دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نفتالین چیست و چه کاربردی دارد
63
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نفتالین، گلوله‌های کوچک پرخاصیت _ به نفتالین نام هایی مانند «آلبوکربن»، «کافور قیر»، «قیر سفید» یا «نفتن» نیز گفته می شود .

آشنایی با توپ سفیدی به نام نفتالین

نفتالین ماده‌ای سفید رنگ است که از گذشته‌ های دور شناخته شده و قدیمی‌ تر ها برای بید نزدن لباس و فرش‌های پشمی از آن استفاده می‌کردند. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید .

نفتالین چیست | آشنایی با خطرات و کاربردهای نفتالین در منزل

مسمومیت با نفتالین _ کاربرد های نفتالین

مولکول نفتالین از دو حلقهٔ جوش خوردهٔ بنزن ساخته شده‌است. آن از زغال سنگ به دست می‌آید و به فتالیک انیدرید برای ساخت پلاستیکها، رنگ‌ها و حل‌کننده ها به کار می‌رود.

نفتالین برای گندزدایی و حشره کشی (بیشتر حل شده در متانول) کاربرد فراوانی دارد.

دیو استون پروفسور دستیار بخش سم شناسی ملکولی و محیط , و تیم استاک, متخصص تحصیلات جامع مدیریت آفات, کتابی به نام "نفتالین: استفاده مناسب و دیگر گزینه های کنترل آفات البسه" منتشر کرده اند.

بهترین روش برای استفاده از نفتالین

استوک معتقد است :"اغلب مردم از نفتالین در جاهای نامناسب و در برابر آفات غلط استفاده می کنند.در این باره باید در نظر داشت که تنها توصیه قابل کاربرد مندرجات برچسب محصول است که دستورات آن باید پیروی شوند.به ویژه محل های کاربرد و آفاتی که می توانند مورد کنترل قرار گیرند می باید از طریق مطالعه مندرجات برچسب مشخص گردند."

نفتالین نباید داخل اتاقک زیر شیروانی , فضاهای با ارتفاع کم , باغ ها, سطل زباله و وسیله نقلیه استفاده شود. استون می گوید:" اغلب نفتالین ها در اینگونه جاها برای کنترل آفاتی غیر از بید البسه مورد استفاده قرار می گیرد."

این ها شامل موش خرما, راسو, آهو, موش,جونده ها, راکون, موش کور, مار, کبوتر و گستره ای از دیگر حیوانات می باشند. همه این استفاده ها غیر قانونی هستند.

اشتباهات رایج برای استفاده از نفتالین

از اشتباهات نسبتا مشترک استفاده از نفتالین در اتاقک زیر شیروانی برای فراری دادن موش خرما است .این امر تقریبا همیشه منجر به ایجاد بوی مهلک و مداوم در سراسر خانه می شود.

برای کسانی که مایلند از طریقه غیر شیمیایی با بید البسه مبارزه کنند راههای دیگری هم وجود دارد.
به گفته استوک , در شمال غربی اقیانوس آرام , لاروهای دو گونه از بیدهای البسه مسئول آسیب رسانی به متعلقات شخصی می باشند

بیدهایی که به البسه دارای پارچه سفت بافت حمله می کنند (تینه اولا بیسه لیلا) و بیدهای حمله کننده به البسه ساخته شده از کراتین فیبری (مثل پر و مو و فرش و پشم) که تینه آ پلیونلا نام دارند. لارو بید لباس ها سفید درخشان هستند و طولشان به حدود نیم اینچ می رسد.

او گفته است: لارو بید لباس ها الیاف مصنوعی را نمی خورد. آن ها فقط به الیافی با مبدا حیوانی مثل پشم, پر و یا نمد هجوم می آورند.آن ها همچنین می توانند با جویدن الیاف مصنوعی به کثافات یا لکه هایی با منشا حیوانی برسند.

آن ها همچنین به لباس هایی که شامل الیاف مصنوعی و پشم یا دیگر الیاف حیوانی هستند آسیب می رسانند اما فقط به پوشاک هایی که برای مدت طولانی بی استفاده رها شده اند آسیب می رسانند.

استون گفته است : نفتالین ماده شیمیایی تدخینی است یعنی ماده شیمیایی فراری است که در درجه حرارت های پایین مثل اتاق تبخیر می شود.

نفتالین با برخی آثار معکوس سلامتی مثل سردرد, حالت تهوع, سر گیجه و مشکلات تنفسی مرتبط است. پارا دی کلرو بنزن نیز خطر سلامتی دارد اما این خطر نسبت به نفتالین کمتر است.

پیروی از دستورالعمل های روی برچسب باعث می شود که مجاورت با این مواد شیمیایی محدودتر شده و کنترل بیدها کار آمدتر گردد. این همچنین یک نیاز قانونی است.

به گفته استون در هنگام استفاده از مواد شیمیایی ضد بید مراقب باشید که محتویات فعالی مثل نفتالین و پارا دی کلرو بنزن را با یکدیگر ترکیب نسازید.

نفتالین ماده سفید رنگ و جامد با بوی مشخص است که بشکل طبیعی در مواد سوخت مانند زغال سنگ و نفت یافت میشود.

چگونه میتوانم در معرض خطر نفتالین قرار بگیرم؟

اگر نفتالین در هوائی که تنفس میکنید و مایعاتی که می نوشید و محصولاتی را که لمس می کنید و یا تصادفآ می خورید، موجود باشد، شما در معرض خطر نفتالین قرار خواهی گرفت.

متوجه باشید که شما همچنین میتوانید از طریق تنفس بخارات نفتالین که در لباسها ذخیره شده است، در معرض خطر قرار بگیرید.

قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از نفتالین می تواند صدمه به سلول های خون برساند، و منجر به یک بیماری به اطفال پس از خوردن گلوله هایئ شامل ًنفتالین گردد.

این وضعیت در افراد خصوصاhaemolytic anaemia نام کم خونی نفتالین دیده می شود. و بعضی از علائم بعد از مواجه شدن به مقدار زیاد نفتالین ممکن است اتفاق بیفتد عبارت است از، بی اشتهائی ، خستگی، حالت تهوع، استفراغ ، اسهال و کم رنگ شدن و یا زرد رنگ شده پوست است که ممکن اتفاق بیفتد.

اگر هر یک از این علایم پس از قرار گرفتن در معرض نفتالین رخ بدهد، شما باید فورا با دکتر مشورت کنید. هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد تا ثابت کند که نفتالین می تواند باعث سرطان در افراد گردد.

چگونه باید از نفتالین با خیال راحت استفاده شود ؟

استفاده از گلوله هائی نفتالین عموما برای استفاده بزرگسالان و کودکان بزرگتر بى خطر است، اگر درست و با مقدار صحیح از آن استفاده شود.

دستورالعمل های استرالیا توصیه مینماید که استفاده از نفتالین در کودکان زیر سه سال از سن محدود می باشد. این بدین معنى است که لباس هاى کودکان نباید با گلوله هائی نفتالین نگهدارى شود و گلوله هائی نفتالین نباید در اتاق کودکان و یا در جائیکه کودکان ممکن است وجود و یا دسترسى داشته باشند.

اگر کمپل ها و لباس هاى کودکان از روی سهل انگاری با گلوله هائی نفتالن نگهدارى شده، آنها را باید در خارج از منزل به هواء آزاد گذاشته تا بوى آن از بین برود و قبل از استفاده آن شستشو گردد

خوردن گلوله هائی نفتالین امکان دارد بسیار خطرناک باشد، فلذا بسیار مهم است تا قرصهاى نفتالین در جاى هاى با أمن و دور از دسترسى کودکان و حیوانات اهلى حفظ گردد.

علاوه بر این ، اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما با اختلال ژنتیکی خون تشخیص شده اید، از حاوی محصولات نفتالن باید اجتناب نماید.

بیشتر بخوانید :

چگونه سیب زمینی را نگهداری کنیم تا خراب نشود؟

۱۰ نکته مهم برای شستن فرش و موکت در منزل

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (63 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits