دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مال خر کیست ؟ مجازات مال خر چیست ؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مال خر کسی است که به شکل غیرقانونی نسبت به خرید کالا و اجناس دزدی یا غیر مجاز , قاچاق را خریداری می نماید و بر شکل واسطه به افراد دیگری می فروشد .

مال خر کیست ؟

در ماده ۶۶۴ قانون تعزیرات قانون مجازات اسلامی به تعریف مال خر پرداخته است اگر کسی با اطلاع اینکه مالی سرقتی بوده و از کسی دزدیده شده است آن را مورد معامله قرار دهد و یا آن را مخفی نماید طبق قانون به مجازات ۶ ماه تا سه سال و همچنین تحمل ۷۴ضربه شلاق محکوم می گردد.

همچنین در این ماده ذکر شده است که چنانچه فرد این جرم را به عنوان یک حرفه انتخاب کرده باشد و در واقع این عمل برای او یک شغل باشد دادگاه اورا به بالاترین مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی در رابطه با این جرم آمده است محکوم می نماید.

مجازات مال خر چیست ؟

وقتی که مالی مانند گوشی موبایل , ظبط ماشین یا هر چیزی که مالیت داشته باشد و توسط سارقین سرقت می رود سارقین برای فروش این اموال نزد مال خر می رود و در اینجا ذکر این مطلب مهم است که علاوه بر اینکه در سرقت سارق مجرم به حساب می آید فرد مال خر هم مجرم به حساب می آید و در قانون مجازات اسلامی برای مال خر هم مجازات در نظر گرفته شده است.

طبق ماده 662 از قانون مجازات اسلامی هر کس با علم و اصطلاح یا با وجود قرائن اطمینان آور بر اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است آن را بر نحوی از انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول نماید یا مورد معامله قرار بدهد بر حبس از 6 ماه تا 3 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در صورتی که متهم معامله اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد بر حداکثر مجازات محکوم می شود .

چگونه می توان بی اطلاعی از دزدی بودن مال را به دادگاه اثبات نمود ؟

عمل مالخر ی مجازات سنگینی دارد و حتی اگر از دزدی بودن مال بی اطلاع باشد نیز به راحتی نمی تواند بی اطلاعی خود را به دادگاه اثبات نماید.

فرد باید بتواند دلایل و مدارکی را به دادگاه ارائه نماید که مورد قبول قاضی دادگاه باشند و قاضی بتواند با برسی آن ها به این نتیجه برسد که فرد از دزدی بودن اموال بی اطلاع بوده و سپس حکم تبرئه اورا صادر نماید.

در صورتی که فرد نتواند دلایل و مدارک کافی را برای اثبات بی اطلاعی خود به دادگاه اثبات نماید، دادگاه او را مطابق با قانون مجازات مالخر ی، مجازات خواهد کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر شخص برای بار اول نیز این جرم را ارتکاب نماید در دادگاه هیچ تفاوتی با افرادی که برای چند بار این جرم را مرتکب شده اند نخواهد داشت و مجازات خواهد شد.

چه جرائم دیگری مطابق با جرم مالخری مجازات دارند ؟

شاید با خود تصور کنید که فقط خرید مال جرم است و فرد فقط به دلیل خرید مال سرقتی مجازات می شود که در این باره باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است و عوامل دیگری نیز می توانند باعث مجازات فرد شود‌ چند مورد از این عوامل را در ادامه بیان کرده ایم :

  1. به امانت نگه داشتن مال مسروقه
  2. اگر فردی با تطلاع از اینکه مالی سرقت ش ه است آن را نزد خود به امانت نگه دارد و از آن مراقب نماید در واقع شریک جرم حساب شده و مجازات او همانند مجازات شخص مالخر خواهد بود.
  3. هدیه دادن مال مسروقه

در صورتی که شخص با اطلاع از اینکه مال دزدی است آن را به شخص دیگری به عنوان هدیه اعطا نماید شریک جرم است.

برای مثال فردی از طلای مسروقه را نزد خود نگه می دارد و آن را به شخص دیگری هدیه می دهد که در این صورت هم مجرم شناخته شده و هم به مجازات جرم مال خری محکوم خواهد گردید.

شرایط تشخیص جرم مال خر چگونه است ؟

برای اینکه دادگاه متوجه وقوع جرم مالخری گردد می بایستی به دو دلیل زیر فرد مالخر را بازداشت نماید:

  • داشتن علم و آگاهی و اعتراف به اطلاع
  • اگر فرد مجرم در دادگاه به اطلاع داشتن از اینکه مال دزدی بوده اعتراف کند دادگاه موظف است اورا مجازات نماید. البته در صورتی دادگاه نتواند شواهد کافی را برای اثبات مطلع بودن او جمع آوردی کند میبایستی اورا تبرئه کند.

اگر نیروی انتظامی متوجه شود که شخصی قصد دارد مالی را با قیمت بسیار کمتر به فروش برساند می تواند به او مشکوک شود که مال دزدی است و همچنبن می تواند اورا دستگیر و در صورت ارتکاب جرم مجازات نماید.

آیا فردی که از دزدی بودن مال بی اطلاع باشد مجازات می شود ؟

خیر فردی که از دزدی بودن مال بی اطلاع باشد تبرئه شده و دادگاه فقط فرد سارق را مجازات خواهد کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits