دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰ مورد اساسی از مراقبت های قبل از دوران بارداری
2
زمان مطالعه: 18 دقیقه
مراقبت های قبل از دوران بارداری: مصرف زیاد کافئین می تواند توانایی جذب آهن که به میزان زیادی از آن در طول دوران بارداری نیاز دارید قبل از بارداری باید مراقبتهایی انجام داد ....

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با مراقبت های قبل از بارداری بیشتر آشنا شوید

اگر دل خود را به دریا زده اید و می خواهید مادر شوید بسیار عالیست. به شما تبریک می گوییم. اما پیش از آن باید ل یک یا دوماه باید صبر کنید. برای داشتن یک دوره بارداری سالم و داشتن فرزندی سالم، مسایل مهمی وجود دارند که پیش از بارداری باید به آنها توجه کنید.

divider

مراقبت های قبل از بارداری

شما و همسرتان یکدفعه تصمیم گرفته اید که پدر و مادر شوید.اما یکی دو ماه حداقل صبر کنید تا بهترین شانس را برای داشتن یک بارداری سالم و بچه ای سالمتر به خودتان بدهید. چند مورد مهم وجود دارد که قبل از قرار گرفتن در این مسیر به آن نیاز دارید.این مواردی که ما در اینجا لیست کرده ایم به شما کمک می کنند تا زندگی و بدن خود را آماده ی آوردن فرزند کنید.

1. داروی فولیک اسید برای مراقبت های قبل از بارداری

حتی اگر رژیم غذایی متعادلی دارید ، گرفتن تمام نیازهای غذایی، آن هم فقط از غذاها بسیار مشکل است و بخصوص یکی از این مواد مغذی هست که شما نمی خواهید آن را کم مصرف کنید .طبق مراکز کنترل بیماری ، با مصرف روزانه 400 میکرو گرم فولیک اسید به مدت حداقل 1 ماه ، قبل از شروع یا حین 3 ماهه ی اول می توانید تا 70 درصد شانس داشتن بچه ای با اثرات عصبی مانند اسپینابیفیدا را از بین ببرید.شما می توانید محصولات فولیک اسید را از داروخانه خریداری کنید یا اینکه مرتب یا پیش از زایمان مولتی ویتامین مصرف کنید .اگر این کار را انجام می دهید مراقب باشید که بیش از میزان توصیه شده یعنی 770 میکروگرم ویتامین آ مصرف نکنید مگر اینکه کل آن در فرمهایی به نام بتاکاروتن وجود داشته باشد .خوردن زیاد نوع خاصی از ویتامین آ می تواند تأثیراتی بر تولد داشته باشد .اگر از آن چیزی که مصرف می کنید مطمئن نیستید از مشاور سلامتی خود بخواهید تا محصولی را برای شما تجویز کند .

2. مصرف دخانیات قبل از بارداری

اگر سیگاری هستید یا دارو مصرف می کنید ، اکنون وقت آن است که آن را ترک کنید .زیرا برخی از داروها حتی پس از اینکه تأثیر آن ها هم از بین می رود در بدن شما باقی می مانند.مطالعات بسیاری نشان داده اند که سیگار کشیدن و مصرف دارو منجر به سقط جنین ، زایمان زودرس و بچه های کم وزن به هنگام تولد می شوند.علاوه برآن ، تحقیقات می گویندکه هر مصرف نا بجایی می تواند بر باروری و کاهش میزان اسپرم همسرتان تأثیرگذار باشد. در واقع ، مطالعات نشان داده اند که حتی دود درجه دو هم ممکن است بر شانس بارداری شما تأثیر بگذارد.الکل هم می تواند تأثیراتی در زمینه ی بارداری داشته باشد .بنابراین بهتر است هنگامیکه تازه تصمیم گرفته اید یا در طول دوره ی 2 هفته ی آخر سیکلی هستید که به فکر بارداری افتاده اید ، الکل را کنار بگذارید.

3. کافئین مراقبت های قبل از بارداری

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد کافئین می تواند توانایی جذب آهن که به میزان زیادی از آن در طول دوران بارداری نیاز دارید را کم کرده و خطر مرده به دنیا آوردن نوزاد را افزایش دهد .بنابراین عادت مصرف قهوه ، چای و کولا را از سرخودتان بیاندازید و ترک کافئین را آغاز کنید.شاید بخواهید با نوشیدنی های بدون کافئین یا نیمه کافئین شروع کنید .اگر واقعاً به آن اعتیاد دارید ، سعی کنید روزی یک فنجان کم کنید .اغلب کارشناسان فکر می کنند که این مقدار سالم تر است .به محض اینکه به زندگی بدون قهوه یا با قهوه کم عادت کردید متوجه می شوید که شیر داغ با شربت دلخواهتان جایگزین بسیار خوبی برای قهوه بوده و کلسیم آن چقدر برای بدنتان مفید است.

4. وزن خود را کنترل کنید

اگر روی وزن سلامتی قرار دارید ، بارداری برای شما آسانتر است. مطالعات نشان می دهند که زنانی که توان کلی بدن آن ها کمتر از 20 یا بالای 30 هست ، سخت تر باردار می شوند .بنابراین ،بهتر است قبل از بارداری توان بدن خود را به 20 تا 30 برسانید.اگر در وزن سلامتی نیستید ، کم یا اضافه کردن وزن می تواند به شما کمک کند .با مشاور سلامتی خودتان در مورد بهترین روش دستیابی به وزن مورد نظر خود صحبت کنید.

5. یخچال خود را از غذاهای سالم پر کنید

اگر هنوز خوردن غذاهای مغذی را شروع نکرده اید ، اکنون وقت آن است تا غذاهای مغذی ای که برای داشتن یک بارداری سالم نیاز دارید را در بدن خود ذخیره کنید. سعی کنید هر روز حداقل 2 فنجان میوه و 2 و نیم فنجان سبزیجات همچنین مقدار زیادی غلات کامل ( سبوس دار ) و غذاهایی که کلسیم بالایی دارند مانند شیر، آب پرتقال کلسیم دار و ماست بخورید. اگر به ماهی خیلی علاقه دارید ، آن را زیاد مصرف کنید . به علاوه ماهی به خصوص ماهی هایی مانند کوسه ، شمشیر ماهی ، شاه گورماهی و مهره ماهی ، منبع بسیار عالی پروتئین بوده و حاوی مقدار زیادی متیل مرکوری هستند که مصرف زیاد آن برای رشد بیش از حد مغزجنین مضر است .زیرا مرکوری می تواند در بدن شما انباشته شده و بیش از 1 سال در آن باقی بماند و بهتر است از خوردن ماهی هایی که مرکوری بالایی دارند در طول دوران بارداری بپرهیزید .به جای آن در هفته حدود 2 عدد (12 مثقال ) ماهی ای که مرکوری کمی دارد مانند ماهی آزاد و کنسرو تن ماهی سفید بخورید.

در این رابطه نیز بدانید:

علل و عوامل موثر پارگی زودرس کیسه آب در بارداری

در مورد قرص ضد بارداری روکین چه میدانید ؟

۱۵ نوع قرص ضد بارداری همراه با نحوه مصرف

ملاسما یا ماسک بارداری چیست ؟

6. ورزش کردن در مراقبت های قبل از بارداری

اکنون یک برنامه ای برای زیبایی اندام خود آغاز کرده و آن را ادامه دهید .با بدست آوردن بدنی سالم که مناسب بارداری است تشویق خواهید شد.علاوه برآن ، کار کردن و عرق ریختن روش بسیار خوبی برای از بین بردن استرس است که برای باردار شدن بسیار خوب است. یک برنامه ی ورزشی سالم شامل 60 دقیقه فعالیت ،مانند راه رفتن یا دوچرخه زدن و تمرین وزنه زدن آن هم در اغلب روزهای هفته انعطاف پذیری شما را بالا می برد مانند کشش روزانه یا یوگا و در نتیجه شما برنامه ی بسیار خوبی برای روی فرم بودن خواهید داشت.به محض اینکه باردار شدید ، یادتان باشد که ورزش بسیار خوب است. حتماً توصیه می شود که تمرینات ورزشی خود را ادامه دهید.اگر کار کردن شما در حد فشار دادن دکمه های کنترل تلویزیون است،پس نیاز به یک ورزش روزانه دارید.با یک چیز راحت مثل 10 تا 20 دقیقه پیاده روی روزانه شروع کنید .فعالیت خودتان را با از پله ها رفتن به جای آسانسور یا پارک کردن ماشین خود در چند بلوک دورتر از محل کار خود افزایش دهید .

7. دندانپزشک و مراقبت های قبل از بارداری

هنگامیکه خودتان را برای بچه دار شدن ، آماده می کنید ، سلامتی کلی خود را فراموش نکنید.شواهد نشان می دهند که بیماری پریدنتال یا عفونت باکتریایی که روی لثه و استخوان که از دندان ها محافظت می کنند اثر گذاشته و می تواند منجر به زایمان زودرس و تولد بچه های کم وزن بشود.در واقع ، محققین طی یک مطالعه ی عظیم دریافته اند که زنان بارداری که این بیماری را دارند 7 برابر بیشتر از دیگران زایمان زودرس دارند .مطالعه ی دیگری رابطه ی بین بیماری لثه و افزایش خطر پریکلامپسیا یا بارداری با فشار خون بالا ، حفاظت از مایع بودن و پروتئین در ادرار را نشان داد.در مواقع بدتر ، تغییرات هورمونی طی بارداری می تواند شما را در مقابل بیماری لثه آسیب پذیر تر کند.افزایش پروژسترون و استروژن می تواند موجب واکنش متفاوت لثه نسبت باکتری در جرم دندان و در نتیجه تورم ،خونریزی و نرمی لثه بشود.شایان ذکر است که زنانی که به مراقبت از سلامتی دهان و دندان خود قبل از بارداری می پردازند می توانند احتمال تجربه ی ناراحتی های لثه در طول دوران بارداری را پائین بیاورند.

8. سابقه ی پزشکی و درمانی

بهتر است شما و همسرتان در مورد تاریخچه ی سلامتی خانوادگی اتان تحقیق کنید .پس با پدر و مادر ،خواهر و برادر یا دیگر اقوام خود تماس بگیرید تا گزارشهایی در مورد سابقه ی پزشکی و درمانی آن ها بگیرید .اگر آن ها تردید دارند و یا تمایل ندارند که این اطلاعات را در اختیار شما قرار بدهند،به آن ها بگویید که شما می خواهید مشاور سلامتی خود را عوض کرده و پیش یک مشاور جدید بروید.مهمترین چیزی که باید بپرسید این است که آیا کسی در خانواده ی شما مشکل ژنتیکی یا کروموزمی مانند سندرم دان ، کم خونی داسی شکل ،فیبروز کیستی یا ناراحتی های خونی داشته یا نه.همچنین باید بدانید که آیا کسی در اقوام ، عقب ماندگی ذهنی یا عقب ماندگی های رشدی دیگری داشته یا با نقص عضو مانند نقص قلبی یا عصبی متولد شده است؟پزشک شما یک سری سوالاتی را در اولین بار چک آپ بارداری یا ویزیت قبل از آن از شما می پرسد و پاسخ های شما به تشخیص او برای اینکه نیازی به آزمایشات خاصی قبل از زایمان وجود دارد یا نه کمک می کند.یا اینکه شما و همسرتان حتی قبل از بارداری باید آزمایشات ژنتیکی را انجام دهید یا نه.

9. مراجعه به پزشک قبل از دوران بارداری

نباید تنها برای به دنیا آوردن فرزندتان به پزشک یا ماما مراجعه کنید بلکه قبل از آن هم باید به طور مرتب برای چک آپ به مشاوران سلامتی مراجعه کنید.پزشک شما حتماً در مورد مسائل شخصی خودتان و سوابق درمانی خانوادگی ، وضعیت جسمانی فعلی و هرگونه درمانی که تا به حال انجام داده اید از شما می پرسد.برخی از داروها مانند آکوتان داروی رایجی که برای درمان جوشها تجویز می شود در چربی بدن شما ذخیره شده و ماهها در آنجا باقی می مانند.پزشک شما حتماً باید در مورد رژیم غذایی ، وزن و ورزش صحبت کند و یک ویتامین قبل از زایمان تجویز کند،به شما این اطمینان را بدهد که ایمن سازی بدن شما به روز بوده و آزمایشاتی را در رابطه با بیماریهای دوران کودکی مانند آبله مرغان و سرخجه انجام بدهد و به هر سوال که دارید پاسخ بدهد.اگر 1 سال باشد که تحت مراقبت هستید می توانید حتی انتظار آزمایش مربوط به لگن و سرطان رحم را هم داشته باشید و اگر در خطر هستید برای بیماری های جنسی ناقل هم آزمایش بشوید.بسیاری از زوجین حتی می خواهند که بیماری هایی همچون کم خونی داسی شکل،فیبروز کیستی یا دیگر بیماری های مربوط به سابقه ی ژنتیکی و فامیلی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد.

10. زمان تخمک گذاری خود را بیابید

برخی از خانمها هنگامیکه آمادگی بارداری پیدا می کنند به سادگی جلوگیری از بارداری را کنار گذاشته و منتظر می شوند تا سرنوشت برای آنان تصمیم بگیرد.برخی دیگر با تعیین دقیق روز تخمک گذاری خودشان روش حساب شده تری را اعمال می کنند.اگر می خواهید دقیق تر باشید ،شروع کنید به جدول بندی دمای اصلی بدن و تغییرات ترشحات گردن رحم .دنبال کردن این علائم طی چند ماه می تواند به شما کمک کند تا متوجه بشوید که طی دوره سیکل خود چه موقع تخمک گذاری می کنید.برای به دست آوردن دمای دقیق بدن،باید اولین کاری که صبح ها قبل از بیرون آمدن از رختخواب انجام می دهید گرفتن دمای بدن با استفاده از یک دماسنج باشد که در تمام داروخانه ها و فروشگاه های وسایل نوزاد قابل دسترس است.

مراقبت های قبل از دوران بارداری

11. چک کردن بیمه

شاید هنوز به 9 ماه قبل از اینکه مجبور بشوید به صورت حساب بیمارستان فکر کنید نرسیده باشید اما باید این را هم در نظر بگیرید که امروزه بچه دار شدن چه هزینه ای دارد. بهترین کاری که می توانید بکنید این است که از یک تلفن زدن به شرکت بیمه سلامتی خود شروع کنید ، دقت کنید که چه نوع بیمه قبل از زایمانی را آنها به شما پیشنهاد می کنند و اگر تا به حال این کار را نکرده اید اکنون به این فکر کنید که باید بیمه ی خود را آغاز کنید .اگر دکتر یا مامای خاصی در ذهن دارید ، ببینید که او در برنامه ی شما هست یا نه و یا اینکه چقدر هزینه برمی دارد اگر بخواهید خارج از این عمل کنید.ببینید چقدر از هزینه ی ویزیت و زایمان را می توانید کسر کنید و بپرسید که چه آزمایشات و مراحلی را بیمه تقبل می کند .

اگر مقدار زیادی از هزینه را می توانید کم کنید شاید بخواهید مقداری کنار بگذارید .اینطوری دیگر هنگامیکه بچه به دنیا آمد به خاطر هزینه های گزاف مورد انتقاد قرار نمی گیرید.به خاطر داشته باشید که بدون بیمه ،زایمان طبیعی بیش از 7000 دلار و سزارین بیش از 11000 دلار هزینه برمی دارد و فراموش نکنید که فرزند خود را نیز بیمه کنید – مراقبت کامل نوزادان 20 هزار تا 30 هزار دلار هزینه دارد .اگر یکی از میلیونها زنِ بدون بیمه سلامتی هستید با مرکز سلامت محل خود تماس بگیرید و ببینید که آیا برنامه هایی را برای کمک به بیمه زنان باردار پیشنهاد می کنند یا خیر؟

12. با یک مشاور مالی قرار ملاقات بگذارید

پرداختن 20 دلار هزینه طراحی برای نوزاد تازه متولد شده، آغاز آن چیزی است که باید طی سالها یی که در پیش دارید بپردازید.طبق 2005 گزارشی که از فروشگاههای کشاورزی امریکا به دست ما رسیده ، خانواده ها 43200 دلار تا 72600 دلار در سال 190980 دلار برای بزرگ کردن یک بچه از بدو تولد تا 17 سالگی هزینه می کنند .اما نترسید: با سرمایه گذاری تنها 50 یا 100 دلار هر ماه از الان می توانید لانه ی زیبایی برای فرزند خود از زمانی که به دنیا می آید تا به دانشگاه برود ، بسازید.

13. با مرکز سلامت روان خود در تماس باشید

از دیدگاه تکاملی ، هنگامیکه افسرده هستید منطقی است که بسیار سخت باردار شوید.دومار پیشنهاد می کند که تمام زنان به خصوص آنهایی که سابقه ی افسردگی شخصی یا خانوادگی دارند قبل از بارداری یک بررسی از سلامت روان خود داشته باشند.اگر متوجه علائم افسردگی مانند کمبود علاقه و تمایل به چیزهایی که برای تفریح از آنها استفاده می شود ، تغییری در اشتها،تغییری در برنامه ی خواب،کمبود انرژی یا احساس یأس و بیهودگی شدید از پزشک خود بخواهید که برای مشاوره شما را به یک روانشناس معرفی کند.

اگر نیاز به درمان داشتید یک روانپزشک می تواند به شما کمک کند تا در طول مدتی که برای بارداری آماده می شوید وهمچنین دوران بارداری از یک داروی ضد افسردگی مطمئن بتوانید استفاده کنید.شاید بخواهید تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا و مدیتیشن که تحقیقات نشان می دهد می تواند به زنان افسرده ای که به فکر بچه دار شدن هستند کمک کند را امتحان کنید .

14. درمان عفونت از مراقبت های قبل از بارداری

بسیار مهم است که زمانیکه می خواهید باردار شوید از هرگونه عفونت پاک باشید. به خصوص آنهایی که می توانند به فرزند آینده ی شما صدمه بزنند. باید از غذاهای معینی مانند پنیر پاستوریزه نشده و دیگر محصولات لبنی ، غذاهای بسته بندی شده و گوشتهای آماده ی مصرف و مرغ و ماهی خام به دور باشید.این غذاها می توانند باکتری خطرناکی که موجب لیستریاسیس که یک بیماری باکتریایی است که از طریق غذا منتقل می شود و منجر به سقط جنین یا نوزاد مرده می شود را در خود پنهان سازند.

همچنین شما باید از آب میوه های پاستوریزه نشده بپرهیزید زیرا آن ها نیز ممکن است حاوی باکتری هایی مانند سالمونلا یا ایکولی باشند.ماهی خام به خصوص، ماهی صدفی می تواند حاوی میکروبهای مضر باشد.حتماً دستان خود را چند بار قبل از غذا بشویید و مراقب باشید که درجه یخچال بین 35 تا 40 درجه فارنهایت (2 و 4 درجه سلسیوس) و فریزر شما روی صفر درجه فارنهایت ( 18 – درجه سلسیوس) یا زیر آن باشد تا غذاها را خنک نگه دارد و از خطر فاسد شدن آنها جلوگیری شود.

15. خطرهای محیطی را از بین ببرید

برخی از شغلها می توانند برای شما و فرزندان به دنیا نیامده ی شما خطرناک باشند.اگر هر روز در معرض مواد شیمیایی یا اشعه هستید ، قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرید ، شغل خود را تغییر دهید .همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از محصولات تمیز کننده ، حشره کش ها ، محلولها و بالاخره آب نوشیدنی که از شراب کهنه گرفته می شود،می توانند برای رشد بچه خطرناک باشند.با دکتر یا مامای خود در مورد برنامه روزانه خود صحبت کنید و ببینید که آیا می توانید با روشهایی از این خطرها دوری کرده یا آنها را در خانه و محل کار از بین ببرید؟

بیشتر بدانید:

همه چیز درمورد ایمپلنت ضد بارداری

موارد مصرف کپسول هماتینیک و فواید آن در دوران بارداری

مصرف فولیک اسید قبل از بارداری

روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری

همه چیز در مورد درد پا در بارداری و ایده های ساده برای درمان آن

۵ علامتی که نشان می دهد دوقلو باردارید!!

16. به تصمیم خود فکر کنید

داشتن فرزند ، مسوولیت و تعهد زندگی است.قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرید مهم است که شما و همسرتان آنچه که تصمیم آن را دارید را در نظر بگیرید و اینکه آیا آمادگی پذیرش این مسوولیت را دارید یا نه ؟ برخی از سوالات کلیدی که می توانید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • آیا هر دوی شما به طور مساوی برای پدر و مادر شدن متعهد هستید ؟
  • اگر اختلاف مذهب دارید ، آیا در مورد تأثیر آن بر فرزندتان صحبت کرده اید ؟
  • آیا به این فکر کرده اید که چگونه مسوولیت مراقبت از بچه را بپذیرید و بین کار و خانواده تعادل برقرار کنید ؟
  • آیا اگر بچه ای به دنیا آوردید که نیازهای خاصی داشت آمادگی آن را دارید ؟

17. به یک دوست بگویید

همینطور که این دوران بسیار هیجان انگیز است می تواند احساس برانگیز و همراه با استرس نیز باشد.به غیر از همسرتان درباره ی آن چیزی که می خواهد اتفاق بیافتد با یک دوست هم در میان بگذارید. زمانیکه یک روز صبح ، ناخوشی و هورمونهای شدید به سراغتان می آیند چقدر خوب است که کسی در آنجا از شما حمایت کند و این همیشه جالب است که شخص دیگری با رویای شما در مورد بچه ی آینده اتان شریک باشد.

18. یک چیزی بخرید که هنگام رابطه جنسی از آن استفاده کنید

برخی از کارشناسان می گویند که اگر یک زن ، زمانیکه رابطه ی جنسی دارد تا حد زیادی تحریک بشود،اسپرم شانس بهتری برای باروری تخمک دارد .برخی دیگر می گویند که فرقی نمی کند.شاید هیئت منصفه اصلاً درست نگویند اما چرا با برخی لباس زیرهای جدید فضایی برای بچه دار شدن فراهم نکنیم ؟ یا می توانید با یک شمع فضای اتاق را روشن کنید. یا برخی روغن ماساژهای معطر را به خانه بیاورید.قطعاً ضرری نخواهد داشت و می تواند به از بین بردن احساس سردی که برخی زوجها در مورد برقراری رابطه جنسی تنها با هدف بارداری از آن شکایت می کنند را از بین ببرد.

19. جلوگیری از بارداری را کنار بگذارید

زمانیکه تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید ، آمادگی این را دارید که با جلوگیری از بارداری وداع کنید . برای برخی از افراد رها کردن جلوگیری به آسانی انداختن کاندوم یا دیافراگم داخل کشوی دراور است.اما رها کردن جلوگیری هورمونی نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد .اگر مثلاً از قرص استفاده می کرده اید بهتر است بسته ی آخر را برای جلوگیری از خونریزی نامنظم تمام کنید .شاید چند ماهی طول بکشد تا سیکل شما به حالت طبیعی برگردد اما بسیاری از خانمها اولین ماه پس از قطع قرص بارور هستند. در مورد جلوگیری با حلقه هم همینطور است .اگر از دپو- پروورا استفاده می کنید ، یک سال پس از آخرین مصرف شما طول می کشد تا دوباره تخمک گذاری آغاز شود حتی اگر پریود شما زودتر به حالت نرمال برگردد.

ببینید چه چیزهایی در مورد انواع دیگر جلوگیری از بارداری مانند کاشت کپسول و آی یو دی باید بدانید.هنگامیکه جلوگیری را رها می کنی ،یادداشتهای قاعدگی را شروع کنیدتا زمان سیکل خود را داشته باشید.از یک تقویم مرتب استفاده کرده و زمانیکه پریود شما شروع و به پایان می رسد را علامت بزنید یا خیلی راحت دور روزهایی که خونریزی دارید را دایره بکشید.این به پزشک شما کمک می کند تا تاریخ مقرر را تشخیص داده و هر آزمایشی که در طول دوره ی 3 ماهه اول داشته اید را برنامه ریزی کند.

20. یک سواری بی خطر داشته باشید

بله این آخرین هیاهوی قبل از بارداری شماست .در یک وان آب گرم خود را خیس کنید.گرچه همسرتان باید از آبتنی اجتناب کند زیرا گرما می تواند برتولید اسپرم تأثیرگذار باشد.آخرین درس اسب سواری را بگیرید.یک ترن هوایی سوار شوید.اکنون فرصت خوبی است که دستان خود را به هوا برده و فریاد بزنید . شانس کمی برای اینکه دوباره به زودی بتوانید این کار را انجام دهید وجود دارد و در کنار آن یک ترن هوایی تصویر بسیار عالی ای از دوران پدر و مادر شدن را می تواند به جای بگذارد.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits