دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض احتمالی گالسولفاز
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گالسولفاز (Galsulfase) برای درمان برخی از مشکلات ژنتیکی نادر (سندرم ماروتو-لامی (MLS)) استفاده می شود. گالسولفاز جایگزین یک ماده طبیعی خاص (N استیل گالاکتوزامین ۴ سولفاتاز) است که در افراد مبتلا به MLS وجود ندارد. 

اطلاعات دارویی ویال تزریقی گالسولفاز | گالسولفیس

گالسولفاز (Galsulfase) برای درمان برخی از مشکلات ژنتیکی نادر (سندرم ماروتو-لامی (MLS)) استفاده می شود. گالسولفاز جایگزین یک ماده طبیعی خاص (N استیل گالاکتوزامین ۴ سولفاتاز) است که در افراد مبتلا به MLS وجود ندارد.

گالسولفاز موجب بهبود پیاده روی و توانایی بالا رفتن از پله می‌شود؛ داروی گالسولفاز مشکل ژنتیکی را کاملا برطرف نمی‌کند و پروسه درمان بیمار باید ادامه یابد.

نام تجاری: ناگلازیم (Naglazyme)

مقدار و روش درست مصرف داروی گالسولفاز

پزشک باید قبل از شروع استفاده از این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کند. این بروشور به پزشک کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورد.

دوز و مقدار داروی گالسولفاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را پزشک با توجه به وزن و شرایط بیمار تزریق می‌کند. معمولا این دارو یک بار در هفته تزریق می‌شود.

گالسولفاز به صورت وریدی تزریق می‌شود. تزریق این دارو به آهستگی (حدود ۴ ساعت) انجام می‌شود. دوز گالسولفاز شما بستگی به وزن، وضعیت بیماری و روند بیماری شما دارد. گالسولفاز را به طور منظم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید.

موارد منع مصرف گالسولفاز

  • به تاریخ انقضای داروی گالسولفاز توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی گالسولفاز را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی گالسولفاز را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Galsulfase

مصرف گالسولفاز در دوران بارداری و شیردهی

باید داروی گالسولفاز در دوران بارداری و شیردهی با تجویز پزشک مصرف شود.

تاثیر مصرف داروی گالسولفاز بر رانندگی

گالسولفاز باعث علائمی مانند سرگیجه و تاری دید در شما نمی‌شود، اگر این علائم را نداشتید، نیازی نیست از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی گالسولفاز

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدارها درباره مصرف گالسولفاز

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی گالسولفاز ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکلات قلبی و عروقی (به عنوان مثال بیماری قلبی، نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم) دارید.
  • اگر مشکلات کلیوی دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض احتمالی مصرف گالسولفاز

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش‌تر از مقدار این دارو بروز می‌کنند، در‌ صورت بروز هریک از این عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • گوش درد
  • قرمزی، آبریزش و خارش چشم
  • دل و معده درد

تغییرات بینایی و شنوایی، کمر درد، عدم توانایی حرکت ، عدم توانایی کنترل ادرار و مدفوع، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار)، علائم واکنش‌های آلرژیک (تنگی نفس، قرمزی و …): در این صورت سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی گالسولفاز می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد گالسولفاز

گالسولفاز را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی گالسولفاز

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص و کپسول لینپارزا و فواید این دارو برای درمان سرطان

مزایای درمانی داروی لوماکافتور-ایواکافتور

درمان بیماری SMA با داروی گران‌قیمت Spinraza (اسپینرازا)

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits