دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با چند ویژگی iOS 14 و نحوه فعال کردن آنها
2
زمان مطالعه: 14 دقیقه
با ویژگی های آپدیت iOS 14 و چگونگی فعال سازی برخی از این قابلیت ها آشنا شوید

اپل مجموعه ای از ویژگی های جدیدی را با آپدیت iOS 14 همراه کرده است مانند ابزارک ها Widgets و مجموعه برنامه ها App Library و ویژگی تصویر در تصویر Picture in Picture و تشخیص صدا Sound Recognition و غیره که قصد دارم به توضیح این ویژگی ها در ادامه بپردازم. قبل از هر چیز توصیه می کنم آموزش نصب بتای iOS 14 را هم ببینید.

تصویر در تصویر

ویژگی تصویر در تصویر از جمله قابلیت هایی است که معمولا سعی شده در نسخه های جدید سیستم عامل ها فراهم شود. این ویژگی به کاربران کمک می کند که ویدیوی در حال پخش را همچنان هنگام مرور سایر پنجره ها بتوانند مشاهده کنند به نحوی که یک پنجره کوچکی در گوشه صفحه نمایش باز خواهد ماند و حتی هنگام چت یا مرور در اینترنت و یادداشت یادآوری ها و ... می توان ویدیو را مشاهده کرد.

اپل قبلا در نسخه iOS 9 تبلت های خود از این ویژگی استفاده کرده بود منتهی بنا به دلایل نامشخص در آیفون هنوز ارائه نکرده بود که حالا بعد از چند سال انتظار و درخواست متعدد کاربران بالاخره در نسخه جدید iOS 14 آن را فراهم کرده است.

ناگفته نماند که فعلا از این خصوصیت برای نمایش محتوای ویدیویی در هر برنامه ای نمی توان استفاده کرد بلکه فقط در برنامه هایی قابل اجراست که از سمت توسعه دهندگانشان این ویژگی پشتیبانی شده باشد، البته فعلا برنامه های کمی از این قابلیت پشتیبانی می کنند مانند مرورگر سافاری و گوگل کروم و برنامه های خود اپل مانند Apple TV و FaceTime و Apple Music و Home و برنامه های مشاهده فیلم ها مثل Amazon Prime Video و Netflix. مطمئنم که حتما می پرسید چرا یوتیوب را نام نبردم؟ متاسفانه گوگل اجازه پشتیبانی از این ویژگی را در برنامه خود نمی دهد به خاطر این دلیل معروف که چون این خصوصیت به طور انحصاری برای کاربران یوتیوب پریمیوم YouTube Premium است.

تصویر در تصویر

اگر قابلیت تصویر در تصویر به طور پیش فرض در دستگاه شما فعال نبود، می توانید از طریق تنظیمات و بخش عمومی و کلیک روی تصویر در تصویر Picture in Picture و سپس روشن کردن گزینه شروع PiP خودکار Start PiP Automatically آن را فعال کنید. خوب حالا می توانید با زدن کلید هوم یا با کشیدن صفحه از پایین به بالا ویدیو را در کنار صفحه تماشا کنید.

اگر خواستید از این ویژگی در یوتیوب استفاده کنید باید ترفندی را به کار ببرید و آن این است که مرورگر را حالا یا مرورگر سفاری یا گوگل کروم، اجرا کرده و به youtube.com بروید سپس ویدیو را پخش کنید، هنگامی که ویدیو پخش شد روی کلید تماشای ویدیو به صورت تمام صفحه کلیک کنید. حالا روی همان صفحه ویدیو کلیک کنید تا آیتم های مربوط به آن صفحه ویدیو را نمایش دهد، الان آیکون تصویر در تصویر را ملاحظه خواهید کرد که در بالای صفحه قرار گرفته، روی آن کلیک کنید.

قابلیت تصویر در تصویر

بعد از انجام مراحل بالا ملاحظه خواهید کرد که از برنامه خارج شده و به صفحه اصلی منتقل شدید و ویدیو در یک پنجره کوچکی نمایش در حال پخش می باشد. حالا به هر صفحه ای بروید ویدیو را خواهید دید. حتی می توانید مکان این پنجره در تغییر دهید و به هر گوشه ای که خواستید بکشید و همچنین با انگشت تان خود امکان زوم کردن نیز خواهید داشت.

اما نکته ای که باید عرض کنم این است که تا اینجای کار چیز جدیدی نبود یعنی همین کار را شما در اندروید هم می توانید انجام دهید منتهی اپل با یک خصوصیت دیگر خواسته برتری خود را نیز در این ویژگی اثبات کند و آن اینکه اگر شما یک موسیقی و آهنگ را با این حالت پخش کنید می توانید در پس زمینه مخفی کرده و همچنان صدا را گوش کنید چون گاهی باز بودن پنجره مزاحمت ایجاد می کند. برای مخفی کردن این پنجره کافی است آن را به سمت حاشیه چپ یا راست بکشید.

تشخیص صدا

از دیگر ویژگی های جالب در iOS 14 قابلیت تشخیص صدا Sound Recognition است که این اجازه را برای آیفون شما فراهم می کند که بتواند صداهای اطراف را بشنود تا هنگام شنیدن آنها به شما هشدار دهد. این قابلیت برای افرادی که ضعف شنوایی دارند قطعا آیتم مفیدی خواهد بود هر چند استفاده های دیگری هم دارد که حتی برای افراد تیز گوش نیز کاربرد دارد.

برای فعال کردن این ویژگی که فعلا فقط در iOS 14 تعبیه شده باید به بخش تنظیمات Settings و سپس قابیلت دسترسی Accessibility بروید. گزینه جدید تشخیص صدا Sound Recognition را در پایین بخش شنوایی Hearing خواهید دید. به طور پیش فرض این ویژگی غیر فعال است بنابراین باید آن را فعال کنید، به محض روشن کردن آن گزینه صداها Sounds را می بینید، وقتی روی آن بزنید با گزینه های دسته بندی شده از صداها مواجه خواهید شد.

تشخیص صدا

حالا از بین صداهای مورد نظر هر کدام را که خواستید فعال کنید یعنی هر صدایی که در اطراف شما ممکن است رخ دهد و شما می خواهید از آن مطلع شوید را به آیفون اجازه می دهید که بشنود و در واقع شناسایی کند تا در مواقع شنیدن آن صدا به شما هشدار دهد مثلا شما صدای سگ را فعال کردید، آیفون شما همین که صدای سگ را شناسایی کند به شما اعلانی نمایش می دهد. این ویژگی برای کمک به انسان ها طراحی و آماده شده دقیقا مانند ویژگی تشخیص سقوط در اپل واچ.

قابلیت تشخیص صدا

در هر صورت این قابلیت برای همه می تواند مفید باشد، فرض کنید شما هندزفری و هدفون Noise Canceling به گوش دارید و محتوای صوتی گوش می کنید، در چنین حالتی اگر صدایی پیرامون شما باشد نخواهید شنید بنابراین با فعال کردن این ویژگی، آیفون وقتی صدای اطراف شما مانند صدای در زدن و زنگ زدن را بشنود به شما هشدار خواهد داد.

آدرس خصوصی

همان طور که می دانید کلمه MAC در MAC Address مخفف Media Access Control می باشد که در واقع یک کد شناسایی منحصر به فرد است که هر دستگاه متصل به اینترنت مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ یا کامپیوتر و پلی استیشن و چاپگر و ... را مشخص می کند. هر یک از این دستگاه ها یک آدرس مک دارند که به نوعی در کارت شبکه رمزگذاری می شوند و این کارت شبکه به شما اجازه می دهد که به مودم و روتر و اینترنت متصل شوید. به عبارت دیگر؛ با استفاده از آدرس مک روتر داده های مورد نیاز را به لپ تاپ شما می فرستد و اطمینان حاصل می کند که اشتباهی بین لپ تاپ با گوشی موبایل و یا سایر دستگاه های شما که به شبکه وای فای متصل هستند، پیش نیاید. در واقع شبیه آدرس IP است با این تفاوت که دستگاه های متصل به یک شبکه در مودم شناسایی می شوند.

یکی از ویژگی هایی که در iOS 14 فراهم شده این است که می توان آدرس مک واقعی گوشی خود را تغییر دهید. وقتی شما به یک شبکه عمومی وای فای Wi-Fi متصل می شوید ممکن است اطلاعات تان در خطر باشند لذا با فعال کردن Private Address امنیت برقرار خواهد شد.

مخفی کردن و یا تغییر مک آدرس در گوشی های آیفون معمولا محال است چون باید فرایند جیلبریک انجام شده باشد اما خوشبختانه در ورژن iOS 14 با ویژگی آدرس خصوصی Private Address می توانید مک آدرس اصلی دستگاه خود را تغییر دهید و از یک مک آدرس متفاوت برای اتصال به وای فای غریبه استفاده کنید. اما هنگام اتصال به وای فای خودتان و یا مکان های امن، مک آدرس اصلی نمایش داده خواهد شد. برای فعال کردن این ویژگی مراحل زیر را انجام دهید.

قبل از فعال کردن این قابلیت در آی او اس 14 اجازه دهید توضیحاتی را خدمت تان عرض کنم. معمولا مکان هایی که امکان دسترسی به وای فای را برای شما رایگان و آزاد می گذارند برای این است که بتوانند از اطلاعات و تجربیاتی که از حضور شما به دست می آورند برای ارائه سرویس های بهتر استفاده کنند به عنوان مثال یک فروشگاه به شما اجازه دسترسی و اتصال به وای فای را فراهم می کند تا از این طریق بتواند تعداد دفعات حضور شما و مدت زمانی که در هر بخش بیشتر وقت میگذارید و یکسری از این نوع اطلاعات را به دست آورد و طبق آنها نحوی سرویس دهی خود را بهبود بخشد. در چنین حالتی شاید شما بخواهید به خاطر امنیت حریم خصوصی مک آدرس را مخفی کنید.

گاهی هم شاید برای اهداف دیگری بخواهید مک آدرس را تغییر دهید مانند دور زدن فیلتر و خروج دستگاه خود از لیست سیاه این کار را انجام دهید، مثلا شاید یک مسئول شبکه ای تعدادی از وب سایت ها را برای دسترسی مشتریان فیلتر کرده یا اصلا مک آدرس شما در لیست سیاه قرار گرفته باشد بنابراین شما می توانید با تغییر آن این محدودیت ها را دور بزنید.

خلاصه دلایل متعددی برای مخفی کردن و تغییر مک آدرس وجود دارد که با فعال کردن گزینه Private Address به راحتی می توانید انجام دهید.

آشنایی با چند ویژگی iOS 14 و نحوه فعال کردن آنها

برای فعال کردن به بخش تنطیمات و سپس شبکه Wi-Fi بروید و به شبکه مورد نظری که می خواهید مک آدرس را مخفی کنید متصل شوید و روی کلید (i) در کنار نام شبکه کلیک کنید.

حالا به پایین صفحه رفته تا مک آدرس اصلی آیفون تان را در بخش آدرس وای فای Wi-Fi Address ببینید. به محض اینکه گزینه استفاده از آدرس خصوصی Use Private Address را فعال کنید خواهید دید که آدرس تغییر می کند و به این معناست که آیفون شما در حال استفاده از یک مک آدرس جعلی است.

فعال کردن Private Address

مجوز برنامه ها

با دسترسی دادن به برنامه آشنایید، معمولا برنامه ها برای انجام یک سری کارها نیاز دارند تا شما مجوز دسترسی به آنها دهید مثل دسترسی به تصاویر. تا قبل از iOS 14 شما دو جور می توانستید مجوز بدید یعنی یا باید دسترسی کامل می دادید یا اصلا دسترسی نمی دادید اما با ورژن iOS 14 شما می توانید حتی مشخص کنید که فلان برنامه به کدام تصاویر دسترسی داشته باشد.

مجوز دسترسی به عکس ها

بنابراین وقتی شما اپلیکیشنی را اجرا کنید و پیام Would Like to Access Your Photos را ببینید می توانید برای آن برنامه با گزینه Select Photos تصاویر قابل دسترسی را انتخاب کنید بنابراین همه ی تصاویر شما در دسترس برنامه قرار نخواهد گرفت.

پاسخ به تماس ها

وقتی گوشی شما زنگ می خورد در هر صفحه ای که باشید بالافاصله آن صفحه بسته شده و صفحه تماس باز می شود اما در بروزرسانی iOS 14 قضیه فرق می کند، یعنی هنگامی که با شما تماس گرفته می شود بدون اینکه از آن صفحه ای که داخلش هستید (مثل صفحه ای از اینستاگرام) خارج شوید می توانید تماس را جواب دهید یا رد کنید.

تماس ها

هشدار هنگام سوء استفاده از میکروفن و دوربین

جاسوسی توسط برنامه ها را شاید تا به حال در فضای اینترنت خیلی شنیده باشید از جمله فیسبوک که گفته می شد به صورت مخفی مکالمات گوشی های همراه را شنود می کردند حالا به هر دلیلی که بوده باشد (برای کار تبلیغاتی یا غیره) هر چند فیس بوک این اتهام را رد کرد. در هر صور اگر شما به برنامه ای شک کردید می توانید در iOS 14 جلوی دسترسی به میکروفن و دوربین را بگیرید. به محض اینکه میکروفن یا دوربین در پس زمینه توسط هر برنامه ای اجرا شوند به کاربر هشدار داده خواهد شد، اپل یک نشانگر در نوار وضعیت اضافه کرده که هر زمانی که از میکروفن و دوربین توسط اپلیکیشنی استفاده شود ظاهر می شود. به این معناست که در واقع جزئی از بخش نرم افزاری است چون آیفون مانند لپ تاپ و گوشی های اندروید لامپ LED ندارد.

دسترسی به میکروفن و دوربین

خلاصه با این قابلیتی که تعبیه شده به راحتی جلوی جاسوسی دوربین و میکروفن گرفته خواهد شد و وقتی شما مثلا در برنامه ای بخواهید پیام صوتی بفرستید برای همان لحظه این نشانگر ظاهر خواهد شد و می فهمید که فقط همان زمان از میکروفن استفاده شده است.

مدیریت پسورد

اپل در iOS 14 سعی کرده مدیریت پسورد iCloud Keychain بهبود بخشد. کاربران می توانند پیرامون رمز و پسوردهای انتخابی خود هشدارها و اعلان هایی را دریافت کنند به این معنا که اگر هر یکی از پسوردی که در آیفون ذخیره شده در معرض خطر قرار بگیرد و به نوعی شناسایی شده باشد و در این روزها بسیار تکرار شده باشد، در صحه گوشی توصیه هایی به شما نشان داده خواهد شد (با رفتن به بخش تنطیمات و کلمات عبور می توانید به آن دسترسی داشته باشید)

مدیریت پسورد

بنابراین اگر شما از یک رمز در چندین اکانت و سایت استفاده می کنید با لینکی که مستقیما به شما نمایش داده می شود می توانید به صفحه تغییر رمز هدایت شوید. در کل هیچ وقت از یک پسورد در چندین اکانت و سایت و انجمن ها استفاده نکنید.

تاریخچه کلید برگشت

گاهی بعد از اینکه چندین پنجره را باز میکنید و دوباره می خواهید برگردید شاید چندین بار کلید بازگشت را بزنید فرض کنید می خواهید در بخش تنظیمات یکسری تغییرات انجام دهید خوب به صفحه تنظیمات گوشی می روید و از آنجا به صفحات دیگر تا به آن صفحه ای که قرار است تنظیماتی انجام شود می رسید و وقتی میخواهید برگردید باید چندین بار کلید بازگشت را بزنید اما در iOS 14 وقتی شما کلید بازگشت را فشار داده و نگه دارید تاریخچه ای از همه صفحات به شما نشان داده خواهد شد لذا می توانید به راحتی به صفحات قبل و یا صفحه اصلی گوشی برگردید.

کلید بازگشت

ترجمه دستورات متنی و صوتی

یکی از مهمترین خصوصیاتی که جدیدا در iOS 14 اضافه شده، در بخش مترجم اپل Apple Translate است که به شما اجازه می دهد دستورات متنی و صوتی را سریع ترجمه کنید و ترجمه شده های اخیر را جهت دسترسی سریع ذخیره کنید. البته ناگفته نماند که فعلا حدود 11 زبان را پشتیبانی می کند مثل انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ژاپنی، کره ای، روسی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، برزیلی و عربی، برای شروع پشتیبانی از این تعداد زبان خوب است. شما می توانید این زبان ها را روی آیفون آورده و بدون اتصال اینترنت یعنی آفلاین Offline ترجمه کنید همچنین یک فرهنگ لغت قابل اعتماد برای کلمات جدید ادغام شده است.

مترجم اپل

مترجم اپل Apple Translate بیشتر روی ترجمه از طریق دستورات صوتی با استفاده از فناوری تبدیل صدا به متن تمرکز دارد منتهی شما حتی می توانید متن را با کیبورد وارد کنید مثل هر برنامه مترجم دیگر و این قابلیت را دارد که ترجمه ها را به لیست مورد علاقه اضافه کرده تا بعدها به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

اما چیزی که نظر بنده را در این برنامه به خود جلب کرد، حالت گفتگو و مکالمه Conversation Mode است که حرف زدن با هر شخصی به هر زبانی از هر کشور را آسان کرده است. و اما در ادامه نحوی استفاده از آن را توضیح خواهم داد.

وقتی شما در آپدیت iOS 14 در بین صفحات برنامه ها مرور کنید آیکون جدیدی را با نام ترجمه Translate خواهید دید، پس روی آن جهت اجرا بزنید. بعد از آن باید زبان های مورد نظر خود که انتخاب کنید که از چه زبانی به چه زبانی ترجمه انجام شود. الان شما می توانید متنی که می خواهید ترجمه شود را وارد کرده و کلید Go را در کیبورد خود بزنید تا ترجمه را در زیر همان متنی که وارد کرده اید ببینید. در ضمن همان طور که اشاره شد می توانید صحبت و کلام را به متن ترجمه کنید. برای شنیدن ترجمه نیز کافیه کلید پلی Play را بزنید.

البته همیشه این طور بوده که مترجم های آنلاین و یا آفلاین هنگام ترجمه یک زبان به فارسی، مفهوم را به درستی نمی رسانند، این مترجم اپل نیز از این قاعده مستثناء نیست. حتی شما از مترجم گوگل هم که استفاده کنید برای ترجمه سایز زبان ها به فارسی با این مشکل روبرو هستید. اما به هر حال یک ایده است و امکان کار کردن و بهبود دارد.

در کل ابزارهای ترجمه مانند Apple Translate و غیره می توانند به شما کمک کنند تا بدون اینکه مهارتی در ترجمه انگلیسی و زبان های دیگر داشته باشید، بتوانید با سایر افراد با زبان های مختلف ارتباط برقرار کنید. با ابزار اپل کار ساده تر است یعنی شما می توانید ترجمه ها را با دوستان تان از کشورهای دیگر به راحتی به اشتراک بگذارید. فرض کنید با شخصی از یک کشور دیگر در حال چت هستید بنابراین متنی که می خواهید برای او ارسال کنید را نوشته تا مترجم اپل برای شما به زبان آن شخص ترجمه کند سپس روی متن ترجمه شده انگشت گذاشته و نگه دارید سپس با رویت کلید اشتراک گذاری می توانید روی نام فرد بزنید.

separator line

همچنین ببینید:

بررسی تخصصی مقایسه سه سیستم عامل اندروید،ویندوزفون و iOS و ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits