دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۷ راهکار طلایی برای علاقمند کردن کودکان به کتاب خواندن
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان برای خواندن آمادگی دارد اطلاعات زمینه ای بچه ها، یعنی تجربیات که با خود به مدرسه می آورند در آمادگی آنها برای خواندن عامل کلیدی اند. تمایل کودکان برای خواندن تابع دو چیز است: 1- رشد عاطفی 2- برخوردهایی که در خانه می...

ایجاد علاقه به کتاب در فرزندان

1. اطلاعاتی را که از مطالعه به دست می آورید، تقسیم کنید

بیشتر کودکان خواندن را برای سرگرمی انجام می دهند، والدین می توانند با خواندن کتاب و در میان گذاشتن آن اطلاعات با کودکان خود کودکان را علاقمند کنند تا خواندن را برای کسب اطلاعات انجام دهند.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

2. باصدای بلند بخوانید

کتاب خواندن با صدای بلند یکی از مفید ترین کارهایی است که والدین می توانند برای کودکان خود انجام دهند زیرا با این کار فرایند درک مطلب آنها بالا می رود. با صدای بلند کتاب خواندن به کودکان می آموزید که برای کتاب ارزش و اهمیت قائل هستید.

چگونه با صدای بلند خواندن

  1. با حالت و لحن مناسب خواندن: برای هر شخصیت یک صدای خاص استفاده کنید.
  2. با علاقه بخوانید و با متن درگیر شوید: اگر اتفاقی هیجان انگیز است با لحنی هیجان زده بخوانید و اگر ترسناک با لحنی ترسناک
  3. استفاده از سوال های جدی و هوشمندانه در بین خواندن
  4. تماس چشمی برقرار کردن

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

3. روزنامه را خانوادگی بخوانید

باید والدین صفحات ویژه و خاص کودکان و نوجوانان را از میان مطالب جدا کرده و برای آنها بخوانید.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

4. تشویق کنید که نسل های مختلف با هم بخوانند

کودکانی که به خانواده های گسترده تعلق دارند و به طور مرتب به دیدن اعضای فامیل می روند نسبت به کودکانی که دسترس کمی به افراد بزرگسال دارند در خواندن پیشرفته ترند این به خاطر روابط دو جانبه و تعامل با بزرگسالان است والدین می توانند از پدربزرگ ها یا مادربزرگ ها بخواهند تا برای کودکان قصه بخوانند.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

5. تشویق کنید تا بچه های یک نسل با هم بخوانند

اگر به کودکان بزگتر اجازه دهیم کتاب را برای همه بخوانند نه تنها موجب افزایش حس مسئولیت و ایجاد انگیزه می شود بلکه کودکان کم سن و سال تر نیز انگیزه پیدا می کنند برای خواندن، حتی خواندن دستور العمل ها یا خواندن روی بسته بندی های مواد غذایی نیز کار مهمی است و موجب علاقه مند کردن کودکان می شود.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

6. با صدای بلند با همدیگر بخوانید

این جا والدین می توانند مطالب را تقسیم کنند و کودکان خود را نیز در این موضوع دخیل کنند به عنوان مثال حتی خواندن یک شعر کوتاه و یا قطعه ادبی به صورت مشترک.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

7. درباره مطالب مورد علاقه خود در خانواده صحبت کنید

اگر می خواهید فرزندانتان را با آنچه می خوانید آشنا کنید و خود نیز با آنچه فرزندانتان می خوانند آشنا شوید، بهترین روش این است که درباره مطالب مورد علاقه خود در خانواده صحبت کنید.

خانوادگی به کتاب خانه بروید این کار باعث می شود کودکان یاد بگیرند بقیه چه کتابی می خوانند و آنها می توانند زمینه کتاب خوانی خود را گسترش دهند.

صحنه های مورد علاقه خود را در خانواده اجرا کنید. با این کار به توانایی کودکان پی می بریم که چه مقدار از صحنه را به خاطر سپرده اند و پیچیدگی های شخصیت ها و طرح را تا چه اندازه درک کرده اند. حتی خانواده می توانند در خانه تئاتر بازی کنند و شخصیت های داستان را اجرا کنند.

خواندن کتاب های مورد علاقه خود را به فرزندان توصیه کنید. با این کار دو مطلب را به طور ظریف به کودکان می فهمانید:

  1. خودتان به خواندن علاقه دارید.
  2. فرزندانتان را آنقدر دوست دارید که می خواهید علاقه خود را با آنها در میان بگذارید. با این کار به فرزندانتان می فهمانید که شما نیز زمانی کودک بودید و باب ارتباط و گفت و گو بین شما گشوده می شود.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

8. برای خواندن دلیل های علمی بیاورید

مثال هنگام خرید اجناس، از فرزندان بخواهید مارک های مختلف اجناس را بخوانند، علائم تجاری را به کودکان نشان داده و برای آنها توضیح دهید، بعد از خرید والدین از کودکان بخواهند تعریف کنند چه چیزهایی را هنگام خرید خوانده اند حتی والدین می توانند کودکان را به محل کار خود ببرند تا به صورت عملی به کودکان خود نشان دهند چرا باید خواندن، نوشتن، جمع و … را بیاموزند.

کودکان را باید به بخش های مختلف محل کار برده و به او یاد می دهید که چگونه کار می کنید و به آنها می فهمانید که چگونه این کار را آموخته اید و یاد گرفته اید.

در خانه مطالب خواندنی داشته باشید. تحقیقات نشان داده اند که صرف نظر از وضعیت اقتصادی- اجتماعی کودکانی که در خواندن موفق ترند چند خصوصیات مشترک دارند که یکی از آنها این است که در خانه کتاب می خوانند.

کودکان نباید فکر کنند خواندن کاری است که فقط باید در مدرسه انجام شود. والدین باید به کودکان یاد دهند که چگونه به کتاب احترام بگذارند مثال: با دستان تمیز به کتاب ها دست بزنند، آنها را پاره نکنند، در آنها چیزی نکشند یا چیزی ننویسند.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

9. به هر جایی که می روید همراه خود کتاب ببرید

کودکان از انتظار کشیدن متنفرند. تنها علاج کار این است که آنها را با سرگرمی های گوناگون مجهز کنند یکی از این وسایل اسباب بازی و یا کتاب است.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

10. در اختیار کودکان مریض، کتاب و مجله قرار دهید

این کار موجب سرگرم کردن آنها و نیز بالا بردن مهارت های خواندن در آنها می شود.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

11. به عنوان پاداش به فرزندان کتاب یا مجله بدهید

این پاداش ها را باید به خاطر رفتارهای کودکان داد نه وظیفه های آنان و متناسب با کار کودک به او کتاب بدهید.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

12. کارهایی را اختراع کنید که به خواندن مربوط می شود

به عنوان مثال

از فرزندتان بخواهید از جشن ها و مراسم و سالگردهای افراد فامیل یک تقویم درست کنند، از آنها بخواهید کارهایی راکه هر یک از اعضای خانواده باید در خانه انجام دهند به صورت یک تقویم هفتگی بنویسد.

والدین می توانند برای افزایش حس خلاقیت در کودکان می توانند بعضی از کارهایی که برای خود خسته کننده است به کودکان بسپارند.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

13. برای فرزندانتان یک دوست مکاتبه ای پیدا کنید

کمتر بچه ای پیدا می شود که نامه ای را نخوانده کنار بیاندازد حتی نامه های تبلیغاتی، بهترین دوست مکاتبه ای برای فرزندان کسی است که تقریباً هم سن و سال او باشد و بهترین نامه ها، نامه هایی است که نیاز به پاسخ دارند.

در خانواده داستان های تجربه زبانی خلق کنید: داستان تجربه زبانی یعنی داستانی که کودک براساس تجربه خود و به زبان خود بیان می کند. این تجربه برای کودکان دبستانی بسیار مفید هستند چون تازه خواندن و نوشتن را آغاز کرده اند. چگونه ایجاد این تجربه:

  1. از موضوعات ساده شروع کنید «بزرگترین آرزوی تو چیست؟»
  2. مطلب را ساده نگه دارید به زبان کودکان باشد.
  3. ضمن نوشتن توضیح دهید
  4. از فرزند بخواهید برای داستان نقاشی بکشد.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

14. برای خانواده دفتر یادگاری درست کنید

این روش هم موجب حفظ تاریخ خانواده می شود و هم یک تجربه آموزشی فوق العاده است. در این دفتر می توان تمام خاطراتی که برای خانواده مهم هستند را ثبت کرد مثال یک سفر خانوادگی، جشن تولیدها و …

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

15. به نمایشگاه های کتاب بروید

این مکان ها جای مناسبی برای جلب علاقه کودکان هستند و موجب آشنایی با کتاب ها و دیگر هم از تخفیف ویژه بهره مند می شوید.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

16. داستان هایی را پیدا کنید که فیلم یا کارتون آن نیز ساخته شده است

بهتر است که کتاب ها را قبل از دیدن فیلم به کودکان بدهید به این ترتیب کودکان ابتدا فرصت می کنند که شخصیت ها و حوادث را پیش خود تصور کنند و سپس آنها را مقایسه کنند.

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

17. از کتاب هایی که موضوع آن جشن های مذهبی و ملی است، استفاده کنید

برای تابستان یک برنامه مطالعاتی آزاد تنظیم کنید این کار موجب پیشرفت تحصیلی در کودکان می شود.

در سفرهای طولانی با ماشین کتاب بخوانید. از جمله این راه ها : 1- کودکان را مسئول مسیریابی مثلاً خواندن تابلوها نقشه ها، خوانن پلاک خودروها، استفاده از بازی های لغوی مثلاً از یک لغت شروع کنید و با حرف آخر یک کلمه دیگر بگویید. بازی های جغرافیایی

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن

بیشتر بخوانید :

راهکارهای جادویی علاقه مند کردن کودک به مدرسه

۵ روش برای علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن

دانستنی حمام کردن نوزادان و کودکان

علاقه ند کردن کودک به کتاب خواندن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits