دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غذاهای ممنوع هنگام اسهال چیست؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اگر اسهال دارید خوراکی و غذاهایی هستند که برای اسهال بشدت مضر هستند و شدت آن را افزایش می دهند برای اینکه زودتر بهبود یابید باید از آن ها اجتناب کنید.

خوردن چه غذا و خوراکی هایی در زمان اسهال داشتن ممنوع است؟

موارد روزمره مانند رژیم غذایی، داروها و استرس نقشی کلیدی در بهبودی بدن ایفا می کنند. هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید، مواد غذایی مصرفی نقش مهمی در تسریع بهبودی یا وخیم‌تر کردن شرایط دارند.اسهال یک وضعیت ناخوشایند و عذاب آور است که هر فردی می تواند در زندگی خود آن را تجربه کند.

این مشکل دستگاه گوارش موجب شکل گیری مدفوعی شل و آبکی می شود و نیاز به دفع مکرر مدفوع را در پی دارد.در شرایطی که دوره اسهال به طور معمول کوتاه است، نشانه های آن می توانند مدت زمان بیشتری ادامه داشته و حتی در برخی موارد وخیم‌تر شوند.موارد روزمره مانند رژیم غذایی، داروها و استرس نقشی کلیدی در بهبودی بدن ایفا می کنند.

هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید، مواد غذایی مصرفی نقش مهمی در تسریع بهبودی یا وخیم‌تر کردن شرایط دارند.مواد غذایی که موجب اسهال می شوند به طور معمول حاوی مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده مصنوعی، چربی ها، ادویه ها یا محرک هایی مانند کافئین هستند. در ادامه با برخی مواد غذایی که باید از مصرف آنها در زمان ابتلا به اسهال پرهیز کنید، بیشتر آشنا می شویم.

separator line

در زمان اسهال این خوردنی ها ممنوع!

مصرف شیر در زمان اسهال داشتن خوب نیست

مصرف شیر در زمان اسهال داشتن خوب نیست

لاکتوز موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی نرم مانند پنیر خامه ای، بستنی و خامه ترش، در زمان ابتلا به اسهال موجب تضعیف شرایط روده ها و ناتوانی در رسیدگی به این شرایط می شود. هنگامی که بیش از حد لاکتوز مصرف می کنید، این قند وارد روده بزرگ می شود و شرایط اسهال را وخیم‌تر می سازد.با این وجود، مصرف ماست و پنیرهای سفت می تواند شرایط اسهال را بهبود ببخشد، زیرا آنها از لاکتوز کمی برخوردار بوده یا بدون لاکتوز هستند.

اگر با عدم تحمل لاکتوز مواجه هستید می توانید تقریبا مطمئن باشید که مصرف مواد غذایی حاوی لاکتوز موجب شکل گیری اسهال در شما شده است. از دیگر علائم عدم تحمل لاکتوز می توان به تولید گاز، گرفتگی های عضلانی در ناحیه شکم، نفخ و نفس بدبو اشاره کرد. برای پیشگیری از اسهال به دلیل عدم تحمل لاکتوز، به طور کامل از مصرف شیر و محصولات لبنی پرهیز کنید.

separator line

فلفل های تند می توانند شرایط اسهال را وخیم‌تر سازند

فلفل های تند می توانند شرایط اسهال را وخیم‌تر سازند

فلفل های تند از دیگر مواد غذایی هستند که می توانند شرایط اسهال را وخیم‌تر سازند. ترکیبی به نام کپسایسین که در فلفل ها یافت می شود به عنوان محرک اسهال شناخته می شود.

کپسایسین دیواره داخلی معده را طی روند گوارش تحریک می کند، که به شکل گیری اسهال و همچنین گاز، نفخ و احساس سوزش در معده منجر می شود. هم دانه ها و هم پوست فلفل های تند می توانند با دستگاه گوارش شما نامهربان باشند.

separator line

در زمان اسها قهوه مصرف نکنید

در زمان اسها قهوه مصرف نکنید

هنگام ابتلا به اسهال باید مصرف قهوه را کنار بگذارید. کافئین موجود در قهوه به شل شدن مدفوع منجر می شود. همچنین، کافئین دارای اثر ادرارآور است که می تواند کم آبی بدن ناشی از اسهال را تشدید کند.چای گیاهی فاقد کافئین با زنجبیل یا نعناع بیابانی یک جایگزین عالی برای قهوه است و می تواند حرکات روده شما را به واقع آرام سازد.

نه تنها قهوه بلکه هر چیزی که حاوی کافئین است را باید کنار بگذارید که از آن جمله می توان به نوشابه های گازدار اشاره کرد. تا زمانی که مشکلات شکم شما برطرف شود این روند را ادامه دهید، زیرا در غیر این صورت تحریک دستگاه گوارش و سرعت از دست دادن مایعات و الکترولیت را افزایش خواهید داد.

separator line

پرهیز از مصرف الکل در زمان اسهال

پرهیز از مصرف الکل در زمان اسهال

هنگام ابتلا به اسهال یا هر مشکل معده ای دیگر، به هیچ وجه الکل مصرف نکنید. الکل همانند یک سم برای دیواره داخلی معده عمل می کند و همچنین سوخت و ساز کبد را تغییر می دهد.نوشیدن الکل می تواند موجب شکل گیری سوء هاضمه شود، که می تواند شرایط اسهال را وخیم‌تر سازد.

همچنین، نوشیدن الکل موجب کم آبی بدن می شود و از دست دادن آب بدن را به همراه دارد، که می تواند شرایط اسهال را وخیم‌تر سازد.افزون بر این، الکل گاهی اوقات با داروهای تجویز شده برای درمان اسهال، بیماری کرون یا کولیت تداخل ایجاد می کند.

separator line

مصرف حبوبات در افراد مبتلا به اسهال ممنوع است

مصرف حبوبات در افراد مبتلا به اسهال ممنوع است

در فهرست مواد غذایی که باید هنگام ابتلا به اسهال از آنها پرهیز کنید، حبوبات را نمی توان نادیده گرفت. حبوبات می توانند با عبور از روده کوچک به صورت گوارش نشده وارد روده بزرگ شوند.حبوبات گوارش نشده یکی از دلایل اصلی نفخ شکم و همچنین اسهال محسوب می شوند.

همچنین، حبوبات از محتوای بالای لکتین برخوردار هستند، که کلاسی از پروتئین ها است که موجب افزایش التهاب در دستگاه گوارش می شوند.برای پیشگیری از اسهال، حبوبات را می توانید به همراه فیبر محلول مصرف کنید. اما اگر به اسهال مبتلا هستید از خوردن آنها پرهیز کنید.

separator line

از مصرف جایگزین های قند بپرهیزید

از مصرف جایگزین های قند بپرهیزید

شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول، مانیتول، و زایلیتول که به طور معمول در آدامس ها و آبنبات های بدون قند و داروها یافت می شوند، از دیگر عوامل موثر در شکل گیری اسهال یا وخیم‌تر کردن شرایط آن هستند.

این شیرین کننده ها بسیار آهسته‌تر از قند معمولی جذب می شوند. آنها به طور معمول بدون این که جذب شوند وارد روده بزرگ می شوند، که شکل گیری اسهال را در پی دارد. افزون بر این، باکتری های موجود در معده از این قندها تغذیه کرده و گاز بیشتری تولید می کنند.

separator line

در زمان داشتن اسهال مغزهای خوراکی را هرگز نخورید

در زمان داشتن اسهال مغزهای خوراکی را هرگز نخورید

مغزهای خوراکی و میوه های خشک شده سرشار از فیبر نامحلول هستند، که می تواند علائم اسهال را وخیم‌تر سازند.گوارش مغزهای خوراکی دشوار است و می تواند دیواره داخلی روده های شما را به ویژه در زمان ناراحتی معده تحریک کند.

این قبیل مواد غذایی می توانند موجب نفخ زیاد نیز شوند.هویج پخته یا موز رسیده از جایگزین های خوب برای مغزهای خوراکی و میوه های خشک شده محسوب می شوند، که می توانند شرایط معده را آرام سازند.

separator line

هنگام ابتلا به اسهال از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنید

هنگام ابتلا به اسهال از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنید

در شرایطی که گوشت قرمز منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی است، اما گوارش آن زمانبر است. مصرف گوشت قرمز سطوح پروتئین واکنشی C و فریتین را افزایش می دهد، که هر دو از مواد شیمیایی التهابی هستند. التهاب دستگاه گوارش می تواند شرایط اسهال را وخیم‌تر سازد.

افزون بر این، گوشت قرمز با بیماری قلبی عروقی، سرطان، و دیابت پیوند خورده است، بیماری هایی که التهاب در آنها نقشی کلیدی را ایفا می کند.هنگام ابتلا به اسهال از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنید و استفاده از منابع پروتئین دیگر مانند ماست یونانی را مد نظر قرار دهید.

separator line

در زمان داشتن اسهال برخی میوه ها را به هیچ وجه مصرف نکنید

در زمان داشتن اسهال برخی میوه ها را به هیچ وجه مصرف نکنید

میوه هایی مانند توت ها، آناناس، گیلاس، مویز و انگور می توانند شرایط اسهال را وخیم‌تر سازند. بد جذبی فروکتوز موجود در این میوه ها که به شل شدن مدفوع منجر می شود، عامل کلیدی در این زمینه است.هنگام ابتلا به اسهال مصرف میوه هایی مانند موز مشکل آفرین نخواهد بود.

separator line

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی

هنگام ابتلا به اسهال، سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، کلم، و گل کلم می توانند شرایط را وخیم‌تر سازند.این سبزیجات حاوی یک کربوهیدارت پیچیده هستند، که گوارش آن دشوار است.

همچنین، آنها حاوی فیبر نامحلول هستند که شرایط اسهال را وخیم‌تر ساخته و تولید گاز را در دستگاه گوارش افزایش می دهد.افزون بر سبزیجات چلیپایی، مصرف کنگر فرنگی، جوانه بروکسل، پیاز، موسیر، تره فرنگی و مارچوبه را نیز کنار بگذارید.

همچنین بخوانید:

لیست غذاهای مناسب برای درمان اسهال و استفراغ در بزرگسالان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits