دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید عالی کپسول فیتولاکس برای درمان یبوست
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فیتولاکس فراورده ای ملین و درمان کننده یبوست های مزمن، هموروئید و شقاق می باشد. کپسول فیتولاکس تماماً گیاهی از پودر سبوس دار جو دوسر، پکتین گریپ فروت، پکتین سیب، پودر پوسته دانه اسفرزه و پودر دانه کتان ساخته شده است 

فیتولاکس چیست و چرا مصرف می شود؟

فیتولاکس فراورده ای ملین و درمان کننده یبوست های مزمن، هموروئید و شقاق می باشد. کپسول فیتولاکس تماماً گیاهی از پودر سبوس دار جو دوسر، پکتین گریپ فروت، پکتین سیب، پودر پوسته دانه اسفرزه و پودر دانه کتان ساخته شده است.

مواد به کار رفته در کپسول فیتولاکس دارای اثر چشمگیر ضد اسپاسم، نرم کننده و افزایش دهنده حرکت روده ها می باشند. افزایش حرکت روده ها به طور موثری باعث بهبود یبوست می شود. این دارو هم چنین دستگاه گوارش را نیز تنظیم نموده و نفخ را کاهش می دهد.

موسیلاژ موجود در کپسول فیتولاکس موجب محافظت غشاء های مخاطی شده و مضافاً اینکه جاذب متابولیت‌های سمی تولید شده در روده ها بوده، نفخ را کاهش می دهد. در طول زمان استفاده از این دارو باید حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در روز برای پیشگیری از کاهش آب بدن و کمک به نرم شدن مدفوع استفاده شود. مصرف دراز مدت این دارو موجب وابستگی بدن به آن می شود به همین دلیل استفاده طولانی مدت از آن ممنوع است.

ترکیبات بکار رفته در کپسول فیتولاکس

جودوسر: حاوی نشاسته، پلی ساکارید های محلول، پتاگلوکان ها، مواد پروتئیک شامل کلیارین و آونین، ساپونین های استروئیدی شامل آوانا کوزیدهای A,B و استرول ها شامل بتاسیتوسترول و غیره

سیب: حاوی اسید مالیک و سیتریک، مشتقات اسید کافئیک، ترکیبات آروماتیک شامل ۲ – ترانس هگزنال و غیره و بالاخص پکتین و ویتامین های مختلف، گریپ فروت حاوی آلکالوئیدهای کافئین، نئوبرومین و نئوفیلین، اسیدهای فنولیک، پکتین و ویتامین Cو B

کتان: حاوی موسیلاژ، گلیکوزیدهای سیانوژنیک، لیوستاتین، اسیدهای چرب و پروتئین

اسفرزه: حاوی موسیلاژ، اسیدهای چرب، استروئیدهای آکوتین و مواد پروتئینی

روش مصرف کپسول فیتولاکس

شبها نیم ساعت قبل از خواب ۲ کپسول با یک لیوان بزرگ آب و یا مایعات دیگر میل شود.

فیتولاکس

شرح مزایای مصرف کپسول فیتولاکس

شرکت داروسازی گیاهی گل دارو، دارویی به نام کپسول فیتولاکس ساخته است که ملین بوده و درمان کننده یبوست های مزمن، هموروئید و شقاق می باشد. این کپسول تماماً گیاهی از پودر سبوس دار جو دوسر، پکتین گریپ فروت، پکتین سیب، پودر پوسته دانه اسفرزه و پودر دانه کتان ساخته شده است که در ادامه به بررسی خواص آن می پردازیم.

خشکی مزاج یا یبوست یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی بوده و می تواند دردسرهای زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد کند. منظم بودن حرکت روده ها در یک سیستم گوارش سالم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورت کند شدن یا کاهش یافتن حرکات روده ها سلول هایی که در دیواره روده وجود دارند فرصت پیدا می کنند تا از مواد غذایی در حال دفع آب بیشتری جذب کنند، نتیجه این عمل سفتی و خشکی مدفوع را به دنبال داشته و حرکت آن در روده ها و همچنین دفع آن را آزار دهنده و دردناک می کند.

از جمله علائم یبوست می توان به سفت شدن و دفع سخت مدفوع، کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع به سه بار در هفته یا کمتر از آن، کاهش حجم مدفوع، دفع ناقص، بی اشتهایی در طول روز، معده درد، سوزش معده، گرفتگی معده، نفخ، تهوع، احساس فشار در شکم، مسدود شدن مقعد و احساس فشار شدید در حین اجابت مزاج اشاره نمود.

به طور کلی موسیلاژ و پکتین موجود در گیاهان مورد استفاده در فرمولاسیون فیتولاکس دارای اثر بارز نرم کننده و ضد اسپاسم بوده و حرکات دودی روده ها را افزایش می دهند. اثر ملین اسفرزه مربوز به اثر تحریکی روی روده ها همراه با یک اثر کلینرژیکی است که یبوست را به طور موثری بر طرف می سازد. علاوه بر این روغن دانه های کتان اعمال دستگاه گوارش را تنظیم نموده و دانه های این گیاه حدود ۸ برابر وزن خود آب جذب نموده و حرکات دودی را از طریق افزایش فشار مکانیکی به جدار روده افزایش می دهد.

موسیلاژ موجود در این فرآورده موجب محافظت غشاء های مخاطی شده و مضافاً اینکه جاذب متابولیت های سمی تولید شده در روده ها بوده، نفخ را کاهش می دهد. روغن کتان مهمترین منبع اسیدهای چرب امگا -۳ و لیگنان ها است که تولید اینترلوکین و فاکتور نکروز کننده تومور و لوکوترین ها را مهار کرده سطوح خونی اسید آلفا- لینولئیک و اسید ایکوزاپنتانوئیک را افزایش می دهد. وجود ویتامین ها و املاح مختلف در گیاهان مورد استفاده در فیتولاکس جایگزین بسیار مناسبی برای رفع کمبود این مواد در بدن می باشد.

یبوست

موارد منع مصرف و احتیاط کپسول فیتولاکس

اسفرزه در بیماران مبتلا به تنگی پاتولوژیک دستگاه گوارش و انسداد روده ها، انسداد مربوط به فلج روده ها، اشکال در بلع و تنگی مری و یا بیماران دیابتی که تنظیم قند خون آنها دچار مشکلاتی است و در بیماران مبتلا به نارسائی لوزالمعده اگزوکرین منع مصرف دارد. از آنجائیکه در اسفرزه انواع انتی ژن ها جستجو شده است در بیماران مبتلا به آسم و موارد آنافیلاکسی با احتیاط مصرف شود.

در طول درمان مصرف کپسول فیتولاکس حداقل ۸-۶ لیوان آب در روز به منظور کمک به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از کاهش آب بدن توصیه می شود. از مصرف دراز مدت خودداری شود، زیرا موجب وابستگی به آن می شود.

مصرف کپسول فیتولاکس در دوران بارداری و شیردهی

مصرف کپسول فیتولاکس در دوران بارداری و شیردهی تحت نظر پزشک مجاز می باشد.

تداخلات داروئی کپسول فیتولاکس

  • وجود گیاهانی مانند کتان و اسفرزه در این فرمولاسیون کپسول فیتولاکس جذب داروها را به تاخیر می اندازد.
  • با مصرف کپسول فیتولاکس جذب دیگوکسین و جذب لیتیوم همراه با این دارو کاهش می یابد.
  • کپسول فیتولاکس جذب داروهای ضد انعقاد کاربامازپین و داروهای ضد دیابت را نیز کاهش می دهد. بنابراین از مصرف توام آنها خودداری شود. به طور کلی از مصرف همزمان داروهای دیگر با فیتولاکس خودداری شود.

روش نگهداری کپسول فیتولاکس

کپسول فیتولاکس را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

درمان یبوست نوزاد با طب سنتی و گیاهی در منزل

همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید

درمان یبوست با گل سرخ و دمنوش گل محمدی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits