دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کپسول هماتینیک برای درمان کم خونی
68
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف داروی هماتینیک : داروی هماتینیک به شکل دارویی کپسول مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل افزایش میزان مصرف این دارو مناسب دیدیم تا به صورت کلی عوارض و موارد مصرف این دارو را بیان کنیم.

کپسول یا قرص هماتینیک چیست؟

کپسول هماتینیک قرص هماتینیک معمولا روزی یک کپسول تجویز می شود و در مواردی چون کم خونی ناشی از کمبود آهن و مگالوبلاستیک و سوء تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد در ادامه از دلگرم به توضیح مفصل تری پیرامون این قرص و همچنین عوارض کم آن پرداخته شده است.

هماتینیک در واقع همان مکمل آهن می باشد و کمبود آهن بدن را رفع میکند و به همین دلیل میتواند در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر باشد اما بعد از اینکه یک دوره مشخص مصرف شد ذخایر بدن تکمیل میشود و مصرف اضافه آن میتواند باعث بروز عوارضی مثل رسوب آهن اضافی بشود.بنا براین از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید و اگر فکر می کنید با قطع آن ریزش شما بیشتر شده بهتر است با دکترتان در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند..

همچنین این قرص برای درمان کم خونی مگالوبلاستیک، دوران بارداری، کم خونی ناشی از سوء تغذیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف این کپسول هماتینیک در بارداری و شیردهی

از مصرف قرص هماتینیک در بارداری و شیردهی با اینکه در شیر ترشح می شود تا به الان هیچگونه عارضه ای گزارش نشده است.

تداخلات دارویی

آهن موجود در کپسول جذب، لوودوپا، متیل دوپا، کینولون ها، تتراسایکلین ها، پنی سیلامینها و لووتیروکسین را کاهش می دهد و همچنین آنتاسیدها و سایمتیدین ها موجب کاهش جذب آهن این دارو می گردند. و بدانید مصرف همزمان آهن با الکل مسمومیت به همراه دارد.

میزان مصرف مجاز کپسول هماتینیک

معمولا از این کپسول روزانه یک عدد به صورت خوراکی مصرف می گردد.

شکل دارویی و محتویات کپسول هماتینیک

در هر جعبه دارو ده عدد بلیستر ده عددی به همراه یک برگه راهنما وجود دارد و هر کپسول این دارو شامل: پانزده میکروگرم ویتامین B12، سیصد و پنجاه میلی گرم فروس فومارات، صد و پنجاه میلی گرم ویتامین C و یک میلی گرم فولیک اسید می باشد.

قرص هماتینیک چگونه در بدن عمل می کند؟

1. اسید فولیک به تنهایی در درمان کم خونی پرنیشیوز و سایر کم خونی های مگالوبلاستیک، که در آن ها کمبود ویتامین B12 وجود دارد ، مؤثر نیست.

2. در صورت مقاوم بودن کم خونی به درمان با این دارو، باید علت کم خونی را جستجو کرده و درمان های اضافی را نیز انجام داد.

3. کم خونی پرنیشیوز ممکن است به درمان با ویتامین B12 همراه با فاکتور داخلی به صورت خوراکی پاسخ ندهد و راهی نیز برای پیش بینی مقاوم بودن بیمار یا پاسخ دادن وی به این نوع درمان وجود ندارد.

4. در بیماران مبتلا به کم خونی پرنیشیوز، انجام آزمون های دوره ای و مطالعات آزمایشگاهی توصیه می شود.

5. مصرف بیش از mg/day 1/0 اسید فولیک ممکن است کم خونی پرنیشیوز را پنهان سازد. در این صورت ، عوارض خونی به طور موقت بهبود می یابند، ولی عوارض عصبی همچنان پیشرفت می کنند.

6. در صورت بروز علائم عدم تحمل دارو، مصرف آن باید به طور موقت یا دایم قطع شود.

عوارض قرص هماتینیک چیست؟

  • دل درد , تهوع , سوزش معده و استفراغ
  • میزان مصرف قرص هماتینیک
  • روزانه یک کپسول همراه غذا استفاده شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (68 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits