دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سرطان با آمپول نیولوماب یا اوپویدو (opdivo)
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نیولوماب متعلق به طبقه ای از داروها است که با نام آنتی بادی ها مونوکلونال شناخته می شود. اوپویدو برای درمان سرطان به کار می رود. مقدار مصرف این دارو بستگی به بیماری، وزن و پاسخ به درمان دارد.

آمپول نیولوماب (opdivo)

کاربردهای نیولوماب چیست ؟

داروی نیولوماب (Nivolumab) که با نام اوپویدو نیز شناخته می شود، برای درمان سرطان استفاده می شود.

این کار با تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن و حمله سلول های سرطانی انجام می شود. نیولوماب (اوپویدو) متعلق به طبقه ای از داروها است که با نام آنتی بادی ها مونوکلونال شناخته می شود.

نحوه مصرف نیولوماب (nivolumab)

قبل از شروع درمان با نیولوماب، راهنمای دارو را بخواهید و اگر سوالی دارید از پزشک یا متصدی داروخانه بپرسید.

این دارو توسط پزشک متخصص تجویز می شود. دارو طی 30 دقیقه و به آرامی درون رگ تزریق می شود. طبق دستور پزشک، معمولاً هر 2 تا 4 هفته یک بار تزریق می شود.

واکنش های تزریق ممکن است هنگام دریافت دارو اتفاق بیفتد. در صورت بروز علائمی از قبیل تب، لرز، گر گرفتگی، سرگیجه یا بیهوش شدن، سریعاً تحت معاینه پزشک قرار بگیرید.

مقدار مصرف این دارو بستگی به بیماری، وزن و پاسخ به درمان دارد. در صورت بروز عوارض جانبی، ممکن است پزشک معالجه شما را متوقف کند.

پزشک شما همچنین ممکن است یک داروی دیگر (داروی کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون) را برای کمک به درمان عوارض جانبی این دارو تجویز کند

عوارض جانبی نیولوماب (اوپویدو)

ممکن است فرد دچار اسهال شود. اگر این مشکل همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که از این دارو استفاده می کنند ممکن است دچار عوارض جانبی جدی شوند. با این حال، پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، زیرا او تشخیص داده است که مزایای آن بیش از عوارض جانبی احتمالی است. تحت نظر پزشک بودن در طول درمان، می تواند خطر را کاهش دهد.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، به پزشک خود بگویید از جمله: علائم عفونت (مانند تب، آبریزش یا گرفتگی بینی، شروع یا بدتر شدن سرفه)، اسهال همراه با خون یا مخاط، دهان یا گلو، درد شدید معده یا شکم، علائم بیماری کبد (مانند تهوع مداوم یا استفراغ، از بین رفتن اشتها، زرد شدن چشم یا پوست.

تیرگی ادرار)، علائم مشکل کلیوی (تغییر در میزان ادرار، ادرار صورتی یا خونین)، کبودی یا خونریزی آسان، ورم دست یا مچ پا یا پا، ضعف غیر معمول، سفتی مفاصل یا درد، ضعف عضلانی یا حساسیت به لمس یا درد یا اسپاسم یا گرفتگی، بی حسی یا گزگز در دست ها یا پاها، از دست دادن هماهنگی، قرمزی چشم یا درد، حساسیت به نور، تغییر دید، سردرد مداوم یا غیر معمول، تشنج.

  • نیولوماب (Nivolumab) ممکن است باعث مشکلات هورمونی (مانند تیروئید، هیپوفیز، آدرنال، پانکراس) شود. بدن ممکن است در اثر این بیماری ها مقادیر خیلی زیاد یا خیلی کم از هورمون ها را تولید کند. در صورت بروز علائمی مانند: عدم تحمل سرما یا گرما، کاهش وزن و افزایش وزن غیر قابل توضیح، افزایش ادرار یا تشنگی، تغییرات خلقی یا رفتاری (مانند کاهش میل جنسی، تحریک پذیری، فراموشی)، کندی یا سریع بودن ضربان قلب، ضربان قلب نامنظم، خستگی غیر معمول، یبوست به پزشک خود بگویید.
  • در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی از جمله: درد قفسه سینه و تنگی نفس، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.
  • نیولوماب می تواند موجب خارش یا جوش هایی روی پوست شود که معمولاً جدی نیست. با این حال، شاید نتوانید بگویید که این ها بخشی از یک خارش نادر است که می تواند نشانه ای از یک واکنش جدی باشد، یا نه. در صورت بروز بثورات یا خارش، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.
  • واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما در صورت مشاهده هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. از جمله: بثورات پوستی یا خارش یا تورم (به خصوص در صورت یا زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

آمپول نیولوماب

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف اوپویدو

  1. در صورت حساسیت به نیولوماب یا سایر داروها و چنانچه هر آلرژی دیگری دارید، پیش از مصرف دارو به پزشک خود بگویید. این دارو حاوی مواد غیر فعال است که ممکن است موجب بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کند.
  2. پیش از مصرف دارو، سابقه پزشکی خود را به ویژه در مورد پیوند عضو، پیوند سلول های بنیادی با سلول های اهدا کننده به پزشک یا داروساز خود بگویید.
  3. پیش از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه، داروهای تجویز شده و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک بگویید.
  4. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود بگویید. شما نباید در طول مصرف نیولوماب باردار شوید. نیولوماب ممکن است به جنین آسیب بزند. پزشک باید قبل از تجویز این دارو از شما تست بارداری بگیرد. در طول مصرف دارو و برای 5 ماه بعد از توقف درمان، روش های قابل اعتماد جهت پیشگیری از بارداری را رعایت کنید. اگر باردار شدید، فوراً با پزشک در مورد خطرات و فواید این دارو صحبت کنید.
  5. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. به دلیل خطر احتمالی دارو برای شیرخوار، شیردهی تا 5 ماه پس از پایان درمان توصیه نمی شود. قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی نیولوماب

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد، یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب همه تداخلات دارویی احتمالی دارو را ندارد.

لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید (تجویز شده، بدون نسخه، داروی گیاهی) را تهیه و به اطلاع پزشک خود برسانید. بدون تایید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

مصرف بیش از حد نیولوماب (opdivo)

اگر فردی بیش از حد تجویز شده از این دارو مصرف کرد و دچار علائم جدی مانند بیهوش شدن ناگهانی یا مشکلات تنفسی شد، با اورژانس تماس بگیرید. در غیر این صورت فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :

معرفی داروی ضد سرطان فلوتامید

تاکسول (پاکلیتاکسل) داروی ضد سرطان را بیشتر بشناسید

معرفی داروی ضد سرطان وینورلبین

معرفی داروی ضد سرطان وین کریستین

معرفی داروی ضد سرطان کربوپلاتین

در طول درمان با داروی نیولوماب باید آزمایشات و معاینات پزشکی (عملکرد کبد یا کلیه یا تیروئید، قندخون) به طور مرتب انجام شود. تمام نتایج آزمایش ها و معاینات را نگه دارید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حاتم محمدی | ۳ سال پیش
سلام اصل یا بدل بودن دارو چکونه تشخیص داده شود
0
1

hits