دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برفک واژن چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

علت دانه های سفید روی واژن به همراه درمان سریع این عارضه

برفک واژن چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟
68
زمان مطالعه: 11 دقیقه
علائم و علل ایجاد دانه‌های فوردایس (Fordyce) و درمان های موثر آن:دانه‌های فوردایس، دانه ها یا برجستگی های سفید کوچک، زرد رنگ یا به رنگ پوست می باشند که بر روی لب ها، آلت تناسلی، بیضه و واژن ظاهر می شوند.

برفک واژن چیست؟

دانه و جوش اطراف واژن بسیار ناراحت کننده است چرا که ناحیه تناسلی ناحیه‌ای حساس است و اکثر بانوان از صحبت کردن درباره مشکلات پوستی این ناحیه خجالت می‌کشند. بااین حال دانه و جوش در اطراف واژن یا ناحیه تناسلی زنان مشکل شایعی است. ناراحتی‌های پوستی تناسلی زنان عموما در بخش‌هایی مانند بین پاها که در معرض سایش زیاد قرار دارند یا روی ناحیه‌هایی دیده می‌شود که مو دارند؛

چون موهای درون روییده یا فولیکول‌های عفونی غالبا باعث ایجاد دانه و جوش تناسلی در زنان می‌شوند. اگر شما نیز از مشکلات پوستی ناحیه تناسلی و جوش‌ اطراف واژن رنج می‌برید، خود را برای یک گفتگوی صادقانه آماده کنید. ما همه چیز درباره جوش اطراف واژن را با شما در میان می‌گذاریم تا با روش‌های پیشگیری و همچنین درمان جوش تناسلی در زنان آشنا شوید.

درمان عفونت واژن

علل و علائم ایجاد دانه‌های فوردایس

این نقطه های کوچک، که درست زیر پوست ظاهر می شوند، کاملا بی ضرر هستند و مسری نیستند. با این حال، داشتن تعداد زیادی از دانه‌های فوردایس اطراف لب ها و یا اندام تناسلی باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود. به همین دلیل، بسیاری از مردم به دنبال راهی برای رهایی از دانه‌های فوردایس می باشند.

دانه‌های فوردایس هم چنین فوردایس گرانول و یا برجستگی چربی نامیده می شوند، پس از این که یک متخصص پوست آمریکایی، جان ادیسون Fordyce اولین بار آن ها را در یک مقاله پزشکی شرح داد، این نام گذاری صورت گرفت. اندازه دانه‌های فوردایس از ۱ تا ۳ میلی متر می باشد و به صورت تکی یا در گروه های بزرگ و یا خوشه ای از دانه ها می باشند. معمولا شما با کشش پوست این دانه ها را بهتر مشاهده می کنید.معلوم نیست چه چیزی باعث بروز دانه‌های فوردایس می شود، اما تخمین زده می شود حدود ۹۰ درصد بزرگسالان اعم از مرد یا زن این دانه های بی ضرر را دارند. دکتر آنجلیکا گیرن می گوید که آنها ممکن است در زمان تولد وجود داشته باشند و فقط پس از بلوغ قابل مشاهده تر می شوند.

دانه‌های فوردایس مشابه غده های چربی، بدون فولیکول مو می باشند. غده های چربی در بسیاری از مناطق از پوست پیدا می شوند و سبوم (sebum) تولید می کنند. سبوم یک ماده روغنی است که پوست را مرطوب و ضد آب می کند. متخصص پوست، دکتر آماندا اوکلی می گوید که غده های چربی را وقتی بر روی لب ها و اندام تناسلی ظاهر شوند دانه های فوردایس می نامیم و هنگامی که بر روی پوست ختنه گاه یافت شوند غدد تایسون (Tyson) می نامیم.

علل و علائم ایجاد دانه‌های فوردایس

بر طبق تحقیقات کالج پوست Osteopathic در آمریکا، علائم دانه‌های فوردایس بر روی لب ها، معمولا دانه هایی هستند که در امتداد مرز لب ظاهر می شوند، اما آن ها می توانند در خود لب و در داخل گونه ها نیز به وجود بیایند. در دستگاه تناسلی، برجستگی های کوچک می تواند بر روی بدنه آلت تناسلی مرد یا کیسه بیضه و در زنان در لبه واژن ظاهر شوند.معمولا دانه‌های فوردایس هیچ علایم دیگری ندارند، به جز اینکه گاهی اوقات خارش نیز می تواند در این نقاط وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید:

علت و درمان عفونت واژن در زنان

علت عفونت واژن همراه با چند نکته بهداشتی مهم

بیماری مقاربتی تریکومونیازیس(عفونت واژن در زنان) چیست؟

اگر چه دانه‌های فوردایس عفونی نیستند و نمی توانند به افراد دیگر منتقل شوند، ولی این مهم است که با بیماری لکه های سفید بر روی لب ها یا اندام تناسلی و بیماری های مقاربتی (STD) مانند تبخال یا زگیل تناسلی اشتباه نشوند. دکتر آماندا اوکلی می گوید که یک تشخیص صحیح ضروری است، زیرا در مراحل اولیه، بیماری های مقاربتی خاص می تواند مشابه دانه های فوردایس باشند. در افرادی با سطح بالای چربی خون، از جمله کلسترول و تری گلیسیرید بالا، دانه‌های فوردایس بیشتری به وجود می آید.

بیماران با سطح چربی خون بالا نسبت به افرادی که سطح چربی خونشان نرمال است، تعداد بیشتری از دانه‌های فوردایس را دارند. این مطالعه هم چنین نشان می دهد که چربی و کربوهیدرات زیاد در رژیم غذایی، خروجی سبوم را در بدن افزایش می دهد.

با این حال، دکتر آنجلیکا گیرن می گوید که دانه‌های فوردایس به خاطر بهداشت ضعیف و یا بیماری ایجاد نمی شود، و آن ها برای سلامتی انسان مضر نیستند. خوشه ای از دانه‌های فوردایس بر روی لب ها و یا اندام تناسلی می تواند سبب استرس و اضطراب در افراد شود. چون دیگران به اشتباه می توانند آن ها را نشانه ای از یک بیماری مقاربتی بدانند. بنابراین بسیاری از مردم می خواهند بدانند که چگونه می شود دانه های فوردایس را به سرعت از بین برد.

انواع مشکلات پوستی واژن

زخم، تاول یا توده در ناحیه واژن

عارضه‌های زیر زخم، تاول یا توده برآمده را در ناحیه تناسلی ایجاد می‌کنند:

تبخال تناسلی:

تبخال تناسلی نوعی عفونت ویروسی است که با تاول زدن پوست و زخم شدن ناحیه اطراف واژن همراه است.

زگیل تناسلی:

زگیل تناسلی نوعی بیماری عفونی مقاربتی (STI) است که عامل آن گونه‌هایی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است.

کیست غدد بارتولن:

به دو غده کوچک واقع در دو سمت دهانه واژن غدد بارتولن گفته می‌شود. این غده‌ها مایعاتی را تولید می‌کنند که دهانه واژن را لغزنده می‌کند. اگر خروجی هر یک از این دو غده مسدود شود، مایع داخل غده جمع می‌شود و در نتیجه توده بدون دردی به نام کیست بارتولن ایجاد می‌شود. کیست بارتولن معمولا نیازی به درمان ندارد، اما گاهی باید جراحی برای تخلیه آن انجام شود. یکی از غده‌ها گاهی عفونت می‌کند و در نتیجه آبسه عفونی ایجاد می‌شود که باید تخلیه شود.

عفونت‌های منتقل شونده از راه مقاربت (STIs ):

زخم، تاول یا جراحت، به ویژه در ناحیه کشاله ران یا اطراف واژن، از نخستین علائم بیماری‌های مقاربتی به شمار می‌رود.

عفونت کردن ساقه مو (فولیکولیت):

اگر باکتری‌های پوستی باعث عفونت کردن انتهای ساقه مو شود، توده قرمز و ملتهبی ایجاد می‌شود.

علت دانه های سفید روی واژن به همراه درمان سریع این عارضه

دیگر مشکلات پوستی ناحیه تناسلی

عارضه‌های زیر نیز باعث ناراحتی و حساسیت پوستی اطراف واژن می‌شود:

  • گال یا جرب: عامل این ناراحتی پوستی توام با خارش کرم‌های ریزی است که در لایه‌های خارجی پوست پنهان می‌شوند.
  • شپش شرمگاهی: شپش حشره کوچکی است که از خون انسان تغذیه و روی بدن انسان زندگی می‌کند.
  • عفونت قارچی یا تخمیری (کاندیدیاز پوستی): عفونت قارچی باعث بروز حساسیت در چین‌های پوستی مرطوب اطراف واژن می‌شود.
  • پسوریازیس: این بیماری لکه‌های سفید یا قرمز رنگ برآمده‌ای را ایجاد می‌کند که روی آن نقره‌ای رنگ و پوسته پوسته است. این لکه‌ها بیشتر روی زانوها، آرنج‌ها، پوست سر، استخوان دنبالچه و پشت بدن دیده می‌شود، هرچند احتمال ایجاد شدن آن در هر نقطه‌ای از بدن، از جمله ناخن، کف دست و کف پا، وجود دارد.

دلایل ایجاد جوش و دانه روی واژن

  1. چربی (سبوم): تولید چربی اضافی غدد چربی را مسدود می‌کند. اگر باکتری‌ها در این غدد مسدود شده گیر بیفتند، عفونت و در نهایت جوش و دانه ایجاد می‌کنند.
  2. موی درون روییده: فولیکول‌ها و منافذ پوست هنگام اصلاح موهای زائد ناحیه تناسلی با تیغ آسیب می‌بیند. باکتری‌های موجود روی پوست فولیکول‌های آسیب دیده را عفونی و آن‌ها را به جوش و دانه تبدیل می‌کند.
  3. سموم بدن: رژیم غذایی ناسالم، آلودگی و استرس باعث انباشته شدن سموم مختلف در بدن می‌شود. این سم‌ها در بدن جمع می‌شود و جوش‌ها و دانه‌هایی را در نقاط مختلف بدن از جمله اطراف واژن ایجاد می‌کند.
  4. کبودی یا بریدگی: لباس زیر تنگ باعث کوفتگی و کبودی، بریدگی یا حساسیت کشاله ران و اندام تناسلی می‌شود. ممکن است باکتری‌های موجود در پوست این جراحت‌ها را عفونی کند و در نتیجه جوش و دانه ایجاد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از داروهای بدون نسخه برای مدت طولانی استفاده نکنید. اگر علائم بعد از 14 روز بهبود پیدا نکردند به پزشک مراجعه کنید.

در موارد زیر نیز به پزشک مراجعه کنید:

  • علائم دوباره بروز می کنند.
  • شما زیر 18 سال و یا بالای 60 سال سن دارید.
  • شما باردار هستید.
  • شما به یک بیماری مقاربتی مبتلا هستید.

علائم دیگری نیز وجود دارند که بعد از مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد:

  • خونریزی غیر طبیعی در خارج از زمان قاعدگی
  • درد در ناحیه شکم
  • ترشحات خون آلود
  • زخم و یا تاول در واژن

اگر برفک واژن دوباره عود کرد چه باید بکنیم؟

  • دوره های درمانی کوتاه مدت توسط داروهای ضد قارچ معمولا در یک زن از هر 5 زن جواب نمی دهند. اگر علائم شما بعد از 7 تا 14 روز درمان نشود، پزشک شما را جزء همان یک مورد از 5 مورد در نظر می گیرد.
  • در چنین مواردی ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به صورت منظم دوز مشخصی از داروهای ضد قارچ را مصرف کنید.
  • مطالعات اخیر نشان می دهد که چنین استراتژی می تواند به میزان قابل توجهی از عود بیماری پیشگیری کند.
  • داروهای دیگری نیز برای پیشگیری از عود برفک واژن وجود دارند که می توانید در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

برای پیشگیری از برفک واژن چه باید کرد؟

  • همزمان با استفاده از داروهای ضد قارچ می توانید نکات زیر را نیز رعایت کنید و به کاهش برفک واژن کمک کنید.
  • واژن خود را با صابون های بدون بو و غیر معطر و یا فقط با آب بشویید. از دوش واژن، ژل ها و صابون های معطر و ژل های معطر واژن اجتناب کنید.
  • در صورتی که نسبت به کاندوم های لاتکس، کرم های اسپرم کش و روان کننده ها حساسیت دارید، از استفاده از آنها اجتناب کنید. می توانید به جای کاندوم های لاتکس از کاندوم های غیر آلرژی زا استفاده کنید.
  • از پوشیدن لباس های ساخته شده از الیاف مصنوعی و لباس های تنگ خوددرای کنید.
  • زنانی که به صورت منظم به برفک واژن مبتلا می شوند می توانند از ماست استفاده کنند. می توانید ماست را به صورت کرم یا با استفاده از نوار بهداشتی مورد استفاده قرار دهید. شواهد پزشکی نشان می دهد که این روش درمانی خانگی تا به حال باعث بروز علائم خطرناکی نشده و می توان به عنوان روشی درمانی موثر از آن استفاده کرد.

درمان تاول و جوش واژن

کمپرس گرم روش مناسبی برای از بین بردن جوش در ناحیه تناسلی است. در ادامه بیشتر با روش‌های درمان جوش اطراف واژن آشنا می‌شویم.

توصیه‌هایی برای درمان مشکلات پوستی واژن

  • خمیر عسل و زردچوبه
  • شیر، سرکه و زردچوبه
  • کمپرس گرم
  • روغن کرچک
  • سیر
  • پیاز
  • خیار
  • استفاده از یخ
  • پودر زنجبیل
  • آرد ذرت

برای از بین بردن جوش ناحیه تناسلی می‌توانید از هر یک از درمان‌های خانگی فوق استفاده کنید، اما توصیه می‌کنیم ابتدا با پزشک مشورت کنید. به علاوه در صورت عود کردن مشکل پوستی اطراف واژن و تب کردن باید به پزشک مراجعه کنید، چون این علائم نشان دهنده نقص در سیستم ایمنی است.

پیشگیری از ایجاد دانه و جوش اطراف واژن

  • لباس تنگ نپوشید.
  • میوه فراوان و سبزیجات سرشار از ویتامین‌های ث، آ و ب کمپلکس میل کنید.
  • آب فراوان بنوشید تا مواد سمی از بدن خارج شود.
  • برای شستشوی ناحیه تناسلی از صابون‌های عطری استفاده نکنید.
  • جوش را دستکاری نکنید و دست‌ها را پس از تماس تصادفی با جوش یا اقدام برای درمان آن کاملا بشویید.
  • از ماست خانگی استفاده کنید، چون ماست خانگی pH (اسیدیته) ناحیه تناسلی را ثابت نگه می‌دارد.
  • ناحیه تناسلی را قبل از اصلاح موهای زائد با تیغ مرطوب کنید و تیغ را در جهت رویش مو حرکت دهید. برای اصلاح از تیغ ضدعفونی شده استفاده کنید.
  • غذاهای فراوری شده و چرب میل نکنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (68 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits