دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درباره مهارت خود آگاهی در کودکان چه می دانید؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مهارت خودآگاهی در کودکان در شناخت نقاط ضعف و قوت کودک و در نهایت به موفقیت او در مراحل مختلف زندگی کمک زیادی می کند؛ به همین دلیل لازم است با شناخت بهتر و تقویت این مهارت به آینده بهتر کودکان کمک کنیم. با دلگرم همراه باشید.

نکاتی برای تقویت خود آگاهی در کودکان

آیا می خواهید بعضی از مهارت های زندگی را به کودکتان آموزش دهید؟ آیا می خواهید تمام مزایای خودآگاه بودن و استفاده از آن برای ساختن آینده ای مثبت را به فرزندتان یاد دهید؟ اگر جواب شما مثبت است خواندن این مقاله ایده خوبی برای تقویت خودآگاهی در کودک است.

خودآگاهی به کودک شما کمک می کند تا نقاط قوت خود را پرورش دهد و بر ضعف های خود غلبه کند. این مقاله به شما کمک می کند بدانید چطور می توانید خودآگاهی را به روشی مثبت و مناسب با سن کودک در او پرورش دهید.

خود آگاهی چیست؟

خودآگاهی یکی از مهارت های زندگی است که به کودک کمک می کند چطور احساسات و افکارش را درک کند و از استعدادش بهتر استفاده کند. همچنین به او کمک می کند بهتر متوجه شود بقیه درباره او و رفتارش چه فکری می کنند. تقویت خودآگاهی و توانایی ایجاد مسیری سالم برای استفاده از خودآگاهی ابزاری مهم در رشد کلی کودک شما است.

 تقویت خود آگاهی در کودکان

آموزش و تقویت خود آگاهی در کودکان

خودآگاه بودن به درک و بیان بهتر احساسات کودک و تیزهوشی او در تحصیلات کمک می کند. این مهارت به برقراری روابط اجتماعی بیشتر کودک در سال های رشد و حتی بعد از آن در بزرگسالی هم کمک می کند. در ادامه چند راه حل ساده و موثر برای تقویت مهارت خودآگاهی در کودکان را خواهید خواند.

الگو بودن پدر و مادر و تقویت خود آگاهی در کودک

  • به منظور تقویت خودآگاهی برای کودکان باید ابتدا از خودتان آگاه باشید.
  • از رفتار هر روزه تان برای نشان دادن چگونگی مدیریت موقعیت های روزانه به روشی خونسردانه و مثبت استفاده کنید.
  • وقتی با اتفاقی ناخوشایند یا نا امید کننده رو به رو می شوید به کودکتان یاد دهید چطور به روشی مثبت واکنش نشان دهد و با آن موقعیت کنار بیاید.
  • اگر برای موقعیتی خاص عصبانی شدید به خودتان فرصتی دهید و به فرزندتان نشان دهید چطور چند دقیقه ای حواستان را پرت می کنید تا مشکل را در زمانی بهتر حل کنید.

ارتباط شناخت و پذیرش احساسات کودک با خود آگاهی او

  • احساسات کودکتان را درک کنید و هیچ وقت آنها را جلوی خودش یا دیگران مسخره نکنید.
  • ابراز احساسات کودک شما به کنترل احساسات او و بیان بهتر احساساتش کمک می کند.
  • وقتی کودک یاد بگیرد با احساساتش کنار بیاید یاد می گیرد رفتارش را بپذیرد و متوجه می شود چطور عملکرد بهتری در روابطش با دیگران داشته باشد.

همدلی با کودک و تقویت خود آگاهی در او

  • وقتی با فرزندتان همدلی می کنید به او احساس امنیت می دهید و باعث ایجاد اعتماد به نفس در او می شوید.
  • همدلی با کودک به او یاد می دهد احساسات او مهم هستند و چیزی برای پنهان کردن و خجالت کشیدن از آن در احساساتش وجود ندارد.
  • ممکن است کودکتان در انجام کاری ضعیف باشد و احساس بدی به این موضوع داشته باشد. همدلی با او به او یاد می دهد لازم نیست همیشه کامل و بی عیب و نقص باشد و این کامل نبودن مشکلی ندارد.

تاثیر ارتباطات آزادانه در خود آگاهی کودک

  • کلید اصلی برای خود آگاهی کودک و رشد کلی او برقراری ارتباطی خوب، صادقانه و واضح است.
  • کودک را تشویق کنید تا آزادانه با شما ارتباط برقرار کند.
  • به او اجازه دهید افکارش را روشن و بدون نگرانی از اینکه چه فکری راجع به او می کنید بیان کند.
  • ارزش اینکه با شما درباره آنچه احساس می کند صحبت می کند را بدانید و به او بگویید از اینکه درباره احساساتش با شما صحبت می کند خوشحال هستید.
  • حتی اگر کاملا با آنچه می گوید موافق نیستید او را مسخره نکنید. به جای آن او را با ملایمت وخونسردی راهنمایی کنید.

تقویت خود آگاهی با توجه کردن، شنونده بودن و آموزش موثر حل مسئله

  • مطمئن شوید که به کودکتان توجه کافی می کنید و شنونده ای خوب برای او هستید.
  • وقتی توجهتان را به کودک نشان می دهید احساس دوست داشتن و خواسته شدن را در او ایجاد می کنید و خود ارزشی او تا حد زیادی افزایش می یابد.
  • به کودکتان کمک کنید متوجه شود چطور پاسخگو باشد و در مواقعی خاص واکنش نشان ندهد. اگر کودکتان کنترلش را از دست بدهد و از کوره در برود یا ناگهان از بیچارگی گریه کند این کارها را به عنوان واکنش طبیعی او بپذیرید.
  • با این حال به او کمک کنید برای دفعه بعد در مواجه با موقعیتی مشابه راه حلی بهتر پیدا کند.
  • وقتی این کار را انجام داد او را به خاطر شجاعتش تشویق کنید و کمک کنید تا تفاوت بین موقعیت ها و راه حل ها را درک کند.

تاثیر کتاب خواندن در تقویت خود آگاهی در کودکان

مهارت های خودآگاهی بخشی مهم از برداشت و نتیجه گیری حین خواندن محتوای کتاب است. خودآگاهی به کودکان کمک می کند در هجی کردن و املای کلمات ، بهبود خواندن متن و دیگر فعالیت های ویراستاری ماهر شوند.

ارتباط حل مسائل ریاضی و خود آگاهی کودکان

مهارت خودآگاهی به کودکان کمک می کند تا استدلالات ریاضیاتی را در قالب کلمات بیان کنند. هنگام ارزیابی خود و بررسی اشتباهات کار کسی خودآگاهی مهارتی ضروری است. خودآگاهی همچنین به کودک کمک می کند تا مهارت درک مطلب خود را بازبینی و ارزیابی کند.

نوشتن و خود آگاهی کودکان

جنبه مهمی از درک خواننده یک کتاب یا مطلب خودآگاهی و نوع متنی است که نویسنده باید بنویسد. خودآگاهی به کودکان کمک می کند تمایلشان به اصلاح کارهایشان را تقویت کنند.

ارتباط خود آگاهی در کودکان و بازی ها دیجیتال

تقویت مهارت خودآگاهی در کودکان

تقویت خودآگاهی در کودکان

بازی های دیجیتال پر از فرصت هایی برای بهبود خودآگاهی در کودکان است. بازی های ویدئویی، جستجو در اینترنت، امتحان جدیدترین اپلیکیشن ها یا عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی به مهارت های فکری متنوعی احتیاج دارد. ماهر شدن در استفاده از هر یک از این ابزارهای دیجیتال به توانایی استفاده از مهارت هایی مثل برنامه ریزی، سازمان دهی، حافظه کاری یا خودآگاهی احتیاج دارد.

جذابیت بازی های ویدئویی و تکنولوژی ها برای بچه ها آنها را به ابزاری ایده آل برای تمرین مهارت های بر پایه بازی و یادگیری آنها برای کاربرد در مدرسه و فعالیت های روزانه تبدیل می کند. خود آگاهی یک مهارت فکری برای افرادی است که بازی های ویدئویی می کنند و به دنبال بهبود عملکردشان در بازی یا فقط به اشتراک گذاشتن علاقه و اشتیاقشان به بازی با دیگر بازیکنان هستند.

ده تبلت کودکانه/تبلت مخصوص کودکان

بازیکنان اغلب از همدیگر سوال می پرسند، نظراتشان را راجع به قسمت های سخت بازی توضیح می دهند و درباره راه های جدیدی که می توانند از تکنولوژی های دیجیتال برای کمک در زندگی استفاده کنند صحبت می کنند. امروزه بسیاری از بازی های ویدئویی پر از فرصت هایی برای تمرین و پیشرفت در مهارت خودآگاهی است.

برای برنده شدن در یک بازی لازم است بازیکن مدام نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بشناسد، ارزیابی هایی را که در بازی دارند در نظر بگیرند و درباره مهارت هایی که لازم است مرحله ای خاص را ببرند فکر کنند. این ارزیابی ها (که گاهی اوقات به نام مهارت های فراشناختی نامیده می شود) و مهارت های خودشناسی همگی اجزای اصلی خودآگاهی هستند.

بازی های دیجیتال می توانند با استفاده از موارد زیر به تقویت مهارت خودآگاهی در کودکان کمک کند:

  • برنامه ریزی و بحث درباره استراتژی های بازی های آنلاین با دوستان.
  • صحبت با دوستان همسن و سال که بازی ویدئویی یا یک تکنولوژی مشترک را دوست دارند.
  • ارزیابی عملکرد خود به منظور ارزیابی آنچه برای موفقیت و بردن آن بازی احتیاج دارند.
  • یادگیری از شکست یا موفقیت یک نفر در بازی.
  • پیشرفت در مهارت های ارزیابی که به فرضیه سازی آنها درباره استراتژی هایی که ممکن است برای موفقیت در بازی نیاز باشد کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

۱۰ راهکار ساده برای تقویت مهارت حل مسئله در کودکان

چطور به تقویت مهارت تصمیم گیری کودکان کمک کنیم؟

چگونه کودکان را خلاق و با انگیزه تربیت کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits