دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاردرمانی | چه کسانی به کار درمانی احتیاج دارند؟
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
کاردرمان‌ها در جوامع مختلف، نقش مهمی را ایفا می‌کنند تا بتوانند بیماران را، قادر به انجام فعالیت‌های زندگی روزمره خود کنند. آنها هنگامی که توانایی فرد برای زندگی مستقل، به دلیل بیماری یا آسیب دیدن از بین می‌رود، می‌توانند به بیماران کمک کنند.

کاردرمانی چیست؟ (بررسی تخصصی کاردرمانی)

با هدف کمک به بیماران، برای آنها امکان زندگی مستقل و فعال‌تری را ایجاد می‌کنند، متخصصان کاردرمانی اغلب تخصص کار با یک گروه خاص بیماران مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های روانی یا کودکان و نوجوانان خاصی را دارند.
بسیاری از این متخصصین، متمرکز در بازگرداندن توانایی به کسانی هستند که توانایی‌هایی که قبلا داشتند را از دست داده‌اند. این ممکن است به علت پیری یا در نتیجه یک حادثه، آسیب، اعتیاد یا بیماری روحی باشد.
با این حال، کار درمانان کودک، فرصت منحصر به فردی را برای کار با کودکان فراهم می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها می‌توانند به خوبی بعضی از حیاتی‌ترین دوره‌های زندگی‌شان را شروع کنند.

جلسات کار درمانی چه تأثیری دارد؟

در طول جلسه، متخصص کار درمانی مشکل شما را ارزیابی کرده و تشخیص می‌دهد. آنها سپس قادر خواهند بود که یک برنامه عملی را برای شما طراحی کنند.
یک درمان‌گر به بهبود کیفیت زندگی شما کمک می‌کند، تا از پس مسائل و مشکلات پس از تروما، یا یک بیماری روانی یا آموزش مهارت‌های روان شناختی و یا به سادگی به دلیل نقایص ایجاد شده به دلیل افزایش سن، بربیایید.
کاردرمانان بسیار ماهر هستند و خدمات در منزل را برای به حداکثر رساندن راحتی شما ارائه می‌دهند. آنها ممکن است در این موارد به شما کمک کنند:
ارزیابی و پیشنهاد رسیدگی مناسب به مشکلات عضلانی اسکلتی (کمر درد، دست درد و غیره)
ارزیابی و ارائه پیشنهاد برای تغییرات مورد نیاز در خانه یا محل کار (خانه، حمام، آشپزخانه، اتاق خواب، محل کار و غیره)
برنامه ارائه خدمات کمکی
ارزیابی یک فرد مبتلا به اختلال عصبی-روانشناختی و تغییر محیط آنها
درمان‌های توانبخشی پس از سکته مغزی
ارزیابی توانایی‌های رانندگی و ارائه یک مجوز پارک برای افراد دارای معلولیت یا محدودیت، در صورت نیاز
ارزیابی و کمک به درخواست‌های جابجایی
ارزیابی و مشاوره برای کودکان دارای تاخیر رشد
ارزیابی مهارت‌های دقیق یا ارزیابی‌های کلی
روحیه بخشی و بهبود راحتی برای افرادی که تحت مراقبت‌های تسکین دهنده یا سرطان هستند.
مشاوره تخصصی در مورد تحرک

کاردرمانی

چه کسانی می‌توانند از کار درمانی استفاده کنند؟

کار درمانی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات مختلف، از جمله شرایط زیر است:

مواردی که مادرزادی هستند.
با افزایش سن بروز می‌کنند.
در نتیجه یک حادثه ایجاد می‌شوند.
کار درمانی نیز اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه توانبخشی (برنامه‌ای طراحی شده برای کمک به کسی که دچار بیماری یا آسیب است) است، به عنوان مثال پس از عمل جراحی، و یا برای درمان افسردگی.

کاردرمانی در کودکان: جزئیات شغلی

کاردرمانان می‌توانند در زمینه اطفال، نوزادان، کودکان نوپا، کودکان نوباوه و نوجوانان و همچنین خانواده‌های آنها فعالیت کنند.
کودکان و جوانان تمرکز حوزه کاردرمانی در زمینه کمک به کودکان هستند که به آنها کمک می‌شود تا مهارت‌های لازم برای رشد کارآمد، رسیدن به بزرگسالی مستقل را کسب کنند.
متغیرهایی که ممکن است مانع از توانایی کودک در پیشرفت طبیعی بشود، بسته به نوع کودک متفاوت خواهد بود، و گاهی اوقات ممکن است مسئولیت یک کاردرمان، تعیین علل اصلی تاخیر در توسعه اجتماعی یا شناختی باشد.
آنها سپس می‌توانند راه حل‌های بالقوه را به بیماران بیاموزند و یک برنامه درمانی مناسب را طراحی کنند.
کاردرمانان کودک، در بخش کودکان شاغل هستند، از آنجایی که هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود، یاد گرفتن مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت و استقلال، مشکل‌تر می‌شود، در نتیجه یکی از شاخه‌های حیاتی کاردرمانی به حساب می‌آید.
برخی از زمینه‌های توسعه عمومی آنها شامل مهارت‌های شناختی، مهارت‌های حرکتی صحیح، تصحیح مهارت‌های حرکتی غلط، انجام مستقلانه وظایف شخصی و مهارت‌های اجتماعی، می‌شود
کاردرمانانی که با کودکان و نوجوانان تمرین می‌کنند، اغلب از بازی درمانی، برای مداخلات خود در کمک به انگیزش کودکان کمک می‌کنند. این تاکتیک همچنین به کاهش اضطراب احتمالی که ممکن است از طریق این فرآیند تجربه شود، کمک می‌کند.
که می‌تواند شامل بازی با پازل، اسباب بازی، آهنگ و تمرینات جسمانی باشد. از طریق کار با متخصصان کار درمانی کودکان، کودکان نه تنها مهارت‌های انتقادی کسب می‌کنند، بلکه اغلب سطح اعتماد به نفس و حرمت نفس آنها نیز افزایش می‌یابد.
محیط کار معمول برای کاردرمانان حرفه‌ای که متخصص در زمینه کودکان و نوجوانان هستند ممکن است شامل بیمارستان و کلینیک و یا مدارس و محیط‌های آموزشی محلی متفاوت باشد.

کاردرمانی چیست

شرایط کودکان

کاردرمانان ممکن است با کودکان مختلفی کار کنند، مثلا کسانی که دچار این مشکلات هستند:

فلج مغزی: فلج مغزی مجموعه‌ای از اختلالات عصبی (شرایطی که بر مغز و سیستم عصبی اثر می گذارد) که بر حرکات و هماهنگی کودک تاثیر می‌گذارد.
سندرم داون: یک بیماری ژنتیکی (ارثی) است که بر رشد طبیعی بدن کودک تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود قابلیت یادگیری، کم و یا متوسط باشد.
اختلالات رفتاری: نقایصی که بر حرکات و هماهنگی تاثیر می‌گذارند.
معلولیت در یادگیری: معلولیتی که بر چگونگی درک اطلاعات و برقراری ارتباط اثر دارد.
ستون فقرات شکاف‌دار: یک سری از نقایص در حین زایمان است که بر توسعه ستون فقرات و سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد.

فواید کار درمانی در کودکان

کار درمانان کودکان، یک فرصت منحصر به فرد برای تأثیرگذاری دارند که در طول زندگی فرد حفظ می‌شود. این متخصصین به آنها کمک می‌کنند مهارت هایی را به دست آورند که به فرزندان اجازه می‌دهد که رشد کنند و به بزرگسالان در خودکفایی و موفقیت کمک می‌کند.
با روش‌های زیر، کاردرمانان به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کنند تا مجموعه‌ای از خدماتی را دریافت کنند که به استقلال آنها کمک می‌کند.

فواید کار درمانی برای بزرگسالان

کار درمانی می‌تواند برای رفع مشکلاتی که در نتیجه پیر شدن به وجود می‌آید، مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، ممکن است شما متوجه شوید که انجام حرکات خاصی به همان اندازه سابق، ساده نیست. یک کار درمان می‌تواند به شما این موارد را پیشنهاد کند:
روش‌هایی برای تطبیق با خانه‌یتان، از قبیل نصب ریل‌هایی برای راه رفتن در کنار آنها تا رسیدن به رختخواب خود.
آموزش روش جدیدی برای بلند کردن خود، به طوری که شما بدون کمک بتوانید بلند شوید.
کار درمانی می‌تواند به سایر شرایط مرتبط با پیری نیز کمک کند، از قبیل زوال عقلی (کاهش توانایی‌های مغز) و بیماری آلزایمر (شایع‌ترین شکل زوال عقلی). کار درمانی ممکن است توانایی شما را برای انجام کارهای روزمره، مانند شستشو یا پانسمان کردن خود یا آشپزی افزایش دهد، و برای کمک به این فعالیت‌ها، شما را ارزیابی کرده و مشاوره ارائه دهد.

توانبخشی

کاردرمانی به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های بیشتری را به زندگی خود بیافزایید. علاوه بر این، قادر به انجام فعالیت‌های روزمره، و زمینه‌های دیگر زندگی خود باشید، که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زندگی کاری شما
  • اوقات فراغت شما
  • توانبخشی حرفه‌ای

فواید کاردرمانی

توانبخشی حرفه‌ای یا توانبخشی کاری، به معنی کمک به فردی است تا شرایط سلامتی خود را برای کار کردن، بازیابد یا شروع به کار کند یا بتواند خود را قادر به انجام کار کند. در توانبخشی حرفه‌ای، کار درمانی تنها منحصر به شخص بیمار نیست بلکه می‌تواند به پدر و مادر یا اعضای خانواده و سایر داوطلبان وی نیز ارائه شود.

یک کاردرمان می‌تواند در این موارد کمک کند:

مشاوره در مورد شغل‌های احتمالی
ارزیابی محل کار شما
ارزیابی نقش شما در کار
ارزیابی توانایی شما برای تکمیل فعالیت‌های کاری و پیدا کردن راه‌هایی برای کمک به شما در صورت لزوم
پیدا کردن راه‌هایی برای مدیریت وضعیت شما در هنگام کار
ارائه آموزش‌های اضافی
کمک به کارفرمایان برای بازگشت به کار خود و افزایش آگاهی از وضعیت‌شان

توانبخشی برای اوقات فراغت

توانبخشی اوقات فراغت می‌تواند فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای مانند تفریحات و یا شرکت در رویدادهای اجتماعی را، پوشش دهد.
شرکت در فعالیت‌های اوقات فراغت می‌تواند مانع از این شود که افراد به دلیل شرایط خاص خود، دچار افسردگی شوند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.
در حالی که آنها نیاز دارند که بتوانند کار خود را انجام دهند، لازم است توانایی شرکت در سایر فعالیت‌هایی که موجب لذت و سرگرمی آنها می‌شود را نیز به دست آورند.
یک کار درمان ممکن است با شما در مورد اهدافی که می‌خواهید به دست بیاورید صحبت کند و سپس آن را به وظایف مجزا تقسیم کند.
به عنوان مثال، اگر دوست دارید که به خرید بروید، اما خیلی خسته می‌شوید، پزشک شما می‌تواند پیشنهاد دهد که استراحت‌های مقطعی داشته باشید. و یا اگر دوست دارید باغبانی کنید، اما برای رسیدگی به باغچه، مشکل دارید، درمانگر شغلی شما ممکن است پیشنهاد کند که به جای اینکه خم شوید، روی یک چهار پایه کوتاه بنشینید.

درجه‌بندی فعالیت‌ها

یکی از راه‌هایی که ممکن است متخصص کار درمانی، از طریق آن شما را تشویق به انجام کار یا سرگرمی‌های خود کند، با درجه‌بندی فعالیت‌ها است. درجه‌بندی فعالیت، راهی است که بتوانید فعالیتی را که می‌خواهید انجام دهید را، به مرحله‌های کوچکتری تقسیم کنید تا درنهایت به طور کامل انجام شود.
به عنوان مثال، اگر هدف شما پیاده رفتن به محل کار است، اما برای شما راه زیادی است که یکباره طی شود، این مسافت می‌تواند شکسته شود. در اولین روز، شما می‌توانید بیشتر راه را با اتوبوس رفته و سپس بخش آخر را پیاده بروید.
هر هفته، شما می‌توانید مسافتی را که با اتوبوس می‌روید را کوتاه‌تر کرده و فاصله‌ای را که پیاده می‌روید را افزایش دهید. پیاده روی به طور فزاینده‌ای دشوار است و شما به تدریج به هدف خود را که پیاده رفتن به محل کار است را، به دست می‌آورید.

درمان ناتوانی جسمی

چند راه وجود دارد که فعالیت‌ها را می‌توان به مراحل کوچک‌تری تقسیم کرد. مثلا:

تهیه غذا - با تقسیم مراحل آماده سازی غذا به وظایف جداگانه، مانند نگه داشتن چاقو، برداشتن یک ظرف، ریختن آب، انجام این فعالیت تقسیم شده و آسان‌تر می‌شود.
توانبخشی دست‌ها موجب افزایش قدرت، هماهنگی و حساسیت آنها می‌شود، به طوری که رفته رفته، شما می‌توانید بخش‌های زیادی از این فعالیت را کامل کنید مثلا خرد کردن سبزیجات. سپس به تدریج، شما پیشرفت خواهید کرد و در نهایت به هدف بزرگتر خود که تهیه کامل غذا است، دست می‌یابید.
استفاده از تجهیزات برای انجام یک فعالیت. اگر شما نیاز دارید که از یک کامپیوتر استفاده کنید، ابتدا می‌توانید مقداری زمان صرف کار با آن کنید، سپس تعداد برنامه‌هایی را که در آن استفاده می‌کنید را افزایش دهید و سپس شروع به استفاده از یک چاپگر یا اسکنر کامپیوتر کنید.
تغییر محیط‌هایی که با آن آشنا هستید. اگر از عصا استفاده می‌کنید تا در اطراف خانه راه بروید، می‌توانید سعی کنید با آنها به باغ بروید، سپس سعی کنید با آنها روی سنگ فرش راه بروید، و در نهایت با آنها به بازار بروید.
همانطور که با یک فعالیت تطابق پیدا می‌کنید، می‌توانید به مرحله بعدی بروید و در نهایت به هدف خود برسید.

ابزارهای کمکی و لوازمی که بیماران می‌توانند از آن استفاده کنند

یک متخصص کار درمانی که توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی و تسهیلات خانه شما را ارزیابی می‌کند، می‌تواند برخی وسایل و لوازم مناسب را پیشنهاد کند و یا تایید کند که شما واجد شرایط دریافت کمک هزینه مسکن برای افراد معلول هستید .

وسایل کمکی ممکن است شامل برخی از موارد زیر باشد مانند:

فنجان دو دسته، شیرآب‌های هوشمند و کتری برای آشپزخانه
نصب ریل‌هایی برای رفتن به سمت دستشویی و نصب صندلی توالت متحرک
نصب بالابرهای تخت در اتاق خواب
شما می‌توانید توسط پزشک، پرستار عمومی یا بیمارستان خود، به یک متخصص کاردرمانی معرفی شوید.
تجهیزات ویژه
کار درمان‌ها می‌توانند در مورد اینکه چه ابزارهای ویژه‌ای یا قطعاتی ممکن است برای شما مفید باشند، پیشنهاداتی ارائه کنند. مثلا:
عصای پیاده‌روی، واکر یا ویلچر
درب بازکن‌های برقی یا مسواک برقی
چاقوهای با دسته‌ بزرگ و مدادهای بزرگ (اگر شما در برداشتن اشیاء کوچک مشکل دارید)
یک تشک غیر لغزنده برای حمام
یک صفحه کلید یا موس ویژه برای کمک به استفاده از رایانه
کنترل صوتی یا نرم افزار کنترل صدا برای استفاده از رایانه
شما باید هر گونه مشکلی را با تخصص کار درمانی خود در میان بگذارید، و مهم نیست که چه اندازه آنها کوچک به نظر می‌رسند، زیرا ممکن است برای همه آنها تجهیزات خاصی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک شانه مخصوص به سبک موی خود را برای تسهیل شانه کردن مو، و یا یک دستگاه برای ورق زدن صفحات کتاب را داشته باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits