دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پوستی شفاف و درخشان با ماسک زعفران

فواید معجزه آسای ماسک زعفران برای پوست

پوستی شفاف و درخشان با ماسک زعفران
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
ماسک صورت زعفران یک راه طبیعی و موثر برای مراقبت از پوست است. این ماسک تنها در عرض چند دقیقه آماده می شود و تهیه آن ساده و آسان است.

خواص زعفران برای پوست و مو

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

فواید ماسک زعفران برای پوست

1. روشن شدن پوست

زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به درمان لکه های تیره پوست کمک کرده و باعث روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست می شود.مقداری پودر زعفران را با 3 قاشق چای خوری شیر ترکیب کنید و آن را بر روی صورت بمالید و به آرامی ماساژ دهید بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

2. آکنه و جوش صورت

زعفران به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد برای پیشگیری از آکنه و جوش صورت و همچنین درمان جای جوش مفید می باشد.مقداری پودر زعفران را با 6-7 برگ ریحان تازه خوب بکوبید، خمیر به دست آمده را بر روی صورت بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.مقداری پودر زعفران را با 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی مخلوط کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید.

3. درمان آفتاب سوختگی

اگر به تازگی مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اید یا برنزه کرده‌اید، مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب بخیسانید. بعد از این مدت با انگشت آن را به پوست برنزه شده بزنید. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

4. درمان ریزش مو

زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و به درمان ریزش مو و طاسی کمک می کند.

ماسک زعفران برای مو

مقداری پودر زعفران و شیر را ترکیب کنید و بر روی پوست سر و موها بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

دیگر خاصیت زعفران برای سلامتی بدن

5. مردان

در طب سنتی از زعفران برای درمان اختلالات نعوظ و درمان ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان استفاده می شود.دمنوش زعفران به عنوان یک محرک جنسی شناخته می شود که توانایی آقایان در تولید مثل را بهبود می بخشد.

6. نوزادان و کودکان

  • مصرف مقادیر کم زعفران برای نوزادان و کودکان مفید می باشد؛
  • زعفران حاوی مقادیر بالای کلسیم و منیزیم است که به تقویت استخوان ها و بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.
  • زعفران دارای خواص آنتی باکتریال بوده و برای سلامت دهان و دندان در نوزادان و کودکان مفید می باشد.
  • زعفران دارای خواص آرامبخش طبیعی است که به آرامش نوزادان و کودکان کمک کرده و بی قراری در آن ها را کاهش می دهد.

7. قاعدگی و پریود زنان

حدود 85 درصد زنان از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند. زعفران یک ضد اسپاسم طبیعی است و تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داده که استفاده از دمنوش زعفران دو بار در روز به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کرده و کمردرد و دل درد پریود را بهبود بخشد.

8. استرس، اضطراب و افسردگی

در طب سنتی ایران از دم کرده (دمنوش) زعفران به عنوان یکی از بهترن روش های طبیعی برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می شود. در واقع سافرانال، کروکین و کومپفرول موجود در زعفران به دلیل خواص آرام بخشی که دارند به درمان این بیماری ها کمک می کنند.

9. چشم

تحقیقات نشان داده که کروکین و کروکتین موجود در زعفران به بهبود سلامت چشم ها کمک کرده و بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا را درمان می کنند.

10. کبد چرب

زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، دارای خواص ضد التهابی بوده که می تواند به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و بزرگ شدن کبد را کاهش دهد.

11. سنگ کلیه

زعفران دارای خواص دیورتیک است که با افزایش ادرار به پاک سازی و سم زدایی کلیه ها کمک کرده و سنگ کلیه را درمان می کند.

12. سرماخوردگی و آنفلونزا

زعفران دارای مقادیر بالای ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.پودر زعفران را با آب گرم مخلوط کنید و بنوشید تا سرماخوردگی و سرفه را درمان کند.

13. معده و دستگاه گوارش

یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین کاربرد های زعفران در طب سنتی درمان طبیعی درد معده، سوزش سر دل، سو هاضمه و زخم معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش می باشد.

14. کم خونی

زعفران حاوی مقادیر بالای آهن است که با افزایش گلوبل های قرمز به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و کم خونی و علائم آن را بهبود می بخشد.

15. دیابت و قند خون

منگنز موجود در زعفران می تواند سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین کروستین موجود در زعفران مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

16. پارکینسون و آلزایمر

کروستین موجود در زعفران برای پیشگیری از بیماری پارکینسون مفید می باشد، همچنین مطالعات نشان داده که زعفران می تواند باعث تقویت حافظه شود و کروکین و کروکتین موجود در آن برای درمان آلزایمر و زوال عقل مفید می باشند.

17. فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در زعفران به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

18. سلامت قلب

مطالعات متعدد نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در زعفران می تواند به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش دهد.گفته می شود که زعفران برای درمان تپش قلب مفید می باشد.

19. درمان بی خوابی

زعفران دارای خواص آرام بخش طبیعی است و گفته می شود که مصرف شربت زعفران قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک کرده و بی خوابی شبانه را درمان می کند.

20. سرطان

تحقیقات نشان داده که زعفران یکی از بهترین دارو های گیاهی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهد.زعفران دارای خواص ضد تومور هم می باشد و از ابتلا به تومور پیشگیری می کند.

21. لاغری و کاهش وزن

برخی تحقیقات اولیه نشان داده که زعفران با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد چاق شود.

عوارض و مضرات زعفران

مصرف مقادیر بالای زعفران برای زنان باردار خطرناک بوده و با انقباض رحم می تواند باعث سقط جنین در آن ها شود.هنوز اطلاعات دقیقی از اثر زعفران بر روی زنان شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران شیردهی از مصرف زیاد زعفران اجتناب کنند.زعفران در بعضی افراد می تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند سرگیجه، تهوع، اضطراب، خستگی و تغییر اشتها مشخص می شود.

دوز های بالای زعفران می توانند باعث مسمومیت شوند که با علائمی مانند زرد شدن پوست و چشم ها، استفراغ، سرگیجه، اسهال خونی، خونریزی بینی، لب ها و پلک ها شود.مصرف 12-20 گرم زعفران در روز می تواند باعث مرگ شود.افرادی که با مشکل تعریق کف دست روبه رو هستند باید از مصرف زعفران پرهیز کنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعریق کف دست این افراد را بیشتر می‌کند.

طبع زعفران

  • طبیعت زعفران گرم و خشک است. زعفران غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها، سافرانال، کروکین، کروکتین، پیکرکروکین، فوکوس و کروک، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی و منیزیم می باشد.
  • زعفران (به انگلیسی : saffron) گیاهی است از تیره زنبقیان که گل آن در فصل پاییز رشد می کند، دارای 6 گلبرگ بنفش رنگ است و قسمتی که به عنوان زعفران استفاده می شود در واقع انتهای کلاله و خامه می باشد. زعفران معطر بوده و طعمی کمی تلخ دارد.
  • امروزه زعفران در ایران، اسپانیا، مدیترانه شرقی و آسیای جنوب شرقی کشت می شود و ایران اولین تولید کننده زعفران در جهان است.
  • شهرستان‌ های زاوه، تربت حیدریه، گناباد، تربت جام، تایباد، باخرز، نیشابور،کاشمر، خلیل آباد در استان خراسان رضوی و شهرستان‌ های قائنات، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی از بزرگترین تولید کنندگان زعفران در ایران هستند.
خواص دم کرده (چای و دمنوش) زعفران

چای زعفران به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی، سلامت قلب و عروق، درمان اختلالات قاعدگی، تقویت حافظه و پیشگیری و درمان سرطان شناخته شده است.

طرز تهیه دمنوش زعفران

مقداری پودر زعفران را به آب جوش (70-80 درجه) اضافه کنید و بگذارید 5 تا 8 دقیقه بماند تا دم بکشد، چای زعفران شما آماده است می توانید آن را با لیمو ترش تازه و عسل ترکیب کرده و استفاده کنید.

راه های تشخیص زعفران تقلبی و اصل

  • اگر چه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست.
  • افزایش وزن زعفران با استفاده از آغشته کردن این گیاه به چربی و عسل حرفه‌ ای‌ ترین روش تقلب در فروش زعفران است و رنگ کردن قسمت‌ های سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران محترمانه‌ ترین شیوه در تقلب طلای سرخ است؛
  • یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌ های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند و وزن آن را افزایش می‌دهند.
  • اگر کلاله‌ های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش می‌بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می‌شود که در این صورت مشخص می‌شود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.
  • یکی دیگر از راه‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌ های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ دهی آن نشان دهنده این تقلب خواهد بود.
  • این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگ‌ هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.
  • شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌ های شناسایی خالص بودن آن است ظاهر این محصول شبیه میخک است؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌ های آن نیز نباید براق باشد.

مقدار مصرف روزانه زعفران

  • میزان مصرف روزانه زعفران تا 3 میلی گرم در روز مجاز می باشد اما برای درمان بیماری های مختلف این مقدار بیشتر می شود؛
  • افسردگی : 30 میلی گرم عصاره حاوی زعفران را دو بار در روز مصرف کنید.
  • سندرم پیش از قاعدگی : 15 میلی گرم عصاره اتانول زعفران را دو بار در روز استفاده کنید.
  • آلزایمر : 30 میلی گرم عصاره حاوی زعفران در روز مصرف کنید.

ارزش غذایی زعفران (100 گرم)

  • کالری : 310
  • چربی : 6 گرم
  • کربوهیدرات : 65 گرم
  • پروتئین : 11 گرم
  • فیبر : 3.9 گرم

همچنین بخوانید:

خواص دارویی و درمانی زعفران

همه ی آنچه که باید در مورد زعفران بدانید-کاملترین مرجع

چای زعفران و خواص شگفت انگیز چای زعفران + نحوه آماده کردن آن

بهترین و درست ترین روش برای نگهداری و دم کردن زعفران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits