دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا برای ازدواج دوم دختر، نیاز به اجازه پدر می باشد ؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بر اساس قانون مدنی ازدواج دختران نیازمند اذن یا رضایت پدر یا جد پدری است. اصولا لزوم کسب اجازه برای ازدواج مختص دخترانی است که باکره باشند و قبلا ازدواج نکرده باشند .

اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

یکی از مواردی که در رابطه با ازدواج دختران به صورت شرط لازم مورد پیش بینی قرار گرفته است، لزوم کسب اجازه یا رضایت پدر (یا جد پدری) برای ازدواج دختران است که این موضوع در قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است.

همانگونه که در عرف مرسوم است، دخترانی که قصد ازدواج دارند باید رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری (پدر بزرگ پدری) خود را نیز داشته باشند تا بتوانند نسبت به ثبت ازدواج اقدام کنند. البته لزوم اجازه پدر برای ازدواج دختران موضوعی فقهی است که در قانون مدنی نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است و به همراه لزوم قصد و رضایت برای ازدواج در طرفین، پدر دختر نیز باید اجازه ازدواج را بدهد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در ازدواج دوم دختر، باز هم اجازه پدر الزامی‌ است؟ برای پاسخ به این سوال نخست به بررسی اجازه پدر برای ازدواج دختران براساس قانون مدنی پرداخته و سپس اجازه پدر در ازدواج دوم یا ازدواج مجدد دختر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اجازه پدر برای ازدواج دختران

به موجب ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی: ” نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند”.

بر اساس ماده مذکور، دخترانی که باکره هستند و قبلا ازدواج نکرده اند، باید از پدر و یا جد پدری خود رضایت یا اجازه ازدواج گرفته باشند و در این خصوص، تفاوتی نمی‌کند که دختران در چه سنی باشند.

نکاح مجدد دختران

اجازه پدر برای نکاح مجدد دختران در چه شرایطی لازم و ضروری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت همانگونه که در متن ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نیز اشاره شده است، کسب اجازه از پدر برای ازدواج دختر فقط در صورتی مورد نیاز است که دختران دوشیزه یا باکره باشند.
به همین دلیل در صورتی که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر برای ازدواج نیست؛ هر چند که این موضوع به لحاظ عرفی در نظر گرفته می‌شود ولی به لحاظ قانونی ازدواج مجدد دختر، نیاز به رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری ندارد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر قبلا دختر یک مرتبه به عقد نکاح مردی درآمده اما قبل از اینکه رابطه زناشویی میان زوج ها واقع شود، عقد نکاح منحل شده و خاتمه پیدا کرده باشد، از آنجا که هنوز دختر باکره است، برای ازدواج نیازمند کسب رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری است؛ بنابراین در این حالت ازدواج مجدد بدون رضایت پدر صحیح نخواهد بود.

در چه مواردی دختر نیازی به اجازه پدرش ندارد ؟

  • در صورتی که دختر باکره نباشد.
  • در صورتی که دختر قبلا شوهر کرده باشد و شوهر او فوت کرده باشد یا طلاق گرفته باشد برای ازدواج های بعدی اش دیگر نیازی به اجازه پدرش ندارد.
  • در صورتی که پدر دختر بدون دلیل یا با دلیل غیرموجهی به دخترش اجازه ازدواج ندهد بنابر ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی دختر میتواند با معرفی کامل مردی که میخواهد با او ازدواج کند و پس از اخذ اجازه در دادگاه مدنی خاص با مراجعه به دفتر ازدواج نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام کنند.
در قانون قدیم دادگاه ۱۵ روز به پدر مهلت می داد تا به دادگاه بیاید و دلیل خود را بگوید؛ اما در قانون جدید این مهلت برداشته شد.
  • در صورتی که دختر کارشناس ارشد باشد و همچنین دارای ۵ سال سابقه کار با بیمه باشد میتواند بدون اجازه پدرش اقدام به ازدواج کند.
  • در صورتی که پدر یا جد پدری اش در قید حیات نباشد اجازه مادر و مادر و بقیه اعضای خانواده شرط نیست و دختر دیگر نیازی به اجازه کسی برای ازدواج ندارد و باید کسب اجازه از دادگاه کند.
به موجب ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی در صورتی که ولی دختر در دسترس نبوده و مسافر یا غایب یا در جنگ باشد دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، و ارائه دادخواست و ذکر این نکته که علت غیبت پدرش چیست، از دادگاه اجازه ازدواج بگیرد.
  • در صورتی که ولی محجور یا دیوانه باشد یا اینکه خود تحت قیمومیت اشخاص دیگر باشد حق دخالت در ازدواج دختر را ندارد و اجازه ش دیگر در ازدواج دختر لازم نخواهد بود.
  • در صورتی که دختر پدر یا جد پدر نداشته باشد اما خودش بالغه باشد و صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اجازه خودش کافی است.
  • در صورتی که دختر سی سال به بالا داشته باشد و به شرط هوشیاری فرد و توانایی تصمیم گیری و تشخیص مصلحت اجازه پدر لازم نیست.
  • در صورتی که دختر باکرگی خود را به هر دلیلی غیر از ازدواج مثل بیماری، رابطه نامشروع، استفاده از شی خارجی تعمدا و … بکارت زائل شده باشد دیگر نیازی به اجازه پدر در ازدواج را ندارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits