دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل سیلور نیترات | نقره نیترات
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سیلور نیترات (Silver Nitrate) یک ماده ضد عفونی کننده است که سوزاننده می‌باشد. سیلور نیترات برای سوزاندن زگيل و ضايعات کوچک پوستی و همچنین به منظور کاهش احتمال عفونت بعد از سوختگی‌های شدید استفاده می‌شود. 

موارد مصرف و عوارض جانبی سیلور نیترات

سیلور نیترات (Silver Nitrate) یک ماده ضد عفونی کننده است که سوزاننده می‌باشد. سیلور نیترات برای سوزاندن زگیل و ضایعات کوچک پوستی و همچنین به منظور کاهش احتمال عفونت بعد از سوختگی‌های شدید استفاده می‌شود.

اشکال دارویی : محلول، قلم، پانسمان

مقدار و روش درست مصرف سیلور نیترات

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار مصرف داروی سیلور نیترات از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا این دارو را باید به صورت موضعی روی محل آسیب دیده بمالید.

از قلم سیلور نیترات برای از بین بردن ضایعات پوستی استفاده می‌کنند. برای سوختگی‌ها، پانسمان این دارو را با آب خیس کرده و سپس استفاده می‌کنند.

قبل از استفاده از سیلور نیترات ، دست‌ها و منطقه آسیب دیده را با آب اکسیژنه بشویید و قبل از استفاده از دارو پوستتان را خشک کنید. بعد از استفاده از دارو دست‌هایتان را بشویید.

برای افزایش کارایی سیلور نیترات بهتر است ضایعات خشکیده زخم و بافت‌های مرده کاملاً برداشته شده و سپس سیلور نیترات مستقیماً روی محل مورد نظر مالیده شود.

سیلور نیترات را روی بریدگی، زخم و ترک پوست نکنید چون خاصیت سوزانندگی شدیدی دارد. حواستان باشد که این دارو به پوست سالم اطراف ضایعه برخورد نکند.

در صورتی که سیلور نیترات وارد دهان، گوش و چشمتان شود، می‌تواند بسیار مضر باشد، هنگام استفاده از آن دقت کنید. سیلور نیترات را به طور منظم استفاده نمایید تا نتیجه درمانی بهتری بگیرید.

دارو

موارد منع مصرف سیلور نیترات

  • به تاریخ انقضای محلول سیلور نیترات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی سیلور نیترات را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی سیلور نیترات را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف سیلور نیترات در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

تداخلات دارویی سیلور نیترات

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

هشدار درباره مصرف سیلور نیترات

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی سیلور نیترات ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف دارو یا محصول پوستی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

Silver Nitrate

عوارض مصرف داروی سیلور نیترات

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. برخی از عوارض این دارو عبارتند از:

  • قرمزی و تغییر رنگ پوستی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی سیلور نیترات می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد داروی سیلور نیترات

اگر سیلور نیترات را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، استفاده کنید موجب افزایش خون در موضع مصرف می‌شود.

شرایط نگهداری سیلور نیترات

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ داری کنید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف تتراسایکلین + فواید و عوارض تتراسایکلین

فواید پماد کلوبتازول (Clobetasol) برای پوست

پماد هیدروکورتیزون

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits