کودک زیر پنج سال یا حتی چندماهه در پیاده‌ روی اربعین شرکت کرده‌اند.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا نکاتی در مورد پیاده روی اربعین با بچه کوچک به شما گوشزد کنیم.

نکات اولیه برای پیاده روی اربعین با بچه کوچک

  • اگر با گروه یا کاروان هستید سعی کنید با گروهی باشید که اعضا مثل شما کودک داشته باشند و اگر چنین گروهی در کاروان شما نبود، آدرس و نقشه دقیق محل اسکان در کربلا را بگیرید و از آنها جدا شوید تا دغدغه عقب ماندن شما را آزار ندهد.
  • اصلا به عقب ماندن و طولانی شدن پیاده روی فکر نکنید.
  • حال و هوای و نورانیت موجود در مسیر مثل زیارت در حرم است، پس سعی نکنید با حرکت با سرعت به رسیدن حرم این حال و هوای نورانی را از دست بدهید.
  • اگر با کاروانی هستید که باید در روز خاصی در کربلا باشید سفر خودتان را به نحوی مدیریت کنید تا در آن تاریخ به کربلا برسید. به این نحو که در ابتدا با سوار شدن ماشین خودتان را تا یک عمودی که محاسبه کردید بروید و از آنجا پیاده روی خودتان را آغاز کنید البته در طول مسیر هم می‌توانید سوار ماشین شوید، ولی در اواسط و انتهای مسیر یافتن ماشین یک مقدار سخت تر است.
  • در صورت به همراه بردن کودکان با خود، حتماً نام و نام خانوادگی والدین، نام کاروان و شماره تماسی از خود را در برگه ای نوشته و به گردن کودک آویزان کنید.
  • اولین و مهمترین الزام پیاده روی اربعین با بچه کوچک داشتن صبر و حوصله است
  • اگر می‌خواهید با بچه‌ها پیاده روی اربعین را تجربه کنید باید حواستان باشد که شرایط سفر را با توجه به شرایط کودک خود هماهنگ کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید همراه کودک خردسالتان به این سفر بروید، باید تمام جوانب و مشکلاتی که ممکن است برایتان به‌وجود‌ آید را قبل از آغاز سفر درنظر بگیرید.
  • شما باید وسایل بیشتری با خود بردارید تا هم خودتان و هم کودکتان شرایط بهتری داشته باشد. فراموش نکنید که باید صبر و تحملتان را در این سفر، از قبل بیشتر کنید و برای بازی با کودکتان زمان و وقت بگذارید.
  • در مسیرهای طولانی پیاده‌روی معمولا کودکان بهانه گیری می‌کنند. این امر اصلا به خاطر خستگی جسمی نیست چون آنها از شما پر انرژی‌تر هستند.
  • در این مواقع مطمئن باشید کودک شما نیاز به تفریح و سرگرمی دارد و از روند تکراری مسیر خسته شده. سعی کنید در طول مسیر چیزهای جذابی را برای جلب کردن توجه او به آنها پیدا کنید. کودکان دیگری که در مسیر هستند می‌توانند در این امر کمک بزرگی باشند. از میان این کودکان بچه‌های عراقی هم گزینه‌های خوبی هستند.
  • می‌توانید از این فرصت برای یک تبادل فرهنگی استفاده کنید و کودکتان را متوجه تفاوت‌های نژادی و فرهنگی بین ملل مختلف کنید. قطعا این پیاده روی و قرار گرفتن در معرض انواع و اقسام نژادها و ملیت‌ها می‌تواند مثل یک دانشگاه بزرگ برای کودک شما عمل کند.

همراه بردن کالسکه در پیاده روی اربعین

اگر کودک شما زیر 6 سال سن دارد، حتی اگر طاقت نشستن طولانی در کالسکه را ندارد، کالسکه را با خودتان ببرید. در طول پیاد‌ه‌روی می‌توانید وسایلتان را به دسته‌های کالسکه آویزان کنید، پس حتما از سلامت چرخ‌ها و میله‌هایش مطمئن باشید.

کاور یا روکش بارانی کالسکه را نیز حتما ببرید. علاوه بر آن گرد و خاک فراوانی در برخی نقاط پیاده‌روی وجود دارد، کاور کالسکه را کامل بکشید تا کودکتان اذیت نشود. اگر کالسکه خراب شد، نگران نباشید، در طول مسیر افرادی هستند که صلواتی کالسکه‌تان را روبه‌راه می‌کنند.

یک پارچه یا چفیه بزرگ نخی به همراه داشته باشید. روزها مخصوصا نزدیک ظهر که هوا گرم می‌شود، آن را کمی خیس کنید و روی کالسکه بیندازید تا آفتاب و گرما فرزندتان را بی‌تاب و خسته نکند.

همچنین در صورت احتمال ریزش باران، یک نایلون یا هر چیزی که بتوان در صورت بارندگی روی کالسکه بکشید همراه داشته باشید.

اگر به خاطر کودکتان مجبور به آوردن باری بیشتر از حجم کوله‌تان هستید هم باز بهترین راه‌حل به همراه آوردن کالسکه کودکتان است. این کار باعث می‌شود هم از زحمت بغل‌کردن او در امان باشید و هم مقداری از بار را بر روی کالسکه به دنبال خود بکشید.

استفاده از آغوشی و کوله حمل نوزاد در پیاده روی کربلا

معمولا اغلب کسانی که نوزادشان را به پیاده روی اربعین می‌برند، از آغوشی استفاده می‌کنند. آغوشی ها گزینه‌ی خوبی هستند اما بهترین نیستند.

استفاده مداوم از آنها در طولانی مدت باعث فشار به ستون فقرات می‌شوند و ادامه پیاده روی اربعین با بچه کوچک در روزهای آخر را کمی سخت می‌کنند.

بهتر است به جای آغوشی از کوله حمل نوزاد استفاده کنید. این کوله‌ها وزن نوزاد و کوله را به خوبی روی کمر شما تقسیم و فشار کمی روی ستون فقرات ایجاد می‌کنند.

همچنین وسایل شما و نوزاد هم داخل همان کوله جای می‌گیرد و همین باعث می‌شود برای حمل وسایلتان مجبور به استفاده از ساک یا کوله دیگری نشوید.

از مزایای دیگر کوله حمل کودک هنگام پیاده روی اربعین با بچه کوچک این است که فرزند شما دید خوبی را از بالا نسبت به محیط دارد و همین احتمال سر رفتن حوصله و یا ایجاد کسالت را در آنها کم می‌کند.

نکات بهداشتی برای کودکان در پیاده روی اربعین

  • حتما چند ماسک بهداشتی همراه خود داشته باشید. هرچند احتمالا کودکان تحمل نگهداشتن ماسک بر دهان و بینی را بیشتر از 15 دقیقه ندارند، ولی زمانی که گردوخاک بلند می‌شود، همان 15 دقیقه نیز سودمند است.
  • در طول مسیر چادرهای هلال احمر وجود دارد ولی برای مواقع اضطراری داشتن کمی دارو کمک‌تان می‌کند. مثل شربت استامینوفن و سرماخوردگی کودکان یا قطره برای رفع تب یا اسهال، پماد سوختگی هم همراه داشته باشید.
  • اگر کودکتان پوشک می‌شود، به مقدار کافی پوشک بردارید. البته آنجا پوشک پیدا می‌شود ولی بهتر است پوشکی که از قبل امتحان کرده‌اید استفاده کنید تا از سوختگی یا مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.
  • اگر فرزندتان راه می‌رود، حتما علاوه بر کفش، یک دمپایی برایش بردارید. این سفر طولانی است و فرزندتان اگر تمام راه کفش داشته باشد، اذیت می‌شود. علاوه بر این، موقع‌ استفاده از سرویس بهداشتی یا اسکان در موکب ها پوشیدن یا درآوردن دمپایی راحت تر است.
  • هنگام پیاده روی اربعین با بچه کوچک از ضد آفتاب کودکان برای صورت و مناطق در معرض آفتاب در راهپیمایی استفاده شود و هر سه ساعت تجدید شود.
  • در صورت پیاده روی کودک، مراقب پاهای او باشید و پاها را شسته و خشک کنید.
  • همچنین از کفش راحت برای کودک استفاده کنید.

لباس های مناسب کودکان برای پیاده روی اربعین

  • یک دست لباس گرم برای فرزندتان حتما به همراه داشته باشید. شب ها و سحرها تا حدود ساعت 9 صبح، هوا سرد است. لباس گرم مثل کاپشن، شال گردن، دستکش و کلاه را فراموش نکنید.
  • حتما یک پتوی کوچک هم بردارید تا وقتی کودکتان در کالسکه است رویش بیندازید و یا عنوان پوشش از سرما، روی خود کالسکه بیندازید طوری که محوطه داخلی کالسکه را بپوشاند.
  • می‌توانید یک کیسه آب گرم هم داشته باشید و با احتیاط از آن برای گرم نگه داشتن فضای داخل کالسکه استفاده کنید.
  • اگر کودکتان غذاخور است، حتما قاشق و چنگال کوچکی همراه خود ببرید. یک ظرف غذای دردار هم بردارید تا اگر در زمان ناهار یا شام، کودکتان میل به خوردن نداشت، مقداری از غذا را نگه دارید و هرزمانی کودکتان گرسنه شد، به او بدهید.

مادران شیرده در پیاده روی اربعین باید چه نکاتی را رعایت کنند ؟

  • اینکه کودک شما در چه سنی باشد در تعیین این فاکتور اهمیت زیادی دارد. اگر در سنی است که فقط شیر می‌خورد کار شما ساده تر است.
  • در این حالت فقط باید مراقب تغذیه خودتان باشید. غذاهای عربی کمی پر ادویه و چرب هستند. این می‌تواند کیفیت شیرتان را تغییر دهد و در کودک احساس بی قراری ایجاد کند.
  • برای جلوگیری از این موضوع سعی کنید همراه خود کمی مغز گردو و بادام و غذاهای نیروبخش دیگر مانند خرما داشته باشید. تا اگر در طول مسیر برای مدت طولانی غذای مناسبی وجود نداشت به مشکل برنخوردید.
  • در مسیر پیاده روی افراد زیادی نان و شیر توزیع می‌کنند که از بهترین گزینه‌های غذایی شما در طول پیاده روی اربعین با بچه کوچک هستند. همراه داشتن نودل هم به عنوان غذایی کم وزن و کم خرج که راحت هم آماده خوردن می‌شود برای شما بسیار توصیه می‌شود.
  • اگر کودک شما بزرگتر است باید توجه بیشتری به تغذیه او داشته باشید. تا حد امکان فقط از میوه‌هایی که پوست دارند و پوست آنها گرفته نشده استفاده کنید و سبزیجات را کاملا از غذای این روزها حذف کنید.
  • هر چند در میان موکب‌ ها تعداد کسانی که غذاهایی غیر بهداشتی به زائرین اهدا می‌کنند زیادند اما پیدا کردن غذاهای بهتر هم چندان سخت نیست.
  • البته یکی از بهترین راه‌ها این است که دعوت عراقی ها برای رفتن به خانه‌هایشان را بپذیرید و در خانه ها اجازه آشپزی بگیرید. در این حالت می‌توانید غذایی که مناسب فرزندتان است را با استاندارد مورد قبولی بپزید.
  • برای خودتان و بیشتر برای کودکانی که به همراه دارید، حتماً لیموترش و نمک را فراموش نکنید؛ چکاندن چند قطره آب لیمو بر روی غذاهای گوشتی تا حد زیادی از مسمومیت احتمالی آن ها جلوگیری کرده و مانع مشکلات بعدی خواهد شد.
  • به همراه داشتن مقداری عسل، در بطری‌های نوشابه هم مفید خواهد بود.

خوراکی های مناسب پیاده روی اربعین با بچه کوچک

بهتر است برای روزهای پیاده روی برای کودکتان مقداری خوراکی همراه داشته باشید. خوراکی‌های مختلفی مانند ذرت بو‌ داده، آبنبات چوبی، نخودچی و کشمش، گندمک و برنجک، چوب‌شور، پاستیل، بیسکوییت های کوچک که کم حجم هستند تهیه و در بسته‌های کوچک تقسیم شان کنید.

این کار باعث می‌شود در دفعات مختلف به کودکتان، خوراکی‌های مختلفی دهید که برایش جذابیت دارد و اگر هم کودکی در کنارتان بود، از آن بسته‌ها به او نیز بدهید.

حتی می‌توانید خوراکی‌ها را به نیت نذری بدهید تا هم ثواب کنید هم کودکان دیگر را خوشحال کنید و هم فرزند خودتان بخشش را یاد بگیرد.

بهتر است کمی سنجد هم داشته باشید برای زمان‌هایی که کودکتان اسهال می‌شود و همچنین کمی برگه زرد آلو یا آلو و انجیرخشک و لواشک برای زمان‌هایی که دچار یبوست می‌شود.

یک زیرانداز کوچک داشته باشید تا زمان هایی که فرزندتان می‌خواهد غذا یا خوراکی بخورد، زیرش پهن کنید تا فرش و فضای موکب کثیف نشود. می‌توانید از یک چفیه یا چند تکه سفره یکبار مصرف استفاده کنید.

دستمال مرطوب و پلاستیک کوچک زباله و زیر انداز کودک را حتما با خود ببرید.

در طول مسیر پیاده‌روی میوه های مختلفی مثل موز، پرتقال، سیب یا آبمیوه به زائران داده می‌شود. حتما هر روز به کودکانتان میوه شسته دهید. بعضی از موکب ها هم شیر داغ توزیع می‌کنند و می‌توانید از آن به بچه‌ها بدهید.

توجه : کودکان باید برنامه واکسیناسیون خود تا قبل از 6 سالگی را کامل کنند تا در معرض بیماری‌های مختلف قرار نگیرند.

اسباب بازی در پیاده روی

  • مقداری اسباب بازی همراه خود داشته باشید تا فرزندتان با آنها سرگرم باشد. سعی کنید اسباب باز‌ی‌های کم‌حجم و سبک با خودتان ببرید. زمان انتخاب اسباب بازی این احتمال را بدهید که ممکن است آنها را گم کنید یا جا بگذارید، پس چیزی انتخاب کنید که با از دست دادنش، زیاد ناراحت نشوید.
  • اصولا حل اختلاف بین بچه‌ها درباره اسباب‌بازی، کار سختی است. بهتر است اسباب بازی ای به همراه داشته باشید که بشود چند بچه با هم بازی کنند؛ مثلا بادکنک یا توپ‌ بادی که هم کم‌حجم است و می‌توانید هربار بادش را خالی کنید و هم چند بچه می‌توانند با هم بازی کنند. یا می‌توانید از بازی‌های سنتی مثل لی لی حوضک یا اتل متل توتوله کمک بگیرید و خودتان همراه بچه ها شوید و لحظاتی آنها را سرگرم کنید.
  • کتاب را فراموش نکنید. مخصوصا اگر کودکتان عادت دارد قبل از خواب برایش کتاب بخوانید. کتاب هایی که تصاویر زیاد و رنگارنگی دارند، برای بچه‌ها جذاب‌تر هستند.
  • می‌توانید یک بسته نی با خودتان داشته باشید. هم برای نوشیدن مایعات از آنها استفاده کنید، هم بعضی‌هایشان را برای بازی کودکتان کنار بگذارید؛ مثلا با قرار دادن نی ها کنار هم، برایش تصویر بسازید.‌

چند نکته در طول سفر

  • با بچه های سرحال و بیدار پیاده روی کنید. پدر و مادرها عادت کرده اند مواقعی که بچه هایشان خواب هستند به کارهای شخصی و روزمره شان برسند. انجام هر کاری از جمله طی کردن مسیر پیاده روی اربعین هم با نوزاد یا خردسالی که در کالسکه اش خواب است راحت تر است.
  • به همین خاطر خیلی از خانواده ها موقع خواب فرزندشان عمودهای جاده را تند تند طی می کنند تا به موکب محل استراحتشان برسند اما این اشتباه آنجا خودش را نشان می دهد که حالا موقع استراحت پدر یا مادر است و بچه ها بعد از یک خواب طولانی حسابی سرحال و شاداب هستند.
  • توصیه خانواده های باتجربه در این زمینه این است که موقع بیداری بچه ها آنها را سرگرم کرده و پیاده روی کنند تا وقتی به محل استراحت رسیدند، بچه ها هم مثل والدین خسته باشند و در کنار آنها استراحت کنند.
  • بار و بنه کم و وسائل ضروری از توصیه های کلی برای پیاده روی اربعین است. اما برای بچه ها قضیه کمی فرق می‌کند. قدم زدن در جاده ای که هزاران نفر دیگر هم در آن درحال پیاده روی هستند خود به خود باعث نشستن خاک و گرد و غبار روی لباسها می شود.
  • هرچند بهتر است زیاد به این گرد و غبارها حساس نباشیم اما سعی کنید حتما هر شب لباس کودک را عوض کنید. در اکثر موکب ها امکان شستشوی لباس در پایان هر روز هست. عراق سرزمینی گرم و خشک است و پیاده روی طولانی هم تعریق بدن را زیاد می کند. پس بهتر است جنس لباس های بچه ها هم نخی باشد تا بدنشان خنک باشد و عرق سوز نشود. لباس نخی راحت تر تمیز و شسته می شود.
  • طبیعی است که بچه های نوزاد و خردسال از فلسفه پیاده روی اربعین بی‌خبر باشند. اما قطعا این مسیر روی ناخودآگاه و تربیت آنها تاثیرات عقیدتی مثبتی دارد. برای همین باید پیاده روی اربعین با بچه کوچک را برای آنها به یک سفر لذتبخش و شیرین تبدیل کرد.

چه زمانی باید پیاده روی اربعین را متوقف کنید ؟

بلافاصله بعد از اینکه هر کدام از بچه ها اظهار خستگی کردند پیاده روی را متوقف کنید. درست است که وسط جاده و بیایان هستید اما از همین فضا هم می شود برای رفع خستگی بچه ها و شاداب شدن دوباره‌شان استفاده کرد.

مثلا به گوشه ای از جاده بروید و با آنها خاک بازی کنید. یا داخل یکی از موکب های بین راهی بازی های ساده و دورهمی برگزار کنید.

برخی از مسیر ها در بازگشت نیاز به پیاده‌روی دارد. به دلیل خستگی‌های چند روزه کودکان در مسیر رفتن به کربلا، حتما فاصله ی میان زمان های استراحت کوتاه تر شود.

توجه: پس از بازگشت از سفر معنوی کربلا، باید برای جلوگیری از بیماری های عفونی و ویروسی، کودکان را نزد پزشک متخصص ببرید تا از سلامت آنها اطمینان حاصل کنند.

بیشتر بخوانید :

اربعین حسینی به چه معناست ؟ ۴ روایت از اتفاقات اربعین

مزایا و معایب سفر اربعین با خودرو شخصی + هزینه ها

اربعین (چهلم امام حسین) ۹۸ در عراق چه روزی است ؟

دانلود نوحه برای پیاده روی اربعین

دانلود نوحه جدید لری برای پیاده روی اربعین

دانلود نوحه ترکی ویژه پیاده روی اربعین

دانلود نوحه های اربعین از حمید علیمی (98)

گلچین متن نوحه اربعین حسینی

دانلود ۳۶ نوحه عربی گلچین شده مخصوص پیاده روی اربعین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits