دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
HTML چیست؟ ۸ نکته مهم در مورد اچ تی ام ال که احتمالا نمیدانید!
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
html چیست و چه کاربردی دارد؟ تگ ها و برچسب های html کدامند؟ همه ی آنچه باید در مورد اچ تی ام بدانید را در ادامه مطلب آورده ایم

مجله دلگرم | HTML یک زبان تعبیه شده برای رایانه است که ساخت یک وبسایت را ممکن می سازد. سپس این وبسایت ها می توانند توسط هر فرد دیگری که به اینترنت متصل هستند دیده شوند. یادگیری آن نسبتاً آسان است و در آنچه که به شما اجازه ساختن می دهد بسیار قدرتمند است. برای یادگیری html شما به هیچ ابزار اضافی به غیر از یک رایانه ساده احتیاج نخواهید داشت و مدت زمانی که برای یادگیری از شما می گیرد بسیار محدود است.

HTML کوتاه شده ی Hypertext Markup Language است که به فارسی زبان علامت گذاری ابرمتن، معنی می شود. که برای هر قسمت از کلمات آن می توان تعریفی ارائه کرد:

Hypertext یا ابرمتن، شیوه ای است که به وسیله کلیک کردن بر روی متن های مخصوصی که پیوند نامیده می شود، می توانید بروی وب جابجا شوید. در حقیقت hyper در مقابل linear به معنای خطی است. به این معنی که شما به هر کجا و در هر زمان که تمایل داشتید می توانید بروی وب به گشت و گذار مشغول شوید و ترتیب خاصی برای آن نمی توان تعیین کرد.

Markup همان برچسب های اچ تی ام ال است که متن ها داخل آن جاسازی می شوند. آنها یک نوع خاص متن را علامت گذاری می کنند.

Language یک زبان است که مانند هر زبان دیگر شامل یک سری کلمه موسوم به کد و قسمت های مختلفی دارد.

HTML یک نوع زبان رایانه است که برای ساخت صفحاتی استفاده می شود که می توان آنها را بروی وب یا در نامه الکترونیکی مورد استفاده قرار داد. هر چند به نظر خیلی ها پیچیده به نظر می رسد، اما با ساختار نسبتاً ساده مطرح شده است. تمامی متون، اجزاء گرافیکی و عناصر طراحی یک صفحه HTML با کدهایی که به مرورگر یا برنامه ایمیل دستور می دهد که چطور آن عناصر را نشان دهد، علامت گذاری شده اند. برچسب های html اطلاعات محتوایی صفحه را محیا می کنند، بنابراین یک صفحه وب تا حد امکان دقیقا همانطور که یک طراح می خواهد نمایش داده شود به نظر می رسد.

HTML چطور کار می کند؟

HTML شامل یک سری کدهای کوتاهِ نوشته شده بوسیله کدنویس، موسوم به برچسب است که درون یک پرونده متنی نوشته می شود. پرونده متنی هم به عنوان یک پرونده HTML یعنی با پسوند html. ذخیره می شود، و در داخل مرورگرهایی نظیر اینترنت اکسپلورر و یا فایرفاکس به نمایش در می آید. مرورگر پرونده ها را می خواند و به شکل دیداری آن تبدیل می کند، دقیقاً همانطوری که نویسنده کد، انتظار آن را دارد. نوشتن کدهای HTML مستلزم استفاده صحیح از برچسب ها برای ساخت سایت است. شما می توانید از یک ویرایشگر متن ساده تا یک ویرایشگر گرافیکی پیشرفته برای ساخت صفحات HTML استفاده کنید. ولی برای شروع کار، ما به شما ویرایشگرهای ساده نظیر notepad++ را پیشنهاد می کنیم.

برای اینکه منظور را دقیقاً درک کنید، کاری که گفته می شود را دنبال کنید: ابتدا یک صفحه اینترنتی را باز کنید که فکر نکنم کار سختی باشد. سپس از فهرست view آن مرورگر دستور view source را انتخاب کنید. با این کار صفحه ای باز می شود که یک سری کدهایی در آن وجود دارد که شاید در نگاه اول چیزی از آن متوجه نشوید. ولی این کدها همان دستوراتی است که مرورگر برای نشان دادن محتویات آن صفحه از وب، دریافت می کند و این همان کدهای HTML است. پس تا اینجا فکر کنم منظور را تقریبا درک کرده باشید ولی در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.

برچسب html چیست؟

برچسب ها جداکننده متن معمولی از کدهای html هستند. شما ممکن است آنها را به عنوان کلماتی بین بشناسید. آنها به شما این اجازه را می دهند که هر آنچه که می خواهید در مرورگر نشان داده شود را در صفحه خود جاسازی کنید. تگ های مختلف کارهای مختلفی را انجام می دهند. خود برچسب ها در میان مرورگر زمانی که از صفحه بازدید می شود دیده نمی شوند، اما اثرشان را می گذارند. ساده ترین برچسب ها کاری بیش از اعمال یک فرمت خاص به متن را انجام نمی دهند. مانند این:

این متن به صورت ضخیم دیده می شود…

در مثال بالا برچسب دور متن را احاطه کرده است، و اثر خودش را بروی متن مورد نظر هنگامی که در مرورگر به نمایش در می آید می گذارد.

عبارت برچسب از کلمه لاتین TAG (تگ) آمده است. که معادل خوبی برای این کلمه است. پس اگر در جایی هم کلمه “تگ” را هم دیدید، بدانید که منظور همان “برچسب HTML” است.

html ، زبان اچ تی ام ال

معرفی تعدادی از تگ های html

برچسب a : یک برچسب پرکاربرد که برای ایجاد لینک از آن استفاده می شود و به صورت جفت به کار میرود منظور از جفت یعنی ابتدا و انتها دارد.
برچسب b : تگ b برای بولد کردن متن به کار میرود و به صورت جفت به کار میرود. مثلا
سورس ایران رو بزنی به صورت سورس ایران نشون میدهد.
برچسب I : این تگ برای ایتالیک کردن یا کج کردن متن به کار میرود این تگ هم به صورت جفت ارائه می شود.
برچسب U : تگ بعدی تگ U است که به صورت جفتی و برای زیر خط دار کردن به کار میرود.
برچسب img : یکی از کاربردی ترین تگ های که در HTML کاربرد دارد تگ img است که به صورت غیر جفتی به کار میرود.
برچسب p : تگ p برای شروع و پایان یک پاراگراف به کار میرود و به صورت جفتی است.
برچسب title : تگ title یکی از مهمترین تگ های html است که برای نمایش عنوان به کار میرود.
برچسب ul : تک ul یک تگ فوق العاده کاربردی و مهم در html است که برای ایجاد لیست به کار میرود، این تگ به صورت جفتی استفاده می شود.
برچسب ol : یک تگ دیگر که برای ایجاد لیست به کار میرود تگ ol است البته اجزاء این لیست با اعداد از هم جدا می شوند.
برچسب hr : یک تگ غیرجفتی برای ایجاد خط افقی.



برچسب table : یکی از تگ های دیگر تگ table است که برای ایجاد جدول به کار میرود. البته با استفاده از این تگ نمیشود کاری کرد بلکه باید با استفاده از چندین تگ دیگر جدول ساخت.
برچسب div : یکی دیگر از تگ های جفتی و فوق العاده مهم تگ div است تگی برای ایجاد لایه بندی صفحات وب استفاده می شود. در طراحی صفحات وب امروزی به جای جدول ها از لایه بندی ها برای ساخت ساختار صفحات استفاده میشود.
هدینگ ها : این دسته از تگ های جفتی شامل

،

،

،

،

و
می شوند که برای سازمان دهی محتوای صفحه به کار می روند.

8 نکته مهم در مورد HTML

نکته ۱: HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است.

نکته ۲: نقطه آغاز یادگیری برنامه نویسی تحت وب، یادگیری زبان نشانه گذاری HTML است.

نکته ۳: هر یک از برچسب های HTML، مفهوم و معنای خاص خودش را دارد و تاثیر مستقیمی بر محتوا میگذارند.

نکته ۴: یک سند HTML، یک پرونده مبتنی بر متن یعنی TEXT Based می باشد.

نکته ۵: فایل های HTML با پسوند HTML. و HTM. نامگذاری می شوند.

نکته ۶: هر فایل HTML ار برچسب های HTML تشکیل شده است.

نکته ۷: HTML زبانی در جهت صفحه آرایی و تنظیم ظاهر سایت نیست بله HTML فقط در جهت ایجاد ساختار یک صفحه وب استفاده می شود.

نکته ۸: زیبا سازی و صفحه آرایی صفحات وب توسط CSS انجام میگرد.

مطالب بیشتر:

وردپرس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

معرفی ۳۰ تا از بهترین افزونه های وردپرس در سال ۲۰۱۹


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
  • برچسب‌ها

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits