دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کشیدن دندان در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آیا کشیدن دندان در دوران بارداری مضر است؟ دندان درد در بارداری ممکن است برای هر خانم باردار به وجود آید. اگر شما هم در دوره بارداری به سر می برید و به دندان درد مبتلا شده اید باید بدانید که به دلیل تغییرات در هورمون های بدن بسیاری از زنان باردار در...

کشیدن دندان در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

تغییرات هورمونی که در بدن هر زن بارداری رخ می دهد، باعث می شود که لثه های او حساس شود. در نتیجه، لثه ها متورم و ملتهب شده و در برخی موارد هم دچار خونریزی خواهد شد. همچنین، برخی از مادران در حال انتظار ممکن است با مشکلات پریودنتال (به دلیل تجمع پلاک در اطراف دندان های خود) روبرو شوند.

اغلب، بروز مشکلات لثه در دوران بارداری زنان، دندان عقل این افراد را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد، به طوری-که درد لثه های زنان در دوران بارداری غیر قابل کنترل می شود. به همین دلیل، زنان باردار نیاز پیدا می کنند تا در این دوران، مشکلات دندانی خود را به سرعت درمان نمایند.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

چه زمانی کشیدن دندان در بارداری واجب است؟

علائمی که نشان می دهد کشیدن دندان در دوران بارداری ضروری است:

آیا به عنوان یک زن حامله می دانید که چه زمانی باید دندان خود را بکشید؟ در ادامه این مقاله، برخی از علائمی که به زنان حامله کمک خواهد تا مطمئن شوند که باید دندان فاسد خود را بکشند و یا نه، بیان شده است. مهم ترین این موارد عبارتند از:

  • بروز درد حاد در لثه و دندان های مادر باردار
  • متورم شدن لثه های زن حامله
  • پوسیده شدن شدید دندان های مادر و آلوده شدن دهان او
  • خونریزی از لثه ها
  • به وجود آمدن مشکل در خوردن راحت مواد غذایی
  • دشوار شدن صحبت برای مادر باردار

چه زمان هایی لازم است دندان در دوران بارداری کشیده شود؟

از آن جایی که کشیدن دندان در دوران بارداری نیاز به توجه خاص پزشک، به منظور جلوگیری از بروز هر گونه آسیب به جنین داخل رحم او دارد، بنابراین بیشتر دندانپزشکان از کشیدن دندان در دوران بارداری زنان خودداری می کنند.

با این حال، اگر دندان زنی در دوران بارداری او به شدت پوسیده شود، طوری که غیر قابل درمان بوده و عفونت آن در حال گسترش یافتن باشد، دندانپزشک کشیدن دندان را برای او توصیه خواهد کرد.

1. کشیدن دندان پوسیده در سه ماهه اول دوران بارداری:

از آن جایی که در طول سه ماهه اول دوران بارداری اندام های جنین در حال تشکیل شدن هستند، در نتیجه، کشیدن دندان مادر باردار می تواند سبب بروز ناهنجاری در اندام های آسیب پذیر جنین شود. بنابراین، اگر مادر حامله ای در سه ماهه اول از دوران بارداری خود دچار پوسیدگی دندان شود، باید تنش ایجاد شده را تا پایان این دوره تحمل کند.

به همین دلیل است که جراحان دندانپزشک در اغلب موارد، کشیدن دندان مادران باردار را در سه ماهه اول از دوران بارداری به تعویق می اندازند.

2. کشیدن دندان پوسیده مادران در سه ماهه دوم از دوران بارداری:

به دلیل این که در طول سه ماهه دوم از دوران بارداری، جنین تنها در حال رشد است، بنابراین دندانپزشک در این دوره کشیدن دندان های پوسیده مادر را امن دانسته و اقدام به کشیدن دندان و انجام دیگر اقدامات لازم دندانپزشکی خواهد کرد.

3. کشیدن دندان پوسیده زنان در سه ماهه سوم دوران بارداری:

به دلیل این که زنان حامله در سه ماهه سوم از دوران بارداری خود با مشکل نشستن در صندلی دندانپزشکی برای ساعات طولانی روبرو هستند و امکان خونریزی کردن لثه در حین کشیدن دندان نیز در این دوره زیاد است، بنابراین، می توان ادعا کرد که کشیدن دندان پوسیده زنان در سه ماهه سوم از دوران بارداری مضرات زیادی بر روی جنین داخل رحم او خواهد داشت.

به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که دکتر معالج شما باید انجام عملیات کشیدن دندان و سایر اقدامات دندانپزشکی را تا پایان سه ماهه آخر از دوران بارداری به تعویق اندازد.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

خطرات کشیدن دندان در بارداری

در سه ماهه دوم بارداری چون فقط جنین در حال رشد است کشیدن دندان اشکالی ندارد.

روش درمان دندان های پوسیده در دوران بارداری

معمولا، همه دندانپزشکان مراقبت های ویژه ای را در هنگام درمان و یا کشیدن دندان پوسیده زنان در طی دوران بارداری انجام داده و داروهایی را برای بیمار خود تجویز می کنند که برای مادر و جنین داخل رحم او بی خطر باشد. در ادامه این مقاله، داروهایی که برای مادران باردار و جنین داخل رحم آن ها امن هستند، معرفی شده اند. این داروها عبارتند از:

1. پاراستامول مسکن دندان درد در دوران بارداری:

داروی پاراستامول به عنوان یک مسکن عمل کرده و باعث تسکین یافتن درد ناشی از کشیدن دندان در زنان باردار خواهد شد. مصرف این دارو در طی کل دوران بارداری برای مادر باردار و جنین داخل رحم او بی خطر است.

2. آرام کردن دندان درد در دوران بارداری با ایبوپروفن:

از آن جایی که مصرف داروی ایبوپروفن تا پایان هفته 32 از دوران بارداری برای سلامتی مادران و جنین داخل رحم او امن می باشد، بنابراین اگر شما هم به عنوان زن باردار درد شدید ناشی از کشیدن دندان را تجربه کنید، دندانپزشک ممکن است داروهای آرام بخشی مانند کدئین را برای شما تجویز کند.

3. آنتی بیوتیکی ها برای جلوگیری از عفونت دندان در دوران بارداری:

در برخی موارد دندانپزشک ممکن است داروهای آنتی بیوتیکی امن را برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر قسمت های بدن مادر باردار تجویز کند. داروهای امن برای از بین بردن عفونت در دوران بارداری عبارتند از: سفالوسپورین و پنی سیلین.

4. داروهای بی حسی:

در زمان کشیدن دندان زنان حامله، همه دندانپزشکان ترجیح می دهند که از داروی لیدوکائین به عنوان یک داروی بی حسی، در مقدار بسیار کمی استفاده کنند، چون از ایمنی مصرف این دارو در مورد سلامت جنین داخل رحم مادر اطمینان کامل دارند.

انجام اقدامات درمانی درست در حال کشیدن دندان در دوران بارداری می تواند از گسترش عفونت به سایر قسمت های بدن زنان باردار جلوگیری کرده و راحتی و ایمنی مادر و جنین داخل رحم او را تضمین کند.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

چگونه در زمان بارداری مراقب دندان های خود باشیم؟

مراقبت از دندان ها در طول بارداری

در صورتی که باردار هستید به دندان پزشک خود، این موضوع را گوشزد کنید. مراقبت از دندان ها به صورت منظم را می توان در هر زمان، در طول بارداری انجام داد. هرگونه عمل ضروری را می توان انجام داد.

با این وجود در تمامی عمل های دندانپزشکی اختیاری باید تا پس از زایمان، وقفه انداخت. قبل از این که وقت دندانپزشکی داشته باشید، به متخصص زنان خود مراجعه کنید تا ببینید آیا هرگونه دستورالعمل یا نکته احتیاطی خاصی، برای شما دارد یا خیر.

به دندانپزشک خود، اسم و دُز تمامی داروهایی که مصرف می کنید را بگویید (شامل داروها و ویتامین های والدینی که توسط دکترتان تجویز شده است) و هم چنین هرگونه توصیه پزشکی خاصی که دکتر شما به ارائه کرده است.

پزشک شما باید برنامه درمان دندانی شما را براساس این اطلاعات تغییر دهد. اشعه های ایکس دهانی را می توان در طول دوره بارداری انجام داد. دندانپزشک شما از نکات احتیاطی زیادی برای مراقبت از شما و کودکتان استفاده می کند (همانند گذاشتن پوششی بر روی شکم و تیروئید شما).

پیشرفت در تکنولوژی باعث شده که اشعه های ایکس، به نسبت دهه های گذشته بسیار ایمن ترباشند.به هیچ عنوان به دلیل این که باردار هستید از وقت چکاب دهانی خود نگذرید. اکنون بیشتر از هر زمانی معاینه های لثوی منظم (لثه ای)، اهمیت دارد

به دلیل اینکه بارداری شما باعث تغییرات هورمونی ای می شود که می تواند ریسک بیشتری برای بیماری های لثه ای (لثه های لطیفی که به راحتی خونریزی میکنند)، در شما ایجاد نماید (بیماری ای که آن را با نام جینجیبیتیس بارداری می شناسیم).

توجه زیادی بر هر گونه تغییر در لثه های خود، در طول بارداری داشته باشید. در صورت لطیف شدن، خونریزی یا ورم کردگی لثه ، در طول بارداری با دندانپزشک یا پیرا-دندانپزشک خود صحبت نمایید.

از اقدامات بهداشتی دهان خوبی پیروی کنید تا بتوانید مشکلات سلامتی دهانی را کاهش داده یا از آن ها جلوگیری نمایید.
در صورتی که بیماری صبحگاهی باعث می شود که شما نتوانید دندان های خود را مسواک کنید، تغییر دادن خمیردندانتان به خمیردندانی که مزه ملایم تری دارد، در طول بارداری، گزینه خوبی است.

از دندان پزشک یا متخصص بهداشت خودتان بخواهید تا برندهای خاصی را به شما توصیه کنند.دهان خود را با آب یا دهانشویه بشویید، در صورتی که بیماری صبحگاهی داشته یا به طور مکرر دچار تهوع می شوید.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

بهترین راه مراقبت از دندان ها در زمان حاملگی

مراقبت از دندان ها در بارداری با پیروی از برنامه غذایی مناسب

تغذیه مناسب نقش اساسی در مراقبت از دندان ها در بارداری دارد. به سمت اسنک های شکردار نروید. میل شدید به شیرینی جات، در طول بارداری، پدیده ای شایع است.

با این وجود توجه کنید که هرچقدر میان وعده مصرف کنید احتمال ایجاد فرسودگی در دندان ها بیشتر می شود. رژیم های غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. اولین دندان های کودک شما، 3 ماه پس از بارداری رشد می کند.
رژیم غذایی سالم که محصولات لبنی، پنیر و ماست در خود دارد، منبع خوبی از این مواد معدنی ضروری بوده و برای رشد لثه ،دندان و استخوان های کودک شما خوب است.

توصیه هایی برای مراقبت از دندان ها در بارداری و هم چنین نیازهای عمل دندانپزشکی

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) به زنان باردار توصیه می کند تا رژیم متعادلی داشته باشند، دندان های خود را به طور کامل، با استفاده از خمیردندان فلورایدی، با تائید ADA، دو بار در روز مسواک زده و به طور روزانه نخ دندان بکشند.

معاینه هایی با هدف جلوگیری و هم چنین پاکسازی، در طول بارداری خود داشته باشید. به دندان پزشکتان اطلاع دهید که باردار هستید.عمل های دندان پزشکی غیر اضطراری را تا پس از بازه 3 ماهه دوم یا پس از زایمان (در صورت امکان) به تعویق بیاندازید.

روندهای اختیاری را باید به پس از زایمان موکول کرد. گردش خون سالم را با باز نگه داشتن پاهایتان، در حال نشستن بر صندلی دندان پزشک حفظ نمایید.برای کمک به راحتی خود و کودکتان، با خود، بالشت داشته باشید.هدفون آورده و به موزیک مورد علایقتان گوش کنید.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

مراقبت از دندان ها در بارداری و نقش بارداری بر دندان ها

تغییرات در بدن، در طول بارداری می تواند بر لثه و دندان ها تاثیر بگذارد. برای مثال:

  • سطوح بالایی از هورمون های خاص همانند پروژسترون و استروژن، در بدن شما در طول بارداری وجود خواهد داشت. این هورمون ها می تواند ریسک بروز مشکلات سلامت دهانی خاص را به همراه داشته باشد.
  • عادت های غذایی شما ممکن است تغییر کند. ممکن است غذاهای خاصی را در طول بارداری به نسبت حالت عادیتان بیشتر مصرف کنید. نوع غذاهایی که می خورید بر سلامت دندانی شما قطعا تاثیر خواهد داشت
  • ممکن است دندان های خود را به نسبت دندان های قبل، کمتر مسواک زده یا نخ دندان بکشید و دلیل آن، این است که لثه های شما لطیف تر شده یا به نسبت شرایط عادی، بیشتر خسته هستید. برای خانم ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند باعث حالت تهوع شود.

همچنین بخوانید:

فواید بی نظیر زغال برای زیبایی و سلامت دندان

کشیدن دندان عقل ضرر دارد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits