حرام شدن ابدی زن به همسر خود پس از نٌه (۹) طلاق

۱,۴۲۱
۱۳
۰
چهارشنبه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۱۵
طبق ماده ۱۰۵۸ قانون مدنی که می گوید: « زن هر شخصی که به نُه طلاق، که شش تای آن عدّی است، مطلقه شده باشد. بر آن شخص حرام مؤبد می شود.» با دلگرم همراه باشید تا این موضوع را برسی کنیم.
حرام شدن ابدی زن به همسر خود پس از نٌه (۹) طلاق

مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق

مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق با شرایط مقرر در قانون مدنی که مبتنی بر فقع اسلامی و آیات 229 و 230 از سوره بقره است، از موانع نکاح به شمار می آید. با این که فایده عملی این بحث امروز اندک است، بجاست در اینجا با اختصار از آن یاد کنیم.

آنچه در ذیل می‌آید برگرفته از متن قوانین موضوعه ایران است که مطلقه بودن به سه طلاق و 9 طلاق را تبین کرده است :

طبق ماده 1057 قانون مدنی : «زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده، بر آن مرد حرام می شود مگر این که به عقد دایم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت، فراق حاصل شده باشد.»

بنابراین، مردی که سه مرتبه متوالی زنی را طلاق داده، اعم از اینکه طلاق بعد از رجوع در ایام عده یا پس از نکاح جدید واقع شده باشد، نمی‌تواند از نو با آن زن ازدواج کند،

زیرا ازدواجی که این قدر متزلزل و ناپدار باشد، نمی‌تواند کانون خانوادگی خوشبختی به وجود آورد و بجاست که از تجدید آن پس از سه بار طلاق متوالی جلوگیری شود به علاوه قانون گذار خواسته است بدین وسیله از تکرار طلاق جلوگیری کند.

شرایط ازدواج بعد از سه طلاق متوالی

لیکن چون در هرحال، وصل بهتر از فصل است، به ویژه ممکن است مصلحت اطفال اقتضا کند که زندگی زناشویی حتی پس از سه بار طلاق از سر گرفته شود، قانونگذار با شرایطی تجدید نکاح را پذیرفته است.

تجدید ازدواج مرد با چنین زنی در صورتی مجاز است که :

اولاٌ، زن با مرد دیگری ازدواج کند. این مرد از آنجا که ازدواج با زن مطلقه، با شرایط مقرر، موجب حلال شدن زن به شوهر سابقش میشود، محلل نامیده میشود.

اگر این ازدواج صوری و بدون اراده واقعی نکاح باشد، تاثیری نخواهد داشت و حرمت نکاح از میان نخواهد برد.

ثانیاً، نکاح دایم باشد نه موقت.

ثالثاٌ، بین زن و این مرد نزدیکی واقع شده باشد.

رابعاٌ، نکاح به علتی مانند فوت شوهر یا طلاق منحل شده باشد.

پس از تحقق این شرایط است که زن و مرد میتواند از نو با شوهر سابق خود ازدواج کند.

این شرایط که قبول آن برای مردی که علاقه ای به زن خود داشته و بخواهد پس از طلاق با او مجددا ازدواج کند بسیار دشوار است، سبب میشود که سه طلاق متوالی به ندرت اتفاق افتد.

نه (9)طلاق

حرمت نکاح با زنی که نُه بار طلاق داده شده است.

فرض کنیم بعد از سه طلاق متوالی و دخالت محلل (فردی که با زن سه طلاقه ازدواج می‌کند تا زن بر شوهر اولی حلال شود) و انحلال نکاح و ازدواج مجدد زن و شوهر سابقش، باز زوجین با هم ناسازگاری آغاز کنند و طلاق تکرارگردد.

این نمایشنامه مضحک نمی‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد. لذا قانونگذار به پیروی از فقه اسلامی مقرر داشته است: « زن هر شخصی که به 9 طلاق که 6 تای آن عدّی است مطلقه شده باشد، بر آن شخص حرام موبد می‌شود».( ماده 1058 قانون مدنی )

طلاق عدّی نوعی از طلاق رجعی است و عبارت است از طلاقی که پس از آن مرد در ایام عده رجوع کند و با زن نزدیکی نماید. بنابراین هرگاه، بر فرض بسیار بعید، مردی زن خود را نه بار طلاق دهد که شش تای آن عدّی و سه تا بائن باشد (بعد از هر دو طلاق عدّی طلاق سوم بائن خواهد بود) دیگر هرگز نمیتواند با آن زن ازدواج نماید.

یعنی برای همیشه آن مرد بر زن خود حرام میشود.

نه طلاق منوالی حرام شدن زن به مرد

تاریخچه

از نظر تاریخی، مفاد این ماده برای جلوگیری از سوء استفاده مردانی به وجود آمده که قصد ادامه زناشویی با همسر خود را نداشتند. ولی به دلیل کینه توزی یا تعصب جاهلانه نمی خواستند به او امکان دهند تا به دیگری شوهر کند. پس، زن را طلاق می دادند و در پایان عده رجوع می کردند سپس دوباره او را رها می ساختند و بدین ترتیب مانع از شوهر کردن او می شدند.

اسلام، برای برهم زدن این رسم دوره جاهلیت، طلاق بار سوم را «بائن» قرار داد و نکاح مجدد این دو را نیز موکول بر این ساخت که زن شوهر دیگر کند و از او به علتی جدا شود. دستور داده شده که با زن را نگه دارند یا رهایش سازند و چنین خدعه نکنند.

در ماده ۱۰۵۷ قانون مدنی فقط انحلال در بار سوم باید به وسیله طلاق انجام شود و ممکن است این توهم را به وجود آورد که، اگر در مرتبه نخست به وسیله فسخ نیز ازدواج منحل شده باشد، باز هم طلاق ایجاد حرمت می کند. ولی باید دانست که با سوابق تاریخی این ماده و مبنایی که در فقه امامیه دارد، روح قانون این است که حرمت تنها در صورتی ایجاد می شود که انحلال نکاح در هر سه مرتبه به وسیله طلاق باشد.

با وجود این، اگر زن با مرد دیگر به طور دائم ازدواج کند و نکاح آنان به سببی منحل شود، این منع از بین می رود و زن می تواند با شوهر اول خود برای چهارمین بار نیز ازدواج کند.

چنان که در انتهای ماده ۱۰۵۷ گفته شده است: «... مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مرد دیگری در آمده و پس از وقوع نزدیکی با او، به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت، فراق حاصل شده باشد.»

رجوع بعد از سه طلاقه کردن

با تشکیل ازدواج و کانون خانواده، زوجه و زوج با معاضدت و همکاری و حسن معاشرت، زندگی متاهلی خود را ادامه می دهند. با این وجود عواملی ممکن است که به زندگی مشترک و متاهلی طرفین خاتمه دهد. از جمله ی این موارد، فسخ نکاح و طلاق و فوت یکی از طرفین می‌باشد که منجر به انحلال نکاح می‌گردد.

از موارد انحلال عقد نکاح، در مورد طلاق، ممکن است که بعد از صدور حکم طلاق و در دورانی که زوجه بعد از طلاق باید عده نگاه دارد، مرد با رجوع خود و از اینکه تمایل به ادامه ی زندگی مشترک خود با همسر مطلقه را دارد، این زمینه را مهیا نماید که ثبت حکم طلاق را منتفی نماید، ولی در این زمینه باید موانعی که ممکن است مانع رجوع مرد به همسر خود در دوران عده گردد، لحاظ شود تا ادامه ی زندگی زوجین میسر گردد.

در نظام حقوقی خانواده، در صورتی که زوج بعد از سه مرتبه طلاق دادن همسر خود، با او ازدواج نموده باشد و بخواهد برای بار چهارم رجوع نماید، چنین حقی ندارد و نمی‌تواند به همسر خود رجوع نماید و ازدواج مجدد زوج با همان زوجه هم از جهت قانونی غیر ممکن است.

طلاق بائن و آثار آن

طلاق بائن به طلاقی گفته می‌شود که در آن زوج در مدت عده، نسبت به زوجه ی خود حق رجوع ندارد و نمی‌تواند از انحلال طلاق صرف نظر نماید. در طلاق بائن در مدت عده، به این دلیل که زوجه همسر وی نمی‌باشد، زوج، تکلیفی به دادن نفقه در ایام عده را ندارد.

طلاق بائن شامل موارد ذیل می‌باشد:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود
  2. طلاق یائسه
  3. طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد
  4. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه‌ی رجوع باشد یا در نتیجه‌ی نکاح جدید

سه طلاقه کردن بر اساس مذهب اهل شیعه

با توجه به اینکه قوانین مربوط به ازدواج و خانواده از فقه اسلامی(شیعه) گرفته و اقتباس شده است، بر اساس احکام فقهی شیعه، باید حتما سه بار طلاق یا رجوع متوالی صورت گرفته باشد تا در مرتبه ی چهارم زوج، حق رجوع بعد از سه طلاقه کردن را نداشته باشد.

سه طلاقه کردن بر اساس مذهب اهل سنت

بر اساس احکام فقهی اهل سنت، زوج می‌تواند، برای بار اول و در اولین طلاق، اعلام نماید و با سه بار لفظ بگوید که زوجه ی خود را سه طلاقه کرده است و اعلام او پذیرفته می‌شود، در نتیجه نمی‌تواند به زوجه ی خود رجوع کند و سه طلاق واقع می‌شود.

سه طلاقه کردن در یک جلسه

همان طور که بیان شد، بر اساس قانون ایران و فقه تشیع، سه طلاقه کردن زوجه در یک جلسه ی طلاق امکان پذیر و قانونی نمی‌باشد و در نتیجه زوجه را نمی‌توان با یک بار طلاق، سه طلاقه کرد.

سه طلاقه کردن در طلاق توافقی

طلاق توافقی طلاقی است که زوجین بر اساس آن با رضایت هم دیگر اقدام به طلاق از یکدیگر می‌کنند که بر اساس قانون ایران، دو مصداق برای آن مطرح می‌باشد؛ طلاق خلع و طلاق مبارات .

در این دو طلاق، زوجه با بخشیدن مالی که معادل یا بیشتر و یا کمتر از مهریه می‌باشد و تا زمانی به آن چه که بذل نموده رجوع ننماید، اقدام به طلاق می‌کنند. با توجه به این که سه طلاقه کردن تحت شرایط خاصی اتفاق می افتد و باید شرایط قانونی آن حتما رعایت گردد، توافق در بر خلاف وجود شرایط مذکور به هیچ وجه قانونی نیست و زوجین نمی‌توانند، برای بار اول جهت طلاق از یکدیگر، توافق نمایند که زوج، زوجه را سه طلاقه نماید.

دلیل نیاز به محلل پس از سه طلاق

با توجه به اینکه امر ازدواج امر مهم و مقدسی است و بر انجام آن تاکید شده است، به همان نسبت هم در مورد طلاق و انحلال ازدواج هم نهی شده است، با این وجود در مواقعی که زوج، زوجه ی خود را بعد سه وصلت متوالی طلاق داد، نمی‌تواند برای بار چهارم به او رجوع و یا با او ازدواج نماید مگر بعد از ازدواج با مرد دیگر و طلاق از او و دلیل وضع محلل پس از سه طلاق به این خاطر است که با وارد شدن زوج به امر طلاق به صورت سه مرتبه که مورد کراهت خداوند است، مجازاتی را برای زوج تعیین می‌کند که طلاق را سبک نشمارند و به زنان آزار نرسانند.

منبع: کتاب مختصر حقوق خانواده | نویسنده : دکتر سید حسن صفایی، دکتر اسدالله امامی

بیشتر بخوانید:

طلاق خلع و مبارات (بیزار شدن از یکدیگر) چیست چه شرایطی دارد ؟

سه طلاقه کردن چیست؟ + شرایط سه طلاقه در ایران

فرق طلاق رجعی و طلاق بائن چیست؟


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(13 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
ادعوت به همکاری پزشکان

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)


دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

آخرین مطالب دلگرم

StatCounter