دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افسردگی صبحگاهی، دلایل و درمان این بیماری
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
افسردگی صبحگاهی تا پیش از این به عنوان یک بیماری جدا از افسردگی عمده شناخته می شد. این بیماری با علائمی مثل بی حوصلگی برای ساده ترین کارها که بیشتر در صبح نشان داده می شود می تواند به دلیل به هم ریختن ساعت طبیعی بدن پیش بیاید. برای اطلاعات بیشتر...

افسردگی صبحگاهی چیست؟

افسردگی صبحگاهی مشکلی است که بعضی از افراد دچار اختلال افسردگی عمده آن را تجربه می کنند. با افسردگی صبحگاهی ممکن است علائم شدیدتری از افسردگی را در صبح، بعد از ظهر یا حتی شب تجربه کنید. این علائم شامل احساس غم شدید، نا امیدی، عصبانیت و خستگی شدید است.

افسردگی صبحگاهی با انواع علائم مختلف یا تغییر خلق و خوی روزمره هم شناخته می شود. این نوع افسردگی با افسردگی فصلی متفاوت است. کارشناسان این مشکل را تا قبل از این به عنوان یک بیماری جداگانه می شناختند اما حالا آن را به عنوان یکی از علائم احتمالی افسردگی در نظر می گیرند.

دلایل افسردگی صبحگاهی

ریتم روزانه یا ساعت طبیعی بدن، وظیفه تنظیم همه چیز از ضربان قلب گرفته تا دمای بدن را تنظیم می‌کند، همچنین بر روی انرژی، تفکر، حالت هوشیاری و خلق و خوی فرد نیز تاثیر می‌گذارد. این ریتم‌های روزانه به فرد کمک می‌کنند تا یک حالت پایدار داشته باشد و در سلامت کامل قرار بگیرد.

ریتم روزانه با ترشح هورمون‌های خاصی نظیر کورتیزول و ملاتونین به بدن شما کمک کرده تا در طی شبانه روز حالت روحی پایداری شده و برای وقایع خاص آماده باشد.

به هنگام صبح و با طلوع خورشید، کورتیزول ترشح شده و به شما انرژی می‌دهد که در طول روز فعال بوده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره خود را داشته باشید. در مقابل، یعنی به هنگام غروب و در ساعات پایانی روز، بدن شما ملاتونین را آزاد کرده تا احساس خواب آلودگی کرده و شب به راحتی بخوابید.

زمانی که در این ریتم‌ها اختلالی به وجود آید، بدن شما در زمان اشتباه شروع به آزاد کردن هورمون‌ها می‌نماید. این مسئله بر سلامت جسمی و روحی تاثیر منفی خواهد گذاشت. به عنوان مثال، زمانی که بدن شما در طول روز هورمون ملاتونین را آزاد نماید، احساس خستگی و کج خلقی به شما دست خواهد داد.

علاوه بر تغییر کردن ساعت طبیعی بدن، عوامل مختلف دیگری هم ممکن است باعث افسردگی صبحگاهی و اختلال افسردگی عمده شود. دلایل افسردگی صبحگاهی شامل موارد زیر هم می شود :

  • سابقه افسردگی در خانواده
  • اعتیاد قبلی یا فعلی به مصرف الکل
  • دردهای مزمن، اضطراب و اختلال کم توجهی- بیش فعالی
  • تغییرات اخیر در شرایط زندگی مثل طلاق یا از دست دادن یک عزیز
  • ضربه روحی

علائم افسردگی صبحگاهی

علائم افسردگی صبحگاهی علاوه بر احساس غم بعد از بیدار شدن شامل موارد زیر است:

. به زور بیدار شدن و به سختی از رختخواب بیرون آمدن
. نداشتن انرژی برای شروع کارهای روزانه
. بی حوصلگی حتی برای لباس پوشیدن یا مسواک زدن
. واکنش های کند بدنی و فکری
. عدم تمرکز
. ناامیدی و تحریک پذیری (به اصطلاح زود از کوره در رفتن)
. احساس پوچی، بی ارزشی یا گناه زیاد
. تغییرات اشتها (پرخوری یا کم اشتهایی)
. سخت خوابیدن خوابیدن زیاد یا هایپرسومنیا
. خلق و خوی افسرده پایدار در بیشتر روزها، تقریبا هر روز که ممکن است در ساعات خاصی از روز بدتر شود
. لذت کم یا لذت نبردن از بیشتر کارها
. کاهش وزن شدید بدون تلاش برای این کار یا کاهش اشتها
. داشتن افکار خودکشی، مرگ یا آسیب زدن به خود

درمان افسردگی صبحگاهی

هر کسی با داشتن افکار خودکشی یا افکاری درباره آسیب زدن به خود باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی برود. روش های درمانی برای افسردگی صبحگاهی شامل موارد زیر است:

داروها

بر خلاف سایر افسردگی ها، افسردگی صبحگاهی با مصرف مهارکننده‌های باز جذب سروتونین، خیلی خوب جواب نمی‌دهد. این داروها معمولا برای افسردگی تجویز شده و به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

با این حال، ممکن است مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین مانند ونلافاکسین، برای افرادی که افسردگی صبحگاهی دارند مفید باشد.

صحبت درمانی

صحبت کردن با یک روان‌کاو یا روان پزشک معمولا برای درمان افسردگی صبحگاهی روش خوبی محسوب می‌شود و اگر در کنار دارو درمانی باشد، قطعا نتیجه بهتری خواهد داد.

این نوع درمان به شما کمک می‌کند تا علت افسردگی صبحگاهی و هر عاملی که این وضعیت را بدتر می‌کند، بهتر بشناسید. این مسائل ممکن است شامل درگیری در یک رابطه، بروز مشکلات در محل کار یا الگوهای تفکر منفی باشد.

نور درمانی

نور درمانی که با نام فتوتراپی نیز شناخته می‌شود، یک درمان مناسب برای افسردگی صبحگاهی محسوب می‌شود. در این روش، فرد را در معرض نوری شبیه به نور طبیعی قرار می‌دهند تا هورمون‌های شیمیایی مربوط به خلق و خو در مغز ترشح شوند.

این نوع درمان، اگر چه بیشتر برای افسردگی‌های فصلی به کار می‌رود، اما تجربه نشان داده است که برای درمان افسردگی صبحگاهی نیز مفید است.

شوک درمانی

شوک درمانی یا ECT تاثیر مثبتی بر درمان افسردگی صبحگاهی دارد. در این روش، امواج الکتریکی به مغز فرستاده شده و نوعی حمله عمدی در آن ایجاد می‌کنند. در نتیجه تغییراتی در مواد شیمیایی مغز ایجاد شده و علائم افسردگی برطرف می‌شود.

شوک درمانی روش مطمئنی است، زیرا زمانی که خواب هستید پزشک امواج الکتریکی را بسیار کنترل شده به مغز می‌فرستد تا بهترین نتیجه با کمترین خطر حاصل شود.

عادات سالم برای برطرف شدن افسردگی صبحگاهی

ایجاد عادات سالم و پیگیری آنها در کنار دیگر روش های درمانی افسردگی صبحگاهی می تواند در کنار آمدن افراد با علائم این نوع افسردگی کمک کند. این عادت ها شامل موارد زیر است:

  • بهبود بهداشت خواب : فرد مبتلا به افسردگی صبحگاهی می تواند با تاریک کردن کامل اتاق، خنک نگه داشتن دمای اتاق و کنار گذاشتن هر چیزی مثل تلفن همراه، کامپیوتر و تلویزیون که ذهن او را مشغول می کند خواب بهتر و در نتیجه در صبح احساس بهتری داشته باشد.
  • آماده شدن برای صبح فردا از شب قبل : آماده کردن لباس ها برای کار یا مدرسه، آماده کردن ناهار و بسته بندی آن از شب قبل می تواند صبح را برای افراد کم انرژی آسان تر کند.
  • استراحت کافی : سعی کنید همیشه سر 1 ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید. به طور کلی 8 ساعت خواب شبانه می تواند علائم افسردگی صبحگاهی را کاهش دهد.
  • استفاده از نور کافی : نور می تواند به بدن این پیام را برساند که صبح شده و وقت بیدار شدن است. کشیدن پرده ها بلافاصله بعد از بیدار شدن یا استفاده از یک لامپ بالای سرتان که در ساعتی مشخص روشن شود به بیدار شدن بدن در صبح کمک می کند.

با تمام این ها شما می توانید با مراجعه به متخصص و صحبت کردن با او توصیه های مطابق با نیازهایتان را برای از بین بردن افسردگی صبحگاهی دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

افسردگی فصلی : ۹ راهکار خانگی برای درمان افسردگی فصلی

نوشیدنی‌های مناسب برای افراد افسرده و مضطرب

اختلال خلقی و عاطفی فصلی چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits