دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مقایسه شیوه های تربیتی محبت و محدودیت در کودکان
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شیوه تربیت هر کودکی با کودک دیگر تفاوت دارد و نمی توان گفت که شیوه تربیت تمام کودکان یکسان است

با مجله دلگرم همراه باشید تا با بهترین روش تربیت کودک آشنا شوید

قطعا شیوه تربیت هر کودکی با کودک دیگر تفاوت دارد و نمی توان گفت که شیوه تربیت تمام کودکان یکسان است. پژوهشگران پس از تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیده اند که تربیت کودکان چهار روش اصلی دارد. در زیر به معرفی این چهار شیوه می پردازیم.


1- محبت کم محدودیت کم


در این نوع تربیت، والدین معتقد به آزادانه تربیت کردن کودک هستند، پژوهشگران و صاحبنظران حوزه تربیت این نوع تربیت را غیر فعال و نامناسب می دانند که ویژه والدین کم حوصله است و کاری از پیش نمی برند. والدین نه آنقدر ها با صحبت کردن به کودکشان احساس آرامش و امنیت می دهند و نه محدودیت ویژه ای برای او در نظر می گیرند.


2- محبت کم محدودیت زیاد


شاید بتوان گفت این شیوه همان شیوه فرزند پروری سخت گیرانه و دیکتاتوری است که محبت والدین به کودک بسیار کم است اما قانون و محدودیت غیر قابل تغییر و فراوان وجود دارد، در گذشته معمولا از این شیوه تربیتی استفاده می شد و اصطلاحا می گفتند: «بچه به چشم خار و به دل عزیز».

یعنی اگر به بچه زیادی محبت نشان دهید باعث لوس شدن او خواهید شد، پس بهتر است به دل عزیز باشد نه به چشم و زیادی به او ابراز محبت نکنید.
این شیوه معمولا به خشونت و کتک کاری و تنبیه بدنی می انجامد، که کودک در آن آزار و آسیب جسمی و روحی می بیند.


3- محبت زیاد محدودیت کم


این شیوه تربیتی، شیوه سهل انگارانه است، محبت و دلسوزی زیاد، محدودیت و قوانین کم، معمولا این شیوه تربیت را والدین «تک فرزند ها» به کار می برند.
دلسوزی و حساسیت بیش از حد نسبت به تک فرزندشان دارند و از طرفی نه دلشان می آید که محدودیتی برای کودک در نظر بگیرند و نه آن را به صلاح می دانند.
چرا که معتقند بچه در مواجهه با ممنوعیت و محدودیت عقده ای می شود، چنین والدینی که خود تحت تربیت سخت گیرانه بوده اند معمولا تبدیل به والدینی سهل گیر می شوند و بالعکس.


4- محبت زیاد محدودیت زیاد


شاید بهتر بود نام این شیوه را می گذاشتیم «محبت درست، محدودیت به اندازه» در این شیوه والدین به یک اندازه از محبت و قوانین در کارها نسبت به فرزندان خود برخوردار هستند. یعنی در موقع لزوم با مهربانی نسبت به فرزندان رفتار می کنند و در کار ها از نظم، قاعده و قانون خاصی برخوردارند. به عبارتی این والدین از سبک فرزند پروری دموکراتیک برای تربیت کودک خود استفاده می کنند.


بهترین شیوه تربیت


بهترین نوع تربیت به گفته صاحبن ظران این علم سبک چهار است. یعنی محبت زیاد و محدودیت زیاد یا همان روش تربیتی دموکراتیک که باعث می شود کودک هم به اندازه کافی و لازم از محبت والدین برخوردار باشد و به امنیت و آرامش برسد و هم محدودیت ها و قوانین متفاوت را بشناسد با آن ها رشد پیدا کند و بداند که دنیایی که انتظارش را می کشد به همان اندازه که آزادی به او می دهد موانع و محدودیت ها را هم جلوی پایش می گذارد.


با توجه به آن چه گفته شد شما بر اساس شناختی که از کودکتان دارید و موقعیت و مسئله ای که برایتان پیش آمده است می توانید یکی از این چهار شیوه را انتخاب کنید، شاید تشخیص دهید که اکنون بهتر است محبت کم و محدودیت زیاد را امتحان کنید، منظورمان این است که یک شیوه را به عنوان شیوه کلی انتخاب کنید اما در موقعیت های مختلف به یکی از آن چهار نوع دیگر هم بر اساس شرایط بپردازید.


بر اساس موقعیت های مختلف شما ملزم به تغییر روش های تربیتی خود هستید. فراموش نکنید که شما هم یک طرف تربیت هستید و مهم است که با کدام شیوه، ارتباط بیشتری برقرار می کنید.


البته این به معنای این نیست که اگر شخصیتی مستبد دارید یا دلتان می خواهد چپ و راست کودک را کتک بزنید، پس بهتر است به روش محبت کم محدودیت زیاد رو بیاورید. بلکه به این معناست که تربیت خود شما هم بخشی از تجارب تربیتیتان محسوب می شود.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits