دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تنبلی تخمدان چیست؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک مشکلی هورمونی است که زنان در سنین 15 تا 44 سالگی به آن مبتلا می شوند، این بیماری موجب بروز ناباروری و مشکلات دیگر زنانه می شود.

تنبل شدن تخمدان به چه دلیل است؟

کم‌ کاری تخمدان از بیماری‌ های مشهور در خانمها است که بیشتر به دلیل ارثی بودن در فامیل (خواهر، مادر، عمه، خاله و…) رخ میدهد. عمده ترین نشانه این بیماری، عادت ماهیانه دیر به دیر و بعضی وقتها هر چند ماه یکبار است.

رابطه هورمون ها و تنبلی تخمدان

هنگامی که تنبلی تخمدان دارید، تعادل هورمونهای جنسی به هم میخورد. این عدم تعادل می تواند به مشکلاتی در تخمدانها مانند پریود های نامنظم یا جا انداختن پریود منجر شود.

هورمون ها موادی هستند که باعث می شوند فرآیند های خاصی در بدنتان اتفاق بیفتد. برخی از آنها با بارداری مرتبط هستند که به تبع آن بر روی سیکل قاعدگی نیز تاثیر می گذارند. هورمون هایی که بر تنبلی تخمدان موثر هستند عبارتند از:

اندروژن

این هورمون معمولاً با نام هورمون مردانه شناخته می شود، اما زنان نیز این هورمون ها را دارند. داشتن این هورمون ها در زنان در نهایت باعث ریزش مو و رویش موهای زائد به خصوص در ناحیه صورت و همچنین باعث بروز مشکلات باروری می شوند.

انسولین

این هورمون قند خون را مدیریت میکند. اگر تنبلی تخمدان داشته باشید بدنتان ممکن است به این هورمون آنطور که باید واکنش نشان ندهد.

پروژسترون

هنگامی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید، ممکن است بدنتان مقدار کافی از این هورمون را نداشته باشد که باعث می شود به مدت طولانی قاعدگی نداشته باشید و یا قاعدگیتان بسیار نامنظم شود.

توضیح این که اصولا قاعدگی طبیعی هر 28 تا 30 روز یکبار است و این فاصله می تواند از هر 21 روز تا 35 روز یکبار هم باشد، اما اگر طولانی تر از این زمان باشد یعنی از شروع یک قاعدگی تا شروع بعدی بیش از 35 روز طول بکشد نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک دارد.

برخلاف تصور عمومی، بروز این اتفاق در سنین پایین (16 ـ 17 سالگی) بی اهمیت نیست و بیماری کم کاری تخمدان ـ که به آن در اصطلاح علمی تخمدان پلی کیستیک می گوییم ـ می تواند از همین زمان شروع شود.

تنبل شدن تخمدان

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان چه نشانه هایی دارد؟

از علائم این بیماری، زیادشدن هورمون های مردانه یا اثرات آن است. یعنی ممکن است در آزمایش خون، هورمون تستوسترون یعنی هورمون مردانه زیاد بوده یا سطح هورمون طبیعی باشد، ولی فقط علائم افزایش این هورمون ها به صورت افزایش موهای زائد یا آکنه بروز کند.

افزایش موهای زائد به معنی افزایش مو های نواحی خاصی از بدن است که مهم ترین نقاط آن شامل ناحیه فوقانی لب، چانه، روی جناغ سینه، اطراف ناف و روی ران هاست. در این نواحی به دلیل حساس بودن ریشه های مو به هورمون های مردانه، مو ها زبر، خشن و سیاه تر از معمول رشد می کنند.

توضیح این که ساعد و ساق نواحی حساس به هورمون نبوده و پرمویی در این نواحی عمدتا سرشتی است و ربطی به هورمون ها ندارد.

از دیگر علائم این بیماری، بروز چاقی و آکنه (جوش های صورت در سن بلوغ) در سنین شروع قاعدگی است که اغلب این علائم با قاعدگی های دیر به دیر همراه است. از علائم آزمایشگاهی دیگر این سندرم، مقاومت به انسولین است که در نهایت می تواند به دیابت منجر شود.

به این ترتیب بیمارانی که مبتلا به تنبلی تخمدان هستند در واقع استعداد ابتلا به دیابت را دارند و در صورتی که پرخوری کنند و وزن مناسب نداشته باشند در سنین میانسالی مبتلا به دیابت خواهند شد. ابتلا به دیابت بارداری نیز در این بیماران کاملا امری محتمل است.

یکی از مهم ترین تبعات این بیماری نازایی است که در حدود 40 درصد مبتلایان وجود دارد.همچنین احتمال سرطان پستان و رحم در این افراد بیشتر از افراد عادی است. احتمال ابتلا به بیماری های فشار خون و بیماری قلبی و نیز دیابت در سال های بعد در این افراد زیادتر است.

از مهم ترین علائم این سندرم که علت نامگذاری آن به عنوان تخمدان پلی کیستیک است، دیده شدن کیست های متعدد کوچک در تخمدان ها در سونوگرافی است.

سایز این کیست ها معمولا زیر 10 میلی متر بوده (9 ـ 2 میلی متر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان است و برخلاف کیست های بزرگ تر و منفرد تخمدان، این کیست ها معمولا طی دو تا سه ماه بعد از بین نمی رود. به علاوه در سونوگرافی این افراد معمولا سایز تخمدان ها بزرگ تر از حد عادی است.

دلایل تنبلی تخمدان

دلایل تنبلی تخمدان چیست؟

برای جلوگیری از عوارض فوق باید به درمان بیماری اقدام کرد. هدف از درمان، منظم شدن عادت ماهانه و در نتیجه تخمک گذاری منظم تخمدان هاست. این کار در درجه اول با کاهش وزن (در بیمارانی که وزن بالاتر از نرمال دارند) و ورزش منظم در کنار مصرف داروهای مناسب انجام می شود.

آیا میتوانم کاری انجام بدهم که به درمان خودم کمک کنم؟

بله، اگر شما چاق هستید یا اضافه وزن دارید با کاهش وزن میتوانید به بهبود بسیاری از علائم بیماری کمک کنید. از دست دادن فقط پنج درصد وزن بدنتان میتواند کمک بزرگی بکند. مثلا" حدود ۵/۴ کیلوگرم کاهش وزن در یک خانم ۹۰ کیلوگرمی کمک کننده است.

با وجود تنبلی تخمدان چه باید بکنم اگر بخواهم حامله بشوم؟

امیدوار باشید. اغلب بانوان مبتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک قادرند باردار شوند ولی ممکن است کمی طول بکشد. اگر شما اضافه وزن دارید، کاهش وزن میتواند به منظم شدن عادت ماهانه شما کمک کند و شانس شما برای بارداری را افزایش میدهد.

اگر با وجود کاهش وزن همچنان عادت ماهانه نامنظم دارید، پزشک شما با تجویز داروهای القاء کننده تخمک گذاری به شما کمک میکند و شانس شما برای بارداری افزایش میابد.

زندگی من چگونه خواهد بود؟

زنان مبتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک قادرند زندگی طبیعی داشته باشند. اما با پزشک معالج خود باید در ارتباط باشند. نشانه های بیماری با درمان کنترل میشود و شما را از ابتلاء به سایر بیماریها محافظت میکند.

همچنین بخوانید:

تنبلی تخمدان چیست؟ چگونه میتوان با تنبلی تخمدان باردار شد؟

آیا میدانید تفاوت تخمدان پلی کیستیک و تنبلی تخمدان در چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits