دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مجازات آلودگی صوتی خودرو چگونه اعمال می شود ؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مجازات آلودگی صوتی خودرو برای تمام خودروهایی که به هر نحوی آلودگی صوتی ایجاد می کنند، مطابق کد تخلف 2125 اعمال می شود و منجر به ثبت جریمه خودرو خواهد شد.

مجازات ایجاد آلودگی صوتی

بر اساس قانون تمامی وسایل نقلیه از جمله خودروهای سواری، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس در صورت تولید صدای نامتعارف و یا ناهنجار و ایجاد آلودگی صوتی، خلافی با پلاک دریافت خواهند کرد.

آلودگی صوتی خودرو چیست ؟

  1. تولید هر نوع صدای نامتعارف و یا ناهنجار از وسیله نقلیه موتوری
  2. ایجاد صدای نامتعارف از لوله اگزوز
  3. نصب سیستم‌های صوتی قوی با صدای بلند روی خودرو
  4. بوق‌های شیپوری
  5. نصب بلندگو در خودرو
  6. تولید صدای نامتعارف از اگزوز موتورسیکلت

همچنین پلیس در صورت مشاهده وانت بارهایی که با نصب بلندگو اقدام به فروش اقلام مختلف همچون میوه، سبزی و ... می‌ کنند، با آنها برخورد خواهد کرد. شهروندانی که از صداهای ایجاد شده از خودروها ناراضی هستند می‌توانند موارد نارضایتی خود را با سامانه ۱۱۰ در میان بگذارند.

یادآوری می کنیم که در کنار کد تخلف 2125 که مربوط به تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار از بوق‌های شیپوری، لوله اگزوز، سامانه صوتی یا بلندگوی منصوب در وسایل نقلیه و امثالهم است، کد تخلف ۱۷ پلیس امنیت اخلاقی نیز به تازگی برای همراه داشتن حیوانات خانگی (سگ) داخل ماشین یا ایجاد آلودگی صوتی تعیین شده است.

جریمه آلودگی صوتی خودرو چیست ؟

بر اساس ماده 29 لایحه هوای پاک ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و در مورد منابع‌ ثابت، متخلف به پرداخت قبض جریمه خودرو یا جریمه نقدی از 10 میلیون (10.000.000) تا 20 میلیون (20.000.000) ریال محکوم می ‌شود.

در تبصره 1 این ماده آمده است که نیروی انتظامی مکلف است راننده وسایل نقلیه موتوری را برای بار اول ملزم به جریمه نقدی معادل یک میلیون (1.000.000) ریال، در صورت تکرار برای بار دوم، دو برابر جریمه مذکور و در صورت تکرار بیش از دو بار به جریمه نقدی معادل سه میلیون (3.000.000) ریال محکوم کند.

جریمه مذکور با کد 2125 از اواخر سال 94 ابلاغ شده است، بنابراین در این مورد ماموران پلیس با خودروهایی که اقدام به ایجاد آلودگی صوتی می‌کنند، برخورد خواهند کرد.

مجازات آلودگی صوتی

توقیف خودرو آلودگی صوتی

نحوه شکایت از آلودگی های صوتی

با توجه به اینکه عارضه آلودگی صوتی بر عملکرد و رفتار روحی و جسمی افراد تاثیر دارد، چنانچه در موردی یا موارد خاصی منشا آلودگی مشخص باشد.

برای مثال آلودگی صوتی موتورسیکلت همسایه، دزدگیر خودروی پارک شده در کوچه، یا آلودگی صوتی یک کارگاه یا کارخانه و یا تاسیسات مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی خاص امکان پیگیری و شکایت وجود دارد.

بنابراین اگر منبع یک صوت مشخص باشد، سامانه ۱۵۴۰ به موضوع رسیدگی خواهد کرد. این شماره در خصوص آلودگی‌های نقطه‌ای است. بر اساس قانون هیچ کسی حق ندارد در مناطق مسکونی در طول شب بالاتر از ۴۵ و در روز بالاتر از ۵۵ دسی بل صوت ایجاد کند.

این شماره در تمام کشور فعال است و به اداره کل استان‌ها متصل می ‌شود و دستورات و شکایات مردم را پیگیری می کند.

راه‎های کاهش آلودگی صوتی

  • نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها یکی از شناخته‌شده‌ترین و مؤثرین راهکارهای کاهش آلودگی صوتی است که میانگین تراز صوت را حدود ۱۰ تا ۱۵ دسیبل کاهش می‌دهد.
  • راهکارهای کاهشی دیگری مانند استفاده از پنجره‌های دوجداره استاندارد، جذب‌ کننده صدا در بدنه ساختمان‌هاست.
  • رعایت فاصله مناسب بین کاربری مسکونی با بزرگراه
  • استفاده از پوشش گیاهی به شکل تخصصی باید مدنظر قرار داده شوند.
  • افزایش سطح آگاهی و فرهنگ عمومی در ارتباط با آلودگی صوتی نیز موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

مجازات آلودگی صوتی

نحوه شکایت از آلودگی صوتی

معایب نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها

اما معایب خاص خود را هم دارد و نمی‌توان به‌ صورت وسیع از این راهکار استفاده کرد. از جمله این معایب محدودیت ارتفاع دیوارهای صوتی است.

معمولا این دیوارها ۶ متری است و فقط طبقات اول و دوم ساختمان ها را پوشش می‎دهد و همچنان سایر طبقات بالایی در معرض صدای بیش از حد استاندارد قرار خواهند داشت.

بنابراین در مواردی که ارتفاع ساختمان‌های مجاور بزرگراه زیاد باشد کاربرد نداشته و مؤثر نخواهد بود. همچنین این دیوارها بسیار هزینه‌بر است. مکان نصب این دیوارها در مجاورت بزرگراه‌ها و در نقاطی است که مناطق مسکونی و یا کاربری‌های حساس با فاصله کم نسبت به بزرگراه قرار گرفته‌اند.

باید فضای کافی به لحاظ احداث فونداسیون برای نصب دیوار صوتی وجود داشته باشد. از طرف دیگر استفاده گسترده از این دیوارهای صوتی باعث برهم خوردن مناظر شهری خواهد شد.

نتیجه :

از بررسی‌های فوق به خوبی روشن است که تعیین مجازات آلودگی صوتی خودرو نه تنها کمک می کند تا وضعیت روحی افراد جامعه بهبود پیدا کند، بلکه می تواند از بسیاری از مشکلات جسمانی نیز جلوگیری کند و یا حداقل آنها را کاهش دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits