دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین مرز برای رفت و برگشت به کربلا در اربعین ۹۸
1
زائرانی که قصد پیاده روی به کربلا را در اربعین حسینی دارند، برای اینکه بتوانند بهترین مرز برای خروج از کشور و بهترین مرز برای ورود به کشور را پیدا کنند، طبق نظر سنجیی که در ادامه برایشان اورده ایم می توانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

بهترین مرز برای پیاده روی اربعین

بهترین مرز برای پیاده روی اربعین : اگر قصد شرکت در پیاده روی بزرگ اربعین را دارید پس حتما می خواهید از تمام مرزهایی که ایران با کشور عراق دارد مطلع شوید.

ایرانیان پس از ثبت نام و أخذ ویزای عراق از سه مرز مختلف می توانند وارد این کشور شوند.

مرز مهران برای پیاده روی اربعین

شهر مرزی مهران در منتهی الیه غربی استان ایلام قرار داشته و فاصله آن تا شهر ایلام 85 کیلومتر می باشد.

زائرانی که از این شهر وارد عراق می شوند پس از عبور از منطقه زرباطیه و شهر کوچک بدره وارد شهر کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه و شامیه وارد شهر نجف می شودند.

طول این مسیر از پاسگاه مرزی زرباطیه تا بازرسی ورودی نجف 302 کیلومتر می باشد.

مرز شلمچه برای پیاده روی اربعین

منطقه مرزی در غرب خرمشهر و نزدیکترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق می باشد. مرز شلمچه جنوبی ترین مرز زمینی ایران و عراق بوده و فاصله آن تا خرمشهر 15 کیلومتر و تا بصره 20 کیلومتر می باشد.

زائرانی که از این مرز وارد عراق می شوند پس از عبور از منطقه شلمچه و تنومه وارد شهر بصره شده و پس از آن به سماوه و نجف می رسند. طول مسیر از شلمچه تا نجف تقریباً 460 کیلومتر می باشد.

مرز چزابه برای پیاده روی اربعین

تنگه چزابه در 17 کیلومتری شمال غربی شهر بستان قرار دارد. زائران پس عبور از منطقه چزابه و شیب، مشرح، وارد شهر العماره، سپس شهر فجر و منطقه عفک، دیوانیه، شافعیه، شامیه و پس از بازرسی ابوصخیر وارد شهر نجف می شوند.

انتخاب مرز مهران برای سفر به عراق توسط بیش از 70 درصد از زائران اربعین

بر اساس یک نظر سنجی که توسط توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از زائران اربعین به عمل آمده است بیش از 70 درصد از پاسخگویان مسیر مرز مهران را برای سفر به کشور عراق و عتبات عالیات انتخاب کرده اند.

بر اساس همین نظرسنجی 19 درصد پاسخگویان مسیر چذابه، 7٫8 درصد مسیر شلمچه و 1٫6 درصد مسیر خسروی را برای مسیر راهپیمایی اربعین انتخاب کرده اند.

طرح نظرسنجی از شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین با پرسشگری از چهارصد و پنجاه نفراز افراد 15 سال به بالا در کشور در سال گذشته توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شد.

براساس یافته های این تحقیق 57 درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند که اولین بار است در راهپیمایی اربعین شرکت کرده اند. 58٫4 درصد از پاسخگویان نیز اعلام کرده اند که به جز راهپیمایی اربعین، قبلا برای زیارت به عتبات عالیات مشرف شده اند.

11٫3 درصد از پاسخگویان مسیر هوایی را برای تشرف به این سفر انتخاب نموده بودند که از این میان، 39٫1 درصد از پاسخگویان در فرودگاه مشکل خاصی نداشته اند؛ و همچنین 88٫7 درصد از پاسخگویان از طریق زمینی به این سفر مشرف شده اند که در این میان 51٫6 درصد از پاسخگویان با وسایل عمومی از شهر خود تا مرز را سفر نمودند.

یافته های پژوهش نشان می دهد که در بازگشت نیز به همین میزان مشابهت وجود داشته است. همچنین از میان کسانی که زمینی به این سفر مشرف شده بودند، 48٫4 درصد با وسیلۀ شخصی خود و 51٫6 درصد با وسایل عمومی سفر نموده اند. که 49٫8 درصد از پاسخگویانی که از وسیله نقلیه عمومی برای این سفر از شهر خود تا مرز استفاده کرده بودند رضایت زیاد و بسیار زیادی داشته اند.

نظر سنجی در مورد انتخاب مسیر پیاده روی اربعین

در قسمت دیگری از این نظرسنجی، توزیع پاسخگویان بر حسب مسیر راهپیمایی مورد ارزیابی قرار گرفت که طبق نتایج به دست آمده به ترتیب 70٫8 درصد از پاسخگویان مسیر مهران، 19 درصد مسیر چذابه، 7٫8 درصد مسیر شلمچه و 1٫6 درصد مسیر خسروی را برای مسیر راهپیمایی انتخاب کرده اند. و همچنین 70٫3 درصد از پاسخگویان از مرز مهران، 17٫8 درصد از مرز چذابه، 10٫5 درصد از مرز شلمچه و 1٫3 درصد از مرز خسروی وارد کشور شده اند.

نظر سنجی در مورد عراق

  • در سؤالات دیگری از پاسخگویان در خصوص رضایت از حمل و نقل در کشور عراق (از مرز تا شهرهای زیارتی و بالعکس) نظرخواهی شده است که 36٫4 درصد از پاسخگویان وضعیت حمل و نقل در داخل کشور عراق از مرز ایران تا شهرهای زیارتی خوب و خیلی خوب ارزیابی نموده اند، 34٫7 درصد از پاسخگویان رضایت متوسط داشته اند.
  • همچنین پاسخگویان میزان رضایت خود را از وضعیت حمل و نقل در کشور عراق از شهرهای زیارتی تا مرز ایران را 34٫7 درصد متوسط و 31٫2 درصد خوب و خیلی خوب اعلام کرده اند.
  • همچنین 44 درصد از پاسخگویان میزان هزینه های این سفر را متوسط و 46٫4 درصد از پاسخگویان میزان هزینه های این سفر زیاد و خیلی زیاد توصیف کرده اند.
  • 67٫9 درصد از زائران گذرنامۀ خود را قبل از راهپیمایی اربعین دریافت کرده بودند، 91٫7 درصد از پاسخگویان برای تشرف به کربلا برای حضور در راهپیمایی اربعین ویزا گرفته بودند، و همچنین 84٫3 درصد از پاسخگویان فرایند دریافت ویزا را آسان تلقی کرده اند.
  • یکی دیگر از محورهای مورد پرسش این نظرسنجی حضور در سایر شهرهای زیارتی بوده است که پاسخگویان به صورت چند پاسخی می توانستند پاسخ خویش را ارائه دهند که در این میان 99٫3 درصد از پاسخگویان به نجف اشرف، 45 درصد از پاسخگویان به کاظمین و 68٫8 درصد از پاسخگویان به سامرا مشرف شده اند.
  • یکی دیگر از محورهای مورد پرسش در این نظرسنجی ارزیابی پاسخگویان از مدیریت سفر بود. بنابر نتایج نظرسنجی، پاسخگویان میزان 90٫8 درصد رضایت خود را از پذیرایی مردم عراق خوب و خیلی خوب ارزیابی نموده اند.
  • 60٫5 درصد از پاسخگویان عملکرد نیروهای ایرانی را در ساماندهی زائرین را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده اند و 63 درصد از پاسخگویان به مقدار زیاد از مدیریت مرزها توسط مسئولین کشور در هنگام خروج اعلام رضایت نموده اند.
  • 59٫4 درصد از پاسخگویان ساماندهی زائرین در کشور عراق را خوب و بسیار خوب ارزیابی کرده اند. پیرامون بحث امنیت نیز 74٫6 درصد از پاسخگویان نقش نیروهای ایرانی در جهت تأمین امنیت را خوب و خیلی خوب دانسته اند.

نظر سنجی در مورد مکان های مورد استفاده زائران

محور دیگری که مورد پرسش این نظرسنجی قرارگرفته است درمورد مکان های مورد استفاده زائران برای استراحت در داخل شهرهای عراق بود که طبق نتایج بدست آمده 42٫3 درصد از پاسخگویان از «موکب ها»، 20٫6 درصد از «خانه های مردم عراق»، 13٫6 درصد از «حسینیه ها و نمازخانه ها»، 8٫1 درصد از «هتل ها و مسافرخانه ها»، 1٫8 درصد از «فضای باز در خیابان ها و معابر» و 1٫4 درصد از «فضای اماکن زیارتی» استفاده کرده اند.

در بخش دیگر این نظرسنجی از پاسخگویان دربارۀ نحوۀ برخورد هموطنان حاضر در پیاده روی اربعین با یکدیگر سؤال پرسیده شد که 65٫3 درصد از پاسخگویان برخورد هموطنان با یکدیگر را در داخل کشور عراق خوب و خیلی خوب و 22٫3 درصد نیز متوسط ارزیابی کرده اند. شایان ذکر است به عقیدۀ 68٫1 درصد از افراد حاضر در این نظرسنجی، زائران ایرانی در این سفر دارای حال و هوای روحانی معنوی زیادی بوده اند.

نظر سنجی در مورد مشکلات پیاده روی اربعین

یکی دیگر از محورهای مورد پژوهش این نظرسنجی مهم ترین مشکلات سفر از دیدگاه پاسخگویان بوده است که پاسخگویان به صورت چند پاسخی می توانستند پاسخ خویش را ارائه دهند، که طبق نتایج باید گفت که «حمل و نقل نامناسب در داخل عراق» 31 درصد، مهم ترین مشکل زائران از دیدگاه پاسخگویان محسوب می شود.

«عدم آشنایی به زبان عربی» 24٫8 درصد، «حمل و نقل نامناسب در داخل کشور» 15٫8 درصد، «مسائل شخصی مانند بیماری، خستگی و… » 13٫9 درصد، «مسائل مربوط به مرز هنگام خروج» 9٫2 درصد، «سختی پیاده روی» 7٫7 درصد، «وضعیت تغذیه نامناسب در کشور عراق» 5٫2 درصد و «مسائل مالی مانند گران بودن سفر» 4٫5 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

نظر سنجی در مورد پیام پیاده روی اربعین

پیام پیاده روی اربعین از دیدگاه پاسخگویان نیز محور دیگری بود که در نظرسنجی سال گذشته ایسپا مورد بررسی قرار گرفت که طبق نتایج بدست آمده «عظمت اسلام در مقابل دشمنان» با 29٫8 درصد در رتبه اول قرار دارد و مهم ترین پیام پیاده روی اربعین از دیدگاه پاسخگویان محسوب می شود.

«تقویت وحدت میان مسلمانان» تقربیا 20٫6 درصد، «اهمیت زیارت امام حسین علیه السلام» تقربیا 14٫1 درصد، «مظلومیت کاروان اسرای کربلا» تقربیا 13٫6 درصد و «نزدیک بودن ظهور امام زمان(عج)» تقربیا 11٫1 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

نظر سنجی در مورد هدف پیاده روی اربعین

طبق نتایج نظرسنجی، زائران هدف اصلی خویش از پیاده روی اربعین را به ترتیب «مشارکت در نمایش عظمت راهپیمایی اربعین حسینی» 68 درصد، «زیارت جمعی و گروهی» 23 درصد و نیز 4٫8 درصد «زیارت کم هزینه» اعلام نموده اند.

همچنین 86 درصد از پاسخگویان معتقد بودند مراسم پیاده روی اربعین در تقویت پیوند میان دو ملت ایران و عراق تاثیر ویژه دارد.

مشهورترین مسیر دسترسی به کربلا در اربعین

  • مسیر انتخابی زائران ایرانی برای حضور در پیاده روی اربعین، «نجف_ حیدریه_ کربلا» است که کوتاه ترین، پرترددترین، امن‌ترین و مشهورترین مسیر دسترسی نجف به کربلا محسوب می‌شود.
  • سفر به عتبات عالیات از دو راه هوایی و زمینی انجام می‌شود.
  • در مسیر زمینی نیز زائران از سه مرز مهران در استان ایلام و شلمچه و چزابه در استان خوزستان خارج می شوند. سازمان حج و زیارت قبلا اعلام کرده بود تعداد گیت های گذرنامه را در مرزهای خاکی افزایش داده تا از مدت زمان ایستایی زائران در مرزها جلوگیری کند.
  • بیشتر زائران اربعین پس از ورود به خاک عراق ابتدا به نجف اشرف می‌روند. در مرزهای خاکی معمولا اتوبوس، ون و سواری های عراقی به انتظار ایستاده اند. نرخ کرایه ها بالا و پایین دارد. قرار است جابه جایی زائران با این اتوبوس ها هم رایگان باشد.
  • زائران معمولا پس از چند روز اقامت در نجف راهی کربلای معلی می شوند.
  • مسیرهای پیاده روی که در عراق برای مشتاقان پیاده روی به سوی کربلای معلی تعیین شده، «نجف_حیدریه_کربلا»، «کوفه_سهله_کربلا»، «بغداد_مسیب_کربلا» و «حله_طویریج_کربلا» است.
  • مسیر انتخابی زائران ایرانی برای پیاده روی همان مسیر نخست، یعنی نجف_حیدریه_کربلا است که خدمات ارائه شده در قالب طرح ساماندهی نیز تنها در همین مسیر ارائه می‌شود.
  • «نجف _ حیدریه _ کربلا» کوتاه‌ترین، پرترددترین، امن‌ترین و مشهورترین مسیر دسترسی از نجف به کربلا و محور اصلی پیاده‌روی زائران اربعین است که امتداد آن از سمت جنوب به شمال است.
  • این مسیر، بزرگراه رفت و برگشتی است که یک پیاده رو به حساب می‌آید و به مسیر «یاحسین» مشهور است. طول آن برابر 82 کیلومتر است که از ابتدای آن در هر 50 متر یک میله در وسط جاده نصب شده تا به عنوان نشانه ای برای مردم و زائران پیاده باشد.
  • این میله‌ها از عدد 1 تا 1452 از خروجی شهر نجف شماره گذاری شده‌اند. البته از میدان «ثوره العشرین» شهر نجف تا خروجی شهر نیز 182 میله شماره‌گذاری شده که پس از پایان آنها میله های اصلی آغاز می شود.
  • در سمت راست این جاده تعداد زیادی حسینیه (موکب ثابت) وجود دارد که در اربعین، نیمه شعبان و مناسبت های دیگر تعداد بیشتری از این چادرها (موکب متغیر) در این مسیر برپا می شود. زائران در این موکب ها پذیرایی می شوند.
  • در این جاده چندین درمانگاه و پست درمانی برای درمان زائران برپا شده است.
  • علاوه بر این خدمات، نیروهای امنیتی این مسیر را تحت کنترل دارند، عشایر عراقی مهمترین نیروهای امنیتی در این مسیر پیاده روی هستند که هم موکب داری می کنند و هم تامین امنیت.

بیشتر بخوانید :

نکات مهم برای پیاده روی اربعین با کودکان

غیبت پیاده روی اربعین برای دانش آموزان موجه است + جزئیات

توصیه های مهم برای تغذیه زائران پیاده روی اربعین

دانلود نوحه جدید لری برای پیاده روی اربعین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits