دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای درمانی پوسته ایسپاقولا چیست؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پوسته ایسپاقولا (Ispaghula husk) به عنوان یک ملین برای درمان یبوست در شما بسیار موثر است و با افزایش فیبر در رژیم غذایی عضلات روده را فعال کرده و موجب می‌شود که مدفوع در روده شما حرکت کند و دفع مدفوع به راحتی صورت گیرد.

موارد مصرف پوسته ایسپاقولا

پوسته ایسپاقولا (Ispaghula husk) به عنوان یک ملین برای درمان یبوست در شما بسیار موثر است و با افزایش فیبر در رژیم غذایی عضلات روده را فعال کرده و موجب می‌شود که مدفوع در روده شما حرکت کند و دفع مدفوع به راحتی صورت گیرد.

یبوست به حالتی گفته می‌شود که دفع مزاج با سختی انجام می‌گیرد و دفعات اجابت مزاج کمتر از حالت طبیعی است. یبوست بر اثر رژیم غذایی نامناسب و آشامیدن مقادیر ناکافی آب و یا به تأخیر انداختن اجابت مزاج رخ می‌دهد.

بارداری ، فقدان تحرک و ورزش و بعضی از داروها نظیر مسکن‌ها ممکن است سبب یبوست شوند. افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی به درمان یبوست کمک می‌کند.

پوسته ایسپاقولا می تواند داروی مناسبی برای شما باشد اگر نتوانید فیبر کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنید، این دارو بدون نسخه نیز در داروخانه‌ها در دسترس است.

دانه های نرم و دانه ای پوسته ایسپاقولا به راحتی در آب حل می شوند و با طعم میوه ای می توانند یک نوشیدنی پر فیبر عالی برای شما تولید کنند که به راحتی مشکل یبوست را برطرف می کند. در صورتیکه پس از چند روز مصرف پوسته ایسپاقولا مشکل شما حل نشد یا احساس نفخ داشتید دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

نام تجاری: Fybogel, Ispagel

مقدار و روش مصرف پوسته ایسپاقولا

قبل از شروع درمان با پوسته ایسپاقولا ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی پوسته ایسپاقولا ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

بهترین زمان برای مصرف پوسته ایسپاقولا بعد از غذا است، هرگز این دارو را قبل از خواب مصرف نکنید.

دوز معمول پوسته ایسپاقولا یک ساشه دو بار در روز است که برای مصرف آن باید پودر دارو را در 150 میلی لیتر آب حل کنید و محلول آماده شده را بخورید.

اگر فراموش کردید که دوز روزانه پوسته ایسپاقولا خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر خیلی دیرتر از زمان معمول، به یاد آوردید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف پوسته ایسپاقولا

  • به تاریخ انقضای پوسته ایسپاقولا توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز پوسته ایسپاقولا را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی پوسته ایسپاقولا را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Ispaghula husk

مصرف پوسته ایسپاقولا در دوران بارداری و شیردهی

در صورتی که باردار یا شیرده هستید، نباید بدون مشورت با پزشک از این ملین استفاده نمایید زیرا در این زمان‌ها، شما باید داروهایی را بخورید که فقط توسط پزشک تجویز شده باشد.

تداخلات دارویی پوسته ایسپاقولا

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

  • دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • برخی از داروهایی که ممکن است با پوسته ایسپاقولا تداخل کنند، عبارتند از: داروهای ملین دیگر.

هشدار مصرف پوسته ایسپاقولا

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکل بلع دارید.
  • اگر یبوست شدید دارید و احساس می‌‌کنید دچار انسداد گوارشی شدید.
  • اگر این دارو را برای کودکتان می‌خواهید (داروهای ملین باید توسط پزشک برای کودکان تجویز شود).
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

پوسته ایسپاقولا

عوارض جانبی پوسته ایسپاقولا

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • نفخ، دل درد و انقباض عضلات شکم: اگر مقدار فیبر بیشتری بخورید، این مشکلات برطرف می‌شوند.
  • علائم آلرژیک موقتی مانند تنگی نفس، خارش پوست و گرفتگی بینی و گلو
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از پوسته ایسپاقولا می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد پوسته ایسپاقولا

پوسته ایسپاقولا را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند اسهال، دل درد شدید، حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری پوسته ایسپاقولا

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

معرفی قرص ضد یبوست لاکس فول

همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید

فواید مصرف پودر و کپسول گیاهی رولاکس جهت درمان یبوست

فواید عالی کپسول فیتولاکس برای درمان یبوست

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits