دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سوالات متداول درباره فیبروم

پرسش و پاسخ درباره فیبروم رحم

سوالات متداول درباره فیبروم
1
زمان مطالعه: 14 دقیقه
فیبروم رحم: پرسش و پاسخ | برخی از علائم فیبروم رحمی عبارتند از پریود های نامنظم، خونریزی رحمی شدید، درد لگن، ادرار چند شاخه، یبوست، کمر درد، پا درد، کم خونی، و تورم در قسمت پایینی شکم.

پاسخ به سوالات متداول مهم شما درباره فیبروم رحم

راه درمان کیست چیست؟

  • سوال: کیست داخل رحم دارم، آیا کیست و فیبروم یکی هستند؟ چطور می‌توانم آن را درمان کنم؟

جواب: کیست داخل رحم وجود ندارد، راه‌های درمانی مختلف دارد که با توجه به شرایط قابل درمان است.

  • سوال: به دلیل داشتن تیروئید پزشک توصیه کرده است که نباید باردار شوم، آیا داشتن تیروئید با فیبروم و کیست ارتباط دارد؟

جواب: ارتباط ندارد اما تیروئید دلیلی بر باردار نشدن نیست.

راه درمان فیبروم چیست؟

  • سوال: راه درمانی فیبروم چیست؟ آیا با دارو درمان می‌شود؟

جواب: فیبروم را هم می‌توان با عمل جراحی هم با استفاده از دارو درمان کرد اما بستگی به شرایط فرد دارد که چه نوع درمانی را می‌توان انجام داد.

  • سوال: آیا تاخیر در سیکل ماهیانه دلیل وجود کیست است؟

جواب: خیر این 2 ارتباطی با یکدیگر ندارند.

  • سوال: چگونه می‌توان فیبروم را از بین برد؟

جواب: راهی وجود ندارد.

  • سوال: چه راهکارهایی برای پیشگیری از بروز فیبروم وجود دارد؟

جواب: راهی وجود ندارد.

  • سوال: از فیبروم مطلع نبودم و باردار شده‌ام، آیا فیبروم در سلامت جنین تاثیر دارد؟

جواب: اگر فیبروم خیلی بزرگ باشد محوطه زیادی از رحم را اشغال می‌کند که می‌تواند سلامت جنین را به خطر بی‌اندازد لذا باید مدام تحت نظر پزشک باشید.

آیا فیبروم دلیل نازایی است؟

  • سوال: آیا فیبروم دلیلی بر نازایی است؟

جواب: خیر این 2 ارتباطی با یکدیگر ندارند.

  • سوال: دلایل ایجاد فیبروم رحم چیست؟

جواب: دلیل خاصی ندارد اما اگر سلول داخل رحم رشد متعارف پیدا کند می‌توان سبب ایجاد فیبروم شود.

  • سوال: همسرم 29 ساله هستند، 6 سال قبل به دلیل دردهای سیکل ماهیانه شدید گفتند اندومتریوز دارد و لاپراسکوپی شد؛ دل‌دردهایش برگشته و خیلی شدید است و روزی 2 عدد شیافت باید بزند، 6ماه است تحت نظر پزشک اقدام به بارداری می‌کنیم اما نتیجه‌ای نداده است؛ با وجود اینکه هر 2 آزمایش داده‌ایم و سالم بودیم باید چه کنیم که بچه‌دار شویم؟

جواب: در مرحله اول باید اندومتریوز را درمان کنید، تا آن درمان نشود نمی‌توانید باردار شوید.

  • سوال: ۵۳ ساله هستم، 6 ماه قرص مجسترول مصرف کرده‌ام ولی زمانی که دارو قطع شد شروع به خونریزی کرده‌ام، الان 2 ماه است دارو را قطع کرده‌ام و تقریبا هر روز لکه بینی دارم، آیا راهکار و داروی برای درمان وجود دارد؟

جواب: در مرحله اول باید از درون بدن اطمینان حاصل کرد که مشکلی وجود ندارد، باید معاینه شوید تا بتوان دقیق علت آن را بررسی کرد.

  • سوال: در صورت داشتن فیبروم آیا امکان بارداری وجود دارد؟

جواب: بله امکان بارداری وجود دارد اما باید زیر نظر پزشک متخصص باشید.


سوال کاربر عزیز دلگرم : سلام خسته نباشید من در هفته نه بارداری هستم که در اولین سونو مشخص شد دو تا فیبروم به اندازه ۳۳میل در ناحیه فوندال رحم و یکی به اندازه ۲۳میل در جداره قدامی لترال دارم میخوام بدونم برای جنین خطرناکه؟

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.به هر حال وجود فیبروم حاملگی شما را پرخطر میکند و باید کاملا تحت نظر باشید و به علائم هشدار دهنده مثل درد و خونریزی توجه بسیار فرمایید


سوال کاربر عزیز دلگرم : من 2 تا فیبروم رحمی دارم و 57 سالمه، چند ماه پیش لکه بینی داشتم و کورتاژ انجام دادم، الان یکماه میگذره خونریزی شدیدم شروع شده ، البته تو این مدت بعد از کورتاژ هم تا الان کمی خونریزی داشتم، ابعاد رحمم

76*40 میلیمتر یک فیبروم 3*3 میلیمتر در قدام بادی رحم(اینترامورال کلسیفیه)و یک فیبروم 18*19 در خلف فوندوس رحم دارم(اینترامورال)

الان با توجه به خونریزی شدید میشه با دارو درمان کرد؟ یا حتما نیاز به جراحی هست؟ چه جراحی ای کمترین عوارض داره؟

پاسخ متخصص دلگرم :سلام عزیزم.اگر خونریزی شدید است و به درمان های دارویی مثل ترانسید و مفنامیک اسید و پروژسترن و GNRH جواب ندهد حتما باید جراحی شود میتوانید هیسترکتومی کامل رحم از راه شکم به طریقه باز یا لاپاروسکوپی انجام دهید


سوال کاربر عزیز دلگرم : من ٣٢ سالمه ، و مجردم،سونو دادمو جوابش این هست: تصویر یک کانون هیپواکو به ابعاد mm42*34 در دیواره خلفی میومتر دیده شد که در وهله اول بیانگر میوم ساب سروز می باشد.

تخمدان راست هم با کیستی به ابعاد 29*37 دیده می شود که بیانگر کیست هموراژیک هست ، ولی اندومتریومای تخمدان راست را باید مد نظر داشت.

تخمدان چپ هم حاوی دو فولیکول به قطر 18mmو 14mm مشاهده شد. خیلی نگرانم این فیبروم خیلی بزگ هست؟ آیا نیاز به جراحی داره؟ یا با دارو خوب میشه؟ ویا کیست هام خطرناک هستن؟

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.فیبروم شما در این سایز و اینکه بیرون حفره رحم قرار گرفته نیازی به جراحی ندارد برای کنترل فیبروم هر ۳ماه یکبار سونوگرافی انجام دهید

در مورد کیست باید بعد از تمام شدن پریود سونوگرافی از نظر برطرف شدن خود بخود در مورد کیستهای هموراژیک انجام نمایید در صورت وجود کیست آزمایش CA125 انجام دهید که معمولا در آندومتریوما بالاست.


سوال کاربر عزیز دلگرم : با سلام، مادرم 48 سال سن داره که به مدت یکسال بود که از سنگینی شکم و پر شدگی مثانه و نامنظم شدن پریودش حرف میزد، اما سهل انگاری کردو خیلی دیر به دکتر مراجعه کردن،

سونوگرافی که انجام شده نشون میده که فیبروم ساب سروزال به اندازه 100 در 110 میلی متری داره و رحم اش از حد طبیعی بزرگتره، پزشک معالج گفته که هر چ سریعتر عمل کنه، سوالم اینکه مادرم در حال حاضر شرایط عمل جراحی رو نداره ایا میشه مدتی(یک یا دو ماه) صبر کردتا شرایط عمل براش پیش بیاد و تا اون موقع دارو تجویز کرد که از بزرگتر شدن اش جلوگیری کنه

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.فیبروم با سایز بزرگ احتمال ایجاد بدخیمی در آن وجود دارد بنابراین توصیه به برداشتن سریع آن میشود.


سوال کاربر عزیز دلگرم : من 28 ساله و نه ماه هست که ازدواج کردم .2ماه پیش طی دردی که داشتم سونوگرافی کردم و متوجه شدم که یک فیبروم ساب سروزال به سایز 71 م.م در جدار قدامی رحم دیده شده و دکتر زنان بهم سه امپول داد

که هرکدام طی 28 روز یکبار زده شود و من 2تا امپول را زدم و امپول اخر هفته دیگه باید زده شود.بنظرتون مشکل من با امپول حل میشه یا نیاز به جراحی هست؟و تو این دوران امکان بارداری وجود دارد؟

رحم ابعاد 75*39 م .م شکل و حدود طبیعی میباشد.و بقیه موارد طبیعی گفته شده. و مورد دوم اینکه در کولدوساک خلفی مایع ازاد حدود 2 سی سی دیده شد.

ممنون میشم زودتر جواب بدید حال روحی و جسمیم خیلی بده.سپاس

پاسخ متخصص دلگرم :سلام عزیزم.با توجه به سایز فیبروم شما معمولا 50% با آمپول کوچک میشود و در سایر موارد ممکن است پس از قطع دارو دوباره به سایز قبلی برگردد اگر فیبروم شما ناگهانی بزرگ شده و به این سایز رسیده بهتر است جراحی شوید در ضمن مایع خلف رحم باید با سونوگرافی بعد از پریود و انجام تومورمارکر پیگیری شود.


سوال کاربر عزیز دلگرم : سلام خانم دکتر عزیز من ۲۹ سالم قصد داشتم باردارشم برای اولین بار نمیدونستم کجا باید سوال مطرح میکردم ممنون میشم جواب بدین.رفتم سونو به این صورت بود:

رحم به ابعاد۸۰*۵۵ میلیمتر و اکوی هتروژن و میوماتوز دیده می شود یک توده هایپو اکو هتروژن در جدار لترال چپ رحم به ابعاد ۸۶*۷۴ میلیمتر دیده می شود(میوم اینترامورال ساب سروزال)ضخامت دو لایه آندومتر ۱۵/۵ میلیمتراست.

خیلی نگرانم برای بارداری من خونریزی هام خیلی کم فقط در زمان نزدیکی کمی درد دارم و هر از گاهی شکمم ورم میکنه بیش تر زمان نزدیک پریودی.

پاسخ متخصص دلگرم :سلام عزیزم.با توجه به سایز فیبروم شما که بالای 7سانتی متر است و در کنار رحم و نزدیک تخمدان قرار گرفته است باید فیبروم برداشته شود و سپس اقدام به بارداری نمایید.


سوال کاربر عزیز دلگرم : مادرم 5 سال پیش متوجه فیبروم در رحم شد و اخرین سونگرافی اش به صورت زیر ئه

رحم به ابعاد 45*88میلی متر میوم هیپو اکوی36میلی متری در دیواره لترال سمت راست ضخامت اندومتر6میلی متر می باشد البته در ابان ماه سال 94 دو امپول
TRIPTORELIN AS ACETATE INJ 3.75 mg دکتر تجویز کرد و استفاده کردن و اخرین حرف دکتر مراجعه شش ماه به شش ماه و سونگرافی است و گفته چون فیبروم در سمت راست روی رگ اصلی قرار دارد نمیتوان فیبروم را برداشت و تنها مداوای مشکل با برداشتن رحم حل می شود این حرف حقیقت دارد؟

مادرم چهل ساله است و خون ریزی بسیاری دارد و کم خونی هم دارد و چندین بار تزریق امپول ونوفر و خون تزریق شده است
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید و پاسخ دهید.

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.با توجه اینکه فیبروم برای مادر شما ایجاد خونریزی شدید و کم خونی وسیع ناشی از آن شده است باید حتما با جراحی یا فیبروم برداشته شود یا کلا در صورت عدم تمایل به بارداری رحم برداشته شود

ولی کسی که فیبروم در داخل رحمش دارد ممکن است هسته های فیبرومی کوچکی نیز در داخل رحم وجود داشته باشد که بعدا بزرگ شده و نیاز به جراحی مجدد داشته باشد


سوال کاربر عزیز دلگرم : من یک ساله ک ازدواج کردم و تو این مدت هم جلو گیری داشتم تا اینکه متوجه شدم فیبروم دارم و اندازه ش هم بزرگه البته پریودی هام شدید بود و خیلی کم خون شده بودم تا اینه دو ماه پیش فیبروم مو عمل کردم و پریودی هام کمتر شد

و کم خونی هم داره بهتر میشه دکتر گفت تا شش ماه نباید حامله بشم حالا اگه بعد شش ماه حامله بشم می تونم زایمان طبیعی داشته باشم فیبرومم خارج رحمی بود

بعد یک ماه از عملم سونو مجدد دادم که نوشته بودتخمدان راست حاوی فولیکول 16 و 21 و 5و 4 بود و تخمدان چب 5 و 4 بود در محل آدنکسها ضایعه پاتولوژیک روید نگردید بخاطر عمل مشلی واسه باردار شدنم پیش نمیاد؟ توروخدا جواب بدین خیلی استرس دارم.

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.اگر فیبروم ها به آستر داخلی رحم نفوذ نکرده باشد و ضمن جراحی آستر داخلی رحم(آندومتر)باز نشود زایمان طبیعی مشکلی نخواهد داشت ولی در صورتی که آندومتر ضمن عمل باز شود باید حتما سزارین شوید.معمولا مشکلی برای باردار شدن پیش نخواهد آمد.


سوال کاربر عزیز دلگرم : با عرض سلام خدمت شما . من خانمی 42 ساله هستم که سه بارداری داشتم ویک زایمان زایمانم در سال 78 بود وبارداریهایم 90و91 که هردو سقط شد علت سقط یکی بارداری پوچ ودیگری نا مشخص بود اخیرا قصد بارداری دارم که در تاریخ11/10/94سونوگرافی انجام دادم که نتبجه آن به شرح ذیل می باشد

رحم با ابعاد100*45*60واکوی میومتر هتروژن دیده میشود تصویر چندفیبروم با حداکثر دیامتر 15میلیمتردر جدارخلفی مشهود است اندومتر 3لایه بوده وضخامت حدود7/5میلیمتر وتخمدانهابا اندازه واکوپترن طبیعی بدون ضایعه فراگیر دیده شدند درکلدوساک خلفی مختصر مایع آزاد دیده میشود .

با توجه به این نکات آیا میتوانم بارداری داشته باشم وبین دو قاعدگی اخیرا مختصری لکه بینی داشتم که تست پاپ اسمیر دادم دکتر به من کپسول تریستد داده مصرف کنم.

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.باید آزمایش هورمونی انجام دهید و اسپرموگرام همسرتان نیز انجام شود و در صورت تکرار سقط باید کاریوتایپ نیز انجام شود.


سوال کاربر عزیز دلگرم : با سلام و خسته نباشید 41 ساله هستم سال گذشته دو فیبرم بزرگ قدامی وخلفی داشتم که عمل کردم قصد باداری دارم سنوانجام دادم:

ابعاد رحم 60*112میلیمتر.رحم بزرگتر از حد طبیعی.ضخامت اندومتر6 میلیمتر.حداقل چهار میوم اینترامورال با سایز 25-20 میلیمتر.سایز تخمدانها 20-19 و سایز فولیکولها 3-4 میلیمتر.

به نظر شما اول میوم و بردارم یا دارو مصرف کنم برای تخمدانها . لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم عزیزم

پاسخ متخصص دلگرم : سلام.فیبروم با این سایز نیازی به جراحی ندارد فقط در صورتی که خونریزی پریود بسیار شدید ندارید هر 3 الی 6ماه یکبار سونوگرافی از نظر بررسی سایز فیبروم ها انجام دهید.فیبروم های با این سایز مشکلی برای بارداری ایجاد نمیکند.


سوال کاربر عزیز دلگرم :سلام خانم دکتر دومین باره سوال میپرسم لطفا جوابمو بدین.یک سال قبل متوجه وجوددو فیبروم ساب سروزالبدوت تغییرات دژنراتیو 47 و 40 میلیمتربه ترتیب در جدار خلفی و قدامی رحم رویت شد.

در ماه قبل به دلیل لک بینی تا سه روز بعد پرید به دکتر مراجعه نمودم و در سنوگرافی مجدد سایز رحم بررگ و ابعاد آ ن در برش میدساژیتال11.5* 80میلیمتر میباشد.

میوم ساب موکوزال (با اثر فشاری برendometrial line) با گسترش اینترامورال ساب سروزال به ابعاد 74*68میایمتر متمایل به راست درخلف bodyو فندوس و میوم اینترامورال ساب سروزال 35*31 میلیمتر (قدام و چپ body)مشاهده میشود.دکتر گفتن بیا برا عمل،من مجردم برا بارداری مشکل ایجاد نمیکنه.

نمیدونم باید چیکا کنم عمل انجام بدم یا نه آخه تو سایتا نوشته اگه اذیتتون نمیکنه کااری بهش نداشته باشید.توروخدا راهنماییم کنید خیلی درگیری ذهنیم زیاده

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.با توجه به بزرگ بودن فیبروم ها و به خصوص افزایش سایز فیبروم ها در طی سال گذشته و به خصوص محل قرارگیر فیبروم که زیر مخاط قرار گرفته و اثر فشاری بر آندومتر دارد باید برداشته شود.


سوال کاربر عزیز دلگرم : با عرض ادب وسپاس از لطف شما بابت پاسخگویی به سوالات بیماران خانمی چهل ودو ساله ومجرد میباشم که قبلا بیماری کولیت اولسراتیو داشته که در سال 1377منجر به برداشتن روده بزرگ به طور کامل شد فریتین خون در حدود سه وهموگلوبین ده وشش دهم میباشد دو سال است

که دچار میوم رحمی شده ام که بهار پارسال با ابعاد 26در 18 میلیمتر بوده است اکنون برای اولین بار قاعدگی دوهفته بعد ار پاکی اتفاق افتاد آیا مربوط به فیبروم میباشد؟سوال دوم اینکه آیا عصاره گیاهی ویتاگنوس یا پنج انگشت در درمان فیبروم موثر میباشد؟باز هم از لطف شما ممنونم

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.ممکن است خونریزی ناشی از فیبروم باشد ولی در اکثر موارد ناشی از عدم تخمک گذاری و بد کار کردن تخمدان ها و یا اختلال هورمونی میباشد.

ویتاگنوس به هیچ وجه نباید مصرف شود چون باعث افزایش رشد فیبروم میشود.3-6 ماه بعد مجددا سونوگرافی انجام شود و در صورت افزایش سایز ناگهانی فیبروم و یا خونریزی شدید نیاز به مداخله جراحی میباشد.در غیر این صورت نیازی به کار خاصی نیست


سوال کاربر عزیز دلگرم :سلام و خسته نباشید.
پنجاه ساله . چهارساله ازدواج کردم .

سونو مورخ 1394/2/1 رحم : اندازه رحم 92*39 ، ضخامت آندومتر 8 میلیمتر ، تخمدانها طبیعی ، میوم سابسروزول 79*63 . بدون هیچگونه علایم و درد . در صورتیکه سو نو گرافی که سه سال پیش داشتم اینترال مورال نوشتند و آن موقع نیز هیچ علاییمی نداشتم .

سوال : -1- آیا اندازه رحم طبیعی می باشد

2- آیا فعالیت و ورزش و تحرک باعٍث ترکیدگی فیبروم هست

3- چرا سونو قبلی اینتر مورال و سونو جدید سابسروزول می باشد

4- نزدیکی مشکلی ایجاد میکند . ممنون میشم نظر خود را بفرمایید .ضمنا فکر میکنم با وجود ورزش و فعالیت شکم کمی بزرگ نشون میده

پاسخ متخصص دلگرم : سلام عزیزم.اندازه رحم با توجه به عدم بارداری شما بزرگ میباشد میوم شما احتمالا همان سابسروزال بوده چون علامت خونریزی غیره طبیعی ندارید.ورزش تاثیری در رشد فیبروم ندارد.نزدیکی مشکلی ایجاد نمیکند.سونوگرافی کنترل 3ماه بعد انجام شود.درصورت افزایش سایز و یا ایجاد علایم خونریزینیاز به جراحی میباشد.

همچنین بخوانید:

فیبروم رحم: ۳۶ روش خانگی آسان برای درمان فیبروم رحمی

روش های باور نکردنی تشخیص فیبروم رحم

فیبروم رحم در بارداری چیست

راه های مناسب برای پاک سازی رحم

درمان میوم (فیبروم رحمی)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits