دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موارد مصرف قطره چشم لوتپردنول 
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قطره چشم لوتپردنول (Loteprednol) متعلق به گروهی از داروها به نام کورتیکواستروئیدها (داروهای استروئیدی) است که این قطره چشمی به از بین بردن درد، قرمزی و تورم چشم بعد از عمل جراحی کمک می‌کند.

اطلاعات دارویی قطره چشم لوتپردنول

قطره چشم لوتپردنول (Loteprednol) متعلق به گروهی از داروها به نام کورتیکواستروئیدها (داروهای استروئیدی) است که این قطره چشمی به از بین بردن درد، قرمزی و تورم چشم بعد از عمل جراحی کمک می‌کند.

نام های تجاری: Alrex . Lotemax

مقدار و روش درست مصرف قطره چشم لوتپردنول

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار مصرف قطره چشم لوتپردنول از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که چشم پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

قبل از استفاده از قطره چشم لوتپردنول دست‌های خود را خوب بشویید سپس درب بطری را باز کنید. حواستان باشد که نوک قطره چکان، به سطح چشمتان برخورد نکند.

کمی سر خود را به عقب بچرخانید و پلک پایین چشم خود را به سمت پایین بکشید، قطره چشم لوتپردنول را نزدیک چشمتان بیاورید و با فشار دادن بطری یک قطره از دارو را در چشمتان بچکانید.

به مدت ۲-۱ دقیقه با کمک انگشت شست، گوشه چشمتان را به آرامی فشار دهید و چشمتان را بسته نگه دارید تا دارو وارد چشمتان شود. اگر به شما گفته شده است که قطره چشم لوتپردنول را برای در هر دو چشم استفاده کنید، فرآیند را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.

موارد منع مصرف قطره چشم لوتپردنول

  • به تاریخ انقضای قطره چشم لوتپردنول توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قطره چشم لوتپردنول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی قطره چشم لوتپردنول را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Loteprednol

مصرف لوتپردنول در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

مشخص نیست که این دارو در شیر ترشح می شود یا خیر بنابراین در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شود.

تاثیر مصرف قطره چشم لوتپردنول بر رانندگی

قطره چشم لوتپردنول می‎تواند باعث تاری دید شود، تا زمانی که تأثیر این دارو در چشم شما باقی مانده است، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی قطره چشم لوتپردنول

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

هشدار درباره مصرف قطره چشم لوتپردنول

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم لوتپردنول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر از لنز چشمی استفاده می‌کنید.
  • اگر عفونت چشم دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به قطره چشم دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

قطره چشمی

عوارض مصرف قطره چشم لوتپردنول

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • قرمزی سوزش چشم: این مورد زودگذر است.
  • تاری دید: این حالت چند دقیقه طول می‌کشد. در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
  • سردرد

نکته مهم: گاهی اوقات برخی از افراد به قطره چشم حساسیت نشان می‌دهند، به‌ خصوص هنگامی‌ که قطره‌های چشمی حاوی یک ماده نگهدارنده باشند. اگر شما متوجه راش اطراف چشم و تورم یا افزایش خارش در اطراف چشمتان شدید، استفاده از قطره را ادامه ندهید و برای مشاوره با دکتر تماس بگیرید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قطره چشم لوتپردنول می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد لوتپردنول

قطره چشم لوتپردنول را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از قطره چشم لوتپردنول

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

قطره‌های چشمی پس از باز شدن به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. پس از سپری شدن این مدت بطری دارو را دور بریزید. هرگز داروی باقی مانده را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید. این امر به جلوگیری از عفونت‌های چشمی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

معرفی قطره چشمی بریمونیدین

فواید مصرف قطره استریل چشمی نفازولین و عوارض جانبی ناپریوین

آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی تروپیکامید

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits