دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات دیابت بر روابط جنسی
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اثرات دیابت بر روابط جنسی چیست؟دیابت یکی از بیماری های شایع در دوران کنونی است. متاسفانه این بیماری تاثیرات منفی بسیار زیادی بر روی رابطه جنسی گذاشته و حتی باعث اختلالات زناشویی نیز می گردد.

اثرات دیابت بر روابط جنسی چیست؟

دیابت یکی از بیماری های شایع در دوران کنونی است. متاسفانه این بیماری تاثیرات منفی بسیار زیادی بر روی رابطه جنسی گذاشته و حتی باعث اختلالات زناشویی نیز می گردد. زودانزالی و برگشت منی در مردان، عفونت و برفک واژن در زنان از عوارض دیابت در دستگاه تناسلی محسوب می گردند.با دلگرم همراه باشید.

اثرات بیماری دیابت بر روابط جنسی

دیابت و ناتوانی جنسی مردان

دیابت از شایع ترین بیماری های مزمنی است که مبتلایان به آن به علت افزایش قند خون خود به علایم گوناگونی مانند تشنگی، پرنوشی و پرادراری دچار می شوند و البته در بسیاری از موارد نیز بیمار به صورت اتفاقی و طی یک آزمایش خون ساده از ابتلایش به دیابت آگاه می شود...اگرچه امروزه انواع و اقسام عوارض این بیماری شناخته شده است و به طور جامع و مدون برای آن برنامه های پیشگیری، تشخیصی و درمانی موجود است اما هنوز به برخی عوارض مرتبط با این بیماری توجه جدی صورت نمی گیرد و گاه پزشکان و بیماران از آن غفلت می کنند. اختلالات جنسی از جمله عوارض شایع دیابت نوع دو محسوب می شوند که سال های طولانی از آن غفلت می شد و اکنون نیز گاه و بی گاه در روند درمان این بیماری به آن بی توجهی می شود.

دیابت، بیماری پرعارضه ای است که در صورت تشخیص دیرهنگام و درمان نامناسب، فرد را به انواع اختلالات عصبی و عروقی از قبیل سکته قلبی، نابینایی، نارسایی مزمن کلیه ها و قطع عضو اندام تحتانی دچار می کند.ناتوانی جنسی یا اختلال در نعوظ اندام تناسلی مردان یکی از مهم ترین و شایع ترین اختلالات جنسی ناشی از ابتلا به دیابت است که به طور عمیق و گسترده ای بر کیفیت زندگی زوجین تاثیر می گذارد. اگر شیوع ناتوانی جنسی در جامعه مردان ۴۰ تا ۷۰ سال را حدود ۶/۹ درصد برآورد کنیم، ابتلا به دیابت، شیوع این اختلال را در مردان بالای ۱۸ سال به ۳۵ درصد می رساند. البته میزان شیوع آن در مبتلایان به دیابت نوع ۲ بیشتر از مبتلایان به دیابت نوع یک است که یکی از علل آن می تواند مسن تر بودن بیماران دیابتی نوع ۲ در مقایسه با بیماران دیابتی نوع ۱ باشد.

همچنین مردان دیابتی ۱۰ تا ۱۵ سال زودتر از سایر مردان به ناتوانی جنسی دچار می شوند. مردان مبتلا به دیابت، علاوه بر احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی، ممکن است به اختلال های جنسی دیگری از قبیل بیماری پیرونی، زودانزالی، دیرانزالی، برگشت انزال به عقب و بی میلی جنسی نیز مبتلا شوند. بخشی از این عوارض مربوط به پیشرفت بیماری دیابت و بخشی دیگر نیز عوارض داروهایی است که بیمار برای کنترل عوارض دیابت مصرف می کند.

همان طور که گفته شد مردان مبتلا به دیابت به علل مختلفی به ناتوانی جنسی دچار می شوند. درگیری اعصاب محیطی، تنگی عروق و به ویژه اختلال عملکردی پوشش داخلی رگ ها موسوم به اندوتلیوم که نقش عمده ای در نعوظ اندام تناسلی مرد ایفا می کند، پرفشاری خون و نارسایی مزمن کلیه ها ناشی از دیابت همگی به بروز و تشدید اختلالات جنسی در مردان می انجامد.

دیابت و دیگر عوامل

درباره دیابت و بروز اختلالات جنسی در مردان توجه به ۳ نکته دیگر ضروری است؛ نخست اینکه استعمال دخانیات، خطر بروز و شدت ناتوانی جنسی را در مردان دیابتی بیشتر می کند. دیگر اینکه بروز ناتوانی جنسی در مردان دیابتی زنگ خطری برای بروز قریب الوقوع تنگی عروق کرونری قلب و سکته قلبی است که باید جدی گرفته شود و نکته سوم، داروهایی است که مبتلایان به دیابت برای تنظیم قند خون و کنترل عوارض بیماری مانند پرفشاری خون مصرف می کنند؛ زیرا برخی از این داروها ممکن است بر سلامت جنسی بیمار تاثیر منفی بگذارند.

از این رو ضروری است بیمار هنگام مراجعه به پزشک درباره مسایل خود با وی گفت وگو کند تا پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار در صورت امکان درباره میزان و نوع داروی تجویزی برای کنترل دیابت تصمیم گیری کند.

دیابت و مشکلات جنسی زنان

دیابت در زنان هم خطر ابتلا به انواع و اقسام مشکلات جنسی را بیشتر می کند. کاهش میل جنسی، نرسیدن به اوج لذت جنسی یا اصطلاحا ارگاسم، کاهش برانگیختگی جنسی، درد هنگام نزدیکی و عفونت های واژن با فراوانی متفاوت در بخش قابل توجهی از زنان مبتلا به دیابت بروز می کند. همه علل و عواملی که به بروز اختلالات جنسی در مردان مبتلا به دیابت می انجامد، ممکن است در بروز اختلالات جنسی زنان هم سهیم باشد.

دیابت و خشکی واژن

متخصصین می گویند:بیشترین مشکلی که زنان دیابتی در ارتباط جنسی با همسر خود از آن رنج می برند، خشکی واژن است. مشکلات احساسی نظیر افسردگی ، تخریب اعصابی که مسئول نرمی و روانی واژن هستند سبب بروز این مشکل می شود. خشکی واژن یک سیکل دردناک است. چنانچه زنی درهنگام مقاربت بعلت خشکی واژن درد داشته باشد ، در مقاربت بعدی نیز انتظار درد را دارد و به دلیل ترس از درد خود را منقبض می کند که خود سبب ایجاد خشکی و درد بیشتر می شود.

خشکی واژن در زنان دیابتی علاوه بر تخریب اعصاب می تواند به دلیل عفونت قارچی نیز باشد که این موضوع به دلیل کنترل ضعیف قند خون بخصوص در زنان مبتلا به دیابت نوع 1 بروز می کند. در زنان مسن تر یائسگی و نوسانات هورمونی نیز نقش مهمی در ایجاد این حالت دارد. چنانچه علایم عفونت قارچی نظیر، خارش واژن ، سوزش یا درد در هنگام مقاربت یا در هنگام ادرار را مشاهده نمودید ، احتمالاً باید از داروهای ضد قارچ برای کاهش این علایم کمک بگیرید.در سایر موارد شما می تواند از لوبریکنت های(روان کننده ها) با پایه ی آبی برای رفع خشکی واژن استفاده نمایید. برخی از لوبریکنت ها می تواند به برانگیختگی جنسی نیز کمک کنند. چنانچه قصد دارید باردار شوید باید از پزشک خود در مورد نوع لوبریکنتی که مناسب شما باشد و بروی بارداری شما تأثیر نگذراد، سوال کنید.

استروژن جایگزین شامل استروژن واژینال می تواند برای زنان یائسه مفید باشد ولی درمانهای جایگزین هورمونی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و سکته را افزایش دهند. بنظر می رسد درمان با استفاده از استروژن در کرمهای واژینال یا حلقه ها با خطر کمتری همراه باشد ، زیرا هم از دوز پایین تری استفاده می شود و نیز تنها در ناحیه ی واژن بصورت موضعی استفاده می شود. شما و پزشکتان می توانید در مورد میزان خطرات استفاده از هر یک از درمانها و فواید آن با هم تبادل نظر کنید.

قند خون ، پمپ انسولین و تمایل جنسی

در بسیاری از زنان مبتلا به دیابت نگرانی از افت قند خون یا هیپوگلایسمی به هنگام مقاربت ، زندگی در زمان حال را برای آنان دشوار می کند. در حقیقت افت قندخون در هنگام مقاربت کلاً لذت ارتباط جنسی را زایل می کند. بهمین علت بهتر است قبل از اقدام به مقاربت یک شیرینی یا یک تکه ی کوچک بستنی میل کنند. اگر ارتباط جنسی غیر مترقبه در نیمه های شب داشتید بلافاصله بعد از آن یک ماده ی حاوی قند نظیر آب میوه با پالپ میوه یا شیر بنوشید.به کسانی که از پمپ انسولین استفاده می کنند توصیه می شود در هنگام مقاربت و ورزش پمپ را از تن خود جدا کنند (پمپ می تواند بدون ایجاد هیچگونه مشکلی 45 دقیقه تا یک ساعت از بدن جدا باشد). بعد از آن فرد می تواند قند خون خود را اندازه گیری کرده و چنانچه به انسولین نیاز داشته باشد انسولین را تزریق کند و اگر قند خونش پایین آمده باشد یک اسنک بخورد.

مشکلات مرتبط با تمایلات جنسی و ارگاسم

مشکلات مرتبط با تمایل جنسی (چه مرتبط با از دست رفتن تمایل به ارتباط یا داشتن مشکلات ارگاسم) در میان زنان به خصوص افراد مبتلا به دیابت شایع است.کنترل ضعیف قند خون سبب کاهش میل جنسی می شود. همچنین افسردگی که میان زنان از مردان بیشتر است علت دیگر کاهش میل جنسی است. برخی اوقات داروهای ضد افسردگی نیز می توانند سبب سرکوب میل جنسی شوند. اگر احساس افسردگی یا اضطراب شما بیش از دو هفته به طول انجامید با پزشک خود مشورت کنید. مشاوره ، دارو یا کاهش استرس می تواند به شما کمک کند.

چنانچه در حال حاضر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید و تصور می کنید که این داروها سبب کاهش تمایل شما به ارتباط جنسی شده اند با پزشک خود در مورد تغییر دارو و استفاده از داروی دیگری که عوارض جانبی کمتری بروی تمایلات جنسی داشته باشد، مشورت کنید. برخی از زنان مبتلا به دیابت برای رسیدن به ارگاسم احتیاج به زمان و تحریکات بیشتری دارند. چه به دلیل تخریب عصب یا به دلیل مشکلات احساسی دچار مشکل در رسیدن به ارگاسم شده باشید شما می توانید با توضیح این موضوع به همسرتان از او بخواهید که بیشتر با شما همکاری نماید.

استفاده از روش های مختلف زناشویی بخصوص با افزایش سن برای رفع مشکل رسیدن به ارگاسم پیشنهاد می شود.برای درمان اختلالات جنسی ناشی از بیماری دیابت، به ویژه ناتوانی جنسی در مردان، طیف گسترده و متنوعی از درمان های دارویی خوراکی، تزریقی و حتی وسایل کمکی وجود دارد که بیماران با مراجعه به موقع به درمانگران اختلالات جنسی می توانند با صلاحدید و تجویز آنها از این درمان ها و نیز مشاوره ها و تمریناتی که برای بهبود سلامت جنسی وجود دارد بهره مند شوند.


اثرات بیماری دیابت بر روابط جنسی

منبع:بیتوته،ستاره

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits