دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی آمپول اوکره لیزوماب و موارد مصرف آن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اوکره لیزوماب بیماری ام اس را درمان نمی‌کند اما آسیب را کاهش می‌دهد و احتمال معلولیت بیمار را کاهش می‌دهد. این دارو را یک پزشک متخصص برای شما تجویز کرده و روند درمان شما را تحت نظارت خواهد گرفت.

اطلاعات دارویی داروی تزریقی اوکره لیزوماب

اوکره لیزوماب (ocrelizumab) دارویی است که برای کاهش احتمال معلولیت ناشی از ام اس تجویز می شود. مولتیپل اسکلروزیس (MS) بیماری است که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود پوشش محافظ (میلین) اطراف اعصاب مغز و نخاع در افراد مبتلا به MS آسیب دیده و به این ترتیب اعصاب به درستی کار نمی‌کنند. اکثر افراد مبتلا به MS بعد از مدتی بیماری‌شان عود کرده و یا تشدید می‌شود، علائم بیماری در بخش‌های مختلفی از بدن این افراد رخ داده و یا تشدید می‌شود.

علائمی که در عود بیماری ایجاد می‌شوند، یک دوره زمانی طول کشیده و پس از آن کمتر می‌شوند. اوکره لیزوماب یک آنتی بادی مونوکلونال است که برای درمان بیماری ام اس عود کننده یا شدید استفاده می‌شود. این دارو با کار سیستم ایمنی بدن مداخله می‌کند، زیرا مسئول ایجاد آسیب به اعصاب است و این باعث می‌شود عود بیماری در برخی افراد کاهش یابد.

اوکره لیزوماب بیماری ام اس را درمان نمی‌کند اما آسیب را کاهش می‌دهد و احتمال معلولیت بیمار را کاهش می‌دهد. این دارو را یک پزشک متخصص برای شما تجویز کرده و روند درمان شما را تحت نظارت خواهد گرفت.

مقدار و روش درست مصرف داروی اوکره لیزوماب

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی اوکره لیزوماب از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

اوکره لیزوماب زیر نظر پزشک (دو دوز اول به فاصله دو عفته و سپس هر ۶ هفته یک بار) و به صورت وریدی تزریق می‌شود. سعی کنید دوزی از داروی اوکره لیزوماب را از دست ندهید.

پزشک معمولا قبل از تزریق اوکره لیزوماب، داروی کورتیکواستروئید (مانند متیل پردنیزولون) ، آنتی هیستامین (مانند استامینوفن) و یا دیفن هیدرامین را برای جلوگیری از واکنش‌های شدید تزریق برای بیمار تجویز می‌کند.

ocrelizumab

موارد منع مصرف اوکره لیزوماب

  • به تاریخ انقضای داروی اوکره لیزوماب توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی اوکره لیزوماب را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی اوکره لیزوماب را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف اوکره لیزوماب در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی اوکره لیزوماب در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

تاثیر مصرف داروی اوکره لیزوماب بر رانندگی

اوکره لیزوماب معمولا باعث خواب آلودگی در شما نمی‌شود، اگر چنین علائمی نداشتید، نیازی نیست از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی اوکره لیزوماب

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل دارویی برقرار کنند عبارتند از: سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی (مانند ریتوکسیمب و ناتالیزومب)

هشدارها درباره مصرف اوکره لیزوماب

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اوکره لیزوماب ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که عفونت ویروسی (مانند توبرکلوزیس، هرپس، هپاتیت) درمان نشده، عود کرده و یا قبلی دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض مصرف اوکره لیزوماب

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • آبریزش بینی
  • علائم سرما خوردگی
  • سرفه
  • گلو درد

سرطان سینه: استفاده از این دارو احتمال سرطانی مانند سرطان سینه را بالا می‌برد، حتما به علائم خود توجه کنید و اگر متوجه درد و یا ترشحی در سینه خود شدید، آن را جدی بگیرید.

ضعف، مشکلات بینایی، عدم تعادل، علائم آلرژیک (کهیر، تنگی نفس): اگر این علائم نادر را داشتید با پزشک مشورت کنید.اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی اوکره لیزوماب می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد اوکره لیزوماب

اوکره لیزوماب را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی اوکره لیزوماب

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی فامپریدین برای درمان ام اس

درمان معجزه آسا بیماری MS با گیاه کندر !

آشنایی با داروی دی متیل فومارات برای درمان ام اس

separator line

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits