دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دعا جهت رفع ماليخوليا و بى خوابى از مفاتیح

بهترین دعاها از امامان جهت درمان مالیخولیا و بى خوابى

دعا جهت رفع ماليخوليا و بى خوابى از مفاتیح
16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بی خوابی یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری ها در بدن می باشد و همه انسان ها باید سعی کنند خواب کافی داشته باشند و اگر مشکل اختلال در خواب دارند با مراجعه به دعا و احادیث امامان آن را برطرف کنند.

دعای تجربه شده برای درمان بی خوابی سریع الاثر

در زندگی هر کسی روز هایی وجود دارد که درگیر بی خوابی می شود و اگر بخواهد از این شرایط عبور کند قطعا خواندن دعا ها می تواند آرامش بخش باشد، از این رو در ادامه ی این مطلب از مجله دلگرم به شما عزیزان جهت گره گشایی را می آموزیم که موجب رحمت می شود و انشالله که مشکل بی خوابی شما نیز در اسرع وقت حل می گردد. پس به الله متعال امید داشته باشید که همه چیز در دستان اوست.

1. درمان بی‌خوابی با دعایی از حضرت زهرا(س)

یکی از دعاهای معروف برای درمان بی‌خوابی، دعای حضرت زهرا(س) است که پیامبر(ص) به ایشان آموختند. در روایت آمده: حضرت زهرا(س) از بی‌خوابی به پیامبر(ص) شکایت کردند و پیامبر(ص) فرمودند: «ای دخترم این را بگو :

«یَا مُشْبِعَ الْبُطُونِ الْجَائِعَةِ وَ یَا کَاسِیَ الْجُنُوبِ

الْعَارِیَةِ وَ یَا مُسَکِّنَ الْعُرُوقِ الضَّارِبَةِ وَ یَا مُنَوِّمَ الْعُیُونِ

السَّاهِرَةِ سَکِّنْ عُرُوقِیَ الضَّارِبَةَ وَ أَدْنِ لِعَیْنِی نَوْماً عَاجِلًا»

یعنی «ای سیرکننده شکم‌های گرسنه، ای پوشاننده‌ تن‌های برهنه، ای تسکین دهنده رگ‌های زننده، ای خواب کننده چشمان بی‌خواب، رگ‌های زننده‌ام را تسکین بده و به چشمانم اجازه بده زود بخوابد.»

2. دعا آیه الکرسی جهت رفع مالیخولیا و بی خوابی

این آیه سی و شش مرتبه خوانده شود بسار موثر است :

(بخشی از آیه الکرسی)

الله لا الا هُو الحی القیوم لا تاخذه سنة

و لا نومٌ له ما فی السموات و ما فی الارض

من ذالذی یشفع عنده الا باذنه …. تا …. هُو العلی العظیم

3. دعایی از امام صادق برای موقع بی خوابی

حضرت صادق (ع) : کسی که او را بی خوابی عارض شود و خوابش نبرد این دعا را بخواند :

سبحان الله ذی الشانِ دائم السلطان کل یومٍ هُو فی شانٍ

در حدیثى معتبر آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر وقت از شب که بخواهد بیدار مى‌شود:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَىَّ أَنَّمَا إِلَـهُکُمْ إِلَـهٌ وَاحِدٌ

فَمَنْ کَانَ یَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا

وَلاَ یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

  • در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى‌خوانیم که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هر کس دوست دارد آخر شب از خواب برخیزد، هنگامى که به رختخواب رفت بگوید :

اَللّهُمَّ لا تُؤْمِنّی مَکْرَکَ وَلا تُنْسِنی ذِکْرَکَ

وَلا تَجْعَلْنی مِنَ الْغافِلینَ، اَقُومُ ساعَةَ کَذا وَکَذا»

(وبه جاى کذا وکذا ساعت مورد نظر را بگوید) چنانچه این دعا را بخواند، خداوند به فرشته‌اى مأموریّت مى‌دهد که در ساعت مورد نظر او را بیدار کند».

  • در حدیثى معتبر مى‌خوانیم که امام کاظم علیه السلام فرمود: «هر کس مى‌خواهد (در ساعت خاصّى از) شب بیدار شود، به هنگام خوابیدن چنین دعا کند:

اَللّهُمَّ لا تُنْسِنی ذِکْرَکَ وَلا تُؤْمِنّی مَکْرَکَ وَلا تَجْعَلْنی

مِنَ الْغافِلینَ وَاَنْبِهْنی لاَِحَبِّ السّاعاتِ اِلَیْکَ، اَدْعُوکَ فیها فَتَسْتَجیبَ

لی وَاَسْأَلُکَ فَتُعْطینی وَاَسْتَغْفِرُکَ فَتَغْفِرُ لی،

اِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ، یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

چنانچه این دعا را بخواند خداوند متعال دو فرشته مى‌فرستد تا او را بیدار کنند واگر بیدار نشد به آن دو ملک فرمان مى‌دهد که براى او استغفار کنند واگر آن شب بمیرد، ثواب شهید را دارد واگر بیدار شود وهر حاجتى بطلبد خداوند حاجتش را برآورده مى‌کند».

  • در روایتى معتبر مى‌خوانیم که امام باقر علیه السلام فرمود: «هر کس اراده کند که در ساعتى از ساعات شب براى عبادت برخیزد وخداوند بداند که اراده او صادق است، بى‌شک دو ملک مى‌فرستد که در آن ساعت او را حرکت دهند تا بیدار شود».

بهترین دعاها از امامان جهت درمان مالیخولیا و بى خوابى

بیشتر بخوانید :

۵ ذکر و دعای معتبر برای شفای بیماری های صعب العلاج و حتی لاعلاج

مجربترین دعاها برای درمان صرع

عوارض بى‌خوابى یا مالیخولیا

به گفته یک روانپزشک معروف بیماری‌های گوارشی و اختلالات اسکلتی از جمله دردهای پراکنده در بدن نیز از جمله عوارض جسمی بی‌خوابی هستند.

مظاهری در ادامه با بیان این که در انسان یک «ساعت بدن» وجود دارد که مشخص می‌کند فرد باید در طول روز کار کند و در شب بخوابد می‌افزاید: اگر نظم ساعت بدن به هم بریزد فرد دچار اشکال می‌شود برای همین کسانی که روز می‌خوابند و شب کار می‌کنند این شیوه زندگی‌شان آنها را در درازمدت دچار مشکل می‌کند.

وی در ادامه به علت بروز بی‌خوابی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: فرد بی‌خواب از نظر مغزی دچار یکسری اشکالات می‌شود که این امر باعث فعال شدن مغز می‌شود.

یعنی آن بخش از مغز که مربوط به خواب است دچار اشکال می‌شود به طوری که فرد احساس خستگی می‌کند ولی خوابش نمی‌برد که این مساله می‌تواند ناشی از اضطراب یا اشتغالات ذهنی فرد باشد.

درمان بی خوابی از نظر طب سنتی

  1. این روانپزشک در بخش دیگری از گفته‌هایش به تشریح روش‌هایی برای راحت به خواب رفتن می‌پردازد و می‌گوید: باید سعی کنیم تا جای ممکن روزها نخوابیم و شب‌ها استراحت کنیم.
  2. ضمن آن که گوش دادن به موسیقی ملایم پیش از خواب، دوش گرفتن، استقرار در محیط خواب آرام، استفاده از بالش نرم و پرهیز از خوردن مواد محرکی چون چای و قوه می‌تواند در داشتن خوابی آرام موثر باشد.
  3. او البته معتقد است که اگر با این روش‌ها فرد هنوز به بی‌خوابی دچار بود باید به روانپزشک مراجعه کند چرا که بی‌خوابی از علائم اصلی افسردگی است.
  4. مظاهری در همین ارتباط توضیح می‌دهد: بدترین شیوه در درمان بی‌خوابی خوددرمانی است، یعنی فرد به صورت خودسرانه از داروهای خواب‌آور استفاده کند و با این کار تنها علامت‌های یک بیماری را درمان کند، در حالی که افراد بی‌خواب با جدی گرفتن مشکل خود باید به روانپزشک مراجعه کرده و برحسب علت بروز بی‌خوابی به درمان بیماری خود مبادرت کنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits