دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روان شناسی شخصیت
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روان شناسی شخصیت:درک مفهوم شخصیت به روان شناسان اجازه می دهد که بتوانند پاسخ های افراد را در طول زندگی نسبت به مشکلات و موقعیت های خاص پیش بینی کنند و یا این که در مورد علایق و ارزش های هر فرد با هر شخصیتی اطلاعات لازم را بدهند.

روان شناسی شخصیت

روان شناسی شخصیت یکی از گسترده ترین و پر طرفدار ترین مباحث از شاخه های مختلف روان شناسی می باشد. روان شناسان بیش تر به دنبال این هستند که بفهمند با چه روش هایی می توانیم شخصیت خود را تقویت کنیم تا در فکر و عمل ما و بهبود کیفیت زندگی ما تاثیر گزار باشد . برای دست یابی به این نتایج باید در وهله ی اول تعریف درستی از شخصیت داشته باشیم و بدانیم که تفاوت های شخصیتی در افراد چگونه است و یا این که افراد چگونه از لحاظ شخصیتی به یک دیگر شباهت دارند؟ روان شناسان اغلب آشفتگی ها و اختلالات شخصیتی را شناسایی، ریشه یابی و در نهایت درمان می کنند که در این صورت باید از زندگی روز مره ی فرد خبر داشته باشند و در واقع برای مدتی با او زندگی کنند.

شخصیت چیست؟

چه چیز باعث می شود که خود را بشناسید؟ مطمئنا فاکتور های زیادی در ساختن شخصیت شما تا به امروز دخیل بوده است و از این به بعد هم خواهد بود که این فاکتور ها شامل عوامل ژنتیکی، تربیت و تجربیات شما در طول زندگی می باشد.
خیلی از افراد با بحث ما موافق نیستند و عقیده دارند چیزی که شما را از هر فرد دیگری متمایز می کند، ویژگی هایی مثل الگو های فکری ، احساسات، و رفتار های شماست که در نتیجه شخصیت شما را شکل می دهد.
تا به امروز هیچ تعریف یکسان و واحدی برای شخصیت وجود ندارد، و این باز هم دلیل روان شناسی دارد ،چون به دلیل تفاوت شخصیت ها و تفکرات افراد، فکر و برداشتی که هر فرد از موضوع یا مبحث علمی دارد با دیگری متفاوت است. این موضوع و تفاوت های فردی کل زندگی شما ، فکر شما، الگو های رفتاری، و تفکرات اجتماعی شما را احاطه خواهد کرد که بر روی دید شما بر روی خودتان و این که چه باوری در مورد خودتان و جهان اطرافتان داشته باشید، تاثیر گزار خواهد بود.
درک مفهوم شخصیت به روان شناسان اجازه می دهد که بتوانند پاسخ های افراد را در طول زندگی نسبت به مشکلات و موقعیت های خاص پیش بینی کنند و یا این که در مورد علایق و ارزش های هر فرد با هر شخصیتی اطلاعات لازم را بدهند.
برای این که بفهمید روان شناسان مبحث شخصیت را مطالعه می کنند، بسیار مهم است که در مورد تئوری های شخصیتی که در زندگی ما تاثیر گزار هستند، اطلاعات کسب کنید.

روان شناسان در مورد شخصیت چگونه فکر می کنند؟

تعداد زیادی از نظریه های مختلف جنبه های مختلفی از شخصیت را شرح داده اند. بعضی از این نظریه ها بر روی این تمرکز دارند که چگونگی ارتقای شخصیت را توضیح دهند، در حالی که نظریه های دیگر بر روی تفاوت های فردی در شخصیت مانور می دهند.

شخصیت اغلب در قالب ویژگی ها شرح داده می شود.

نظریه های مبتنی بر ویژگی های شخصیت بر روی این ایده تمرکز دارند که شخصیت از ویژگی های گسترده و مختلفی تشکیل شده است. در طول سال ها نظریه های مختلفی برای شناسایی دقیق این طرز فکر های مختلف در افراد ارائه داده شده است که بر روی اجزای کلیدی شخصیت صحبت کرده و این که چگونه کل ویژگی های شخصیتی را شناسایی کنیم.

گولدن آلپورت Golden Allport یکی از اولین روان شناسانی بود که شخصیت را در قالب ویژگی های فردی توضیح داد.از دید او انواع مختلفی از ویژگی های فردی وجود دارد.

رفتار های معمول:

رفتار هایی هستند که در بین بسیاری از افراد رایج است که از فرهنگ های مشخصی نشات می گیرند. ویژگی های مرکزی آن هایی هستند که شخصیت فردی هر شخص را شکل می دهد.

ویژگی های اصلی:

ویژگی هایی هستند که بسیار برجسته بوده و فرد به دلیل آن ویژگی خاص شناخته می شود. به عنوان مثال، مادر ترزا MOTHER TREZA( یک شخصیت خیالی در داستان) به دلیل ویژگی بارزش که مهربانی و کار خیر بود بسیار مشهور شد که در اغلب خدمات و کمک هایی که می کرد سعی می کرد بی نام و نشان بماند.

در حالی که آلپورت عقیده دارد بالغ بر 4000 ویژگی فردی وجود دارد ، اما روان شناسی به نام ریموند کتل Raymond Cattle این عدد را 16 اعلام کرده است. او عقیده دارد که این ویژگی ها به صورت سلسله وار هستند که هر فرد هر کدام از این ویژگی ها را در درجات مختلفی بروز می دهد اما ماهیت آن ها یکی است. در واقع به عقیده ی او این نحوه ی نشان دادن ویژگی هاست که متنوع است نه خود ویژگی ها. بعد از این افراد، روان شناس دیگری به نام هنس ایسنک Hance Eysenck ف لیست این ویژگی ها را کوتاه تر کرد. تا جایی که از نظر او فقط سه نوع ویژگی رفتاری وجود دارد که این ویژگی ها شامل : برون گرایی، اختلالات عصبی، و بیماری های روانی می باشد.

روانشناسی شخصیت

تئوری دیگری به نام "پنج اصل "وجود دارد که پر طرفدار تر و مشهور تر از دیگر نظریه ها بوده

  1. برون گرایی
  2. سازگاری
  3. وظیفه شناسی یا همان وجدان
  4. عصبی مزاج بودن
  5. گشاده رویی

هر کدام از این ویژگی ها مثل یک زنجیره هستند و در پی هم به وجود می آیند و هر شخصیت فردی در بستر این ویژگی ها قرار می گیرند.

به عنوان مثال ، ممکن است که شما از لحاظ ویزگی برون گرایی در سطح بالایی باشد یا به عبارت دیگر به شدت برون گرا باشید و همین طور درویژگی هایی مثل وظیفه شناسی و ساز گاری هم در سطح بالا و قوی قرار گرفته باشید ، در حالی که در مورد ویژگی هایی مثل گشاده رویی یا عصبی بودن در حد متوسط باشید.

کلام آخر:

شخصیت شناسی یک مبحث مفصل و گسترده است که جنبه های مختلف و فردی زیادی را درون خودش جای می دهد . جنبه هایی که شخصیت شما را شکل می دهند. راه های مختلف و متفاوتی وجود دارد که به وسیله آن ها در مورد شخصیت خود فکر کنید، مثل تمرکز بر روی ویژگی های فردی و نگاه کردن به طبقات مختلف رفتاری که در هر شخصیتی اتفاق می افتد و گاهی اوقات در طول زمان دچار تغییر می شود.
روان شناسان فقط در مورد یک جنبه که شناهت شخصیت یک فرد نرمال و طبیعی است تحقیق نمی کنند، بلکه در مورد ابعاد پنهانی شخصیت افراد و آشفتگی ها و اختلالاتی که هر فرد ممکن است با آن روبرو باشد نیز مطالعات گسترده ای دارند . و این که این اختلالات باعث بروز مشکل هایی دیگری در مدرسه ، محل کار ، روابط و دیگر نقاط زندگی او می شود. برای این که قادر باشیم این گونه مشکلات را شناسایی کنیم و یا درمانی را برای از بین برئن آن ها در پیش بگیریم، روان شناسان بهتر می توانند در این مورد به ما کمک کنند و راه ها و مهارت هایی را به ما نشان دهند که به وسیله ی آن ها بتوانیم در بروخورد با این مشکلات و نشانه های آشفتگی شخصیتی رفتار بهتری نشان دهیم و آن ها را مدیریت کنیم

در این رابطه بیشتر بدانید:

اصول روانشناسی برای یادگیری بهتر دانش آموزان

9 ترفند روانشناسی برای جذب دیگران به خود در اولین ملاقات

اصول روانشناسی دروغ

خصوصیات روانشناسی چشم رنگیها

درباره روانشناسی عشق و محبت چه می دانید ؟

divider

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits